Plaatjes van huidig project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Even wat plaatjes van een huidig project waarmee ik bezig ben. Een vriend van mij is 3D tekenaar en daar dus handig in en heeft als hobby 3D printen. Daar is natuurlijk wel wat mee te doen met het bouwen van luidsprekers.
Allereerst de waveguide, het oorspronkelijke model hiervan heeft hij aangepast, zodat het geen massieve achterkant is met twee gater erin om draadeinden in te doen en met een houtje of zo aan te drukken. Massieve stuk veranderd in ribben, die minder materiaal kosten en waardoor stevigheid niet minder wordt. 4 fatsoenlijke bevestigings punten, waar inserts in worden gesmolten. Een bijpassende achter bracket ontworpen/gemaakt om de magneet deel van tweeter fatsoenlijk aan te drukken. De phase shield heeft hij ook aan gepast, die is anders heel kwestbaar na het 3D printen, met het verwijderen van de supports. Hij heeft daar een losse inzet van gemaakt die je met een druppeltje secondelijm vastzet in de uitsparing die daarvoor is. Omdat het een ander te printen object is, kan je daarvoor ook een andere kleur gebruiken. Hier is ervoor gekozen om het phase shield rood te doen, gewoon een klein detail dat het net even anders is, gewoon omdat het kan.
Verder afstand hoek blokjes die ik als aanslag kon gebruiken met de rail van de invalzaag. Hiermee zijn de stroken overal precies even breed in dit geval 21,0 cm.
En verder natuurlijk mallen om de gaten en de inval van de drivers mee te frezen. Dit is een buitenring die je aan de zijkant vastzet in het hout met een klein schroefje. Hier komt toch zwart 22mm dik MDF tegenaan, dus die kleine gaatjes is geen issue. En een binnen ring om gat te frezen die in de buiten ring past. De uitlijning van die twee tov elkaar zal dus altijd kloppen.
Als het wat verder is, gaan we ook nadenken over de bracing, daar kunnen we ook wel wat voor gaan printen wellicht, en dan daarin ook met wat grove gyroids denk ik.
De waveguide geprint met rode phase shield. Gaan we nog een keer opnieuw printen, en dan met de seam randomized, zodat die streep weg is.
De waveguide geprint met rode phase shield. Gaan we nog een keer opnieuw printen, en dan met de seam randomized, zodat die streep weg is.
De ontworpen achter bracket.
De ontworpen achter bracket.
De 3D tekening
De 3D tekening
En zo ziet het er dan ongeveer uit met tweeter deel erop.
En zo ziet het er dan ongeveer uit met tweeter deel erop.
De tweeter die gebruikt gaat worden de SB26ADC-C0004
De tweeter die gebruikt gaat worden de SB26ADC-C0004
De passive radiator, de SB20PFC-00, niet de ronde, kan de kast net ietsje smaller uitgevoerd worden.
De passive radiator, de SB20PFC-00, niet de ronde, kan de kast net ietsje smaller uitgevoerd worden.
De woofer SB17NBAC35-4
De woofer SB17NBAC35-4
De kast voor de bijbehorende versterker
De kast voor de bijbehorende versterker
Impressie van de versterker, is gebaseerd op een Tinysine bordje 4x50 watt, met DSP en bluetooth ontvanger en analoog in.
Impressie van de versterker, is gebaseerd op een Tinysine bordje 4x50 watt, met DSP en bluetooth ontvanger en analoog in.
Close-up van geprint blokje die aan zijkant hout geschroeft wordt en waar de rail tegenaan komt
Close-up van geprint blokje die aan zijkant hout geschroeft wordt en waar de rail tegenaan komt
De rail tegen de blokjes, klaar om met invalzaag de strook te zagen.
De rail tegen de blokjes, klaar om met invalzaag de strook te zagen.
Close-up hoe blokje de aanslag van de rail vormd.
Close-up hoe blokje de aanslag van de rail vormd.
De basis van voor, achter, boven en onder met de 27mm berken multiplex. De hoeken zijn verstek gezaagd en met lamello worden ze tov elkaar gepositioneerd.
De basis van voor, achter, boven en onder met de 27mm berken multiplex. De hoeken zijn verstek gezaagd en met lamello worden ze tov elkaar gepositioneerd.
3D tekening impressie voorkant
3D tekening impressie voorkant
Impressie achterkant, op grapcad was geen 3D model van de PR, dus die is uit tekening gelaten.
Impressie achterkant, op grapcad was geen 3D model van de PR, dus die is uit tekening gelaten.
De buitenring om de inval van de driver uit te frezen. Deze wordt aan zijkant gefixeerd, zodat deze bij frezen op zijn plek blijft.
De buitenring om de inval van de driver uit te frezen. Deze wordt aan zijkant gefixeerd, zodat deze bij frezen op zijn plek blijft.
De binnenring voor begin van gat te maken. Deze valt in de buiten ring, zodat de uitlijning klopt tov elkaar.
De binnenring voor begin van gat te maken. Deze valt in de buiten ring, zodat de uitlijning klopt tov elkaar.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door Chocomel »

