Gitaarversterker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Gitaarversterker

Bericht door democles »

Het zal de jaren 80 geweest zijn dat ik mijn eerste gitaarversterker heb gebouwd met 2N3055 transistoren.
Dat is al weer heel wat jaartjes geleden :?
Heb nog nooit zoiets gebouwd met buizen :-k
Wat moet het worden?
Na wat gegraaf op het net kwam ik hierop.
Staat ongeveer halverwege de pagina https://robrobinette.com/RR2104_Master_Volume_Micro.htm
De Thor versterker,eigenlijk een Marshall JCM800 kloon met 6V6 eindbuizen.(20W)
Dus een beetje Marshall met Fender eindpitten,iets cleaner,en dat bevalt me wel.
Oke, schema er bij.
Thor_Schematic.jpg
En de lay-out.
Thor_Layout.jpg
Dan nog een geschikte behuizing.
Had nog een oude DYNA mengversterker staan.
Vier schroefjes los op de onderkant en het binnenwerk er uit getrokken.
DSC08935.JPG
En wat plaatwerk besteld wat net binnen kwam.
DSC08936.JPG
Laatst gewijzigd door democles op ma 02 sep 2024, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Op een 500pF condensator na al het kleine spul verzameld.
De trafo die ik ga gebruiken is deze.
DSC07432.JPG
Gelijkrichting doe ik met diodes i.p.v. een buis.
De eindtrafo is in bestelling bij Ogonofski.
https://www.ogonowski.eu/transformers/guitar/pp40-g1/
Laatst gewijzigd door democles op do 02 mei 2024, 0:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

Ja leuk dat ijzer maar de hamvraag: Auto bias of Fixed bias? Maakt nogal een verschil voor een gitaarversterker!
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

Oh, weer zo'n leuk project.
Vraagje: Waar koop je die TBT transformators?
Douwe
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Fixed bias. Er zit een 50v wikkeling op de trafo.
De site waar ik die trafo vandaan heb is helaas al een tijdje uit de lucht :?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

Wat een rare motivatie...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

De 50v wikkeling ga ik gebruiken voor de negatieve bias.
In het schema wordt er van de hoogspanning, bias spanning gemaakt.
Ik verander de 100K weerstand in 470R en tap dan af van de 50v wikkeling.
Bijlagen
bias.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Ik zie opeens dat het onderwerp verplaatst is naar,,Pro Audio specifiek,,.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

Logisch toch. je bent ook een professional.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door Henkjan »

douwebakker schreef: wo 01 mei 2024, 19:28
Logisch toch. je bent ook een professional.
kwa kwaliteit van werken en output zeker!

maar in deze forum hoek bedoelen we met "pro" voor op t podium ofzo, niet de woonkamer hifi
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

Beetje gezocht. Dit is toch gewoon een leuk hobby project, geen professionele productie R&D?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Even verder,met passen en meten.
Een Turret bord in elkaar geklonken,bijna gereed maar er was niet genoeg licht meer buiten.
Morgen maar verder.
Bijlagen
DSC08937.JPG
DSC08938.JPG
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Gitaarversterker

Bericht door Marp »

Pjotr schreef: wo 01 mei 2024, 21:11
Beetje gezocht. Dit is toch gewoon een leuk hobby project, geen professionele productie R&D?
Het topic stond tussen de kant en klare fabrieksapparaten, terwijl dit puur DHZ/DIY is. Nu staat het gewoon tussen de overige gitaar- en instrument-projecten (ook allemaal hobby).
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Alle turret,s zitten op hun plek en al vast wat potmeter gaten gemaakt.
Rest nog de gaten voor de power en standby schakelaars en een neon lampje.
Bijlagen
DSC08939.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door Barry2001 »

Lekker bezig daar Demo :goedzo: werkt mooi, zo’n turret bord.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

Je moet het wel allemaal in een keer goed doen. Als je later dingen wilt wijzigen word het een rommeltje is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Ja klopt,
Als er wat fout is gegaan boor je zo,n turret er zo uit.
Het is even een gedoe,je moet van voren naar achteren werken en niet ergens in het midden beginnen,anders kun je het vastklinken wel vergeten :lol:
Om dat precies uitmeten te vermijden ook gekozen voor dit kant en klaar bordje.
Inpluggen en met de centerpoint vast klinken met 3 tikken van de hamer.
Op Y Tube stonden wel wat moeilijke filmpjes met klinken (persen) m.b.v. een boorkolom,maar dit gaat net zo goed.
Even de rest gemonteerd.
Wordt al wat :D
Bijlagen
DSC08940.JPG
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Gitaarversterker

Bericht door hanselchen »

In het schema wordt een hoogspanning toegepast van 390Vdc, je trafo icm. gelijkrichtdiodes kan dit makkelijk maken.
Maar kijk uit, want de huidige productie 6V6 buizen kan deze spanning niet aan (!).
Gebruik je goede NOS buizen, dan zou ik niet hoger gaan voor de B+ dan pakweg 350Vdc (in fixed bias modus).
Ga je met de huidige productie aan de gang, dan zou ik zelfs een 20 a 30V daaronder blijven.
Dat is beter voor je lange termijn gemoedsrust en je uitgangstrafo met speakert.

