Eigen open baffle project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Eigen open baffle project

Bericht door satefan »

De golflengte op 100hz is 3,43 meter. Je zou denken dat dan een verschil van 23mm niet te gek veel verschil mag maken.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Dat zou mooi zijn. Ik vind het gekantelde van de laag baffle wel mooi en dan is een toch optisch een verschil met de Daudio MOB :lol:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Eigen open baffle project

Bericht door beijert »

Dat verschil verdwijnt deels gezien de hoek waaronder je luistert. Tenzij je op de grond gaat liggen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Eigen open baffle project

Bericht door jeroen_d »

hardbats schreef: do 10 okt 2024, 20:41
Ik heb in mijn ontwerp nu de baffle met de woofer 3 graden achterover staan en de tweeter/ mid rechtop. Hierdoor staat de bovenste woofer 23mm verder naar achter t.o.v. de onderste woofer. Zou dit problemen geven in het tijdsdomein? Misschien toch beter recht op?
Vind het onder een hoek wel mooier ogen.

Ik heb nu het idee om gewoon te beginnen met de GRS PT2522-4 en eventueel later te upgraden indien nodig.
Heb je al bedacht dat de woofer sowieso al achter loopt op de mid omdat die hoger zit?
Wat je nu doet maakt het tijdsverschil tussen de woofers juist kleiner
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Eigen open baffle project

Bericht door architect »

leuk project - als je eens in friesland bent, kun je bij mij komen luisteren naar die 17d2.2 met daaronder een scanspeak 10f 8424 en dan een sease excel w22 magnesium en dan een b&c 18sw115 - 8 ucd versterkers en een minidsp opendrc-da8 voor het filteren

een grotere mid dan de 10F zou beter zijn voor de spreidingsgelijkheid met de tweeter als je rond 3-3,5khz crosst
als upgrade zit ik nu te denken aan een 18sound 6ND410
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

even wat beeld van het punt waarop ik nu zit.
673aee1e-4ed7-4a12-a7b7-75c80422464a.PNG
bc887ccf-1116-4f46-80f1-afc8fb2b9bbf.PNG
c7ac9939-f7c4-4d4e-b047-27b2d49e5469.PNG
Jos_br
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 17 okt 2022, 19:58

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Jos_br »

Mooi werk om zo te zien. Welke full-range ga je gebruiken?

Jos.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Geen full range deze keer. 2 woofers, 1 mid en 1 tweeter.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Shadow »

Heb je die Purifi mid al besteld? Zijn daar metingen van hoe die zich gedraagd als dipool?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Ik heb nog niks besteld. Er is een kans dat ik een huis ga kopen dus dat wacht ik eerst even af.
Daarbij heb ik wel een meting van deze driver in een OB.
Messenger_creation_D6675A03-A4EE-4A8B-AD2E-32C969CEF6B3.jpeg
En in een OB met dezelfde woofer maar met een BliesMa tweeter:
Messenger_creation_79FC2053-206D-4464-AEDA-2F276CE6B93D.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Walt »

Heb je ook een AT mid overwogen, zoals in de topmodellen van Daudio?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Moet zeggen dat ik niet naar AT gekeken heb. Ik weet wel dat de units die Daudio gebruikt van AT specifiek zijn aangepast naar hun wensen en die zijn mij niet bekend.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Walt »

Jeroen kan die vast wel leveren hoor! Betreft de underhung versie met KA spoel.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Eigen open baffle project

Bericht door jeroen_d »

Ik lever alleen drivers op maat als er ook verdere diensten worden afgenomen. Ik vind het nu al erg ver gaan dat er een ontwerp van ons wordt gekopieerd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Eigen open baffle project

Bericht door satefan »

hardbats schreef: wo 09 okt 2024, 20:11
Bliesma is ook heel mooi, zoals gehoord bij Stefan icm de purifi woofer maar misschien te veel van het goede en slecht verkrijgbaar?
De Bliesma is 'normaal' verkrijgbaar, maar niet meer via Soundimports. Stanislav van Bliesma mailde me dat er geen wijziging in de lineup is van het programma. En ja, een bijzonder fraaie tweeter :-).

Is de 6.5" purifi niet wat groot voor een mid?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef: zo 13 okt 2024, 13:01
... dat er een ontwerp van ons wordt gekopieerd
imitatie is de overtreffende trap van complimenteren toch?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Eigen open baffle project

Bericht door beijert »

Met open baffle heb je al gauw dat de boel op elkaar gaan lijken. Het zit hem in details aangezien een open baffle verder geen flikker voorstelt.

Als je heel basic blijft in je ontwerp is er geen ontkomen aan dat er kopieën lijken te komen, of dat je je dat zelf doet. Zoals Leon zijn naam hangt aan een crossover die toevallig gelijk is aan de mijne. u.v.a.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Marp »

Welke argumenten je ook aandraagt: de bedenker van een specifiek model frame met modulaire panelen mág er natuurlijk iets van vinden als zijn opzet 1:1 wordt gekopieerd. Daar valt moeilijk iets tegenin te brengen.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Eigen open baffle project

Bericht door beijert »

Zijn opzet? Of die van pure audio projects?

Het zijn voorlopig nog steeds losse units in losse planken in een opzet die niet nieuw is.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Mijn intentie is niet om het ontwerp 1 op 1 te kopiëren. Dat zou ik niet eerlijk vinden tegenover een commercieel ontwerp van een forumlid.
Daarom probeer ik met andere drivers, een andere voet, een kanteling in het ontwerp het toch te onderscheiden van de MOB2.5. Ik zal ook zeker niet ontkennen dat het ontwerp hierop gebaseerd is. Voor het design en de klank niets dan volle lof voor Daudio.
Ik hoop dat het geen probleem is voor Jeroen, is dat wel het geval een haal ik dit van het forum af.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef: zo 13 okt 2024, 13:43
]imitatie is de overtreffende trap van complimenteren toch?

Waar is de tijd gebleven dat dat zo gevoeld werd idd...
Bovendien is het een ding wat Pure Audio Project ook de wereld in geslingerd heeft toch?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Shadow »

hardbats schreef: za 12 okt 2024, 22:28
Daarbij heb ik wel een meting van deze driver in een OB.
Is dat een meting of een simulatie Bas?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Uhm, beide. VituixCAD word natuurlijk gevoed door een meting van de driver in de baffle. Wat je nu ziet is de invloed van de ingestelde filters op de meting.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Shadow »

Maar hoe kan het programma dan de directivity voorspellen? Knap als het dat kan iig. :rock:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Je kunt, volgens mij, meerdere metingen uploaden. Dus het programma heeft al informatie hoe het onder verschillende hoeken presteert.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”