Introductie
Moderator: Beheerdersteam
Introductie
Beste,
Hallo, ik ben Rob en nieuw op dit forum, maar ook nieuw in de wereld van het betere HiFi geluid.
Jaren terug kochten we bij Correct in Rotterdam een "stereo setje" in een voor ons nieuw fenomeen; streaming versterker. Gezien het feit we nooit eerder zo veel geld hadden uitgegeven aan HiFi apparatuur dachten we heel wat te hebben. Echter; ik heb het geluid eigenlijk nooit echt heel erg mooi gevonden. Het betrof een Yamaha R-N602 met een stel KEF-Q900 speakers.
In de loop der tijd heb ik voor mijn doen duur speaker kabel gekocht en veel geschoven en gedraaid met de speakers, in de veronderstelling dat zo'n set ons het voor ons optimale geluid moet kunnen brengen.
Om een lang verhaal kort te maken; we hebben vorige week bij Klubben Rotterdam na een uur of drie luisteren op verschillende versterkers, hem flink laten hangen en een Lyngdorf TDAI3400 gekocht. Super blij met het peperdure apparaat, de versterker geeft de speakers veel meer openheid, maar het zaadje is geplant. We hebben speakers gezien waarvan ik het bestaan niet kende; 35mille voor een setje Dali of Bower & wilkins speakers!! Al zou ik het kunnen, dat ga ik hier niet aan uitgeven. maar ik ben wel meer dan nieuwsgierig hoe de versterker het zou doen met zulke chique jongens.
Vroeg In de jaren negentig heb ik samen met een vriend destijds een set niet al te dure visaton speakers gebouwd welke op mijn destijds goedkope Akai versterker in mijn oren verbluffend klonken. In de loop van de afgelopen decennia zijn deze speakers niet meer onder ons, maar met deze wetenschap in het achterhoofd denk ik dat ik met een set zelfbouw speakers met goede moderne componenten best een eind in de richting van die peperdure speakers moet kunnen komen, misschien ook voor een fractie van bovengenoemd bedrag.
Dus mijn vraag aan jullie zijnde doorgewinterde zelfbouw luidspreker forum leden is eigenlijk al gesteld; Graag advies in deze. Hoe dichtbij deze high end merk speakers kom ik met zelfbouw speakers. Ik heb zitten loeren naar de ATLAS COMPACT MK V, maar hoe dicht komt deze in de buurt van bijvoorbeeld een Dali rubikore 8 of misschien zelfs de epikon of epicore serie? De spec's van deze dure speakers lijken onder te doen van die van de Visaton, maar ik weet niet zo goed in hoeverre deze getallen aansluiten met mijn beleving en uiteraard in combi met mijn nieuwe versterker.
Ik ben benieuwd. Groetjes Rob.
Hallo, ik ben Rob en nieuw op dit forum, maar ook nieuw in de wereld van het betere HiFi geluid.
Jaren terug kochten we bij Correct in Rotterdam een "stereo setje" in een voor ons nieuw fenomeen; streaming versterker. Gezien het feit we nooit eerder zo veel geld hadden uitgegeven aan HiFi apparatuur dachten we heel wat te hebben. Echter; ik heb het geluid eigenlijk nooit echt heel erg mooi gevonden. Het betrof een Yamaha R-N602 met een stel KEF-Q900 speakers.
In de loop der tijd heb ik voor mijn doen duur speaker kabel gekocht en veel geschoven en gedraaid met de speakers, in de veronderstelling dat zo'n set ons het voor ons optimale geluid moet kunnen brengen.
Om een lang verhaal kort te maken; we hebben vorige week bij Klubben Rotterdam na een uur of drie luisteren op verschillende versterkers, hem flink laten hangen en een Lyngdorf TDAI3400 gekocht. Super blij met het peperdure apparaat, de versterker geeft de speakers veel meer openheid, maar het zaadje is geplant. We hebben speakers gezien waarvan ik het bestaan niet kende; 35mille voor een setje Dali of Bower & wilkins speakers!! Al zou ik het kunnen, dat ga ik hier niet aan uitgeven. maar ik ben wel meer dan nieuwsgierig hoe de versterker het zou doen met zulke chique jongens.
