Info over UniTran Transoformator
Moderator: Beheerdersteam
-
erikberendsen
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 11 okt 2024, 18:07
Info over UniTran Transoformator
Beste Forum gebruikers,
Ik heb een vraag over twee transformatoren. Ik heb twee UniTran transformatoren
1: 25F11 Dit is volgens mij een interstage transformator. Maar wie o Wie kan mij voorzien van een beschrijving van deze transformator en zijn aansluitingen.
2: U10U61 Dit is vermoed ik, een uitgangstransformator. Maar zoals op de foto te zien heeft deze vele aansluitingen en zelfs vier op porseleinen isolatoren. het is echt een hele "zware jongen". Ik kan over deze transformator geen enkele informatie vinden. wie o wie kan mij helpen.
Met Vriendelijke Groet,
Erik Berendsen
Ik heb een vraag over twee transformatoren. Ik heb twee UniTran transformatoren
1: 25F11 Dit is volgens mij een interstage transformator. Maar wie o Wie kan mij voorzien van een beschrijving van deze transformator en zijn aansluitingen.
2: U10U61 Dit is vermoed ik, een uitgangstransformator. Maar zoals op de foto te zien heeft deze vele aansluitingen en zelfs vier op porseleinen isolatoren. het is echt een hele "zware jongen". Ik kan over deze transformator geen enkele informatie vinden. wie o wie kan mij helpen.
Met Vriendelijke Groet,
Erik Berendsen
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Info over UniTran Transoformator
Welkom Erik. Hier iets over de 15F11.
Plus een catalogus uit 1953: https://www.radiomuseum.org/dsp_multipa ... ressed.pdf
Het lijkt nog een aardige opgave te zijn om een plaatje te vinden van een versterker met 25F11, waaruit de aansluitingen dan zijn af te leiden. Een U10U61 is kennelijk wereldvreemd.
Plus een catalogus uit 1953: https://www.radiomuseum.org/dsp_multipa ... ressed.pdf
Het lijkt nog een aardige opgave te zijn om een plaatje te vinden van een versterker met 25F11, waaruit de aansluitingen dan zijn af te leiden. Een U10U61 is kennelijk wereldvreemd.
-
erikberendsen
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 11 okt 2024, 18:07
Re: Info over UniTran Transoformator
Dank voor de Info. Schema dat in je bericht staat geeft wel inzicht over de U10U61 transformator. Ik vind iig. De zelfde letter bij de aansluitingen. Het zijn complexe
Transformators met al die feedback opties.
Dank!
Transformators met al die feedback opties.
Dank!
Re: Info over UniTran Transoformator
Ik heb ook een 25F11 trafo. Echter een modernere, en kleinere uitvoering, denk ik. Er zijn 6 signaal aansluitingen en een aardaansluiting.
Maar bedankt voor het schema. Nu weet ik in ieder geval de functie en de aansluitingen.
Ik heb meerdere versterkers met Unitran uitgangen gebouwd. Maar de hier getoonde uitgang ken ik niet. De grote aansluitingen zullen de primaire aansluitingen zijn. En waarschijnlijk bedoeld voor hoge spanning (1000V bijvoorbeeld). De aansluitingen in het midden waarschijnlijk terugkoppel wikkelingen. En het langere rijtje de uitgangen voor verschillende impedanties.
Piet
Maar bedankt voor het schema. Nu weet ik in ieder geval de functie en de aansluitingen.
Ik heb meerdere versterkers met Unitran uitgangen gebouwd. Maar de hier getoonde uitgang ken ik niet. De grote aansluitingen zullen de primaire aansluitingen zijn. En waarschijnlijk bedoeld voor hoge spanning (1000V bijvoorbeeld). De aansluitingen in het midden waarschijnlijk terugkoppel wikkelingen. En het langere rijtje de uitgangen voor verschillende impedanties.
Piet
-
erikberendsen
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 11 okt 2024, 18:07
Re: Info over UniTran Transoformator
Dank Piet,
De uitgangstrafo is echt enorm. Er zaten twee 807 buizen aan. De voedingstrafo was echt significant kleiner. Zou het als modulator versterker van een zender gebruikt kunnen zijn? Ik kan niet verklaren waarom er een twee keer zo grote uitgangstrafo ten opzichte van de voedings trafo gebruikt word
De uitgangstrafo is echt enorm. Er zaten twee 807 buizen aan. De voedingstrafo was echt significant kleiner. Zou het als modulator versterker van een zender gebruikt kunnen zijn? Ik kan niet verklaren waarom er een twee keer zo grote uitgangstrafo ten opzichte van de voedings trafo gebruikt word
Re: Info over UniTran Transoformator
Als dit een modulator trafo is, is deze in de regel relatief groot ten opzichte van de voeding. Dit omdat de trafo dan een luchtspleet moet hebben, omdat de gelijkstroom van de zender door de modulatie wikkeling loopt. Er moet dan wel een secundaire wikkeling zijn, waar ook een hoge spanning uit komt. Dus zet de trafo eens onder spanning, en meet de wikkel-verhoudingen. En ook de weerstand van de wikkelingen. Dan weet je meer.
Piet
Piet
-
erikberendsen
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 11 okt 2024, 18:07
Re: Info over UniTran Transoformator
Dag Piet,
Ik heb de trafo helemaal doorgemeten. Ik heb 6,2V op secundair 5 - 6 gezet. En de 107V op Primair belast met een 10W belasting. Lijkt me wel een audio UTG zo te zien. Ik had de secundaire winding in serie gezet door de M en de M door te verbinden. Maar ik kan me ook voorstellen dat de twee secundaire secties parallel kunnen?
Ik heb de trafo helemaal doorgemeten. Ik heb 6,2V op secundair 5 - 6 gezet. En de 107V op Primair belast met een 10W belasting. Lijkt me wel een audio UTG zo te zien. Ik had de secundaire winding in serie gezet door de M en de M door te verbinden. Maar ik kan me ook voorstellen dat de twee secundaire secties parallel kunnen?
Re: Info over UniTran Transoformator
Bij mijn weten gebruikte Unitran een U voor de uitgangtrafo’s in het typenummer en een M voor de modulatietrafo’s. Ik heb redelijk wat documentatie maar de trafo die jij hebt zit er helaas niet bij.
-
erikberendsen
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 11 okt 2024, 18:07
Re: Info over UniTran Transoformator
Ja idd M voor modulatie. Ook zo vreemd dat er twee keer een U in de naam zit.
