Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Re: Olaf zijn audio set.
Het enige wat ik nog wil is even kijken naar een knappe zilver kleurige (aluminium kleurige) pc behuizing en het spulletje daar in ombouwen zodat er definitief wat meer eenheid ontstaat nu dat de Denafrips DDC weg is.
Dat is heel mooi Olaf. Genieten maar! Je kunt nog een stapje verder gaan door de Xing te clocken met een Crystec ultra low phase noise clock van 3 tientjes. Al zitten er op de U30 al vrij goede Xtal oscillatoren. Dus of je er nog veel meer bij wint is een beetje de vraag. Ik neem tenminste aan dat je DAC verder op de clock van de U30 (voorheen Anamero) draait?Olaf Analogue schreef: ↑zo 29 sep 2024, 12:27Ja, de Amanero interface klinkt gewoon een pak minder mooi dan de weergave via de Denafrips DDC, dus als de Xing dit verschil weg zou nemen dan weet je al dat je van het probleem af bent.
Met het weergeven van PCM zijn de verschillen zo minimaal tussen de Xing en de Denafrips dat deze eigenlijk niet vast te stellen zijn, beiden even goed
Echter kan ik via de Denafrips DDC geen DSD streamen, omdat deze via AES aan mijn dac is aangesloten.
DSD streamen via de Amanero is gewoon echt duidelijk niet mooi, dus was ik gebonden aan PCM via de Denafrips DDC .
Nu met de Xing interface kan ik DSD streamen in elke bitrate die ik maar wens, ik kies overigens voor DSD256, en dat klinkt gewoon vingertop likkend goed.
Ik heb zojuist weer een succesvolle en waardevolle upgrade aan mijn keten aangebracht.
Het is echt wel jammer dat eigenlijk hele goede dac's van diverse merken niet met de volle potentie uit de verf komen door zo'n Amanero interface, ik heb dit eerder aan de hand gehad met de Metrum Hex dac.
Dus even voor de audiofielen, kijk even welke interface er in je dac zit, is dit een Amanero, leg dan de kurkjes, zandzakjes en sjoel schijfjes even aan de kant en zorg eerst dat voor 60 tientjes de interface vervangen wordt. Als je daarna nog steeds kurkjes wilt plakken, mijn zegen heb je![]()
Maar met een Amanero interface doe je de weergave gewoon ernstig tekort.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Bedankt voor de tip Peter, ik ga er naar kijken
Mijn dac draait inderdaad op de clock van de interface
Mijn dac draait inderdaad op de clock van de interface
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dat is wel het juiste type, check de juiste frequentie. Die moet hetzelfde zijn als wat nu op het bordje zit. Je moet het wel zien zitten want het is nogal SMD priegelwerk. Die Crystek clocks zijn beduidend groter.
Ja qua formaat gaat dat niet zomaar passen en zal jet iets van een converter iets moeten maken.
Je hebt 2 waardes nodig, een voor de 44.1KHz 48KHz bestanden.
Als je alleen DSD gaat aanbieden dan zou je met een klok weg kunnen komen.
wil je ook PCM in beide frequenties of een veelfout daarvan kunnen spelen dan heb je beide nodig.
Hier zie je het oude klokje van de Xing op de plek van een Crystek klok.
Je hebt 2 waardes nodig, een voor de 44.1KHz 48KHz bestanden.
Als je alleen DSD gaat aanbieden dan zou je met een klok weg kunnen komen.
wil je ook PCM in beide frequenties of een veelfout daarvan kunnen spelen dan heb je beide nodig.
Hier zie je het oude klokje van de Xing op de plek van een Crystek klok.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
We gaan er eerst maar even van genieten zo.
Heb nu even een poosje lekker geluisterd en het klinkt echt als een waanzinnige. Dit is een hele verbetering op de Amanero interface, dat was echt een super duf ding.
Het is een hele verademing dat ik daar vanaf ben. Dit maakt mijn dac ook echt af zo.
Heb nu even een poosje lekker geluisterd en het klinkt echt als een waanzinnige. Dit is een hele verbetering op de Amanero interface, dat was echt een super duf ding.
Het is een hele verademing dat ik daar vanaf ben. Dit maakt mijn dac ook echt af zo.
Zou ik het lekker zo laten voorlopig en genieten!
Een verloopbordje is niet strikt nodig. Je kunt met wat losse draadje ook wel een verloopje maken. Al is dat wel een kunstje.
Een verloopbordje is niet strikt nodig. Je kunt met wat losse draadje ook wel een verloopje maken. Al is dat wel een kunstje.