Leuk zo om te printen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door rikpost »

Ziet er super professioneel uit zeg 8)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door Shadow »

Mooi!
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Even wat vertraging, de printer die net anderhalve week oud is, geeft problemen. Waarschijnlijk was er iets niet goed vastgezet in de fabriek en is verder losgekomen en zo riem is beschading en als gevolg daarvan is er ook weer wat gebeurt met de printkop. Je zet zo ding aan en die gaat een paar uur aan de gang. Ging ineens herrie maken en zo tandriem was toen helemaal beschadigt en zijn geleider was ergens los. Je bent er met lange print tijden er niet continue bij en hij heeft het goed gedaan, maar ineens dus problemen. Het zal dus denk ik niet goed vastgezet zijn in de fabfriek waardoor dingen los konden komen.Mail met foto's van het probleem gestuurd, zal helaas wat tijd kosten voordat dit weer verholpen is. Dingen moeten natuurlijk niet na een paar dingen printen los komen en beschadigt raken.
Bijlagen
Riem1.jpeg
Riem2.jpeg
Riem3.jpeg
Printkop.jpeg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door satefan »

De perikelen van 3D printen. Het gaat meestal goed, maar niet altijd. Met mn eerste printer (vaag merk) alleen maar gedoe. Met de huidige Prusa gaat t nagenoeg altijd goed. Hopelijk doet deze snel weer wat hij moet doen.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door architect »

leuk project !
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door markbakk »

Mag ik vragen hoe je de waveguide hebt geprint? Ik kreeg tijdje geleden met een online bestelde en FDM geprinte versie het advies om SLA te gebruiken. Goed idee trouwens om de phase shields achteraf te monteren!
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Is geprint met een creality K1 Max printer met zwart ABS (polylite)
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Ontwerp is wel behoorlijk aangepast, ook geëxperimenteerd welke kant je het beste onder kan hebben ivm supports. Beste bleek om de achterkant onder te hebben. En we gaan de uitricht palletjes weg laten en maken daar gaten van waar iets in kan. Hetzij een stukje M4 wat in de tweeter magneet gedraaid wordt of een paar losse geprinte staafjes. Zonder die uitstekende dingen ligt object vlakker op de print ondergrond en word hij mooier geprint.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Met resin printen is nog een slagje nauwkeuriger, maar meer chemisch gedoe in huis. En print oppervlakte is vaak kleiner ivm de beschikbare LCD schermen. Ik wilde ook freesmaldn kunnen printen en met 30x30cm kom je een heel eind en met 12x20 is dan te klein hiervoor. Daarnaast is resin qua materialen duurder in gebruik
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Er is een nieuwe printer geleverd en daarmee als proef een van de frees mallen geprint.
Bijlagen
IMG_2377.jpeg
IMG_2381.jpeg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door hsmeets »

2 vragen:
- is de 3d print sterk genoeg voor de vibraties van de frees als je er met de kopieerring langsloopt? Stevige of volledige infill gebruikt?
- moet de zool van de frees bovenop de mal steunen? is dat niet wat smal en gaat de frees dan niet snel wiebelen?
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door TabCam »

Meestal geeft 20-30% opvullen meer sterkte dan volledig opvullen. Qua frezen heb ik de antwoorden niet, dat laat ik doen :hide:.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

De frees heeft aan de onderkant een zwart plastic iets van een glijzool die met vier schroeven vast zit. Deze vervang ik hiervoor door een redelijk grote doorzichtige plexiglas plaat die ook nog verstevigd is met een aluminium hoekprofiel tegen doorbuigen.

