Opa1602aid opamp
Moderator: Beheerdersteam
Opa1602aid opamp
Ik heb een Z5500 logitech surround systeem
Die ik wil gaan upgrade er is genoeg over te vinden op het internet
Alleen even een vraag of de OPA1602AID echt beter als de orginele opamps die gebruikt worden?
Namelijk de R4580I?
Die ik wil gaan upgrade er is genoeg over te vinden op het internet
Alleen even een vraag of de OPA1602AID echt beter als de orginele opamps die gebruikt worden?
Namelijk de R4580I?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Opa1602aid opamp
Zou mij verbazen als je het verschil hoort, zou mijn aandacht eerder vestigen op het trosje satellieten en kijken wat daaraan te verherbouwen valt. Mocht je daar mee willen experimenteren dan misschien even wat kringlopen, ik zie deze setjes met enige regelmaat voor weinig in de schappen staan.
Re: Opa1602aid opamp
Maar dat is niet het enige wat ik er aan wil gaan experimenteren
Alle condensatoren wil ik gaan vervangen voor elna silmic II
De hoofd voeding worden ook vervangen voor elna LAO 10000uf 63v ipv 50v
Alle elke,s in de controle pot worden vervangen voor combinatie van nichicon FG of KW en elna silmic II
Vandaar ook meer de vraag over die opamps want schijnt dan wel degelijk verschil in te zitten
Vandaar eigelijk de simpele vraag is de OPA1602AID beter als de R4580I
Alle condensatoren wil ik gaan vervangen voor elna silmic II
De hoofd voeding worden ook vervangen voor elna LAO 10000uf 63v ipv 50v
Alle elke,s in de controle pot worden vervangen voor combinatie van nichicon FG of KW en elna silmic II
Vandaar ook meer de vraag over die opamps want schijnt dan wel degelijk verschil in te zitten
Vandaar eigelijk de simpele vraag is de OPA1602AID beter als de R4580I
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Opa1602aid opamp
En daar kwam dan het eerlijke en simpele antwoord op dat je daar niets van gaat horen.
Re: Opa1602aid opamp
Helemaal mee eens. Ga je echt niets van horen, noch van de opamps, noch van de condensatoren. Tenzij je heel graag verschil wil horen natuurlijk, dan werkt het altijd
Het is in elk geval een aardige soldeeroefening.
De gebruikte condensatoren en opamps zijn echt niet het zwakke punt van dit soort surround setjes. Ik kan me er alles bij voorstellen dat je niet tevreden bent over het geluid dat er uitkomt, maar dat ga je zeker niet oplossen met een recap en een ander opampje.
Zo maar opamps vervangen is ook niet iets dat altijd goed gaat. Kan zo maar een onstabiele schakeling opleveren, of offset problemen.
Het is in elk geval een aardige soldeeroefening.
De gebruikte condensatoren en opamps zijn echt niet het zwakke punt van dit soort surround setjes. Ik kan me er alles bij voorstellen dat je niet tevreden bent over het geluid dat er uitkomt, maar dat ga je zeker niet oplossen met een recap en een ander opampje.
Zo maar opamps vervangen is ook niet iets dat altijd goed gaat. Kan zo maar een onstabiele schakeling opleveren, of offset problemen.
Laatst gewijzigd door 90000006 op wo 04 dec 2024, 8:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Opa1602aid opamp
Klopt. Maar geeft toch niet? I.d.d. goeie verzamel en soldeeroefening en als ie het verprutst is er alleen wat zakgeld overboord.
