[edit]OWC is mij al net voor zie ik.
Honderd miljoen speaker!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Honderd miljoen speaker!
Jij bedenkt ze ook waar je bij zit Marcel. Zulke kleine membraantjes stralen gewoon als een bolvorm af in het laag. In het middengebied gaat het schreeuwen als ze gaan waggelen. Ze hadden destijds bij Philips wel humor om die mid domes "Squawkers" te noemen 
[edit]OWC is mij al net voor zie ik.
[edit]OWC is mij al net voor zie ik.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Honderd miljoen speaker!
Ik vraag me af of het waggelen geen gevolg is van opnametechniek. Met een hoogresolutie camera lijkt het wellicht niet op waggelen.
Met waggelen heb ik ervaring: bierviltje op een Visaton passieve radiator kit. Maar ik heb vaak genoeg een opname gemaakt waarbij de opname maakt dat ik waggelen zie maar met het blote oog niet. Is het niet hoe een camera werkt?
Met waggelen heb ik ervaring: bierviltje op een Visaton passieve radiator kit. Maar ik heb vaak genoeg een opname gemaakt waarbij de opname maakt dat ik waggelen zie maar met het blote oog niet. Is het niet hoe een camera werkt?
Re: Honderd miljoen speaker!
Zou zomaar kunnen. Maar denk niet dat dit met een ouderwetse analoge camera met gordijnsluiter is gedaan. Zijn dit wel opnamen? Lijkt meer op simulatie/animatie.
Re: Honderd miljoen speaker!
Bijna alle op een CMOS sensor gebaseerde cameras zonder fysieke sluiter hebben dat probleem net zo goed. Dat zijn dus telefoons een GoPro's, maar ook DSLRs en systeemcamera's die worden gebruikt om te filmen, omdat in die mode de fysieke sluiter voortdurend open staat. CMOS sensors die een global shutter ondersteunen bestaan, maar ze worden niet vaak in die modus gebruikt.
Laatst gewijzigd door timpert op di 26 nov 2024, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Honderd miljoen speaker!
Maar dan zou dat verschijnsel ook optreden bij een actieve luidspreker met spider, ondanks dat die in werkelijkheid niet noemenswaardig kan waggelen. Een schreeuwend geluid a.g.v. een waggelende dome is al zo'n oud verschijnsel, dat ik me moeilijk kan voorstellen dat nooit iemand dat zou hebben vergeleken. Wouter zou het kunnen vergelijken met dat bierviltje, al zegt dat nog weinig over dezelfde constatering bij luidere middenfrequenties bij grote domes zonder spider.
Laatst gewijzigd door Marp op wo 27 nov 2024, 1:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: nuancering aangebracht (cursieve tekst).
Reden: nuancering aangebracht (cursieve tekst).
Re: Honderd miljoen speaker!
Met een spider is de bewegende massa opgehangen op 2 scharnierende plaatsen: Bij de spider en bij de rolrand, dat is stabiel en kan niet gaan waggelen. Bij alleen ophanging aan de rolrand leidt de minste geringste afwijking aan de omtrek van de veerkracht tot een "wiebel" resonantie. Met een spider kan dat wiebelen niet, die houdt dat tegen. De betere middomes hebben stiekem ook een spider. De Philips Squawkers niet. En bij het onderhavige ding zie ik hem ook niet.
Re: Honderd miljoen speaker!
Hier zie je het ook:
De waargenomen "flex" wordt in werkelijkheid door de camera veroorzaakt.
De waargenomen "flex" wordt in werkelijkheid door de camera veroorzaakt.
Re: Honderd miljoen speaker!
Beetje sullig dan van die TU'ers dan dat ze niet gewoon een stroboscoop gepakt hebben.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Honderd miljoen speaker!
Of een high speed camera/camera met genoeg fps.
Zo duur zijn die tegenwoordig echt niet meer
Valt mij tegen dat techneuten hier niet herkennen wat een te lage sampling rate (= fps) doet met het resultaat.
Overigens snap ik ook niet hoe een zuiger systeem überhaupt zo'n beweging zou kunnen maken.
Een offset tot daaraan toe, maar dan ook nog krommend naar de andere kant toe?
Er bestaan uiteraard rocking modes, maar met deze hoeveelheid kun je speaker binnen een paar seconden weggooien.
Re: Honderd miljoen speaker!
Het is een uitleeseffect van de beeldchip omdat tussen uitlezen van het beeld aan de bovenrand tot aan de onderrand een tijdsvertraging zit. Derhalve zie je boven dus op een andere positie dan onder. Vooral een fenomeen met CCD chips maar bij CMOS (Sony) heb ik het nooit gezien omdat daarbij het hele beeldgedeelte met 1 puls in het uitleesgedeelte wordt overgezet. Maar goed, ken niet alle varianten van de zovele varianten beeldchips. Je hebt niet per se een high speed camera nodig hier, wel een korte sluitertijd.
