Inschakelvertragingsperikelen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

90000006
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door 90000006 »

pompebled schreef: ma 25 nov 2024, 23:25
Als dat niet werkt, dan ligt het dus aan de gebruikte transistoren.
Of aan een bedradingsfout zijn. Verkeerde componentenwaarden. Defecte onderdelen. Kwestie van de schakeling goed controleren, checken of alle componenten nog wel in goede gezondheid verkeren, weerstanden nameten, pinout van de transisoren controleren etc. Waar heb je de componenten vandaan? Spul van ebay/ali is niet altijd wat erop staat (understatement).

Dit circuit is zo simpel en bulletproof dat het alleen maar niet kan werken als er wat stuk of fout is. Het doet het al 25 jaar probleemloos in mijn eindversterker. Twee stuks zelfs, eentje voor de softstart, eentje voor de inschakelvertraging.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door ray5150 »

Ik maak af en toe ook wel eens een klein schakelingetje op een stukje gaatjes print, en wat ik dan meestal doe is het schema uitprinten.
Als ik dan tijdens het solderen een verbinding heb gemaakt doe ik deze vervolgens met een rode pen afstrepen in het schema.
Dan hou je iets meer overzicht op wat je al gemaakt hebt, en wat je nog moet doen.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Ik zal de twee niet werkende pogingen eens demonteren en nóg ruimer opzetten op een stuk gaatjesprint, dan met de goede transistoren, hoewel ik me niet kan voorstellen dat deze typen zó verschillend zijn.

Inderdaad, zoals Ray zegt, heb ik het schema erbij en streep af wat gesoldeerd is geworden, maar onderschat mij niet, zelfs zo'n eenvoudig schemaatje kan ik nog verknoeien...
Delay 02 mono.jpg
Op advies van meanman64 ben ik aan het stoeien met Sprint Layout 6.0, (de demoversie), dat geeft me ook meer inzicht in hoe de verbindingen te leggen en problemen in de layout te voorkomen.

We gaan het zien.

Groeten, Jan.
90000006
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door 90000006 »

Deze lay-out lijkt nog niet helemaal goed te gaan, maar zonder componenten opstelling is dat lastig te beoordelen.

Een bc546 of 547 maakt amper iets uit in specificaties, in elk geval niet op parameters die invloed hebben op deze schakeling. Grootste verschil is Vceo-max, 45V voor de 547 en 65V voor de 546. Maar aangezien je voedt op nog geen 15V, zijn beiden hier even bruikbaar.

Bij transistoren van andere herkomst dan de bekende gerenommeerde distributeurs is het altijd raadzaam de aansluitingen te verifiëren met een transistor tester. Je gaat nu uit van ebc in de lay-out, wat correct is voor een originele 547. Maar als het er eentje is van een Chinese namaker (hoeft niet eens slecht te zijn) of een omgestempelde andere vergelijkbare tor, kan het goed bce of cbe zijn. Meten is weten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door ray5150 »

Klopt, ja. hetzelfde type transistor van verschillende fabrikanten kan een verschillende pinout hebben.
Een apparaatje als dit geeft perfect aan welke functie bij welke pin hoort :
https://nl.aliexpress.com/item/10050073 ... ry_from%3A
Voor mij tegenwoordig onmisbaar.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

https://nl.aliexpress.com/item/10050073 ... ry_from%3A
Dat is een handig apparaatje!
Er zijn twee versies, welke heeft de voorkeur, de TC1 of de Tc7?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door ray5150 »

Geen idee wat het verschil is. :think:
Ik heb zelf de TC1.
Had een willekeurige advertentie erbij gepakt, er zijn er letterlijk honderden te vinden, ook als bouwpakket, met en zonder behuizing.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

90000006 schreef: wo 27 nov 2024, 8:38
Deze lay-out lijkt nog niet helemaal goed te gaan, maar zonder componenten opstelling is dat lastig te beoordelen.
Beter?
Delay 04 mono.jpg
De demo versie heeft niet de relais vorm, die ik gebruik, maar dat maakt voor het principe niet uit.
Het origineel: https://www.redcircuits.com/Page171.htm

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op wo 27 nov 2024, 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door meanman64 »

Jan stuur mij deze layout eens door via email .
90000006
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door 90000006 »

Onderste aansluiting van C1 klopt niet, die moet op de massa. Zo gaat het niet werken.

Het is ook een goed idee om een diode over R3 te zetten, kathode aan de plus. En een bleeder weerstandje over de voeding zoals Pjotr al aangaf. Daarmee zal de schakeling beter werken als de voeding heel kort na het uitschakelen weer ingeschakeld wordt.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Wat is in deze layout de massa?
Ik heb alleen twee AC aansluitingen en twee pootjes van het relais om dingen aan te sluiten, zoals het origineel:
Delay origineel. jpg.jpg
Delay origineel. jpg.jpg (15.96 KiB) 231 keer bekeken
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op wo 27 nov 2024, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
90000006
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door 90000006 »

Da's de baan die onderin rond loopt. Vanaf de onderste ac aansluiting dus
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Het duurde even voor het kwartje viel...
Ik zie het, C1 heb ik via R2 getekend i.p.v. rechtstreeks naar massa.

Diode over R3 toegevoegd:
Delay 05.jpg
De schakeling valt erg snel af, maar welke waarde zou de bleeder weerstand moeten hebben?

