Gids gezocht
Moderator: Beheerdersteam
Gids gezocht
Hallo beste forumleden,
Zal mij eerst even voorstellen, mijn naam is Sven van 1952 en na jaren van stilstand op audiogebied kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Heb mij weer verdiept in geluidsweergave en eerste instantie buisversterkers. Ik was in de veronderstelling dat ik deze wel zelf kon bouwen met behulp van tekeningen enz. Heb daartoe enkele boeken aangeschaft, maar kwam al snel tot de conclusie, dat het te veel van het goede is, gezien mijn leeftijd om een studie weer op te pakken voor een resultaat, waarvan ik geen zekerheid heb of het mij bevalt.
Wel een buisversterker geluisterd bij een bekende luidspreker bouwer in Westzaan en zijn bekende luidsprekers. Conclusie was om niet zelf te bouwen. Niet aan beginnen dus.
Heb wel e.e.a. aangeschaft tot volle tevredenheid, maar zelfbouw van luidsprekers blijft toch knagen! Domweg omdat ik denk dat ik het beter en mooier kan. In mijn werkplaats voor houtbewerking heb ik ook alle machines staan om deze te maken in iedere vorm die ik maar wil.
Echter het zoeken naar drivers, deze te matchen met elkaar in goede harmonie met een scheidingsfilter gaat mij door kennisgebrek en de wil om dat volledig onder de knie te krijgen gewoonweg niet lukken.
Mijn vraag luidt dan ook:"Is iemand bereid om deze kennis 1 op 1 te delen/overdragen? "
Mijn woonplaats is omgeving Harderwijk. Als je woonplaats in de buurt is kom ik graag op bezoek.
Grt, Sven
Zal mij eerst even voorstellen, mijn naam is Sven van 1952 en na jaren van stilstand op audiogebied kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Heb mij weer verdiept in geluidsweergave en eerste instantie buisversterkers. Ik was in de veronderstelling dat ik deze wel zelf kon bouwen met behulp van tekeningen enz. Heb daartoe enkele boeken aangeschaft, maar kwam al snel tot de conclusie, dat het te veel van het goede is, gezien mijn leeftijd om een studie weer op te pakken voor een resultaat, waarvan ik geen zekerheid heb of het mij bevalt.
Wel een buisversterker geluisterd bij een bekende luidspreker bouwer in Westzaan en zijn bekende luidsprekers. Conclusie was om niet zelf te bouwen. Niet aan beginnen dus.
Heb wel e.e.a. aangeschaft tot volle tevredenheid, maar zelfbouw van luidsprekers blijft toch knagen! Domweg omdat ik denk dat ik het beter en mooier kan. In mijn werkplaats voor houtbewerking heb ik ook alle machines staan om deze te maken in iedere vorm die ik maar wil.
Echter het zoeken naar drivers, deze te matchen met elkaar in goede harmonie met een scheidingsfilter gaat mij door kennisgebrek en de wil om dat volledig onder de knie te krijgen gewoonweg niet lukken.
Mijn vraag luidt dan ook:"Is iemand bereid om deze kennis 1 op 1 te delen/overdragen? "
Mijn woonplaats is omgeving Harderwijk. Als je woonplaats in de buurt is kom ik graag op bezoek.
Grt, Sven
Re: Gids gezocht
Hoi Sven, welkom.
Starten met luidsprekers bouwen is lastig als je direct een voorspelbaar resultaat verwacht.
Vaak is het zelf ontwerpen om mee te starten best een pittige klus en verijst vaak wel wat pogingen om tot een gewenst resultaat te komen.
Dat is dan ook gelijk de hobby en kan leuk zijn om te doen.
Wil je het echter beperkt houden dan is nabouwen een goede optie.
Daarbij staat de vorm en de maat van de kast al vast in combinatie met de gekozen componenten en het filter.
De uitvoering en materiaal keuze en afwerking kan je dan helemaal op los om daar je eigen draai aan te geven.
Zelf ontwerpen kan natuurlijk ook maar zal betekenen dat je eerst een test kast gaat bouwen, meten en dat net zo lang aanpassen en opnieuw doen tot dat je tevreden bent. dat is een zeel leerzame weg.
Starten met luidsprekers bouwen is lastig als je direct een voorspelbaar resultaat verwacht.
Vaak is het zelf ontwerpen om mee te starten best een pittige klus en verijst vaak wel wat pogingen om tot een gewenst resultaat te komen.
