Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ronnielox
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 10:15
Locatie: Lloret de Mar, Spanje

Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door Ronnielox »

Goedemorgen,

Ik merk bij de Vifa Basis, dat je duidelijk kunt horen welke luidspreker wat doet. Zit ik er wellich te dicht op?

Een vriend van mij heeft ook de Vifa Basis en ik heb daar ook eens gezegd dat ik merk dat bepaalde tonen uit een bepaalde plek van de speakers komen. Ik heb zelf Klipsch RF7-III in de woonkamer, en daar hoor ik alles als 1 geheel, bij de Vifa Basis (in mijn kantoor) hoor ik bepaalde tonen uit de top van de luidspreker, de hogere mid hoor ik uit de mid-dome, en dan is er nog een tweeter. De speaker geeft naar mijn mening geen volledig geheel.

Wat voor advies kunnen jullie mij geven om de luidspreker meer als geheel te laten klinken?
Bijlagen
20230219_195644.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door satefan »

Mijn eerste gevoel zou zijn dat dit komt door hoe het filter is ontworpen (of geimplementeerd is) voor de Vifa Basis. Ik heb de speaker nooit gehoord, maar het filter is bepalend voor welke frequenties en amplitude door de drivers worden weergegeven bij een luidspreker. Het filter is ook bepalend voor het fase-verloop van de drivers. Hoe meer drivers, hoe gecompliceerder dit wordt.

Het is ook niet ondenkbaar dat een filter niet helemaal overeenkomt met het ontwerp (ik spreek uit ervaring!). Dan functioneerd het filter niet zoals bedacht en krijg je onverwachte resultaten. Maar als je bij 2 verschillende sets ongeveer hetzelfde ervaart, dan kan het zomaar het ontwerp zijn.

Een eerste stap zou kunnen zijn om de speakers eens te meten (impedantie en akoestische meting). Dat geeft een eerste beeld...

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door Henkjan »

wat heb je dan als luisterafstand?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door rikpost »

Bij zo’n grote luidspreker is een meter of drie wel aan te bevelen lijkt mij .
De kamer moet wel geschikt zijn voor zulke joekels
Ik weet niet of die twee woofers in het omnidirectionale spectrum zitten ?
Dat zou dan al weer schelen in de richting gevoeligheid
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door richard »

Waren de Basis destijds best wel indrukwekkende luidsprekers die ook wel wat ruimte nodig hebben. En goede versterking.

Maar dat was destijds, wellicht ook beoordelen naar de normen van destijds.

Als ik bij Speaker&Co een luidspreker had moeten kiezen werd dat de Shamal.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door markbakk »

Zit ik er wellich te dicht op?
Zoals gezegd, 3 meter is wel een gezond uitgangspunt. Vrijwel het gehele voor muziek belangrijke frequentiegebied komt uit de 17WP. Dat kun je wel horen als je er dicht op zit.
Ronnielox
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 10:15
Locatie: Lloret de Mar, Spanje

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door Ronnielox »

Mee eens, ivm beperkte ruimte lijk ik er idd te dicht op te zitten. Ik zit er op bijna 2 meter op. Ik heb genoeg ruimte er achter, maar daar staat ook een bureau. Dit is gewoon even hoe het is. Ik moet ooit voor een betere plek kijken, maar voor nu gewoon zo. Dat begrijp ik dat 2 meter idd te dichtbij is.

Allen bedankt voor jullie reacties.
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2024-10-14 om 12.57.14_9809c25a.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-10-14 om 12.57.14_33e72b5d.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door Shadow »

Pfoe da's krap idd
Ronnielox
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 10:15
Locatie: Lloret de Mar, Spanje

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door Ronnielox »

Henkjan schreef: ma 07 okt 2024, 12:16
wat heb je dan als luisterafstand?
Ik zit op 2 meter op het moment.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door satefan »

De luidsprekers staan beide ook direct naast een kast of muur. Dit betekent dat de eerste zijreflectie al heel snel na het directe signaal volgt. Voor de ruimtebeleving is dat niet ideaal.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door ds23man »

En dan ook nog eens een groot beeldscherm voor je snufferd.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door TTS »

Mijn luisterruimte is ook klein. Ik ben hier begonnen met Translator Impact 5, een 4 weg systeem. De 1e versie. Kreeg dat hier net lekker aan het spelen. Zocht naar ruimtelijke weergave. Dat moest beter kunnen. De laatste jaren worden de speakers steeds kleiner. De Paaskuikens doen het heel goed, Wharfedale Diamond 7's ook. B&W DM12, idem. En nu staat het paartje La Petite ( zie onderschrift ) te spelen. Dat is een single driver speaker, met een 10cm chassis. Zitten wel in een 26,5 liter kast. Dus nog een best formaat. En dat werkt dus beter dan die grote Translators. ( in mijn ruimte )
Ronnielox
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 10:15
Locatie: Lloret de Mar, Spanje