Vroeg In de jaren negentig heb ik samen met een vriend destijds een set niet al te dure visaton speakers gebouwd welke op mijn destijds goedkope Akai versterker in mijn oren verbluffend klonken. In de loop van de afgelopen decennia zijn deze speakers niet meer onder ons, maar met deze wetenschap in het achterhoofd denk ik dat ik met een set zelfbouw speakers met goede moderne componenten best een eind in de richting van die peperdure speakers moet kunnen komen, misschien ook voor een fractie van bovengenoemd bedrag.
Dus mijn vraag aan jullie zijnde doorgewinterde zelfbouw luidspreker forum leden is eigenlijk al gesteld; Graag advies in deze. Hoe dichtbij deze high end merk speakers kom ik met zelfbouw speakers. Ik heb zitten loeren naar de ATLAS COMPACT MK V, maar hoe dicht komt deze in de buurt van bijvoorbeeld een Dali rubikore 8 of misschien zelfs de epikon of epicore serie? De spec's van deze dure speakers lijken onder te doen van die van de Visaton, maar ik weet niet zo goed in hoeverre deze getallen aansluiten met mijn beleving en uiteraard in combi met mijn nieuwe versterker.
Ik ben benieuwd. Groetjes Rob.
Laatst gewijzigd door KBW op zo 08 dec 2024, 9:34, 2 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Inroductie
Welkom op dit forum Rob. Denk dat je met zelfbouw speakers zeker het niveau van een dure High-End speaker kunt halen, voor minder geld. Versterkers, ook goed, worden tegenwoordig relatief goedkoop aangeboden. Die moet je bouwen omdat je er aardigheid aan hebt, hobby. Maar luidsprekers loont zeker.
Om een idee te krijgen, zaterdag 8 februari 2025 is er hier in Hengelo een zelfbouw audio luisterdag, waar je een idee kunt krijgen van het niveau van zelfbouw. Wees welkom zou ik zeggen!
Om een idee te krijgen, zaterdag 8 februari 2025 is er hier in Hengelo een zelfbouw audio luisterdag, waar je een idee kunt krijgen van het niveau van zelfbouw. Wees welkom zou ik zeggen!
Re: Inroductie
Welkom Rob! Wat Barry zegt; luisteren is de enige manier om erachter te komen!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Inroductie
Welkom!
Kan je wel even de typo in de titel aanpassen? Kan als je het eerste bericht edit.
Kan je wel even de typo in de titel aanpassen? Kan als je het eerste bericht edit.
Re: Introductie
Heren bedankt voor de tips, Titel is aangepast, maar Hengelo is voor een Rotterdammert best een eindje rijden. Leuk treffen om enthousiastelingen te ontmoeten maar zo'n gelegenheid leent zich waarschijnlijk niet echt om mijn versterker eens op het gemak aan te sluiten op een diversiteit aan zelf gebouwde speakers.
Is er niemand in dit forum met een Lyngdorf TDAI3400 die zelf speakers heeft gebouwd? Ik weet, dat zegt dat nog niks in verhouding tot mijn kamer, maar daar heeft Lyngdorf met de "Digitale RoomPerfect-ruimtecorrectie" dan wel weer een aardige feature voor ontwikkeld. Waarschijnlijk niks voor de puristen, maar als je een beetje meegaat richting klasse D, dan zou dit volgens de recensies van professionals goed moeten werken.
Is bijvoorbeeld een Visaton VOX 253 MHT of Visaton ATLAS COMPACT MK V wat, kan ik überhaupt beter naar een ander merk gaan kijken? Of bouwen jullie liever alles van scratch af aan. In dat geval haak ik af want daar heb ik veel te weinig verstand van.
Graag een zetje in de goede richting, dan denk ik nog effe na over de luisterdag want op zich lijkt me dat wel leuk.
Groetjes.
Is er niemand in dit forum met een Lyngdorf TDAI3400 die zelf speakers heeft gebouwd? Ik weet, dat zegt dat nog niks in verhouding tot mijn kamer, maar daar heeft Lyngdorf met de "Digitale RoomPerfect-ruimtecorrectie" dan wel weer een aardige feature voor ontwikkeld. Waarschijnlijk niks voor de puristen, maar als je een beetje meegaat richting klasse D, dan zou dit volgens de recensies van professionals goed moeten werken.