Dat is dan ook gelijk de hobby en kan leuk zijn om te doen.
Wil je het echter beperkt houden dan is nabouwen een goede optie.
Daarbij staat de vorm en de maat van de kast al vast in combinatie met de gekozen componenten en het filter.
De uitvoering en materiaal keuze en afwerking kan je dan helemaal op los om daar je eigen draai aan te geven.
Zelf ontwerpen kan natuurlijk ook maar zal betekenen dat je eerst een test kast gaat bouwen, meten en dat net zo lang aanpassen en opnieuw doen tot dat je tevreden bent. dat is een zeel leerzame weg.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Gids gezocht
Welkom Sven. Zaterdag 8 februari is in Hengelo (moet te doen zijn vanuit Harderwijk) een luisterdag waar zelfbouwspullen/speakers worden gedemonstreerd: viewtopic.php?t=32510 Misschien aardig te bezoeken, om een idee te krijgen wat mogelijk is.
Re: Gids gezocht
Hallo Sven,
Geweldig dat je zelfbouw van luidsprekers overweegt. Aan de ene kant wil je het beter en mooier, aan de andere kant is het een flinke horde om de drivers uit te zoeken en een scheidingsfilter te ontwikkelen. Hier zit denk ik de tegenstelling in je wens. Het scheidingsfilter is cruciaal in dit verhaal, en het kost best wat tijd om dit goed uit te dokteren allemaal.
Klinkt also je het beste een goed bestaand ontwerp kunt nabouwen. Het risico is wel dat je iets maakt, geld spendeert en maar moet afwachten of het dan naar je smaak is. Best lastig.
Ik denk dat Barry z'n suggestie om de luisterdag te bezoeken een goede is. Dan kun je je een beetje oriënteren en met wat mensen direct in gesprek.
Wat voor machines heb je tot je beschikking? Toevallig ook een 5-assige freesmachine?
groet!
Satefan
Geweldig dat je zelfbouw van luidsprekers overweegt. Aan de ene kant wil je het beter en mooier, aan de andere kant is het een flinke horde om de drivers uit te zoeken en een scheidingsfilter te ontwikkelen. Hier zit denk ik de tegenstelling in je wens. Het scheidingsfilter is cruciaal in dit verhaal, en het kost best wat tijd om dit goed uit te dokteren allemaal.
Klinkt also je het beste een goed bestaand ontwerp kunt nabouwen. Het risico is wel dat je iets maakt, geld spendeert en maar moet afwachten of het dan naar je smaak is. Best lastig.
Ik denk dat Barry z'n suggestie om de luisterdag te bezoeken een goede is. Dan kun je je een beetje oriënteren en met wat mensen direct in gesprek.
Wat voor machines heb je tot je beschikking? Toevallig ook een 5-assige freesmachine?
groet!
Satefan
Re: Gids gezocht
Hallo Satefan,
Bedankt voor je reactie! Je hebt volkomen gelijk! Mijn zoektocht naar goede drivers, deze matchen en ook nog combineren met een scheidingsfilter is mijn probleem. Een studie gaat mij te veel tijd kosten en zoek dus directe antwoord op mijn vragen en waarom. Een veel kortere weg dan zelf uitzoeken en dmv proberen of iets goed is.
Professionele zaagmachine, Vlak- en vandiktebank, Bovenfrees, Lintzaagmachine en allerlei handmachines.
Aan een 5-assige freesmachine kan ik je n iet helpen.
Grt, Sven
Bedankt voor je reactie! Je hebt volkomen gelijk! Mijn zoektocht naar goede drivers, deze matchen en ook nog combineren met een scheidingsfilter is mijn probleem. Een studie gaat mij te veel tijd kosten en zoek dus directe antwoord op mijn vragen en waarom. Een veel kortere weg dan zelf uitzoeken en dmv proberen of iets goed is.
Professionele zaagmachine, Vlak- en vandiktebank, Bovenfrees, Lintzaagmachine en allerlei handmachines.
Aan een 5-assige freesmachine kan ik je n iet helpen.
Grt, Sven
Re: Gids gezocht
Het is toch geen schande om iets na te bouwen wat al helemaal uitgewerkt is met een compleet filter ?
Voorbeelden te over hier op het forum te vinden.
Kun je aangeven wat het budget ervoor is de of het grote of kleine kasten mogen zijn ?
