Nieuwe set huiskamer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door Shadow »

Lijkt me dat je met 4x 8" actief toch wel strak laag moet kunnen wegzetten?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door ds23man »

EdKo schreef: ma 21 okt 2024, 12:38
satefan schreef: ma 21 okt 2024, 8:48
Wat een mooie zuilen! Kun je de metingen en filters etc hier delen?
Betrouwbare metingen in REW heb ik niet zo beschikbaar (sla ik bijna ook nooit op). Ik stel de responslijn horizontaal af en dan op het gehoor regel ik e.e.a. bij. Het gevolg is dat momenteel t.o.v. de mid laag +1,5 dB extra heeft gekregen en de tweeters +0,75 dB.

Laag moet strakker (soms een beetje, hoe zou ik het zeggen, muf?) en vandaar dat er sub bij moet komen. Dit krijg ik niet goed genoeg afgesteld (of ik ben niet gauw tevreden :boos: ), maar voor nu voldoet het. Fase technisch zal dit ook wel niet helemaal snor zitten en wellicht met FIR zou dit enigszins bijgetrokken kunnen worden. Faseverschillen en aanverwante grafieken interpreteren vind ik overigens lastig. Mijn werktuigbouwkundige brein kan daar moeilijk mee omgaan :-k
Aan mid en hoog heb ik verder heel weinig aan gesleuteld. Uit de doos hebben deze al een behoorlijk mooie strakke curve.

Filtering: @300 (L-R 4e) en @3000 (L-R 4e).
Mid heeft een delay van 75us en de tweeter 181us t.o.v. de woofers. Dit heb ik m.b.v. REW bepaald.
Ik neem aan dat je binnen meet?

Verder vind ik het raar dat je op 300Hz gaat zitten met een laag/mid woofer.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door satefan »

Welke filters heb je in de hypex ingesteld nu?

Ik zou voor de woofers (gesloten systeem?) beginnen met het doen van een impedantie-meting. Dan weet je de resonantiefrequentie en de Q. Dan kun je met de Hypex heel mooi een Linkwitz Tranform filter (Asynchone shelf in Hypex termen) maken. Daar zou het laag echt goed strak mee moeten klinken!

Zo'n mooie set, met zulke mooie drivers verdient die extra stap!

Groet,

Satefan
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

ds23man schreef: ma 21 okt 2024, 14:16
EdKo schreef: ma 21 okt 2024, 12:38
satefan schreef: ma 21 okt 2024, 8:48
Wat een mooie zuilen! Kun je de metingen en filters etc hier delen?
Betrouwbare metingen in REW heb ik niet zo beschikbaar (sla ik bijna ook nooit op). Ik stel de responslijn horizontaal af en dan op het gehoor regel ik e.e.a. bij. Het gevolg is dat momenteel t.o.v. de mid laag +1,5 dB extra heeft gekregen en de tweeters +0,75 dB.

Laag moet strakker (soms een beetje, hoe zou ik het zeggen, muf?) en vandaar dat er sub bij moet komen. Dit krijg ik niet goed genoeg afgesteld (of ik ben niet gauw tevreden :boos: ), maar voor nu voldoet het. Fase technisch zal dit ook wel niet helemaal snor zitten en wellicht met FIR zou dit enigszins bijgetrokken kunnen worden. Faseverschillen en aanverwante grafieken interpreteren vind ik overigens lastig. Mijn werktuigbouwkundige brein kan daar moeilijk mee omgaan :-k
Aan mid en hoog heb ik verder heel weinig aan gesleuteld. Uit de doos hebben deze al een behoorlijk mooie strakke curve.

Filtering: @300 (L-R 4e) en @3000 (L-R 4e).
Mid heeft een delay van 75us en de tweeter 181us t.o.v. de woofers. Dit heb ik m.b.v. REW bepaald.
Ik neem aan dat je binnen meet?

Verder vind ik het raar dat je op 300Hz gaat zitten met een laag/mid woofer.
Ik heb een middag buiten gemeten (jouw methode kan ik mij herinneren), maar ja binnen en buiten zijn verschillende werelden. Ik zal binnen wel te veel gecompenseerd hebben. Voorheen kon dit niet (gewone analoge set) en toen heb ik een sub bijgezet. Dat deed wonderen.

Welke frequentie zou jou nemen? Hypex is flexibel :D
IMG_0119.JPEG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door ds23man »

100-150 Hz, lager kan ook als je die 8" woofers als sub beschouwt.
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

satefan schreef: ma 21 okt 2024, 16:19
Welke filters heb je in de hypex ingesteld nu?

Ik zou voor de woofers (gesloten systeem?) beginnen met het doen van een impedantie-meting. Dan weet je de resonantiefrequentie en de Q. Dan kun je met de Hypex heel mooi een Linkwitz Tranform filter (Asynchone shelf in Hypex termen) maken. Daar zou het laag echt goed strak mee moeten klinken!

Zo'n mooie set, met zulke mooie drivers verdient die extra stap!

Groet,

Satefan
Het is idd een gesloten systeem en ik heb voornamelijk Boost/Cuts toegepast. Het lukte me niet m.b.v. diverse shelf-filters een bevredigend resultaat te krijgen.