En die standby switch, ik adviseer je om deze eruit te laten, heeft geen nut dat ding... kan zelfs een bron van storing gaan worden.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door OWC »

Zeker nog nooit gitaar gespeeld met een gitaarversterker?

Dat gezegd hebbende, er zijn ander mute circuitjes die beter zijn dat klopt, maat dit is mega standaard.
Er zijn maar weinig gitaarbuizenversterkers die het niet hebben.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Gitaarversterker

Bericht door hanselchen »

Zo ongeveer 40 jaren, over zo ongeveer net zoveel buizenversterkers. Tevens minstens zoveel op de werkbank gehad voor reparatie en service.
Dus ik weet er een klein beetje van, mijnheer de commercieel actieve mede-forummer.
Het zou handig zijn dat je je theoretische + praktische kennis een beetje op orde hebt, voordat je jezelf in een grote-mensen gesprek gaat mengen.
Hierbij wat leesvoer:
https://guitar.com/features/opinion-ana ... by-switch/
https://www.valvewizard.co.uk/standby.html
https://debontamps.com/standby-switches/
Resumerend: de standby schakelaar is sinds jaar en dag gekopieerd uit voorgaande ontwerpen, zonder dat men zich verdiept heeft over de (on-)zin hiervan.
Laatst gewijzigd door hanselchen op za 04 mei 2024, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

Ja, maar ik vind een stand-by schakelaar wel nuttig. Zat vroeger ook veel op Geloso versterkers. Een muzikant heeft af en toe wel een even pauze en dan is het een voordeel dat je daarna niet hoeft te wachten totdat de buizen weer opgewarmd zijn.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Gitaarversterker

Bericht door hanselchen »

Tijdens de pause mag de versterker gewoon aan blijven staan, geen probleem. Ook dan hoef je niet te wachten tot de buizen weer warm zijn.
Een argument zou nu zijn dat dit de effectieve levensduur van de buizen reduceert.... Klopt! Hetzij marginaal.
Edoch, levensduur wordt veel meer beinvloed door het frequentelijk opstarten-afkoelen van de buizen (in de praktijk herhaaldelijk bewezen over de jaren).
Zo mag je in dit opzicht (eind-) buizen vergelijken met een dikke diesel motor.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

Ik heb wel waardering voor de bouwsels van Democles. Hij bouwt ze zo veel mogelijk naar het origineel en maakt het ook helemaal af.
Ik heb van mijn laatste bouwsel nog niet eens een behuizing en ben al weer met wat anders bezig. Moet er eigenlijk een voorbeeld aan nemen.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Gitaarversterker

Bericht door hanselchen »

O ja zeker, hij heeft hele gave projecten tot een mooi einde weten te brengen.
Daarom mijn welgemeende advies om ook dit project tot een optimaal functionerend werkstuk te volbrengen.
En waar ik dan wel moeite mee heb, is dat andere forumgenoten die het (blijkbaar zonder zinnige voorkennis) zogenaamd weer beter weten en je zo je goedbedoelde advies lopen af te keuren, zo jammer dit.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Ja,ja,
Me goed ingelezen over de stanby.
Voor en nadelen.
Al mijn buizen gitaar bakken hadden ze,Marshall,Londen City etc.
Omdat ik met diodes ga gelijkrichten vond ik het ook wel wat hebben om bij het koud inschakelen niet gelijk de volle mep aan hoogspanning er op te zetten,vandaar gekozen het wel er in te zetten en dan op de manier van de valve wizzard.
Standby.jpg
Bij het uitpluizen van het schema viel me de hoge spanning ook al op voor de 6V6 eindbuizen.
Veel Y Tube gekeken waar de meeste bakken met 6V6 draaien op ruim 425V!
Als je de specs. van de verschillende 6V6 bekijkt dan zitten ze daar ruim onder ook wat betreft het 2e rooster.
Er is er wel 1 die daar op gemaakt is,de JJ 6V6,word ook genoemd in het schema.
Laat ik die nu aangeschaft hebben.
6v6s_popis_001_v.jpg
Dit was eigenlijk het verhaal wat ik wilde doen als de eindtrafo binnen was.
Toch bedankt voor de terechte opmerkingen :goedzo:

DSC08942.JPG
Plaats reactie