Is bijvoorbeeld een Visaton VOX 253 MHT of Visaton ATLAS COMPACT MK V wat, kan ik überhaupt beter naar een ander merk gaan kijken? Of bouwen jullie liever alles van scratch af aan. In dat geval haak ik af want daar heb ik veel te weinig verstand van.
Graag een zetje in de goede richting, dan denk ik nog effe na over de luisterdag want op zich lijkt me dat wel leuk.
Groetjes.
Re: Introductie
De Daudio C1 is een aantal keer in combi met een Lyngdorf gebouwd dacht ik? Rotterdam - Hengelo ver? Ik woon in Vlissingen en probeer ook altijd te gaan, tevens wonen er genoeg mensen in de buurt om misschien wel te carpoolen?
Re: Introductie
Ik heb de Visaton Vox201 gehad, erg leuke speaker, maar zeker het laag kleurt erg van die speakers, midhoog is top. Als ik een grote vloerstaander zou gaan bouwen dan zou ik bij Troels Gravesen kijken;KBW schreef: ↑wo 20 nov 2024, 12:13
Is bijvoorbeeld een Visaton VOX 253 MHT of Visaton ATLAS COMPACT MK V wat, kan ik überhaupt beter naar een ander merk gaan kijken? Of bouwen jullie liever alles van scratch af aan. In dat geval haak ik af want daar heb ik veel te weinig verstand van.
Graag een zetje in de goede richting, dan denk ik nog effe na over de luisterdag want op zich lijkt me dat wel leuk.
Groetjes.
https://www.troelsgravesen.dk/
Of bij Tony Gee;
https://www.humblehomemadehifi.com/speakers.html
Zijn Nova Andromeda is een prachtiche speaker bv. Bouwpakket beschikbaar
Re: Introductie
Als je toch al met Lyngdorf bezig bent, hoe kijk je aan tegen losse subs en eventueel multisub-oplossingen?
Re: Introductie
Geweldig dit forum. Nooit eerder gehoord van een dipool luidspreker, er gaat een hele wereld voor me open, thanks. Ik zie alleen geen zelfbouw variant van deze C1, de koop versie is een duizendje of wat boven mijn budget, misschien nog even door zoeken. Ik zie inderdaad dat ze "mijn" versterker gebruiken in hun luisterruimte..., dat zegt misschien wel iets
Inderdaad, afstand is absoluut, maar de beleving van het afleggen van die afstand is subjectief. Ik ben niet gek op reizen dat maakt Rotterdam-Hengelo voor mij tot een heel eind. Maar als gezegd, ik overweeg de luisterdag in het oosten wel want als je eens ziet wat een post op dit forum al brengt...,
Re: Introductie
Er zullen op die luisterdag ook wel dipolen aanwezig zijn. Als het goed is ook mijn nieuwe dipool.
Tevens heeft Daudio de C1 wel eens als zelfbouw pakket aangeboden. Misschien even navragen?
Tevens heeft Daudio de C1 wel eens als zelfbouw pakket aangeboden. Misschien even navragen?
Re: Introductie
Ik heb een 2170, een oudere versie maar nog steeds erg tevreden! Een typische lyngdorf opstelling, 2 cornerwoofers in de hoek met twee monitoren. De lyngdorf doet cross-over, delay en room correctie.Ouwebok schreef: ↑wo 20 nov 2024, 12:54Voorbeeld: viewtopic.php?t=25619&hilit=Minimonitor&start=125 icm sub?
Re: Introductie
Hoi Rizzo, Uiteraard ervaar ik het gegeven op zich als een geluk, maar ik heb de pech dat mijn wederhelft een dikke vinger in de pap heeft over hoe onze kamer er uitziet. Ik interpreteer "corner woofers" als boxen die strak in de hoek op de grond staan, echter in ons geval hangen er gordijnen tot op de grond. Kunnen corner woofers ook tegen een muur staan met de achterkant van de muur af (met een gordijn er tussen)?Rizzo schreef: ↑wo 20 nov 2024, 15:11Ik heb een 2170, een oudere versie maar nog steeds erg tevreden! Een typische lyngdorf opstelling, 2 cornerwoofers in de hoek met twee monitoren. De lyngdorf doet cross-over, delay en room correctie.Ouwebok schreef: ↑wo 20 nov 2024, 12:54Voorbeeld: viewtopic.php?t=25619&hilit=Minimonitor&start=125 icm sub?