De JL sound USB bordjes zijn ook goed. Hebben NDK klokken. Kwa fase ruis volgens mij beter dan Crystek.
Antec maakte vroeger aardige media center behuizingen. Misschien kan je er nog ergens eentje 2e hands vinden. Gebruik er zelf ook nog eentje (NSK2400).
Antec maakte vroeger aardige media center behuizingen. Misschien kan je er nog ergens eentje 2e hands vinden. Gebruik er zelf ook nog eentje (NSK2400).
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Nou, de Xing interface zit er nu een kleine twee weekjes in, maar man, man, wat een verschil met de Amanero interface, wat speelt dit mooi zuiver en open zeg. Ik kan maar niet stoppen met lekker muziek draaien.
Heb je een mooie dac waar een Amanero USB interface in zit? Zonde, zonde, zonde, zonde, zonde ...................
Zonde !
Heb je een mooie dac waar een Amanero USB interface in zit? Zonde, zonde, zonde, zonde, zonde ...................
Zonde !
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Re: Olaf zijn audio set.("even" een tussendoortje, hqplayer embedded)
Ik speel zelf nu ongeveer een jaar of honderd met Jriver Mediacenter, dit voornamelijk omdat ik naast veel muziek, ook veel videomateriaal bezit, en dan is Jriver de ideale software speler.
Vroeger was Jriver een stapje minder qua weergave, ook niet consistent trouwens, dat was waar ik me nogal eens aan kon irriteren, maar tegenwoordig is deze software wel een keer volwassen en de weergave is gewoon ronduit goed.
En ik weet dat er nog veel discussies lopen tussen degenen die Rhoon beter vinden, Anderen vinden Audirvana beter, de werkelijkheid is dat de makers van al deze pakketten inmiddels wel weten hoe ze het maximale uit een Windows machine kunnen persen qua weergave en dus komen deze pakketten vandaag de dag gewoon met elkaar overeen qua weergave en allen zijn ze prima bruikbaar voor veel luisterplezier.
Maar houdt het hier dan op qua software oplossingen? Tja, dat is een goede vraag, ikzelf experimenteer al langere tijd af en toe met HqPlayer Desktop, maar ook daarmee hoor ik geen verschillen die zo overtuigend zijn dat dat het de moeite waard maakt.
Zowel bij mezelf thuis, alsook bij George thuis bleven voor mij de overtuigende verschillen tussen het wel of niet gebruiken van HqPlayer desktop uit.
Wij beiden hebben audioketens welke in staat zijn tot de weergave van zeer hoge resoluties, dus daar ligt het niet aan.
Totdat George er een andere pc bij pakte waar HqPlayer embedded op staat, deze werd aangesloten en in gebruik genomen en wauw! Dat was dus wel hoorbaar ja, dat was zo’n dikke stap dat dat de moeite en investering het waard maken!
Dus kennelijk zit er dus ook nog verschil in de weergave kwaliteit van HqPlayer Desktop en de embedded versie.
Ik ben op dit gebied nog lang niet helemaal thuis, dus ik kan niet inhoudelijk ingaan op wat deze verschillen zou kunnen veroorzaken of wat dan ook, ik kan alleen maar constateren wat ik gehoord heb, en dat verschil is niet mals!
Dus dat ik er nog niet in thuis ben gaat niet lang meer duren als het aan mij ligt, want HqPlayer embedded krijgt even een voorrang bij mij.
Sowieso komt de Mouser levering voor de PureDSD-dac oberdelen toch niet eerder dan 18 november, dus ik heb nog even, bovendien sluiten HqPlayer embedded en de PureDSD-dac mooi op elkaar aan, dus zie het als een totaal project.
Ik ga er dus mee aan de gang, Ik zie mijn Zotac pc in de eerste instantie als de geschikte kandidaat, deze staat nu in de kast niets te doen, maar dit is een passief gekoelde pc met ruim genoeg rekenkracht om prima DSD256 (en 512) te kunnen verwerken, dus laat het buiten maar regenen, deze jongen gaat weer een stapje naar boven maken in de audio weergave.
Zoals gewoonlijk: wordt vervolgd…
Vroeger was Jriver een stapje minder qua weergave, ook niet consistent trouwens, dat was waar ik me nogal eens aan kon irriteren, maar tegenwoordig is deze software wel een keer volwassen en de weergave is gewoon ronduit goed.
En ik weet dat er nog veel discussies lopen tussen degenen die Rhoon beter vinden, Anderen vinden Audirvana beter, de werkelijkheid is dat de makers van al deze pakketten inmiddels wel weten hoe ze het maximale uit een Windows machine kunnen persen qua weergave en dus komen deze pakketten vandaag de dag gewoon met elkaar overeen qua weergave en allen zijn ze prima bruikbaar voor veel luisterplezier.