Deze grote plaat heeft voldoende steun aan deze ring. Om voldoende draagvlak te hebben, kan je of de mal groter maken, of het vlak van de frees zelf. Dat laatste leek mij gemakkelijker, dat doe je maar een keer. Anders komt probleem met elke mal terug en moet je die giga groot maken.

Verder komt er niet heel veel kracht op de freesmal. En voor sterkte hoeft iets niet massief te zijn. Een holle buis is sterker dan een massieve buis van hetzelfde materiaal en doorsnede.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door OWC »

Het lijkt mij wel handig om eerst de binnenkant (gat) te doen en dan pas de buitenring.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

ja binnen gat eerst maar die gaat er niet helemaal door, dus middenstuk blijft er eerst nog in met diepe cirkel gleuf. dan de buiten verzinking. dan gat boren en via gat met decoupeer zaag in de geul de binnen cirkel eruit. Met de frees met geleide lager kan gezaagde deel netjes gelijk gemaakt worden aan de cirkel geul. Met de 45 graden frees kan er ook een camfer aan de binnenkant gemaakt worden. Verder komt er in centerpunt ook een 5-6 mm gat om daarin een schijf met uitsteeksel te doen. de schijf heeft zelfde dikte als de frees mal. Op die manier draagt de frees beter en op meer oppervlakte.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

De verzameling mallen om de diverse dingen in te frezen.
De verzameling mallen om de diverse dingen in te frezen.
Er is een dubbele mal voor de waveguide, ook een dubbele voor de woofer. Achter is ook een dubbele voor de passive radiator en een enkele voor de neutrik connector.
Wat mallen om foam/rubber te snijden voor bepaalde afdichtingen.
Wat mallen om foam/rubber te snijden voor bepaalde afdichtingen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door Douwe84 »

Mooi project weer zo hoor, geen halve maatregelen :)

Is het mogelijk de stl's van waveguide/ bracket en mallen te delen?
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Wil eerst zeker weten dat ze daadwerkelijk de juiste maat zijn. Maar frezen doe ik vanwege stof buiten en dan moet het weer wat meehelpen. En de waveguides moeten nog opnieuw geprint worden. Er waren wat issues met de printer een assemblage fout af fabriek en die is nu omgeruild. Om wat minder supports met printen op de achterkant van waveguide te hebben, is ontwerp wat aangepast. Er steken dan niet meer vier piefjes uit voor het uitrichten met tweeter die erop komt. Maar vier gaten in plaats daarvan. In magneet van tweeter doe ik dan een stukje draadeind met binnen zeskant, die gaan dan in de gaten van de waveguide vallen voor het uitrichten. Het zou dan wat beter geprint worden met deze aanpassing.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Twee nieuwe waveguides, nu is de seam random. Beetje licht opschuren en bumper spray erop.
Twee nieuwe waveguides, nu is de seam random. Beetje licht opschuren en bumper spray erop.
De achterkant, er worder nog vier draadinserts ingesmolten waarmee het aandruk stuk vasrtgezet kan worden.
De achterkant, er worder nog vier draadinserts ingesmolten waarmee het aandruk stuk vasrtgezet kan worden.
De iets hogere rand sluit op wat textiel van de rolrand wat op de magneet gelijmd zit. Daaromheen komt nog een rubbere/foam afsluiting. Die word gesneden uit een A4 vel die 1 mm dik is ongeveer en een zelfkleef kant heeft.
De zwarte mal van een paar berichten terug wordt gebruikt om die op maat te snijden.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

De inserts zitte erin en dit geeft een idee hoeh het geheel in elkaar zit. Dit is nog zonder de rubbere extra afsluit ring er tussen.
WhatsApp Image 2024-11-21 at 20.11.44.jpeg
WhatsApp Image 2024-11-21 at 20.12.18.jpeg
WhatsApp Image 2024-11-21 at 20.11.56.jpeg
WhatsApp Image 2024-11-21 at 20.12.58.jpeg
Met de snijmal voor de rubbere/foam afsluit ring te snijden
Met de snijmal voor de rubbere/foam afsluit ring te snijden
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door Kappa7 »

Netjes hoor, zeker als het netjes gespoten wordt.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Met de tip van bumper spray die ik hier gekregen had, gaat dat best goed. Ik heb een proef versie daarmee gedaan, na licht schuren en dat werd best mooi
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Hier alvast de zip file met de stl files voor de waveguide, step kan ook mocht daar behoefte aan zijn.
Waveguide.zip
(1.6 MiB) 17 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”