Dan kunnen mensen je bepaalde topics aanwijzen wat bij jou zou kunnen passen eventueel.
Voorbeelden te over hier op het forum te vinden.
Kun je aangeven wat het budget ervoor is de of het grote of kleine kasten mogen zijn ?
Dan kunnen mensen je bepaalde topics aanwijzen wat bij jou zou kunnen passen eventueel.
Re: Gids gezocht
Misschien is het wel handig om je uitgangspunten hier neer te zetten.
Wil je een vloerstaander of een monitor, wil je budget of misschien gelijk higend?
Verder zijn er ook wat winkels waar je kantenklare pakketten met of zonder hout kunt kopen en van te voren het resultaat beluisteren.
Nu ben ik niet exact op de hoogte van de adressen maar speakerenco is zo een winkel, er zijn hier veel mensen die je daar een goed overzicht van kunnen geven.
Wil je een vloerstaander of een monitor, wil je budget of misschien gelijk higend?
Verder zijn er ook wat winkels waar je kantenklare pakketten met of zonder hout kunt kopen en van te voren het resultaat beluisteren.
Nu ben ik niet exact op de hoogte van de adressen maar speakerenco is zo een winkel, er zijn hier veel mensen die je daar een goed overzicht van kunnen geven.
Re: Gids gezocht
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft speakerenco een paar jaar geleden de winkel opgeheven en is verder gegaan als webshop.
Ik meen dat de enige zelfbouwzaak in NL die nog een winkel en showroom heeft speakerland in Oss is.
https://www.speakerland.nl/
Helaas voor TS is dit niet echt om de hoek van zijn woonplaats.
Ik meen dat de enige zelfbouwzaak in NL die nog een winkel en showroom heeft speakerland in Oss is.
https://www.speakerland.nl/
Helaas voor TS is dit niet echt om de hoek van zijn woonplaats.
Re: Gids gezocht
Mwah, Harderwijk - Os is nou ook weer geen wereldreis en een bezoek aan Speakerland is zeker de moeite waard. En een bezoekje aan Tony Gee beslist ook. Dat is wat dichterbijray5150 schreef: ↑ma 18 nov 2024, 17:33Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft speakerenco een paar jaar geleden de winkel opgeheven en is verder gegaan als webshop.
Ik meen dat de enige zelfbouwzaak in NL die nog een winkel en showroom heeft speakerland in Oss is.
https://www.speakerland.nl/
Helaas voor TS is dit niet echt om de hoek van zijn woonplaats.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Gids gezocht
Ik ben van mening dat luisteren nou juist weer vrij weinig zegt.
Afhankelijk van de implementatie, de ontwerper en kennis/kunde kan dezelfde speaker totaal anders klinken, van zeer goed tot compleet slecht.
Dit kan zelfs zo zijn met peperdure top-off-the-line drivers.
Als een vraagstuk nog zo open is, adviseer ik altijd om gewoon eens een lijstje te maken met wensen en eisen.
- Hoe groot mag het?
- Hoe moet het eruit zien? Kleuren/vormen/houtsoorten etc: looks bepalen soms ook al de drivers.
- Actief/passief (dat kan ook met buizen!)?
- fullrange of komen er subwoofers?
- Zijn er al bepaalde systemen waar je een voorkeur voor hebt?
- Heel belangrijk: budget!
Je zult zien dat zodra je dit lijstje in gaat vullen, het aantal opties ineens niet meer zo overweldigend zullen zijn.
Als laatst is dan de vraag of je op korte termijn gewoon muziek wilt hebben, of dat het best wel tijd mag gaan kosten en het een soort leertraject wordt? (ik vermoed het laatste)
Hoeveel je daar in wilt investeren qua tijd, maar ook geld en of dat eenmalig is of je van plan bent meer te gaan maken.
Afhankelijk van de implementatie, de ontwerper en kennis/kunde kan dezelfde speaker totaal anders klinken, van zeer goed tot compleet slecht.
Dit kan zelfs zo zijn met peperdure top-off-the-line drivers.
Als een vraagstuk nog zo open is, adviseer ik altijd om gewoon eens een lijstje te maken met wensen en eisen.
- Hoe groot mag het?
- Hoe moet het eruit zien? Kleuren/vormen/houtsoorten etc: looks bepalen soms ook al de drivers.
- Actief/passief (dat kan ook met buizen!)?
- fullrange of komen er subwoofers?