Maar houdt het hier dan op qua software oplossingen? Tja, dat is een goede vraag, ikzelf experimenteer al langere tijd af en toe met HqPlayer Desktop, maar ook daarmee hoor ik geen verschillen die zo overtuigend zijn dat dat het de moeite waard maakt.
Zowel bij mezelf thuis, alsook bij George thuis bleven voor mij de overtuigende verschillen tussen het wel of niet gebruiken van HqPlayer desktop uit.
Wij beiden hebben audioketens welke in staat zijn tot de weergave van zeer hoge resoluties, dus daar ligt het niet aan.
Totdat George er een andere pc bij pakte waar HqPlayer embedded op staat, deze werd aangesloten en in gebruik genomen en wauw! Dat was dus wel hoorbaar ja, dat was zo’n dikke stap dat dat de moeite en investering het waard maken!
Dus kennelijk zit er dus ook nog verschil in de weergave kwaliteit van HqPlayer Desktop en de embedded versie.
Ik ben op dit gebied nog lang niet helemaal thuis, dus ik kan niet inhoudelijk ingaan op wat deze verschillen zou kunnen veroorzaken of wat dan ook, ik kan alleen maar constateren wat ik gehoord heb, en dat verschil is niet mals!
Dus dat ik er nog niet in thuis ben gaat niet lang meer duren als het aan mij ligt, want HqPlayer embedded krijgt even een voorrang bij mij.
Sowieso komt de Mouser levering voor de PureDSD-dac oberdelen toch niet eerder dan 18 november, dus ik heb nog even, bovendien sluiten HqPlayer embedded en de PureDSD-dac mooi op elkaar aan, dus zie het als een totaal project.
Ik ga er dus mee aan de gang, Ik zie mijn Zotac pc in de eerste instantie als de geschikte kandidaat, deze staat nu in de kast niets te doen, maar dit is een passief gekoelde pc met ruim genoeg rekenkracht om prima DSD256 (en 512) te kunnen verwerken, dus laat het buiten maar regenen, deze jongen gaat weer een stapje naar boven maken in de audio weergave.
Zoals gewoonlijk: wordt vervolgd…
Re: Olaf zijn audio set.("even" een tussendoortje, HqPlayer embedded)
Hallo Olaf, je had bij George jouw DAC tegen de zuivere dsd DAC gezet toch? Kwam er nog iets zinnigs uit dat vergelijk?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Goedemorgen Walter.
Zowel George als ook ikzelf zijn echte doorgewinterde techneuten, dus samen bezig zijn met apparatuur en techniek is altijd zinnig, het verschaft nieuwe informatie en inzichten, en het levert de nodige gesprekstof op.
Vooral het softwarematige gedeelte kwam aan bod, want hoe je het ook draait of keert, daar begint het mee, je dac is maar zo goed als hetgeen je via de software aanbiedt.
Daarom is mede ook het DSD verhaal en de Pure DSD-dac gewoon erg interessant omdat ik wel denk dat dat de toekomst is, het heeft diverse voordelen tegenover PCM welke uitgebreid genoeg behandeld zijn in de diverse topics hierover.
Dus inderdaad een hele zinnige dag, zet twee techneuten bij elkaar en de gespreksstof komt niet op!
Het was een beregezellige, leuke en interessante dag, George is een relaxte vriendelijke vent met een berg kennis en een grote liefde voor de hobby, dus ik voelde mij binnen twee seconden helemaal op mijn plek in zijn luister ruimte.
Dik voor herhaling vatbaar!
Zowel George als ook ikzelf zijn echte doorgewinterde techneuten, dus samen bezig zijn met apparatuur en techniek is altijd zinnig, het verschaft nieuwe informatie en inzichten, en het levert de nodige gesprekstof op.
Vooral het softwarematige gedeelte kwam aan bod, want hoe je het ook draait of keert, daar begint het mee, je dac is maar zo goed als hetgeen je via de software aanbiedt.
Daarom is mede ook het DSD verhaal en de Pure DSD-dac gewoon erg interessant omdat ik wel denk dat dat de toekomst is, het heeft diverse voordelen tegenover PCM welke uitgebreid genoeg behandeld zijn in de diverse topics hierover.
Dus inderdaad een hele zinnige dag, zet twee techneuten bij elkaar en de gespreksstof komt niet op!
Het was een beregezellige, leuke en interessante dag, George is een relaxte vriendelijke vent met een berg kennis en een grote liefde voor de hobby, dus ik voelde mij binnen twee seconden helemaal op mijn plek in zijn luister ruimte.