Ik zal de schakeling opnieuw opbouwen, maar eerst eten en boodschappen halen...
Daar ik met de demo versie van Sprint Layout 6.0 werk, kan ik niks opslaan, dus om het te laten zien, maak ik eerst een screenshot, een beetje omslachtig, maar het werkt.

Groeten, Jan.
90000006
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door 90000006 »

Nu heb je r2 kortgesloten. Even koffie tijd nemen :wink: . Apart lijntje vanaf de minpool van c1 naar massa leggen. Helemaal los van het knooppunt r2/r3/c2/q1. Kan je gelijk de bleeder parallel aan c1 zetten.
Bleeder komt niet zo nauw, paar kohm is prima. Alleen even op de dissipatie letten. Met 1k zit die op bijna een kwart watt, beter iets hogere weerstand kiezen dus. 2k2-4k7 is prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Pjotr »

R2 is hier eigenlijk overbodig. Je hebt een spanningsdeler gemaakt met R3 en R2 en daarmee krijg je een lagere laadspanning met een kleinere laadweerstand met de waarde van R3//R2. R2 kun je gewoon weg laten en evt. R3 groter. R2 dan alleen als bleeder parallel aan C1. Dan ontlaad ie C1 ook wat rapper voor een volgende inschakeling.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Boodschappen gedaan, thee gedronken en layout aangepast:
Delay 06 mono.jpg
R2 verwijderd en 2k2 bleeder over C1 toegevoegd.
Hoeveel groter zou R3 moeten worden?

Als er geen fouten meer in staan, ga ik de schakeling zo eens opbouwen.
De LED is niet echt noodzakelijk, maar meer voor mijn gemak, dat ik kan zien dat er spanning op de schakeling staat.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Pjotr »

pompebled schreef: wo 27 nov 2024, 16:34
Hoeveel groter zou R3 moeten worden?
Proberen. Je kunt uitgaan van de huidige waarde. Is dat te lang of te kort dan kun je de waarde evenredig aanpassen: Groter = langere tijden, kleiner is kortere tijden. Hoger dan ca 4,7 mega ohm zou ik niet gaan. Schat dat je met 2,2 mega ohm aardig uit komt. Is het dan nog te kort kun je beter de elco vergroten.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door meanman64 »

C2 = 470 uF , Jan , heb je dat al geprobeerd ?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Neen, nog niet in de laatste versie, want die is nét klaar en moet ik nog controleren vóór ik er stroom op zet.

Alleen hier, maar dat was waarschijnlijk een versie met een fout, waardoor het ook met een grotere waarden niet werkte.
posting.php?mode=quote&p=2101251

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door meanman64 »

Jan ,
Volg gewoon de uitleg die bij dit ontwerp hoort en het moet werken . Spanning minimum 10 Vac .
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Pjotr schreef: wo 27 nov 2024, 17:01
pompebled schreef: wo 27 nov 2024, 16:34
Hoeveel groter zou R3 moeten worden?
Proberen. Je kunt uitgaan van de huidige waarde. Is dat te lang of te kort dan kun je de waarde evenredig aanpassen: Groter = langere tijden, kleiner is kortere tijden. Hoger dan ca 4,7 mega ohm zou ik niet gaan. Schat dat je met 2,2 mega ohm aardig uit komt. Is het dan nog te kort kun je beter de elco vergroten.
Afgezien van een diode over de spoel van het relais, die verkeerd om zat, heb ik geen bedradingsfouten kunnen vinden in de layout van
wo 27 nov 2024 16:34. C2 is inmiddels 200uF.
Delay 06 mono.jpg
Diode omgedraaid, stroom er op; het ledje gaat aan ten teken dat er stroom op staat en het relais trekt direct aan, geen vertraging...

Hoe nu verder?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Pjotr »

Dan lijkt het er op dat er iets met C2 is. Wat gebeurt er als je C2 kortsluit? Dan zou het relais niet moeten aantrekken.
90000006
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door 90000006 »

Dat ja. Of R3 zit er een factor 10 of 100 naast. Of Q1 en/of Q2 is stuk, of heeft een andere pinout. Wat heb je aan meetapparatuur?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Pjotr schreef: do 28 nov 2024, 12:51
Dan lijkt het er op dat er iets met C2 is. Wat gebeurt er als je C2 kortsluit? Dan zou het relais niet moeten aantrekken.
C2 bestaat in de huidige versie uit 2 x 100uF 50V parallel, als ik die kortsluit, trekt het relais (nog steeds zonder vertraging) aan.

@ 90000006: ik had nog vier BC547B liggen, die ik in twee versies gebruikt heb, het is niet ondenkbaar, maar dat ze alle vier defect zouden zijn?
Ik heb een universeelmeter en een labvoeding.

En zo'n transistor tester, die Ray liet zien, in bestelling.

De grootste afwijking is C1: i.p.v. een 50uF heb ik daar een 220uF 50V voor gebruikt, daar de laatste 50uF gebruikt was in de eerst gebouwde versie.

Ik haal morgen de eerste versie uit elkaar en bouw die dan (nog) eens op, nóg ruimer, zodat ik gemakkelijk kan meten en volgens het oorspronkelijke ontwerp van Patrick in de mono uitvoering, zonder bleeder, mét een Ledje:
Delay 06 origineel Patrick.jpg
Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Mocht ik aan het prutsen zijn met vier kapotte transistoren, waar haal ik de vervangers het beste?
Liefst zonder exorbitante leverkosten...

Kan ik de transistoren doormeten in ingebouwde toestand?

Groeten, Jan.
Plaats reactie