Nieuwe set huiskamer
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuwe set huiskamer
Lijkt me dat je met 4x 8" actief toch wel strak laag moet kunnen wegzetten?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Nieuwe set huiskamer
Ik neem aan dat je binnen meet?EdKo schreef: ↑ma 21 okt 2024, 12:38Betrouwbare metingen in REW heb ik niet zo beschikbaar (sla ik bijna ook nooit op). Ik stel de responslijn horizontaal af en dan op het gehoor regel ik e.e.a. bij. Het gevolg is dat momenteel t.o.v. de mid laag +1,5 dB extra heeft gekregen en de tweeters +0,75 dB.
Laag moet strakker (soms een beetje, hoe zou ik het zeggen, muf?) en vandaar dat er sub bij moet komen. Dit krijg ik niet goed genoeg afgesteld (of ik ben niet gauw tevreden), maar voor nu voldoet het. Fase technisch zal dit ook wel niet helemaal snor zitten en wellicht met FIR zou dit enigszins bijgetrokken kunnen worden. Faseverschillen en aanverwante grafieken interpreteren vind ik overigens lastig. Mijn werktuigbouwkundige brein kan daar moeilijk mee omgaan
![]()
Aan mid en hoog heb ik verder heel weinig aan gesleuteld. Uit de doos hebben deze al een behoorlijk mooie strakke curve.
Filtering: @300 (L-R 4e) en @3000 (L-R 4e).
Mid heeft een delay van 75us en de tweeter 181us t.o.v. de woofers. Dit heb ik m.b.v. REW bepaald.
Verder vind ik het raar dat je op 300Hz gaat zitten met een laag/mid woofer.
Re: Nieuwe set huiskamer
Welke filters heb je in de hypex ingesteld nu?
Ik zou voor de woofers (gesloten systeem?) beginnen met het doen van een impedantie-meting. Dan weet je de resonantiefrequentie en de Q. Dan kun je met de Hypex heel mooi een Linkwitz Tranform filter (Asynchone shelf in Hypex termen) maken. Daar zou het laag echt goed strak mee moeten klinken!
Zo'n mooie set, met zulke mooie drivers verdient die extra stap!
Groet,
Satefan
Ik zou voor de woofers (gesloten systeem?) beginnen met het doen van een impedantie-meting. Dan weet je de resonantiefrequentie en de Q. Dan kun je met de Hypex heel mooi een Linkwitz Tranform filter (Asynchone shelf in Hypex termen) maken. Daar zou het laag echt goed strak mee moeten klinken!
Zo'n mooie set, met zulke mooie drivers verdient die extra stap!
Groet,
Satefan
Re: Nieuwe set huiskamer
Ik heb een middag buiten gemeten (jouw methode kan ik mij herinneren), maar ja binnen en buiten zijn verschillende werelden. Ik zal binnen wel te veel gecompenseerd hebben. Voorheen kon dit niet (gewone analoge set) en toen heb ik een sub bijgezet. Dat deed wonderen.ds23man schreef: ↑ma 21 okt 2024, 14:16Ik neem aan dat je binnen meet?EdKo schreef: ↑ma 21 okt 2024, 12:38Betrouwbare metingen in REW heb ik niet zo beschikbaar (sla ik bijna ook nooit op). Ik stel de responslijn horizontaal af en dan op het gehoor regel ik e.e.a. bij. Het gevolg is dat momenteel t.o.v. de mid laag +1,5 dB extra heeft gekregen en de tweeters +0,75 dB.
Laag moet strakker (soms een beetje, hoe zou ik het zeggen, muf?) en vandaar dat er sub bij moet komen. Dit krijg ik niet goed genoeg afgesteld (of ik ben niet gauw tevreden), maar voor nu voldoet het. Fase technisch zal dit ook wel niet helemaal snor zitten en wellicht met FIR zou dit enigszins bijgetrokken kunnen worden. Faseverschillen en aanverwante grafieken interpreteren vind ik overigens lastig. Mijn werktuigbouwkundige brein kan daar moeilijk mee omgaan
![]()
Aan mid en hoog heb ik verder heel weinig aan gesleuteld. Uit de doos hebben deze al een behoorlijk mooie strakke curve.
Filtering: @300 (L-R 4e) en @3000 (L-R 4e).
Mid heeft een delay van 75us en de tweeter 181us t.o.v. de woofers. Dit heb ik m.b.v. REW bepaald.
Verder vind ik het raar dat je op 300Hz gaat zitten met een laag/mid woofer.
Welke frequentie zou jou nemen? Hypex is flexibel
Re: Nieuwe set huiskamer
Het is idd een gesloten systeem en ik heb voornamelijk Boost/Cuts toegepast. Het lukte me niet m.b.v. diverse shelf-filters een bevredigend resultaat te krijgen.satefan schreef: ↑ma 21 okt 2024, 16:19Welke filters heb je in de hypex ingesteld nu?
Ik zou voor de woofers (gesloten systeem?) beginnen met het doen van een impedantie-meting. Dan weet je de resonantiefrequentie en de Q. Dan kun je met de Hypex heel mooi een Linkwitz Tranform filter (Asynchone shelf in Hypex termen) maken. Daar zou het laag echt goed strak mee moeten klinken!
Zo'n mooie set, met zulke mooie drivers verdient die extra stap!
Groet,
Satefan
Ik heb ooit eens voor niet zo veel geld 2e-hands een Dayton Audio DATS V2 gekocht. Wel eens wat gemeten. Zo'n meting uitvoeren zou daarom moeten lukken, maar hoe ik dan met die gemeten gegevens een Asynchone shelf creëer zal een uitdaging worden
Re: Nieuwe set huiskamer
Maar daar kunnen we je prima bij helpen
Re: Nieuwe set huiskamer
Ik heb ff mijn aantekeningen bekeken en wat ik destijds online gelezen zouden deze versie (PTT6.5M04-NFA-1) vanaf 200Hz goed in te zetten zijn. Ik kan dus nog een eindje zakken.
Edit: Vanaf 150Hz goed inzetbaar volgens HiFiCompass (8 Ohm versie).
Laatst gewijzigd door EdKo op ma 21 okt 2024, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe set huiskamer
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nieuwe set huiskamer
Is het niet een akoestiek ding in je kamer, vwb het laag? Dat moet met die woofer setting toch goed gaan. Qua looks, erg gaaf zo!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nieuwe set huiskamer
als je toch nog extra subs wil/kan toevoegen, dan zou ik dit zeker overwegen:
viewtopic.php?t=29453
viewtopic.php?t=29453
Re: Nieuwe set huiskamer
De akoestiek speelt ongetwijfeld ook een rol. Destijds had ik in onze oude woning namelijk geen sub nodig. Kort na de verhuizing 7 jaar geleden naar onze huidige woning met een veel groter woonoppervlak had ik deze zeer snel aangeschaft. Nadien nooit meer aan het klooien geweest om het laag goed te krijgen. Voldeed gelijk aan mijn eisen. Vandaar mijn "oude reflex" om een sub er bij te nemen.
Ik ga binnenkort gewoon weer een middagje meten en tweaken. Ik zal tevens lager op 150Hz gaan filteren. Kijken waar ik dan op uit kom. Ik ben ook maar amateur die op dit gebied nog het nodige te leren heeft
Re: Nieuwe set huiskamer
Even geëxperimenteerd tussen 300 en 150 HZ. @150Hz is een blijvertje. Laag klinkt klinkt zoveel beter nu. Veel strakker en rustiger. Ik zal dit weekend nog keer een middagje gaan meten en finetunen en dan ga ik ervan uit dat het goed komt.