Dik voor herhaling vatbaar!
Weergave met omzetting bronmateriaal met software naar DSD, en afspelen over een echte DSD dac, heeft nu ook mijn voorkeur. Met mijn toenmalige Merging Hapi dac ging dit al erg fraai, de zuivere dsd dac idem, met als voordeel minder knopjes en min of meer plug and play, beter voor simpele zielen als ik.
Ben wel benieuwd waarom jullie met embedded beter geluid hadden dan met de desktop, misschien leest Jeroen mee en heeft hij een technische verklaring?
Groetjes Walter
Ben wel benieuwd waarom jullie met embedded beter geluid hadden dan met de desktop, misschien leest Jeroen mee en heeft hij een technische verklaring?
Groetjes Walter
Linux of Windows kan mogelijk wel schelen in de aansturing.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Eerlijk gezegd denk ik dat bij George HqPlayer desktop ook vanaf Linux draait, dat weet ik alleen niet zeker.
Als dat wel zo is, dan zit daar het verschil dus niet in, dan zou het verschil zitten in HqPlayer desktop (ongeacht Windows of Linux) en HqPlayer Embedded
Als dat wel zo is, dan zit daar het verschil dus niet in, dan zou het verschil zitten in HqPlayer desktop (ongeacht Windows of Linux) en HqPlayer Embedded
Leuk verslag Olaf en inderdaad weer voldoende ideeën op gedaan om weer een jaar door te kunnen ontwikkelen.
We waren begonnen met de omzetting via Daphile en hebben daarna hebben we HQ player embedded gebruikt via de Lan interface van de Pure dsd dac. Daarna heb ik de Embedded PC naast de set gezet en hebben we beide dacs via de Xing USB modules laten spelen. Dat was op beide Dacs uiteindelijk wel de mooiste oplossing.
De keuze voor HQP Embedded heb ik gemaakt om dat deze dan als DLNA endpoint gezien wordt. Daarmee is HQP eigenlijk geschikt om door elke player te worden aangestuurd, de Integratie van HQP in Jriver is namelijk niet echt lekker. Je kunt Jriver wel naar een DLNA speler laten kijken en zo de boel netjes via HQP laten converteren.
Zo gebruik je wel de player software zo als je gewent bent en merk je eigenlijk niets van HQP dat het er tussen zit.
Misschien een ander voordeel is dat je de machine waar je de bestanden van af speelt niet in je huiskamer hoeft te staan. je dat gaat immers over een netwerkverbinding naar je HQPE machine.
De reden dat ik voor Embedded heb gekozen is dat deze DLNA ondersteund, de windows versie doet dat niet.
Verder heb je dan ook nog de keuze in embedded OS of de versie zo al ik hem heb gebruikt via Ubuntu dan heb je ook ede mogelijkheid voor CUDA offload erbij. "DSP offload to GPU using NVIDIA CUDA (only on Ubuntu, Fedora and Debian -based systems)"
https://www.signalyst.eu/embedded-install.html
Ik heb hier in dit draadje ooit een beschrijving gemaakt met welke installatie stappen te nemen.
https://audiophilestyle.com/forums/topi ... nt-1254183
Wel moet je bij de pakketten kijken welke de laatste versie zijn om te installeren.
Dat moet je even aanpassen.
We waren begonnen met de omzetting via Daphile en hebben daarna hebben we HQ player embedded gebruikt via de Lan interface van de Pure dsd dac. Daarna heb ik de Embedded PC naast de set gezet en hebben we beide dacs via de Xing USB modules laten spelen. Dat was op beide Dacs uiteindelijk wel de mooiste oplossing.
De keuze voor HQP Embedded heb ik gemaakt om dat deze dan als DLNA endpoint gezien wordt. Daarmee is HQP eigenlijk geschikt om door elke player te worden aangestuurd, de Integratie van HQP in Jriver is namelijk niet echt lekker. Je kunt Jriver wel naar een DLNA speler laten kijken en zo de boel netjes via HQP laten converteren.
Zo gebruik je wel de player software zo als je gewent bent en merk je eigenlijk niets van HQP dat het er tussen zit.
Misschien een ander voordeel is dat je de machine waar je de bestanden van af speelt niet in je huiskamer hoeft te staan. je dat gaat immers over een netwerkverbinding naar je HQPE machine.
De reden dat ik voor Embedded heb gekozen is dat deze DLNA ondersteund, de windows versie doet dat niet.