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door Ronnielox »

Die vriend van mij heeft zijn speakers ruim opgesteld staan, en ik had ook bij hem dat ik hoorde uit welke driver het geluid komt. Ik snap dat hier in mijn kantoortje de speakers te dicht bij staan, en geen ruimtelijkheid kunnen creeeren door hoe dicht ze op de zijkanten staan, maar ik vond evengoed dat het geluid bij die vriend ook te localiseren is. Als er een cello speelde, hoorde je dat duidelijk van bovenuit de luidspreker komen, en de hoge tonen echt uit het midden waar de tweeter zich bevind. Ja met zulke grote kasten en de luidsprekers zo ver van elkaar vandaan, is dat natuurlijk niet zo gek. Ik heb zelf de Klipsch RF-7 III in de woonkamer staan, waar 'alles' uit de compressiedriver komt, omdat die maar 3 drivers heeft.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door Walt »

Wat in jouw situatie misschien kan werken is de speakers nog verder indraaien, zodat de luister assen ergens voor je kruisen, ziet er wat raar uit, maar kan je probleem wellicht oplossen. Je linker oor hoort dan meer van de rechterspeaker en andersom.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door rikpost »

een leuke tweeweg monitor met een subje tussenin doet het lekkerder
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door pvanlingen »

Heel die box slopen en dan opnieuw opbouwen met een andere volgorde van de units.
Tweeter boven, en de mid onder de grote dome.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door richard »

pvanlingen schreef: wo 16 okt 2024, 11:33
Tweeter boven, en de mid onder de grote dome.
Zou je kunnen testen door ze ondersteboven op een paar tafeltjes o.i.d. te zetten. De luisteras daarbij tussen tweeter en middome.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door Kappa7 »

Wat voor electronica staat er voor?
Je moet zo iets wel behoorlijk aansturen om een mooi 3d plaatje neer te kunnen zetten.
Normaal moet een speaker volledig verdwijnen in de weergave.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door Wieger61 »

Aan die afstand is, los van de opstelling en kamerinrichting, gerekend (Beranek). Het antwoord: 5 keer de 'kenmerkende afstand', de uiterste afstand tussen geluidsbronnen, hoe klein ook, zoals een conus of een bafflerand. Hier bijvoorbeeld de afstand tussen tweeter en de bovenste woofer.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door markbakk »

richard schreef: wo 16 okt 2024, 18:40
pvanlingen schreef: wo 16 okt 2024, 11:33
Tweeter boven, en de mid onder de grote dome.
Zou je kunnen testen door ze ondersteboven op een paar tafeltjes o.i.d. te zetten. De luisteras daarbij tussen tweeter en middome.
Even uit mijn hoofd, die Basis is pak m beet 33x45x120cm. Die tweeter zit niet voor niets daar. En op de kop zetten…
Ik denk dat dit alles eerder is en luisterruimte-dingetje is dan een speaker-dingetje. My 2ct.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door Shadow »

rikpost schreef: wo 16 okt 2024, 11:28
een leuke tweeweg monitor met een subje tussenin doet het lekkerder
+1 =D>
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door ds23man »

Zelfs met een klein tweewegje met sub ga je het ook niet redden in deze ultra suboptimale opstelling....
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door richard »

Een hoofdtelefoon dan.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door rikpost »

ds23man schreef: do 17 okt 2024, 14:15
Zelfs met een klein tweewegje met sub ga je het ook niet redden in deze ultra suboptimale opstelling....
Hoezo niet? je zegt toch Sub-optimaal ! :lol:
Maar idd een echt goede klank balans is erg lastig zo .
Paaskuikens op het bureau :wink:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Advies afstand tot luidspreker Vifa Basis

Bericht door grimoire »

:-({|=
Walt schreef: wo 16 okt 2024, 11:13
Wat in jouw situatie misschien kan werken is de speakers nog verder indraaien, zodat de luister assen ergens voor je kruisen, ziet er wat raar uit, maar kan je probleem wellicht oplossen. Je linker oor hoort dan meer van de rechterspeaker en andersom.
Of juist minder ver indraaien is ook een poging waard, dat bleek in mijn situatie juist beter voor het geluidsbeeld. Hangt een beetje af van de afstand en de spreiding can het geluid door betreffende drivers wat het beste werkt in een bepaalde situatie
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”