Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jos_br
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 17 okt 2022, 19:58

Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic

Bericht door Jos_br »

Tja, dat moet ik met mijn eigen woorden/ waarneming uitleggen. Ik heb een OB gebouwd met een Lii Audio F18 fullrange speaker. Achteraf dacht ik toch iets te missen in het hoog en besloot na aanleiding van -inderdaad- deze https://audio-creative.nl/luidsprekers/ ... kwaliteit/ gelezen te hebben dit maar schaamteloos na te maken. Ik had verwacht alleen in het hoog veranderingen waar te nemen, hoewel ik e.e.a. niet begreep aangezien de voor mij hoorbare frequentie dan eigenlijk geen verandering zouden moeten brengen. Verbazingwekkend echter is het -voor mij althans- complete beeld veranderd. Er is meer diepte, luidsprekers zijn "verdwenen", en er is meer hoog aanwezig.

Jos.
Laatst gewijzigd door Jos_br op zo 27 okt 2024, 15:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic

Bericht door Pjotr »

In het geval van jouw combinatie kan ik mij dat wel voorstellen zo! Maar als toevoeging op een bestaan tweeter? Die Visaton heb ik mogen beluisteren en die moet echt flink uit de muur staan. Is ook erg kritisch qua muurreflecties. Anders geeft het een heel diffuus geluid. Maar dat is sowieso wel kenmerkend voor rondstralers. Ik vind een piano die zo'n beetje alomvattend in de kamer hangt niet fijn luisteren.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic

Bericht door Kappa7 »

Is ook mijn ervaring, met heeeel veel ruimte om de speaker kan het goed gaan maar met name het afstralen naar de zijkant is vaak te veel versmeering. De gemiddelde huiskamer is vaak te klein voor een omnipool.
Dan zie je ook gelijk waarom een dipool dat vaak wel beter doet.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic

Bericht door Leeuwarden »

Zo. De Next-4 staan in de garage om ontmanteld te worden. Mocht iemand nog interesse hebben dan zou ik daar niet te lang mee wachten…
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”