Dat klinkt hardstikke logisch, bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik zat stiekem te vrezen dat het een natuurkundig verhaal van hier tot Tokio ging wordenTTS schreef: ↑vr 15 nov 2024, 12:14Je drivers stralen geluid uit. Door de aanwezigheid van de baffle reflecteert dat geluid ook vanaf de baffle. Plaatsing uit het midden geeft een asymetrisch afstraalgedrag. Dat is nu bij beide speakers gelijk. Maar 1 speaker staat links en de andere rechts in je luisterruimte. En beide stralen "scheef" af een bepaalde richting in, versimplificeerd gezegd. Dat zal effect hebben op je stereobeeld, m.a.w. op de "plaatsing van de instrumenten in de ruimte". Waarschijnlijk klinkt een zanger niet meer vanuit het midden tussen je speakers. ( Ik heb zo'n opstelling niet, dus dat is gissen voor me. )
Ook als je een speaker pal naast een muur zou hebben staan en de andere met 3 meter ruimte er om heen, trek je ook het stereobeeld "scheef".
In deze richting kun je, voor nu, denken.
Idealiter zit je te luisteren in een denkbeeldige gelijkbenige driehoek. Sommige typen luidsprekers ( grotere breedbanders b.v.. ) hebben een kleine "sweetspot", waarbij met je hoofd enkele cm's naar links of rechts verschuiven al een ander klankbeeld oplevert. Op dat terrein beweegt zich jouw plaatsing van de units op de baffle.
Zouden je speakers ergens in een schoenenzaak hangen te knallen, dan maakt het natuurlijk niks uit... Daar wordt ook niet serieus geluisterd.
Zelf speakers gemaakt, geluid soms plat heeft iemand tips?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelf speakers gemaakt, geluid soms plat
Re: Zelf speakers gemaakt, geluid soms plat heeft iemand tips?
Ga maar ervan uit dat de spoel voor de woofer pak 'm beet drie keer zo groot moet worden, dus 1,8mH. Daarmee compenseer je de zg. baffle step die nu ervoor zorgt dat het gebied ruwweg rond de 1000Hz zo'n 4 tot 6dB te sterk wordt weergegeven. Ook de tweeter zal het beter gaan doen als je die wat afzwakt. Ik gok dat je met een 3,9Ω weerstand voor het filternetwerkje aardig goed terecht komt.Baksteen schreef: ↑do 14 nov 2024, 21:03Ik heb de crossover berekent via deze site: https://www.diyaudioandvideo.com/Calcul ... Crossover/
En die heeft dit tabelletje voor me gemaakt en die heb ik dan weer na gemaakt (ga m vandaag opnieuw solderen wat ik merk ruis in het geluid en zie dat ik slordig gesoldeerd heb).
crossover.png
Disclaimer: dit is op wat ervaring gebaseerd gokwerk. Het wordt pas echt beter als je de boel gaat meten en daarop het filter gaat ontwerpen.
En daar heb je dus het verschil in een wat oudere opname en een nieuwere. Maar je luidsprekers, als je ze gaat meten, zullen waarschijnlijk bas wat minder luid en diep blijken weer te geven. Een passende behuizing ( berekend ) en daarbij passend filter ( eerst gesimuleerd en later wellicht op gehoor en met metingen nog wat aangepast ), gaat je vast verbetering geven.
Kijk, dat dacht ik al... Je hebt in die winkel ruimtelijke weergave ervaren. Daar wil je naar toe, thuis.Baksteen schreef: ↑vr 15 nov 2024, 14:41Dit klinkt al een stuk beter maar nog steeds merk ik dat er significant meer uit te halen valt. Nou vergelijk ik het met wat ik een keertje in een winkel heb gehoord waar een paar belachelijk goede speakers stonden. Met die speakers leek het alsof de band/koor/orkest echt om je heen stond op te treden en nu luister ik naar een opname.
Wat je wilt is dat de luidsprekers "verdwijnen". Dus dat je helemaal niet meer hoort dat het geluid uit de speakers komt, maar los in de ruimte staat.Baksteen schreef: ↑vr 15 nov 2024, 14:41Ik heb Thanks to you nog nooit op andere/betere speakers gehoord. Een aantal vragen en opmerkingen over wat ik hoor
Klopt het dat de blazers en drums voor een groot deel uit de rechter speakers komen? Klopt het dat de gitaar meer uit links komt tenzij er een 'solo' is dan komt de gitaar wat meer uit beide, dat zang evenredig verdeeld is uit allebei?
