Gitaarversterker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Ben nog niet verder met de frontplaat.
Al wel een tijdje met de versterker gespeeld.
De LO ingang is stil,de HI ingang heeft nog wat bijgeluiden bij volgas :think:

Het schema en de lay-out maar weer bekeken.
Wat schets mijn verbazing,er staat een fout in het layout schema. :shock:

Over de Anode en de Kathode van de eerste buis staat een 270pF tegen oscilleren.
condensator wisselen.jpg
In de lay-out zijn buisvoet 1,2,3 en 6,7,8, omgewisseld maar de condensator van 270pF is blijven staan en had ook omgewisseld moeten worden :?
condensator.jpg
Dat wordt weer solderen :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Soms zijn dingen niet zoals ze lijken.
Ik had de maker van deze site https://robrobinette.com/RR2104_Master_Volume_Micro.htm gemaild over het probleem.
Hij begreep niet wat het probleem was?
Uitgelegd in mijn beste Engels.
Kreeg mail terug met de conclusie dat het schema niet klopte,maar de lay-out wel!
Hij had gekeken naar de schema,s van de oorspronkelijke Marshall JCM 800.
jcm 800.jpg
Toen hij het probleem begreep,heeft hij daarop een mail gestuurd naar de makers van de THOR amp Trinity .

Dus het schema is ruk maar de lay-out klopt.

Dat wordt weer terug solderen :lol:

<<<het schema op pagina 1 aangepast>>
Laatst gewijzigd door democles op ma 02 sep 2024, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door Kappa7 »

Ai dat is balen, het zit juist zo mooi in elkaar.
Jammer dar zo iets ongetest wordt geproduceerd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Die 270pF straks maar even omsolderen.
Ondertussen mijn voorraad aan 12AX7 (ECC83) buizen eens opgezocht.
Denk dat ik de eerste buis V1 ga veranderen voor de ECC83 gloei en dan wat NOS dingen probeer.

Ik heb een telefunken,een RCA (wit logo) en een JAN ECC83WA electro harmonnics buis.
Bijlagen
DSC09027.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

De 270pF weer geplaatst tussen pin 1 en 3 van de eerste buis.
En de gloei omgesoldeerd naar 4/5 en 9 voor de ECC83 buizen.

Dan maar even wat V1 buizen inpluggen.
Als eerste de RCA buis,klinkt wat voller maar is wat microfonischer als je er tegenaan tikt,waarschijnlijk door de lange anode platen.
Als tweede de general electric buis, klinkt iets minder vol maar gedetailleerder,niet microfonisch.
Als derde de telefunken,deze heeft iets van beide vorige buizen,klinkt heel fraai en is dood stil.
Uiteindelijk de GE buis geplaatst.

Dus voorzichtige conclusie,
Geen 6N2P-EV op de V1 plek gebruiken,of een betere 6N2P uitselecteren.
De versterker produceert nu aanvaardbare bijgeluiden op vol gas,veel minder als met de 6N2P op buis 1 plek.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Het laatste er in gesoldeerd.
De parallel loop.
Eigenlijk een 450K weerstandje dat, via een schakelaar,een gedeelte van het ingaande signaal FX loop doorsluist naar de FX out.

Als voorbeeld....
parallel FX loop httpsel34world.comForumindex.phptopic=10208.0 .gif
Dan in het echt.
DSC09032.JPG
Parallel loop.jpg
Alles getest,en het werkt :yeah:
Even getest met een flanger in de FX loop.
De parallel weerstand geeft een subtiele vergroting van het geluidsbeeld,net zoals het bedoeld is :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Dan kom ik bij het punt van befestigingen van de versterker aan de kast.
Gezien ik geen moeren aan het alu frame kan lassen wat anders bedacht :think:

Voor in de kast wat afstandhouders gemaakt van zo,n uitzetraam pen.
Even wat inkorten met de handzaag,er in schroeven en dat is gefikst.
DSC09033.JPG
DSC09038.JPG
Dan nog wat bedenken voor de achterkant,iets wat er makkelijk uit kan en de gehele alu ombouw op zijn plek houdt. :think:
Even rommelen in de schuur en ik vond nog wat verwarmings buis klemmen.
Hmmm,,,,,,kan ik daar wat mee? :-k
DSC09036.JPG
Zoiets dan.
DSC09037.JPG
Dan maar even verder bikkelen.
Hoe maak ik het frontje vast?
Ik kan dat POM kunststof niet verlijmen,dan maar klemmen met wat alu hoeklijn.
Dat zit vast.
Onder nog twee zelftappers in de hoeken en dan kan het er evt. ook niet meer uitschuiven.
DSC09039.JPG
Met deze methode is er ook geen enket schroefje te zien op het front :D
DSC09041.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door Kappa7 »

Netjes opgelost.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Thanks,,,

Aan alle dingen komt een einde.
Nog even de achterplaat vastzetten en dan is dit gebakje gereed :D
Was een leuk project. :dank:
Bijlagen
DSC09042.JPG
DSC09043.JPG
DSC09045.JPG
DSC09046.JPG
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

Fraai hoor! Helemaal af.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

=D>
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door Barry2001 »

Mooi geworden zo Demo!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gitaarversterker

Bericht door ds23man »

Jugendstil groen was mooier geweest. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gitaarversterker

Bericht door rikpost »

Prachtig man , petje af !
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door hannesie »

Feitelijk een professionele uitstraling, topper.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Nog even een foto van de onderkant voordat het rooster wordt geplaatst.
Genoeg ruimte om de bias te meten,4 schroefjes los van het rooster en meten maar :D
Bijlagen
DSC09050.JPG
Plaats reactie