Ik heb ooit eens voor niet zo veel geld 2e-hands een Dayton Audio DATS V2 gekocht. Wel eens wat gemeten. Zo'n meting uitvoeren zou daarom moeten lukken, maar hoe ik dan met die gemeten gegevens een Asynchone shelf creëer zal een uitdaging worden :roll:
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

ds23man schreef: ma 21 okt 2024, 16:52
100-150 Hz, lager kan ook als je die 8" woofers als sub beschouwt.
Dit trekken de mids niet ben ik bang. Ik zou nog wel kunnen zakken naar 250Hz, maar dat is het dan ook.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door ds23man »

Waarom niet? Die Purifi dingen zijn gewoon woofers.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door satefan »

EdKo schreef: ma 21 okt 2024, 16:57
k heb ooit eens voor niet zo veel geld 2e-hands een Dayton Audio DATS V2 gekocht. Wel eens wat gemeten. Zo'n meting uitvoeren zou daarom moeten lukken, maar hoe ik dan met die gemeten gegevens een Asynchone shelf creëer zal een uitdaging worden
Maar daar kunnen we je prima bij helpen :-)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door satefan »

ds23man schreef: ma 21 okt 2024, 17:00
Waarom niet? Die Purifi dingen zijn gewoon woofers.
Wat hij zegt! Dat gaat helemaal goed komen!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door ds23man »

Wie zegt wat?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door satefan »

ds23man schreef: ma 21 okt 2024, 17:28
Wie zegt wat?
Dat die dingen gewoon woofers zijn. En dus prima vanaf 100hz mee kunnen doen.
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

EdKo schreef: ma 21 okt 2024, 16:58
ds23man schreef: ma 21 okt 2024, 16:52
100-150 Hz, lager kan ook als je die 8" woofers als sub beschouwt.
Dit trekken de mids niet ben ik bang. Ik zou nog wel kunnen zakken naar 250Hz, maar dat is het dan ook.
Ik heb ff mijn aantekeningen bekeken en wat ik destijds online gelezen zouden deze versie (PTT6.5M04-NFA-1) vanaf 200Hz goed in te zetten zijn. Ik kan dus nog een eindje zakken.

Edit: Vanaf 150Hz goed inzetbaar volgens HiFiCompass (8 Ohm versie).
Laatst gewijzigd door EdKo op ma 21 okt 2024, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

satefan schreef: ma 21 okt 2024, 17:18
EdKo schreef: ma 21 okt 2024, 16:57
k heb ooit eens voor niet zo veel geld 2e-hands een Dayton Audio DATS V2 gekocht. Wel eens wat gemeten. Zo'n meting uitvoeren zou daarom moeten lukken, maar hoe ik dan met die gemeten gegevens een Asynchone shelf creëer zal een uitdaging worden
Maar daar kunnen we je prima bij helpen :-)
Dat stel ik ten zeerste op prijs :D Soms kun je niet alles zelf uitvogelen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door Barry2001 »

Is het niet een akoestiek ding in je kamer, vwb het laag? Dat moet met die woofer setting toch goed gaan. Qua looks, erg gaaf zo!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door Henkjan »

als je toch nog extra subs wil/kan toevoegen, dan zou ik dit zeker overwegen:
viewtopic.php?t=29453
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

Barry2001 schreef: ma 21 okt 2024, 19:07
Is het niet een akoestiek ding in je kamer, vwb het laag? Dat moet met die woofer setting toch goed gaan. Qua looks, erg gaaf zo!
De akoestiek speelt ongetwijfeld ook een rol. Destijds had ik in onze oude woning namelijk geen sub nodig. Kort na de verhuizing 7 jaar geleden naar onze huidige woning met een veel groter woonoppervlak had ik deze zeer snel aangeschaft. Nadien nooit meer aan het klooien geweest om het laag goed te krijgen. Voldeed gelijk aan mijn eisen. Vandaar mijn "oude reflex" om een sub er bij te nemen.

Ik ga binnenkort gewoon weer een middagje meten en tweaken. Ik zal tevens lager op 150Hz gaan filteren. Kijken waar ik dan op uit kom. Ik ben ook maar amateur die op dit gebied nog het nodige te leren heeft :think: Ik wil wel eerst het maximale eruit proberen te halen, want mijn ontwerpdoel was wel om geen sub te gaan gebruiken. Lukt dat niet, dan heb ik weer iets om te maken :rofl:
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

ds23man schreef: ma 21 okt 2024, 16:52
100-150 Hz, lager kan ook als je die 8" woofers als sub beschouwt.
Even geëxperimenteerd tussen 300 en 150 HZ. @150Hz is een blijvertje. Laag klinkt klinkt zoveel beter nu. Veel strakker en rustiger. Ik zal dit weekend nog keer een middagje gaan meten en finetunen en dan ga ik ervan uit dat het goed komt. :yeah:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door ds23man »

Mooi! Kan je zien wat een octaafje doet....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door Shadow »

Goed om te horen! =D>
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”