- Zijn er al bepaalde systemen waar je een voorkeur voor hebt?
- Heel belangrijk: budget!
Je zult zien dat zodra je dit lijstje in gaat vullen, het aantal opties ineens niet meer zo overweldigend zullen zijn.
Als laatst is dan de vraag of je op korte termijn gewoon muziek wilt hebben, of dat het best wel tijd mag gaan kosten en het een soort leertraject wordt? (ik vermoed het laatste)
Hoeveel je daar in wilt investeren qua tijd, maar ook geld en of dat eenmalig is of je van plan bent meer te gaan maken.
Re: Gids gezocht
Met luisteren bepaal je eerst waar je wensen liggen met betrekking tot de mogelijkheden.
Pas dan kan je een dergelijk lijstje invullen.
Nu is wat dat betreft TS VanHarte welkom bij mij in Ermelo maar is qua speakers geen zelfbouw.
Op een luisterdag ideeën opdoen is dan natuurlijk ook een goede optie.
In de buurt is die volgend jaar weer ergens eind sept begin okt in Ermelo.
Als ik tenminste de ruimte tijdig bespreek.
Pas dan kan je een dergelijk lijstje invullen.
Nu is wat dat betreft TS VanHarte welkom bij mij in Ermelo maar is qua speakers geen zelfbouw.
Op een luisterdag ideeën opdoen is dan natuurlijk ook een goede optie.
In de buurt is die volgend jaar weer ergens eind sept begin okt in Ermelo.
Als ik tenminste de ruimte tijdig bespreek.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Gids gezocht
Alles is mogelijk, dus die optie is al ingevuld.
Het leuke is dat het merendeel van het lijstje weinig te maken heeft met het daadwerkelijke luisteren/audio.
Ik ben van mening dat het luisteren op zich niet zoveel zegt in absolute zin.
Uiteraard afhankelijk hoe goed/slecht het ontwerp is, maar als algemeen advies valt daar niks over te zeggen.
Een bepaalde (kast) resonantie kan bijvoorbeeld een zeer mooi design compleet om zeep helpen.
Zelfs prijs zegt daar niets over; zie testen van Erin's Audio Corner (vrij recent nog!)
Met andere woorden, je loopt al snel het risico foutieve conclusies te trekken over bepaalde onderdelen.
Terwijl er eigenlijk iets anders aan de hand is.
Dergelijke resonanties of andere problemen resulteren maar zeer zelden tot een gewenst resultaat.
We hebben het in dat geval niet echt meer over smaak.
Uiteraard geldt dit voor drivers (en andere onderdelen) die op zichzelf geen significante problemen hebben.
Dat lijkt mij dan dus juist de voornaamste reden.
Re: Gids gezocht
Welke versterker heb je? Ik vraag het omdat sommige buizenversterkers een hoge uitgangsimpedantie hebben. De meeste luidsprekers kunnen daar niet goed mee overweg, dan klinken ze anders dan de ontwerper heeft bedoeld.
Re: Gids gezocht
Ter inspiratie (of gewoon om na te bouwen), Alexander Gresler presenteert hier wat ontwerpen en hij geeft ook de nodige cross-overs een correctie voor buizenversterkers mee. Ik zou zeker eens daar kijken.
Re: Gids gezocht
Blijft andermans smaak en dat moet maar net de jouwe zijn. Dat weet je dus niet als ze niet in het echt hebt kunnen beluisteren. Ik kwam destijds vaak bij Speaker & Co aan de Bergweg in R'dam. Die had veel bouwontwerpen staan om van te voren te kunnen beluisteren. Voor ieder wat wils, van kleine monitors tot grote vloerstanders. Heb ik dan ook uitgebreid beluisterd. En er waren maar enkele die voor mij in de smaak vielen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 19 nov 2024, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Gids gezocht
Smaak valt altijd aan te passen.
In het echt beluisteren weet je nog steeds niet hoe de drivers "klinken".
Je weet enkel hoe het totale systeem klinkt (in een specifieke kamer).
Ik heb inderdaad ook heel wat systemen gehoord bij onder andere Speaker en Co.
Sommige vielen inderdaad ook niet zo in de smaak, maar inmiddels weet ik ook dat het aan de smaak van het systeem lag en niet zozeer de componenten.
In het echt beluisteren weet je nog steeds niet hoe de drivers "klinken".
