Audio Research D90

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Audio Research D90

Bericht door Shadow »

Met veel geur van verbrande fenol staat hier op de tafel;
Een Audio Research D90 buizenbak, bijna 30kg schoon aan de haak en vooral mooi :rock:
20241123_201357.jpg
Geen aan/uit schakelaar?
20241123_201404.jpg
Volgens de verkoper zat er een stekker met schakelaar aan het snoer maar was deze defect, dus nieuwe stekker zonder schakelaar eraan en nu is het direct online bij inpluggen?
20241123_201828.jpg
Dat zijn de originele elco's nog ](*,)
De 6FQ7's en ECC81's zijn origineel GE, rest van de ingang is Chinees en ongemarkeerd. Eindbuizen GE 6L6 waar het 6550 zou moeten zijn, hoogspannings regeling wel 6550.
20241123_201833.jpg
Een buis was stuk en is niet meer terug gegeven door diegene die de diagnose stelde :-k
20241123_203644.jpg
De ingangsweerstanden van 1 kanaal zijn ooit vervangen...
20241123_203715.jpg
Getuige deze bon uit 1987 :shock:
20241123_204953.jpg
Deze zekering is defect
20241123_212258.jpg
De voedingstrafo meet primair 1,2 Ohm en stinkt behoorlijk, voor de rest geen verbrande componenten
20241123_212303.jpg
1980 dus hoogstwaarschijnlijk een D90 en geen D90B, dat basseer ik op de nummers op de print, maar de roosterspannings zekering F2 die alleen op het schema van de 'B' getekend staat, zit er wel in :-k

Als het goed is, is de bezetting als volgt;
4x 12AX7 of ECC83 (2x ingang, 2x fasedraaier/volger)
2x 6FQ7 ('driver amplifier')
2x 12AT7 of ECC81 ('driver follower')
8x 6550 eindtrap
1x 6550 hoogspannings regelaar (?)

We gaan maar eens voorzichtig alles uitkammen en kijken wat er stuk is...wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio Research D90

Bericht door ray5150 »

20241123_201833.jpg
Volgens mij is er ook wat gerommeld met de diodes rondom die Motorola tor ?
Ook mist het koelblokje wat er links wel zit.

Lijkt me een pittige klus, maar dat is bij jou wel in goede handen.
Succes met de restauratie gewenst. :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Audio Research D90

Bericht door Shadow »

Dat koelblokje hoort niet op deze tor, afgaand op foto's van andere D90's, maar die diodes heb je een punt inderdaad...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Audio Research D90

Bericht door Barry2001 »

Daar kun je je zeker wel even mee vermaken :D eerst zorgen dat de voeding op orde is denk ik. Oja, zag dit, mogelijk is het niks, maar ziet er wat vreemd uit:
2024-11-24_08h53_35.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Audio Research D90

Bericht door Walt »

Mooi ding, leuke combi samen met je SP-6B ervoor.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Audio Research D90

Bericht door Shadow »

Daarom ook, eerst maar eens zien of er geluid uit komt, dan maar afwachten of ie zich kan meten met de KT88 hier...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Audio Research D90

Bericht door Shadow »

Barry2001 schreef: zo 24 nov 2024, 8:56
Daar kun je je zeker wel even mee vermaken :D eerst zorgen dat de voeding op orde is denk ik. Oja, zag dit, mogelijk is het niks, maar ziet er wat vreemd uit:

2024-11-24_08h53_35.png
Bijzonder :-k
Plaats reactie