Buiten audio

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bartman
Berichten: 94
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 15:10

Buiten audio

Bericht door Bartman »

Hoi allamaal.

Heel lang geleden ben ik hier actieve (lezer) geweest. Heb ooit eens zelf wat speakers gemaakt. Geen grootse zaken. Wel tof.

Nu ben ik thuis mijn terras aan het verbouwen - en wil ik wel graag geluid aldaar. Terras is zo’n 20x10m groot. In de ene hoek een buitensalon, diagonaal de andere hoek de eettafel en in het midden ergens het zwembad.


Optie 1:
Ik leg wat kabeltjes klaar. Zet ergens op een beschutte plaats een versterkertje (niks te fancy, waarschijnlijk zo een TP3018 of hoe heten die dingetjes). Dan maak ik speakers mbv een Seas buitenluidspreker.
Bijvoorbeeld: https://www.reichelt.de/einbaulautsprec ... 04632.html
Als bron staat er een raspberry pi die ik kan bedienne via gsm. Ik heb m’n hele huis vol Logitech Squeezeboxen staan, tegenwoordig Lyrion Media Server denk ik.
Voordeel: druk op de knop en ik heb muziek.
Nadeel: audiokwaliteit beperkt.


Optie 2:
Ik trek het me allemaal niet aan en koop me draagbare bluetooth dingen (UltimateEars) kost me mogelijks het 3 voud (?). Wel dancy en hip en bezoek kan makkelijk via bluetooth overnemen en zelf iets laten horen. Belangrijk voor als je kinderen tieners zijn.
Hoewel met bovenstaande (squeezebox) ik een plugin heb dat je kan AirPlay doen (apple only) naar elk van m’n squeezeboxen.
Nadeel: je moet die dingen buiten zetten, opladen en als je klaar bent weer opruimen (en binnen een plaatje voor hebben).
Voordeel: erg “””goede””” geluidskwaliteit. Voor het niet geoefende oor althans. Heel erg digitaal opgepimpt denk ik.


Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Buiten audio

Bericht door Shadow »

Jbl bluetooth box en gaan
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Buiten audio

Bericht door richard »

Zou ook voor de tweede optie gaan. Hifi op het terras lijkt me een utopie.
Bartman
Berichten: 94
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 15:10

Re: Buiten audio

Bericht door Bartman »

Okay … zal dan eens wat reviews kijken.

Als ik dan wil genoeten .. zorg ik dat ik goede headphones heb of zo om met m’n gemodde iPod (zodat ik FLAC kan luisteren) te beluisteren
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buiten audio

Bericht door Barry2001 »

Had hier exact hetzelfde idee, tuin is vergelijkbaar met wat jij daar noemt, grote overkapping achterin. Eerst ook plannen met buitenspeakers enzo.
Kreeg toen in het kerstpakket een BT speaker die eigenlijk best aardig leek te klinken. Goed genoeg. Sindsdien gebruiken we die, gaat eigenlijk prima. Je wilt buren ook niet tot last zijn, hard staat het ook niet. Ja je moet af en toe laden, is het werk ook niet.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Buiten audio

Bericht door beijert »

Een bluetooth speaker maak je natuurlijk zelf.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Buiten audio

Bericht door bert stoltenborg »

zelf maken bij de action
Bartman
Berichten: 94
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 15:10

Re: Buiten audio

Bericht door Bartman »

Barry2001 schreef: zo 01 dec 2024, 20:39
, tuin is vergelijkbaar met wat jij daar noemt,
Tuin is 35 are .. ik had het enkel over het terras :-$

Maar… gaan we een bleutooth dingetje kopen. Zullen m’n kinderen leuk vinden!!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buiten audio

Bericht door Barry2001 »

beijert schreef: zo 01 dec 2024, 21:07
Een bluetooth speaker maak je natuurlijk zelf.
Eens gedaan. Leuk, wordt wel duur.

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buiten audio

Bericht door Barry2001 »

Bartman schreef: zo 01 dec 2024, 21:29

Tuin is 35 are .. ik had het enkel over het terras :-$
Nee zo groot is 'ie hier gelukkig niet :D Navi nodig in je eigen tuin. Succes met de aanschaf!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buiten audio

Bericht door ray5150 »

Ik zie dat een are 100 m2 is. je tuin zou dan 3500 m2 groot zijn ? :shock:
Bartman
Berichten: 94
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 15:10

Re: Buiten audio

Bericht door Bartman »

Ja …
Platteland in Belgie. Het kan !
Maar ik moet toegeven het is meer dan gebruikelijk. De meeate percelen op het platteland zijn (waren) 800-1200m2. Tegenwoordig allemaal wat kleiner wegens te hoge kostprijs.

Dat ik geen muziek in m’n hele tuin ga hebben weet ik al. Op m’n terras volstaat. :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Buiten audio

Bericht door Henkjan »

Barry2001 schreef: zo 01 dec 2024, 21:47
beijert schreef: zo 01 dec 2024, 21:07
Een bluetooth speaker maak je natuurlijk zelf.
Eens gedaan. Leuk, wordt wel duur.
Eens gedaan, Leuk, helemaal niet duur

viewtopic.php?p=2042230
Plaats reactie