Je weet enkel hoe het totale systeem klinkt (in een specifieke kamer).
Ik heb inderdaad ook heel wat systemen gehoord bij onder andere Speaker en Co.
Sommige vielen inderdaad ook niet zo in de smaak, maar inmiddels weet ik ook dat het aan de smaak van het systeem lag en niet zozeer de componenten.
Re: Gids gezocht
Mwah, je hoort echt wel of een driver resolutie heeft of niet. Of dat je hem flink moet schoppen om lekker los te komen, of dat ie ook op laag niveau fijn speelt. Een driver die op laag niveau niet los komt, of een fijne mid die op hoog niveau gaat kwaken zoals de bekende Philips Sqawkers, kun je aanpassen wat je wilt (hoe zou je dat moeten doen
), het gaat niet anders worden.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Gids gezocht
Nee dat kun je zeker niet altijd zo makkelijker zeggen als bv een driver gewoon verkeerd gebruikt wordt.
Dat ligt dan niet aan de driver, maar de implementatie ervan.
Een mega mismatch in directivity is hier bv een goed voorbeeld van, al helemaal als we de kamer ook meenemen.
Er zijn ook voorbeelden waarbij de frequentie responsie ineens een enorme piek (of dip) heeft etc (zie Eric's metingen)
Dat is dan echt een keuze van de ontwerper (of vaak helaas niet), maar kan wel resulteren op een negatieve ervaring met de verkeerde conclusies.
Buiten om allerlei andere resonantie (etc) problemen die kun doen denken dat het een driver probleem is.
Achteraf is dat allemaal makkelijk praten, maar zonder dergelijke metingen is dat zeker niet (voor iedereen) duidelijk met enkel luisteren.
Uiteraard zijn er altijd gevallen waarbij de drivers gewoon slecht zijn.
Tegenwoordig is er wel voor ieder budget keuze genoeg om bij voorbaat hevige teleurstellingen te vermijden.
Het is geen jaren 70, 80 (en 90) meer.
Dat ligt dan niet aan de driver, maar de implementatie ervan.
Een mega mismatch in directivity is hier bv een goed voorbeeld van, al helemaal als we de kamer ook meenemen.
Er zijn ook voorbeelden waarbij de frequentie responsie ineens een enorme piek (of dip) heeft etc (zie Eric's metingen)
Dat is dan echt een keuze van de ontwerper (of vaak helaas niet), maar kan wel resulteren op een negatieve ervaring met de verkeerde conclusies.
Buiten om allerlei andere resonantie (etc) problemen die kun doen denken dat het een driver probleem is.
Achteraf is dat allemaal makkelijk praten, maar zonder dergelijke metingen is dat zeker niet (voor iedereen) duidelijk met enkel luisteren.
Uiteraard zijn er altijd gevallen waarbij de drivers gewoon slecht zijn.
Tegenwoordig is er wel voor ieder budget keuze genoeg om bij voorbaat hevige teleurstellingen te vermijden.
Het is geen jaren 70, 80 (en 90) meer.
Re: Gids gezocht
Kom er maar in, Sven !
Zo te zien zijn er genoeg mensen die je (op afstand) willen adviseren, maar dan is wel handig als je ook een beetje aan de discussie deelneemt.
Zo te zien zijn er genoeg mensen die je (op afstand) willen adviseren, maar dan is wel handig als je ook een beetje aan de discussie deelneemt.
Re: Gids gezocht
https://www.troelsgravesen.dk/Aqua schreef: ↑ma 18 nov 2024, 10:20Hallo Satefan,
Bedankt voor je reactie! Je hebt volkomen gelijk! Mijn zoektocht naar goede drivers, deze matchen en ook nog combineren met een scheidingsfilter is mijn probleem. Een studie gaat mij te veel tijd kosten en zoek dus directe antwoord op mijn vragen en waarom. Een veel kortere weg dan zelf uitzoeken en dmv proberen of iets goed is.
Professionele zaagmachine, Vlak- en vandiktebank, Bovenfrees, Lintzaagmachine en allerlei handmachines.
Aan een 5-assige freesmachine kan ik je n iet helpen.
Grt, Sven
Schat aan informatie en voor ieder budget wat...
Re: Gids gezocht
Zeker. Maar bij Troels moet je wel kritisch zijn op z’n designs. Hij is niet scheutig met volledige info rond zijn ontwerpen. Er ontbreekt doorgaans het een en ander aan metingen en voor de filters moet je gewoon betalen. Dat is fair, maar wel handig om te weten.
