Forum offline de laatste dagen???

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Forum offline de laatste dagen???

Bericht door TTS »

Vandaag kan ik weer op het forum, na een dag of 3 meldingen van onbereikbaarheid van... :yeah:
Blijkt dat jullie allemaal flink hebben gepost, terwijl ik geen toegang kreeg tot het platform.
Verder deed internet het bij mij prima en deed het fenomeen zich voor op mijn Mac en op diverse tablets.
Kennelijk iets wat anderen niet trof??

:think:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door ray5150 »

Blijkbaar. hier geen enkel probleem mee gehad.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door TTS »

Typisch zeg....
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door Marp »

Kan het zijn dat je IP-adres tijdelijk op blacklists met hackers terecht is gekomen? Bijv. doordat een van je apparaten, of wellicht het besmette mobieltje van visite, ongemerkt deel heeft uitgemaakt van een actief zombienetwerk? Dat zou wel een mogelijke verklaring kunnen zijn.

De kans dat je even een Russisch, Chinees of Noord-Koreaans IP-adres gebruikte, zal wel kleiner zijn. :)
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door TTS »

Merkwaardig. Ik had alleen met zelfbouwaudio.nl een probleem. De rest van het internet was wel toegankelijk. Maar vanochtend werkte het ineens weer. Heb niks bijzonders gedaan i.v.m. het veroorzaken van het 'probleem', noch heb ik iets gedaan om het te "verhelpen".... Typisch... Maar goed, het werkt weer.

:dank:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door FR_Aad »

Mijn IP lijkt ook geblokkeerd. ️
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door FR_Aad »

Via een VPN of mobiel netwerk werkt alles. Maar via mijn reguliere IP kan ik “geen verbinding met de server maken”
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door Marp »

Niet toevallig ook KPN?

Een IP-adres dat op een blocklist terechtkwam, is daarna vaak nog wel kortstondig terug te vinden in overgenomen of samengestelde lijsten. Die van TTS vond ik nergens terug, wat me deed vermoeden dat een range van KPN internationaal geblokkeerd is geweest.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door Marp »

Stuur me anders even een PM met het bewuste IP, Aad, dan kijk ik of het valt te achterhalen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door Marp »

@TTS: weet je nog wanneer het probleem voor het eerst optrad?
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door TTS »

Vrijdag jl, volgens mij.
Het hele WE geen toegang gehad, Maandag overdag ineens weer wel. Niks bijzonders gedaan.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door Marp »

TTS schreef: di 15 okt 2024, 19:48
Niks bijzonders gedaan.

Jaja... :roll:
Computer says: VR 00:06 - bruteforce attack vroegtijdig <br />verijdeld met een kortstondige toegangsontzegging.<br />Computer says: VR 08:17 - bruteforce attack vroegtijdig <br />verijdeld met toegangsontzegging voor de duur van 3 dagen.
Computer says: VR 00:06 - bruteforce attack vroegtijdig
verijdeld met een kortstondige toegangsontzegging.
Computer says: VR 08:17 - bruteforce attack vroegtijdig
verijdeld met toegangsontzegging voor de duur van 3 dagen.
computer-says-no.gif (2.52 MiB) 290 keer bekeken

Zonder gekheid: het probleem is getackeld en opgelost. Het zat niet aan jouw kant. De boosdoener was een bericht op het forum, waarin op een ongebruikelijke manier plaatjes tussen de tekst stonden. Niet de attachments zelf waren ertussen geplaatst, maar hun fullsize afbeeldingen die gewoonlijk pas openen als je erop klikt. Vroeger kon je die nog rechtstreeks benaderen. Sinds een jaar of 12 bewaart de forumsoftware bijlages op een ontoegankelijke locatie, dus op hun oude locatie zijn ze niet meer te vinden.

Het gevolg was dat je browser binnen één seconde 12 ongeldige aanvragen deed. Doorgaans is dat kenmerkend voor een beginnende aanval door kwaadwillende bots, die urenlang tienduizenden requests of meer op de server kunnen loslaten. Zo wordt achterhaald (welke versie van) welke software op de server aanwezig is, zodat gericht kan worden gezocht naar zwakke plekken. Daarom hield de server de deur 30 min. gesloten voor je.

Waarschijnlijk had je de pagina laten openstaan, en probeerde je browser op vrijdagochtend om alsnog de ontbrekende plaatjes op te halen, omdat het die natuurlijk niet kon terughalen uit zijn cache. Daarop beschouwde de server je als recidivist, dus ging de deur pas weer open op maandagochtend 08:17.

De IMG-tags in het desbetreffende bericht zijn intussen uitgeschakeld, dus die gaan geen problemen meer opleveren.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door TTS »

Inderdaad was ik een oud topic aan het doorlezen. ( Er staat veel interessante informatie uit het verleden op dit forum ). En daar ontbrak inderdaad wat fotomateriaal. Dit is nu ontoegankelijk --> ( b.v.: files/11_135.jpg )
Mysterie opgelost.
Screenshot 2024-10-17 at 09-03-45 ERROR 403 - Forbidden!.png
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door Marp »

Nee, afbeelding 11_135.jpg is gewoon de fullsize weergave van 11.jpg die nog steeds onderaan de post als attachment aanwezig is. Als je daarop klikt, krijg je dus de grotere afbeelding te zien die in de oude benaming de toevoeging "_135" kreeg. De auteur vond de verkleining wellicht te klein om tussen de tekst te plaatsen.

Dus voor de duidelijkheid: dit is 11.jpg zoals die oorspronkelijk in de post werd weergegeven. Deze zie je dus nog steeds onderaan dat bericht staan.
Afbeelding


En als je erop klikt, krijg je het grotere plaatje te zien, in het formaat zoals dat vroeger werd weergegeven op de plaats waar je nu [img]http://zelfbouwaudio.nl/forum/files/11_135.jpg[/img] ziet staan. Alle plaatjes werden dus eigenlijk dubbel vertoond in dat bericht. Dat is wat ik met "ongebruikelijke manier" bedoelde.

--
Ps: ik kijk later wel even of ik alle plaatjes in de juiste volgorde tussen de tekst geschoven krijg, zodat ik die oude verwijzingen met IMG-tags kan weghalen.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door TTS »

En als je erop klikt, krijg je het grotere plaatje te zien, in het formaat zoals dat vroeger werd weergegeven op de plaats waar je nu Afbeelding ziet staan. Alle plaatjes werden dus eigenlijk dubbel vertoond in dat bericht. Dat is wat ik met "ongebruikelijke manier" bedoelde.
Even voor de duidelijkheid: Als ik op de link naar de Afbeelding klik, krijg ik (nu) de Error 403 melding... / Het plaatje dat ik toonde.. En waar ik de volledige link zoals jij hem plaatst quote, staat er bij mij: "afbeelding"....
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door Marp »

Gewoon op het kleine plaatje klikken om de fullsize afbeelding te zien. De link waarmee je Error 403 krijgt, is oud en verwijst naar de locatie waar dat plaatje in 2009 te vinden was. Daar staat die niet meer.

En ja, als ik die link zonder trucje had getoond, stond er bij mij ook "afbeelding".
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door TTS »

Helder...
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Forum offline de laatste dagen???

Bericht door Marp »

De oude verwijzingen zijn weggehaald, en de juiste plaatjes staan nu tussen de tekst.
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”