Sansui AU222 selector switch schoonmaken?
Moderator: Beheerdersteam
Sansui AU222 selector switch schoonmaken?
Met deze post wil ik een beroep doen op jullie ervaring en kennis.
Al een "eeuwigheid" heb ik de Sansui AU222 op zolder staan, omdat ik nadat ik dit apparaat van de kringloop thuis had gebracht constateerde dat deze niet helemaal lekker functioneerde. Wegens gebrek aan kennis de Sansui op zolder geparkeerd.
Nou was ik vergeten wat er mee was en kwam hem afgelopen WE weer tegen op zolder. Toch weer eens tevoorschijn gehaald.
Nu bleek dat ik alleen via de Tape MON ingang goed geluid uit de versterker kreeg, als ik de Source/PlayBack schakelaar op PlayBack zette. Tape REC deed ook wel wat, maar vervormd.
Alle andere ingangen waren dood. En dat bleek een aanwijzing, want deze ingangen lopen via een (phono)voorversterker print welke een geheel vormt met de ingangskeuze schakelaar.
Nou snap ik weinig van schema's, maar toch eens het schema er bij gepakt. Kan zijn dat er iets electronisch in dat printje niet deugd. Maar in dat circuit zitten ook de (mechanische) schakelaars S1 en S2. Deze heb ik met wat contactspray ingespoten en met name de keuzeschakelaar heb ik aandacht gegeven. De boel weer dichtgeschroefd en mirakel, ik heb nu geluid middels Source en Aux2. Aux1 echter geeft alleen het linker kanaal weer. De ingangskeuze schakelaar behoeft, denk ik, meer aandacht.
Nou ben ik benieuwd naar jullie kennis omtrent het schoonmaken van zo'n mechanische schakelaar? Er zijn, volgens mij, sleepcontacten zichtbaar. Hoe maak je die het beste schoon?
Is er in het schema nog een verdachte component en dan met name in F-1064? In Aux2 lijkt alles wel goed te functioneren. Ik mis in Aux1 het rechter kanaal.
Platenspeler ingangen heb ik nog niet getest.
Het zou mooi zijn wanneer ik dit juweeltje weer goed aan de praat krijg. Klinkt heel tof namelijk.
Al een "eeuwigheid" heb ik de Sansui AU222 op zolder staan, omdat ik nadat ik dit apparaat van de kringloop thuis had gebracht constateerde dat deze niet helemaal lekker functioneerde. Wegens gebrek aan kennis de Sansui op zolder geparkeerd.
Nou was ik vergeten wat er mee was en kwam hem afgelopen WE weer tegen op zolder. Toch weer eens tevoorschijn gehaald.
Nu bleek dat ik alleen via de Tape MON ingang goed geluid uit de versterker kreeg, als ik de Source/PlayBack schakelaar op PlayBack zette. Tape REC deed ook wel wat, maar vervormd.
Alle andere ingangen waren dood. En dat bleek een aanwijzing, want deze ingangen lopen via een (phono)voorversterker print welke een geheel vormt met de ingangskeuze schakelaar.
Nou snap ik weinig van schema's, maar toch eens het schema er bij gepakt. Kan zijn dat er iets electronisch in dat printje niet deugd. Maar in dat circuit zitten ook de (mechanische) schakelaars S1 en S2. Deze heb ik met wat contactspray ingespoten en met name de keuzeschakelaar heb ik aandacht gegeven. De boel weer dichtgeschroefd en mirakel, ik heb nu geluid middels Source en Aux2. Aux1 echter geeft alleen het linker kanaal weer. De ingangskeuze schakelaar behoeft, denk ik, meer aandacht.
Nou ben ik benieuwd naar jullie kennis omtrent het schoonmaken van zo'n mechanische schakelaar? Er zijn, volgens mij, sleepcontacten zichtbaar. Hoe maak je die het beste schoon?
Is er in het schema nog een verdachte component en dan met name in F-1064? In Aux2 lijkt alles wel goed te functioneren. Ik mis in Aux1 het rechter kanaal.
Platenspeler ingangen heb ik nog niet getest.
Het zou mooi zijn wanneer ik dit juweeltje weer goed aan de praat krijg. Klinkt heel tof namelijk.
- Bijlagen
-
- hfe_sansui_au-222_flyer_en-1.pdf
- (2.56 MiB) 25 keer gedownload
-
- hfe_sansui_au-222_op_service_80010m13_en.pdf
- (27.02 MiB) 31 keer gedownload
Re: Sansui AU222 selector switch schoonmaken?
Oei, ben bang dat ik het probleem gevonden heb, in een glijcontact van de keuzeschakelaar, welke verbogen is. Ik heb het uiterst dunne stripje nu zo teruggebogen dat hij contact maakt en dus werkt op Aux1 nu het rechter kanaal. Aux2 ook, maar dat was al goed. Dat verbuigen kun je niet vaak doen, dus dit is spoedig defect. Aux1 zit tussen Aux2 en Phono 1 & 2, dus dat is niet handig.
Maar oke, dit is het enige defect wat ik tot nu gevonden heb. Kan het apparaat verder wel met 1 of 2 ingangen gebruiken als soort van eindversterker. Een losse keuzeschakelaar zou ook nog kunnen.