Re: Gids gezocht
Dat niet alleen, de onderbouwing die hij geeft voor zijn aanpak rammelt ook nogal eens. Kijk maar eens naar zijn TL ontwerpen b.v. Heeft een hoog natte vingerwerk gehalte.
Re: Gids gezocht
Behalve Gresler zou ik ook nog de volgende ontwerpers aan het lijstje willen toevoegen:
Matt Grant
Petr Kocourek
Alexander Heissmann
Zo maar een greep en ik sla er behoorlijk wat over, maar het is maar ter inspiratie!
Matt Grant
Petr Kocourek
Alexander Heissmann
Zo maar een greep en ik sla er behoorlijk wat over, maar het is maar ter inspiratie!
Re: Gids gezocht
Hallo beste forumleden,
Weer terug op het forum na een tijdje inactiviteit. In ieder geval bedankt voor alle adviezen en kan nu weer een stuk verder in mijn zoektocht naar luidsprekerbouw.
Ik heb een tijd geleden al weer een stel Hepta luidsprekers aangeschaft en wel de Emmerantus Superior en de Attessa versterker van Roksan tot volle tevredenheid moet ik zeggen.
Maar het blijft borrelen zeg maar en wil gewoon weten hoe alles werkt en heb al vele sites bezocht en op Youtube ook veel gevonden. Mijn woonkamer kan ik niet veel veranderen en luidsprekers hebben een vaste plaats, waarvan de linker box in een hoek staat met voldoende ruimte achter en links van de box.
Het moet dus een kleine (gesloten) 3 of 4-weg vloerstaander worden met een inhoud van ongeveer 80 liter. Ik heb begrepen dat er ontzettende veel prijs- en kwaliteitsverschil is in de drivers en de componenten van het scheidingsfilter. Ik bedoel de ene weerstand is niet dezelfde als van een ander merk en er zijn ook verschillen van hetzelfde merk en type.
Wat ik dus zoek is een goede kwaliteit drivers en componenten van het scheidingsfilter en alles op elkaar afgestemd. De kast of box kan ik zelf nauwkeurig maken.
Mijn plan is om het scheidingsfilter makkelijk bereikbaar te maken indien ik een component wil wijzigen. Dus op een plaatje geschroefd op de kast of buiten de kast.
Dus wie-o-wie is bereid tijd en aandacht met mij te besteden aan deze ontdekkingsreis. Ik vraag dit omdat het voor mij een te lange tijd in beslag neemt om mij in deze bijzondere materie te verdiepen.
Grt, Sven
Weer terug op het forum na een tijdje inactiviteit. In ieder geval bedankt voor alle adviezen en kan nu weer een stuk verder in mijn zoektocht naar luidsprekerbouw.
Ik heb een tijd geleden al weer een stel Hepta luidsprekers aangeschaft en wel de Emmerantus Superior en de Attessa versterker van Roksan tot volle tevredenheid moet ik zeggen.
Maar het blijft borrelen zeg maar en wil gewoon weten hoe alles werkt en heb al vele sites bezocht en op Youtube ook veel gevonden. Mijn woonkamer kan ik niet veel veranderen en luidsprekers hebben een vaste plaats, waarvan de linker box in een hoek staat met voldoende ruimte achter en links van de box.
Het moet dus een kleine (gesloten) 3 of 4-weg vloerstaander worden met een inhoud van ongeveer 80 liter. Ik heb begrepen dat er ontzettende veel prijs- en kwaliteitsverschil is in de drivers en de componenten van het scheidingsfilter. Ik bedoel de ene weerstand is niet dezelfde als van een ander merk en er zijn ook verschillen van hetzelfde merk en type.
Wat ik dus zoek is een goede kwaliteit drivers en componenten van het scheidingsfilter en alles op elkaar afgestemd. De kast of box kan ik zelf nauwkeurig maken.
Mijn plan is om het scheidingsfilter makkelijk bereikbaar te maken indien ik een component wil wijzigen. Dus op een plaatje geschroefd op de kast of buiten de kast.
Dus wie-o-wie is bereid tijd en aandacht met mij te besteden aan deze ontdekkingsreis. Ik vraag dit omdat het voor mij een te lange tijd in beslag neemt om mij in deze bijzondere materie te verdiepen.
Grt, Sven
