Info over UniTran Transoformator

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
erikberendsen
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 okt 2024, 18:07

Info over UniTran Transoformator

Bericht door erikberendsen »

Beste Forum gebruikers,

Ik heb een vraag over twee transformatoren. Ik heb twee UniTran transformatoren

1: 25F11 Dit is volgens mij een interstage transformator. Maar wie o Wie kan mij voorzien van een beschrijving van deze transformator en zijn aansluitingen.

2: U10U61 Dit is vermoed ik, een uitgangstransformator. Maar zoals op de foto te zien heeft deze vele aansluitingen en zelfs vier op porseleinen isolatoren. het is echt een hele "zware jongen". Ik kan over deze transformator geen enkele informatie vinden. wie o wie kan mij helpen.

Met Vriendelijke Groet,
Erik Berendsen
Bijlagen
thumbnail_IMG_5560.jpg
thumbnail_IMG_5559.jpg
thumbnail_IMG_5562.jpg
thumbnail_IMG_5561.jpg
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Info over UniTran Transoformator

Bericht door Marp »

Welkom Erik. Hier iets over de 15F11.
Plus een catalogus uit 1953: https://www.radiomuseum.org/dsp_multipa ... ressed.pdf

Het lijkt nog een aardige opgave te zijn om een plaatje te vinden van een versterker met 25F11, waaruit de aansluitingen dan zijn af te leiden. Een U10U61 is kennelijk wereldvreemd.
Bijlagen
6U33_Unitran_Versterker25W8.jpg
6U33_Unitran_Versterker25W8.jpg
25F11.jpg
25F11.jpg
erikberendsen
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 okt 2024, 18:07

Re: Info over UniTran Transoformator

Bericht door erikberendsen »

Dank voor de Info. Schema dat in je bericht staat geeft wel inzicht over de U10U61 transformator. Ik vind iig. De zelfde letter bij de aansluitingen. Het zijn complexe
Transformators met al die feedback opties.

Dank!
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Info over UniTran Transoformator

Bericht door Piet1950 »

Ik heb ook een 25F11 trafo. Echter een modernere, en kleinere uitvoering, denk ik. Er zijn 6 signaal aansluitingen en een aardaansluiting.
Maar bedankt voor het schema. Nu weet ik in ieder geval de functie en de aansluitingen.
Ik heb meerdere versterkers met Unitran uitgangen gebouwd. Maar de hier getoonde uitgang ken ik niet. De grote aansluitingen zullen de primaire aansluitingen zijn. En waarschijnlijk bedoeld voor hoge spanning (1000V bijvoorbeeld). De aansluitingen in het midden waarschijnlijk terugkoppel wikkelingen. En het langere rijtje de uitgangen voor verschillende impedanties.

Piet
erikberendsen
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 okt 2024, 18:07

Re: Info over UniTran Transoformator

Bericht door erikberendsen »

Dank Piet,

De uitgangstrafo is echt enorm. Er zaten twee 807 buizen aan. De voedingstrafo was echt significant kleiner. Zou het als modulator versterker van een zender gebruikt kunnen zijn? Ik kan niet verklaren waarom er een twee keer zo grote uitgangstrafo ten opzichte van de voedings trafo gebruikt word
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Info over UniTran Transoformator

Bericht door Piet1950 »

Als dit een modulator trafo is, is deze in de regel relatief groot ten opzichte van de voeding. Dit omdat de trafo dan een luchtspleet moet hebben, omdat de gelijkstroom van de zender door de modulatie wikkeling loopt. Er moet dan wel een secundaire wikkeling zijn, waar ook een hoge spanning uit komt. Dus zet de trafo eens onder spanning, en meet de wikkel-verhoudingen. En ook de weerstand van de wikkelingen. Dan weet je meer.

Piet
erikberendsen
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 okt 2024, 18:07

Re: Info over UniTran Transoformator

Bericht door erikberendsen »

Dag Piet,

Ik heb de trafo helemaal doorgemeten. Ik heb 6,2V op secundair 5 - 6 gezet. En de 107V op Primair belast met een 10W belasting. Lijkt me wel een audio UTG zo te zien. Ik had de secundaire winding in serie gezet door de M en de M door te verbinden. Maar ik kan me ook voorstellen dat de twee secundaire secties parallel kunnen?
Bijlagen
IMG_5609.jpeg
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Info over UniTran Transoformator

Bericht door Lampje »

Bij mijn weten gebruikte Unitran een U voor de uitgangtrafo’s in het typenummer en een M voor de modulatietrafo’s. Ik heb redelijk wat documentatie maar de trafo die jij hebt zit er helaas niet bij.
erikberendsen
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 okt 2024, 18:07

Re: Info over UniTran Transoformator

Bericht door erikberendsen »

Ja idd M voor modulatie. Ook zo vreemd dat er twee keer een U in de naam zit.
Plaats reactie