Maar oke, dit is het enige defect wat ik tot nu gevonden heb. Kan het apparaat verder wel met 1 of 2 ingangen gebruiken als soort van eindversterker. Een losse keuzeschakelaar zou ook nog kunnen.
Re: Sansui AU222 selector switch schoonmaken?
Betreffende de schakelaars, naar mijn mening is de moeilijkste manier het beste voor de lange termijn.
Namelijk om de schakelaars los te solderen, uit te bouwen, demonteren, en vervolgens alle deeltjes met de hand schoon te maken.
Hierbij is er natuurlijk een risico dat er dingen stuk gaan of afbreken. en dan heb je een probleem want de kans dat je reserve onderdelen vind is vrij klein.
Iets minder moeilijk is om de schakelaar uit te bouwen en in zijn geheel in een ultrasonisch reinigings badje te hangen, drogen met een haarfohn, en vervolgens een paar drupjes contactspray erin later druppelen, en weer inbouwen. maar je moet natuurlijk wel zo'n machientje voorhanden hebben.
De simpelste manier is om niks uit te bouwen en alles met contactspray vol te spuiten. nadeel hiervan is dat het opgeloste vuil in de schakelaars blijft zitten en de kans groot is dat je na een paar maanden weer problemen gaat krijgen.
Puntje van aandacht is ook zijn er vele soorten contactspray in de handel zijn.
Namelijk om de schakelaars los te solderen, uit te bouwen, demonteren, en vervolgens alle deeltjes met de hand schoon te maken.
Hierbij is er natuurlijk een risico dat er dingen stuk gaan of afbreken. en dan heb je een probleem want de kans dat je reserve onderdelen vind is vrij klein.
Iets minder moeilijk is om de schakelaar uit te bouwen en in zijn geheel in een ultrasonisch reinigings badje te hangen, drogen met een haarfohn, en vervolgens een paar drupjes contactspray erin later druppelen, en weer inbouwen. maar je moet natuurlijk wel zo'n machientje voorhanden hebben.
De simpelste manier is om niks uit te bouwen en alles met contactspray vol te spuiten. nadeel hiervan is dat het opgeloste vuil in de schakelaars blijft zitten en de kans groot is dat je na een paar maanden weer problemen gaat krijgen.
Puntje van aandacht is ook zijn er vele soorten contactspray in de handel zijn.
Re: Sansui AU222 selector switch schoonmaken?
Dank!
Ik gebruik contactspray van Berner.
In mijn 2e post heb ik al gemeld welk defect ik heb ontdekt.
Hoewel Aux1 momenteel werkt, verwacht ik dat het beschadigde sleepcontact op (korte) termijn de geest zal geven. Uitbouwen zal dat niet tegenhouden, ben ik bang.
Ultrasonore reiniger heb ik overigens wel.
Ik gebruik contactspray van Berner.
In mijn 2e post heb ik al gemeld welk defect ik heb ontdekt.
Hoewel Aux1 momenteel werkt, verwacht ik dat het beschadigde sleepcontact op (korte) termijn de geest zal geven. Uitbouwen zal dat niet tegenhouden, ben ik bang.
Ultrasonore reiniger heb ik overigens wel.
Re: Sansui AU222 selector switch schoonmaken?
Nostalgie! Ik had vroeger een Sansui TU666 tuner, volgens mij uit dezelfde serie. Was een hele goede tuner voor die tijd, had ik nooit weg moeten doen achteraf. Alleen de interne opbouw was al geweldig om te zien. Heel uniek ontwerp ook, met ronde afstemschaal.
Wat deze versterker betreft, ik zie in de service manual een mooie nettrafo met veel primaire taps, dus check als eerste even de instelling voor de netspanning en zet die op 240V.
Nogal een apart ontwerp, ze gebruiken dezelfde voorversterker voor lijn ingangen en de phono inputs, waarbij ze met een tweede dek op S1 het tegenkoppelnetwerk omschakelen om de versterking aan te passen en de RIAA correctie in te schakelen in de phono standen. Dat zie je niet vaak.
Ik zeg:+1 voor uitbouwen van de schakelaar, anders komt je er nooit goed bij. Ik schat zo in dat je deze schakelaar zelfs vrij simpel helemaal uit elkaar kan halen, dan kan je gelijk het contactje weer mooi in model buigen.
Ultrasoon reinigen werkt heel goed, ook voor krakende potmeters etc. Hangt wel af van het reinigingsmiddel. Er is speciale elektronica cleaner te koop, duur maar goed en veilig. Oa RS heeft het.
Wat ook goed werkt is wat contactspray op een strookje papier spuiten en dat tussen de contacten door trekken. Herhalen in alle standen tot er geen zwarte aanslag meer afkomt.
Wat deze versterker betreft, ik zie in de service manual een mooie nettrafo met veel primaire taps, dus check als eerste even de instelling voor de netspanning en zet die op 240V.
