De tweeter op de site van Audio Creative is dan ook geen supertweeter, dat is een gewone rondstralende tweeter. Nogal een wazig verhaal. Het geeft een meer diffuse hoogenergie afhankelijk van muurreflecties. Of je dat mooi vindt is een smaakkwestie. Zelf vind ik dat ik dat alleen klinken als je ze ver van muren af staan.Leeuwarden schreef: ↑za 26 okt 2024, 11:12Nou, leuk dat je erover begint want ik lees dus op meerdere plekken dat een "extreem" bereik van de tweeter iets is wat toevoegt aan de beleving. Ik heb werkelijk geen idee wat ik daarvan moet vinden. De gebruikte tweeter die AudioCreative gebruikt gaat tot "slechts" 20 KHz.
Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Dat heb ik toch al opgeschreven? Ze deden niks, dus kan ik ook verder niks van vinden.Leeuwarden schreef: ↑za 26 okt 2024, 11:16De toehoorders vonden het een verbetering maar hoe vond jij het?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Moet me inlezen, maar de Monacor lijkt me voor het proberen wel wat, ondanks de 20 kHz, goede prijs als experiment.Leeuwarden schreef: ↑za 26 okt 2024, 11:48Ben benieuwd Barry. Ga je die Monacor tweeter inzetten of het je iets anders in gedachten?
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Interessant experiment, ben benieuwd naar het resultaat!
[off-topic] In mijn luidsprekerverzameling zit o.a. een (gemodificeerde) set Philips DX-302 met een extra tweeter bovenin, met name over de invloed van de kegel boven de tweeter hoop ik daarom wat te lezen [/]
[off-topic] In mijn luidsprekerverzameling zit o.a. een (gemodificeerde) set Philips DX-302 met een extra tweeter bovenin, met name over de invloed van de kegel boven de tweeter hoop ik daarom wat te lezen [/]
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Hier een variant met een granieten kogel:
Die kogels zie je nog wel eens in het tuincentrum, scheelt weer werk
Die kogels zie je nog wel eens in het tuincentrum, scheelt weer werk
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
De link nog een keer. Daar staat wat in over de vorm van de kegel. Over een bol wordt niets gezegd maar heb ik wel vaker gezien.VintageHarry schreef: ↑za 26 okt 2024, 13:27Interessant experiment, ben benieuwd naar het resultaat!
[off-topic] In mijn luidsprekerverzameling zit o.a. een (gemodificeerde) set Philips DX-302 met een extra tweeter bovenin, met name over de invloed van de kegel boven de tweeter hoop ik daarom wat te lezen [/]
https://audio-creative.nl/luidsprekers/ ... kwaliteit/
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Het is toch sowieso een experiment? Met supertweeters heeft het i.i.g. niks van doen en zo'n kegeltje op een tweeter zag je 50 jaar geleden al. Zoiets heeft meen ik ook al eens in de Elektuur Luidsprekergids gestaan.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 26 okt 2024, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
De in het artikel gebruikte kegels hebben een doorsnede van 120 mm en een conische vorm. Om er daar twee van in Duitsland te bestellen (die link staat in het artikel) ben je inclusief verzending € 76 kwijt, en dat is mij te duur voor een experiment. Vandaar de interesse wanneer Barry dit gaat proberen, dan verwacht ik een objectief verslag waar ik iets aan heb 
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Als het weinig mag kosten: Je kunt ook een geschikte plastic trechter vol gieten met gips...
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Moet ‘ie wel een mooie conische vorm hebben
Maar ik zal nog wel eens zoeken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Is wel jammer, mijn ouders zijn net verhuisd naar een seniorenwoning, mijn vader had een grote houtdraaibank voor de hobby. Voeten van schemerlampen, van alles maakte hij ermee. Die draaibank is opgeruimd, daar had 'ie zo een partij van die kegels mee kunnen draaien. Maar wel een idee, ik zie 'm morgen, misschien dat hij nog een kennis heeft die dit wil/kan doen.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Als je zoiets wilt proberen lijkt me een hoek van 90 graden het beste.
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Waarom? En geen 120 graden b.v.? Lijkt mij puur experimenteel wat het er uiteindelijk van wordt.
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Ik wil best een dergelijk iets voor je printen, ik heb nog filament zat liggen, en voor een paar euri stuur ik het naar Hengelo...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Visaton heeft de Fontana en Fontanella (sub/sat) met een kapje over de tweeter. Die is m.i. briljant, wat heb je aan een grote kegel... B&O heeft ook een andere vorm gekozen bij hun tweeters met akoestische lens.
Als de tweeter er pas hoog in komt is die visaton tweeter met het bijbehorende kapje wellicht nog de beste optie:
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/pro ... BWEALw_wcB
https://forum.visaton.de/forum/galerie- ... 3%A4sschen
Dit kapje is ook met een 3d printer wel te ontwerpen. De montage is - zo slim - gewoon op de tweeter diffuser.
Als de tweeter er pas hoog in komt is die visaton tweeter met het bijbehorende kapje wellicht nog de beste optie:
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/pro ... BWEALw_wcB
https://forum.visaton.de/forum/galerie- ... 3%A4sschen
Dit kapje is ook met een 3d printer wel te ontwerpen. De montage is - zo slim - gewoon op de tweeter diffuser.
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Je kunt voor de maten en afstanden eerst experimenteren met een piepschuimen bal en een paar satéstokjes. Evt wat harder materiaal er omheen voor een hardere reflectie?
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Mijn ervaring met het laten rondstralen van het hoog is dat er een diffuus geluidsbeeld ontstaat. Versmering in tijd dus. In het begin is het effect wel cool, na een tijdje mis je toch vaak de plaatsing.
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Dat is ook de ervaring met die TPR 400's.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Ik heb die kegels genaakt en i.c.m. met de Monaco inmiddels een jaartje in gebruik.
Hoop rommel, Test, En klaar,
Gaf bij mij een absolute verbetering.
Jos.
Hoop rommel, Test, En klaar,
Gaf bij mij een absolute verbetering.
Jos.
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Met een 2e tweeter aan de achterkant van de cilindervormige speaker. Met dsp flink geexperimenteerd met de timing. Uiteindelijk vond ik een breed afstralende tweeter (traditioneel opgesteld) die qua fase ideaal was uitgelijnd het beste klinken. Helemaal als dat met passieve componenten lukt.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Kan je vertellen wat er beter was ten opzichte van de situatie zonder?