Mag ik vragen welke speakers jij gebruikt en je bent erg tevreden, acht jij het geluid optimaal of vindt je dat het (nog) beter kan, en wat zou je doen dan?
Laatst gewijzigd door KBW op wo 20 nov 2024, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Introductie
Je kunt met een multisub opstelling ook zonder de woofers in de hoeken werken hoor.
Re: Introductie
Speakerland in Oss heeft ook mooie zelfbouw modellen .
Voordeel is dat je ze daar ook kunt luisteren ,zelfs thuis proberen behoorde altijd tot de mogelijkheden .
https://www.speakerland.nl/
En ik weet zeker dat je daar ook je eigen versterker op de luidsprekers mag proberen !
Voordeel is dat je ze daar ook kunt luisteren ,zelfs thuis proberen behoorde altijd tot de mogelijkheden .
https://www.speakerland.nl/
En ik weet zeker dat je daar ook je eigen versterker op de luidsprekers mag proberen !
Re: Introductie
Hi Rob,
Voor 800 euro plus een ritje naar Hessen kun je niet veel beters bouwen.
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... 8-172-4358
Voor 800 euro plus een ritje naar Hessen kun je niet veel beters bouwen.
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... 8-172-4358
Re: Introductie
Sweet Franco, Ik heb de verkoper een mail gestuurd. Wie weet. Fototjes doorgestuurd naar mijn wederhelft, ben benieuwd wat ze vindt van deze kollossen
Re: Introductie
Ik vind het een hele dikke speaker, maar bij veel partners zal dit niet goed vallen, ik heb zelf een set grote 3 weg monitors met 10" bassen, daar is niet iedereen gek op, ze zijn nogal aanwezig zeg maar...
Re: Introductie
Mijn monitoren zijn zelfbouw op basis van een ontwerp van speakerland, minimonitor beryllium. Het verschil zit hem in de andere berylium tweeter welke Ouwebok al eerder had toegepast in dit ontwerp. Mijn monitoren zijn bovendien gesloten uitgevoerd. De corner woofers zijn zelfbouw en met behulp van dit mooie forum ontworpen: viewtopic.php?t=12995KBW schreef: ↑wo 20 nov 2024, 16:35Hoi Rizzo, Uiteraard ervaar ik het gegeven op zich als een geluk, maar ik heb de pech dat mijn wederhelft een dikke vinger in de pap heeft over hoe onze kamer er uitziet. Ik interpreteer "corner woofers" als boxen die strak in de hoek op de grond staan, echter in ons geval hangen er gordijnen tot op de grond. Kunnen corner woofers ook tegen een muur staan met de achterkant van de muur af (met een gordijn er tussen)?Rizzo schreef: ↑wo 20 nov 2024, 15:11Ik heb een 2170, een oudere versie maar nog steeds erg tevreden! Een typische lyngdorf opstelling, 2 cornerwoofers in de hoek met twee monitoren. De lyngdorf doet cross-over, delay en room correctie.Ouwebok schreef: ↑wo 20 nov 2024, 12:54Voorbeeld: viewtopic.php?t=25619&hilit=Minimonitor&start=125 icm sub?
Mag ik vragen welke speakers jij gebruikt en je bent erg tevreden, acht jij het geluid optimaal of vindt je dat het (nog) beter kan, en wat zou je doen dan?
Bij ons staan de cornerwoofers idd strak in de hoek, maar in een vorig huis tegen de wand. Werkte ook prima. Het laag is erg goed, het "stereo plaatje" is iets mminder, maardat komt denk ik vanwege de plaatsing van de monitoren tegen de wand met een TV ertussen. Sinds deze set eigenlijk geen behoefte meet gevoeld om iets nieuws te maken. Wellich als de kinderen groot genoeg zijn een mooie daudio open baffle of zo
Re: Introductie
bij mij in woerden kan je eea uitproberen, staat een set atlas Compact mark V speakers.