Nogal een apart ontwerp, ze gebruiken dezelfde voorversterker voor lijn ingangen en de phono inputs, waarbij ze met een tweede dek op S1 het tegenkoppelnetwerk omschakelen om de versterking aan te passen en de RIAA correctie in te schakelen in de phono standen. Dat zie je niet vaak.
Ik zeg:+1 voor uitbouwen van de schakelaar, anders komt je er nooit goed bij. Ik schat zo in dat je deze schakelaar zelfs vrij simpel helemaal uit elkaar kan halen, dan kan je gelijk het contactje weer mooi in model buigen.
Ultrasoon reinigen werkt heel goed, ook voor krakende potmeters etc. Hangt wel af van het reinigingsmiddel. Er is speciale elektronica cleaner te koop, duur maar goed en veilig. Oa RS heeft het.
Wat ook goed werkt is wat contactspray op een strookje papier spuiten en dat tussen de contacten door trekken. Herhalen in alle standen tot er geen zwarte aanslag meer afkomt.
Re: Sansui AU222 selector switch schoonmaken?
Er kleeft een mooie antieke sticker op de behuizing met "240V"..…
Het ding klinkt heerlijk, heb nu de paaskuikens er aan hangen.
De moeite waard om te herstellen.
Ja, ik denk ook dat die schakelaar helemaal uit elkaar kan. Of ik hem daarna ook weer in elkaar krijg, zonder fouten, is de vraag.
Voor nu is hij bruikbaar.
Ik weet nu wat nodig is.
Dank voor je inzichten.
Het ding klinkt heerlijk, heb nu de paaskuikens er aan hangen.
De moeite waard om te herstellen.
Ja, ik denk ook dat die schakelaar helemaal uit elkaar kan. Of ik hem daarna ook weer in elkaar krijg, zonder fouten, is de vraag.
Voor nu is hij bruikbaar.
Ik weet nu wat nodig is.
Dank voor je inzichten.
Re: Sansui AU222 selector switch schoonmaken?
Van de ingang "TapeHead" zou ik ook nog een met "Aux" vergelijkbare ingang kunnen maken. Nice. -->
Ik heb nog geen bandrecorder gezien waar het signaal direct vanaf de kop naar de versterker gaat, zonder voorversterking.This amp is different than most because the AUX inputs go thru the same transistors as the phono input but with reduced gain and no EQ. So those first two stages are used for everything except the Tape Monitor input.
Tape on the selector knob is for a tape head. You can convert this input into another aux input by mimicing the aux input resistors on S01a and eq on S01b
Re: Sansui AU222 selector switch schoonmaken?
De manual heeft het over een ingang met een ingangsgevoeligheid van 1,5mV voor een 19cm/s tape head. Een reel to reel dus. Misschien bedoeld voor live monitoring van de opname op 3 kops machines? Die gebruikten op de budget modellen soms de weergaveversterker omgekeerd ook voor opname waardoor nabandcontrole niet live mogelijk is. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een reel to reel gezien met een uitgang direct vanaf de weergavekop, maar wie weet heeft dat wel bestaan.
Re: Sansui AU222 selector switch schoonmaken?
Onder andere Akai en Teac hebben wel machines gebouwd met de loopwerken en electronica in aparte behuizingen destijds.
Maar die waren volgens mij wel bedoeld om samen gebruikt te worden. ook waren dit kostbare topmodellen die in kleine series gebouwd zijn.
Maar die waren volgens mij wel bedoeld om samen gebruikt te worden. ook waren dit kostbare topmodellen die in kleine series gebouwd zijn.
Re: Sansui AU222 selector switch schoonmaken?
Apart.Je zag in die tijd wel vaker dat soort onbegrijpelijke constructies. Heb wel dat soort versterkers gezien met een een aparte Mic input met zo'n hoge gevoeligheid. Dat omdat ze ook in cafés dienst deden waar dat wel handig was.
Re: Sansui AU222 selector switch schoonmaken?
Over apart gesproken, met de bijbehorende tuner erbij heb je wel iets bijzonders staan.
Re: Sansui AU222 selector switch schoonmaken?
Helaas heb ik die mooie tuner niet. Is echt wel een apart ding ja.
Maar het is een fijn warm klinkende versterker. Nu we toch meer en meer via een dac luisteren, is 1 ingang ook niet zo heel erg.
Ik ben al blij dat ik deze Sansui zover heb dat hij storingsvrij muziek speelt. Het apparaat heeft een flinke aantal jaren op zolder gewacht totdat ik er aandacht aan kon geven.
Zo staat er ook nog een Philips cd304 mk1 en een Ferrograph Series 7.
Ook mooi spul om weer werkend te krijgen. Die Ferrograph moet dan wel op reis naar de UK....
Maar het is een fijn warm klinkende versterker. Nu we toch meer en meer via een dac luisteren, is 1 ingang ook niet zo heel erg.
Ik ben al blij dat ik deze Sansui zover heb dat hij storingsvrij muziek speelt. Het apparaat heeft een flinke aantal jaren op zolder gewacht totdat ik er aandacht aan kon geven.
Zo staat er ook nog een Philips cd304 mk1 en een Ferrograph Series 7.
Ook mooi spul om weer werkend te krijgen. Die Ferrograph moet dan wel op reis naar de UK....