Re: Opa1602aid opamp
De reden dat ik het wil gaan doen is namelijk dat ik een set gehoord heb waarbij dit al gedaan is en wel degelijk anders klinkt in positieve zin
Bass is voller en niet te rommelig zoals standaard
In het hoog en midden ligt het net wat hoger waardoor je nog meer detail hoort wat voor mij al voldoening geeft van dit bijna 15+ jaar oude set
Bass is voller en niet te rommelig zoals standaard
In het hoog en midden ligt het net wat hoger waardoor je nog meer detail hoort wat voor mij al voldoening geeft van dit bijna 15+ jaar oude set
Re: Opa1602aid opamp
Bass is niet zo gevoelig voor andere opamps of andere condensators in de signaal weg (tenzij waarde te laag en laag wordt afgekapt). Enigste waar bass wel gevoelig voor kan zijn, zijn de voedings elco's als de voeding krap bemeten is. Dus als dat duidelijk anders klonks, moet je het denk ik eerder zoeken in andere omstandigheden, zoals de heel veel nullen eerder al aangaf. Als jij een joekel van een stande golf hebt en dat is een stuk minder in de andere ruimte van de andere set, of net een andere lagere frequentie die je minder kan waarnemen, dan komt de bass heel anders over.
Naar het hoog toe zouden de aanpassingen wellicht wat kunnen doen, althans dat beweren sommige mensen. Maar je moet je afvragen wat de laatste opamp zou kunnen doen als het signaal van opname uiteindelijk bij je terecht gekomen is. Signaal heeft dan al meerdere opamps gepasseerd tijdens de opnames mastering etc. Ik denk dat vele van die opamps al "minder" zijn dan een NE5532, laat staan een OPA1602.
En ja meet technisch heeft de "betere"opamp een nulletje of zo meer achter de komma wat vervorming aangaat. Vervolgens gooi je de 0,000x vervorming ipv 0.00x of zo naar je speakers waarvan goede ongeveer de 0,5% vervorming halen en ik denk dat je met zo sateliet setje al blij mag zijn als je daar de 1% vervorming mee gaat halen. En dan vind ik het knap als je daarmee het kleine verschil zou kunnen waarnemen. Maar los van dat kan het gewoon een leuk project zijn. En perceptie tussen de oren doet veel, als we wat willen horen dat gebeurt dat vaak ook wel. Maar wees niet teleurgesteld als na je arbeid je niet veel zal merken.
Naar het hoog toe zouden de aanpassingen wellicht wat kunnen doen, althans dat beweren sommige mensen. Maar je moet je afvragen wat de laatste opamp zou kunnen doen als het signaal van opname uiteindelijk bij je terecht gekomen is. Signaal heeft dan al meerdere opamps gepasseerd tijdens de opnames mastering etc. Ik denk dat vele van die opamps al "minder" zijn dan een NE5532, laat staan een OPA1602.
En ja meet technisch heeft de "betere"opamp een nulletje of zo meer achter de komma wat vervorming aangaat. Vervolgens gooi je de 0,000x vervorming ipv 0.00x of zo naar je speakers waarvan goede ongeveer de 0,5% vervorming halen en ik denk dat je met zo sateliet setje al blij mag zijn als je daar de 1% vervorming mee gaat halen. En dan vind ik het knap als je daarmee het kleine verschil zou kunnen waarnemen. Maar los van dat kan het gewoon een leuk project zijn. En perceptie tussen de oren doet veel, als we wat willen horen dat gebeurt dat vaak ook wel. Maar wees niet teleurgesteld als na je arbeid je niet veel zal merken.
Re: Opa1602aid opamp
Kans is groot dat zoals hier al eerder aangegeven de luisterruimte/luidspreker opstelling het verschil maakt. Probeer eens wat te schuiven met je bas unit. Wat ook helpt is om wat foto's te posten van jouw opstelling en die andere die beter klinkt.Brianjer schreef: ↑do 05 dec 2024, 11:02De reden dat ik het wil gaan doen is namelijk dat ik een set gehoord heb waarbij dit al gedaan is en wel degelijk anders klinkt in positieve zin
Bass is voller en niet te rommelig zoals standaard
In het hoog en midden ligt het net wat hoger waardoor je nog meer detail hoort wat voor mij al voldoening geeft van dit bijna 15+ jaar oude set