Re: Introductie
Iets wat ik wel vaker zag/zie en inderdaad: ofwel je haalt speakers minstens een meter van de voorwand (liever anderhalf tot twee) ofwel je integreert de voorwand in het akoestisch ontwerp (in-wall of on-wall speakers). Zo niet, dan lever je in mijn beleving en ervaring altijd in op het "plaatje". Geldt trouwens evenzo voor je luisterplek. Met je oren tegen een achterwand zitten, bij mij werkt het niet.
Re: Introductie
Dat is ook mijn ervaring. We zitten een meter van de achterwand, maar de monitoren naar voren halen lukt helaas niet in de huidige inrichting.
Re: Introductie
Heren,
Update mijnerzijds.
Ik kreeg de Atlas er niet door thuis vanwege het toch wel aanzienlijk formaat van de speakers. Ons compromis de de VOX253MTI geworden. Ik heb de set gekocht bij TLHP voor een slordige 350,- onder de prijs die ik bij Reichelt moest betalen, en het is waarachtig nog geleverd ook. Leuk project, ik heb er zin in.
Als leek is het voor mij echter een raadsel hoe de instelmogelijkheid werkt op het filter voor de woofer. Volgens het schema kun je met een weerstand van 3,3 ohm de woofer op Bass min zetten, met 10ohm op Bass medium en zonder weerstand (oneindig) op Bass max. Dat had ik uiteraard gelezen op de Visaton Site, maar ik had verwacht dat dit een vooraf gemonteerd geheel zou zijn en met een drie standen schakelaar ofzo de opties zou kunnen kiezen. Ik zie echter de 3,3 Ohm weerstand gesoldeerd zitten, maar de 10ohm of de optie oneindig twijfel ik zwaar over. Moet ik nou een weerstand los aanschaffen, of wanneer ik de Bas max wil hebben de 3,3 ohm weerstand eraf peuteren en een koperdraadje solderen? Of moet ik de ene speaker pool op simpelweg op een ander veld van de printplaat solderen? In dat geval mis ik volgens mij de 10ohm weerstand, of is dit afgerond (6,8 plus 3,3)?
De volgende vraag is of ik/hoe ik voor een schakelaar kan kiezen zodat ik de speaker straks kan neerzetten en snel kan schakelen van de ene naar de andere weerstand.
Ik hoop dat jullie mij een zetje in de goeie richting kunnen duwen.
Update mijnerzijds.
Ik kreeg de Atlas er niet door thuis vanwege het toch wel aanzienlijk formaat van de speakers. Ons compromis de de VOX253MTI geworden. Ik heb de set gekocht bij TLHP voor een slordige 350,- onder de prijs die ik bij Reichelt moest betalen, en het is waarachtig nog geleverd ook. Leuk project, ik heb er zin in.
Als leek is het voor mij echter een raadsel hoe de instelmogelijkheid werkt op het filter voor de woofer. Volgens het schema kun je met een weerstand van 3,3 ohm de woofer op Bass min zetten, met 10ohm op Bass medium en zonder weerstand (oneindig) op Bass max. Dat had ik uiteraard gelezen op de Visaton Site, maar ik had verwacht dat dit een vooraf gemonteerd geheel zou zijn en met een drie standen schakelaar ofzo de opties zou kunnen kiezen. Ik zie echter de 3,3 Ohm weerstand gesoldeerd zitten, maar de 10ohm of de optie oneindig twijfel ik zwaar over. Moet ik nou een weerstand los aanschaffen, of wanneer ik de Bas max wil hebben de 3,3 ohm weerstand eraf peuteren en een koperdraadje solderen? Of moet ik de ene speaker pool op simpelweg op een ander veld van de printplaat solderen? In dat geval mis ik volgens mij de 10ohm weerstand, of is dit afgerond (6,8 plus 3,3)?
De volgende vraag is of ik/hoe ik voor een schakelaar kan kiezen zodat ik de speaker straks kan neerzetten en snel kan schakelen van de ene naar de andere weerstand.
Ik hoop dat jullie mij een zetje in de goeie richting kunnen duwen.