Verder heb je dan ook nog de keuze in embedded OS of de versie zo al ik hem heb gebruikt via Ubuntu dan heb je ook ede mogelijkheid voor CUDA offload erbij. "DSP offload to GPU using NVIDIA CUDA (only on Ubuntu, Fedora and Debian -based systems)"
https://www.signalyst.eu/embedded-install.html
Ik heb hier in dit draadje ooit een beschrijving gemaakt met welke installatie stappen te nemen.
https://audiophilestyle.com/forums/topi ... nt-1254183
Wel moet je bij de pakketten kijken welke de laatste versie zijn om te installeren.
Dat moet je even aanpassen.
Ik hoor op desktop windows heeeeel duidelijk verschillen tussen hqplayer en al het andere. dus ik gooi jullie ervaring gewoon van tafel als je het niet erg vind.
Ik heb hqplayer wel geprobeerd via ubuntu maar ik had een duidelijke voorkeur voor windows. warmer en aangenamer, ubuntu klonk te klinisch.
en met embedded kan je geen externe videokaart gebruiken die cuda ondersteunt om de upsampling en eventuele convolutie te doen, waarmee de cpu weer wordt ontlast.
hqplayer en jriver samen laten werken is een drama. jriver weigert het ook te ondersteunen want heeft geen boodschap aan mooiere upconversie dan dat zij zelf doen, ze vinden die van henzelf perfect. heel botte reacties krijg je als je erom vraagt. dus voor mij is jriver heel fijn voor films, maar voor audio laat ik het links liggen.
Ik heb hqplayer wel geprobeerd via ubuntu maar ik had een duidelijke voorkeur voor windows. warmer en aangenamer, ubuntu klonk te klinisch.
en met embedded kan je geen externe videokaart gebruiken die cuda ondersteunt om de upsampling en eventuele convolutie te doen, waarmee de cpu weer wordt ontlast.
hqplayer en jriver samen laten werken is een drama. jriver weigert het ook te ondersteunen want heeft geen boodschap aan mooiere upconversie dan dat zij zelf doen, ze vinden die van henzelf perfect. heel botte reacties krijg je als je erom vraagt. dus voor mij is jriver heel fijn voor films, maar voor audio laat ik het links liggen.
Zeker geen desktop versie dat voegt niets toe.Olaf Analogue schreef: ↑zo 13 okt 2024, 10:56Eerlijk gezegd denk ik dat bij George HqPlayer desktop ook vanaf Linux draait, dat weet ik alleen niet zeker.
Gewoon headless zonder scherm via de browser en SSH te beheren.
Voor de desktop versie is een bureaublad omgeving nodig in Linux en die zit alleen maar in de weg.
Je wil de installatie immers zo klein mogelijk houden.
Ik weet eigenlijk ook niet of de linux desktop versie DLNA ondersteund.
Dat is namelijk wel het makkelijkst voor de integratie met Jriver.
Dat heb ik ooit getest en werkt goed.
Klopt niet helemaal Jeroen Cuda offload gaat juist met Ubuntu erg goed maar is wel lastig om aan de gang te krijgen.jeroen_d schreef: ↑zo 13 okt 2024, 13:08Ik hoor op desktop windows heeeeel duidelijk verschillen tussen hqplayer en al het andere. dus ik gooi jullie ervaring gewoon van tafel als je het niet erg vind.
Dat gebruik ik gewoon om mijn huidige HQP Machine.
Tja iedereen gooit dus bij voorbaat windows weg, terwijl windows asio gewoon heel erg goed werkt en mooi klinkt.
ik bedoelde embedded ook als operating system.
jij gebruikt blijkbaar embedded onder linux. heb ik nooit geprobeerd.
Wellicht dan goed om nog eens te vergelijken samen, jouw en mijn machine.
ik bedoelde embedded ook als operating system.
jij gebruikt blijkbaar embedded onder linux. heb ik nooit geprobeerd.
Wellicht dan goed om nog eens te vergelijken samen, jouw en mijn machine.
Ik heb de DLNA functie nodig om het met andere players te kunnen gebruiken dan Roon of de eigen player.
Dan heb je alleen onder Linux die mogelijkheid in HQP embedded.
De desktopversie ben ik ooit mee begonnen maar wilde LMS blijven gebruiken en dat gaat dan niet.
Die vergelijking kunnen we zeker een keer doen.
Daar ben ik wel nieuwgierig naar.
Dan heb je alleen onder Linux die mogelijkheid in HQP embedded.
De desktopversie ben ik ooit mee begonnen maar wilde LMS blijven gebruiken en dat gaat dan niet.
Die vergelijking kunnen we zeker een keer doen.
Daar ben ik wel nieuwgierig naar.