Dat deden die spiekerts in de winkel mogelijk voor je. Betere/goede componenten van je filter helpen daar ( tot op zekere hoogte ). Met name de condensator(en) voor het hoog!
Je zou die C-note behuizing kunnen nabouwen, met het laag-deel van het filter. De C-note gebruikt een andere tweeter, maar die van jou zal vast ook wel kunnen werken, met aanpassing van het hoog-deel van het filter aan jouw situatie. Zie je dat er flink andere waarden gebruikt zijn in die C-note? Jouw tweeter speelt nu vermoedelijk te luid te opzichte van je woofer. Ergo plat en te weinig bas in relatie tot je hoog nu.
Sorry maar dit moet eerst voor de microfoon gemeten worden voor je zulke uitspraken kunt doen...
Herkenbaar, zo ben ik ook begonnen maar dan met units uit een oude Philips luidspreker.
Volgens mij heb je al aardig wat tips gekregen om tot een goed resultaat te komen.
Let wel op de juiste volgorde, wat wil je bereiken? Dan keuze luidsprekerunits, bepalen kastvolume (passend bij de luidsprekers), bouwen kast, meten van de ingebouwde units en ontwerpen van het filter. Luisteren en bijstellen.
Details als kwaliteit filtercomponenten en dempingswatten komen later. Ik had zelf de filterwatten voor de afzuigkap in gedachte, dat is volgens mij fijner van structuur dan het aquarium, maar BAF van de luidsprekerwinkel is er voor gemaakt.
Je zou ook een beproefd ontwerp kunnen nabouwen, maar dat is wat betreft het ontwerpproces iets minder uitdagend.
+100.000
Hoe je het ook went of keert, als je luidsprekers maakt zonder eerst te meten hoe iedere afzonderlijke driver zonder filter in de beoogde kast zich gedraagt, ga je altijd beperkte resultaten krijgen (ten opzichte van de potentie). De drivers zullen zich niet als een ideale driver gedragen en niet optimaal met elkaar samenwerken. Een filter dat theoretisch een x-over oplevert van 2khz (bijvoorbeeld) kan in de praktijk echt anders uitpakken.
Het filter moet een aantal andere zaken ook realiseren:
- Afstemmen van de amplitude van de drivers. Ze moeten ongeveer, afhankelijk van smaak, even hard spelen.
- Bafflestep correctie toepassen. Als je dit niet goed doet dan ga je laag missen in het klankbeeld. (kost wel weer wat rendement, maar ach...)
- Dempen van resonantie-pieken van de bas/mid driver.
- Dempen van pieken/oploop van de tweeter
- Goede aansluiting van het fase-gedrag van beide drivers. Voor mij maakt dit altijd het verschil tussen een doorsnee speaker en een speaker die de spreekwoordelijke sterren van de hemel speelt.
Het is een uitermate tijdrovende (en kostbare) klus om met passieve componenten steeds de volgende stap in deze ontdekkingstocht te maken. Eerst de speakers (dus individuele driver-respons) meten, invoeren in een simulatie-programma a la Vituixcad en dan naar hartelust een filter simuleren. Scheelt een hoop componenten kopen!
Los van bovenstaande, je moet ergens beginnen en vanuit daar lekker verder bouwen, je eigen pad volgen en vooral plezier beleven aan deze hobby!
Dankjulliewel voor alle tips en advies, flink veel van geleerd! Ik ga nu eerst een nieuwe kast bouwen, die Cnote kast, vervolgens meten en dan een crossover simuleren. Heb al een paar tutorials gevonden over hoe dat moet. Het enige nadeel is dat ik al zoveel plannen heb voor het volgende paar speakers en dat ik stiekem daar al aan wil beginnen. Maar eerst maar is even verder leren en dan een ingewikkelder ontwerp aanpakken. Nogmaals bedankt!
Maar hou wel in de gaten dat leren ook veel nadoen is. Iedere kleuter weet dat... (en vergeet dat later weer als ie groot is) 
Mijn ervaring met plat geluid is dat het dan qua fase en/of timing niet klopt. Ik gebruik MiniDSP en kan dan veel experimenteren. Verschillende crossoversettings maken nogal uit voor zowel diepte als detail. Het is echter wel zoeken naar de juiste, welke filterstijlheden etc. leveren het beste totaalbeeld op.