Welke DAC nu weer + - + - + -

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Voor mij is het nog wat makkelijker, in de morgen schakel ik de voorversterker in en door dat meestal Veronica gewoon 24/7 aan blijft staan schakelt ook de eindversterker automatisch in hoef dan niet eens een app of computer op te straten om muziek aan te zetten. Daar is HQP dan echt over de top voor. Maar echt luisteren dan is het wel fijn om het net nog iets mooier te kunnen krijgen. Al vind ik dat Daphile de omzetting al heel behoorlijk doet. met de komst van de Xing USB interface eigenlijk geen zin meer gehad om HQ op te starten. al was gister het verschil toch wel behoorlijk aanwezig.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Walt »

Ik ben nog steeds filters, modulators en combinaties ervan aan het testen in HQ player, er is zoveel mogelijk en het klinkt allemaal weer anders, hebben jullie echt al helder dan wat qua smaak en jullie installatie de optimale settings zijn?

Jeroen gaf bijv. als tip om Sinc M eens te proberen, en dit klinkt echt fraai hier.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Kappa7 schreef: do 10 okt 2024, 21:27
Gisteravond op de audio vereniging Limburg de Pure DSD Dac laten horen.
Daar was ik begonnen met de conversie via Daphile op 256 zo als ik thuis ook luister. Daarna overgeschakeld naar HQ Player en de hele zaal had wel een voorkeur voor de HQ player.
Toch blijf ik zelf wel met de conversie via Daphile spelen, de radio staat daar 24/7 op aan dat vraagt toch iets minder sap uit het stopcontact.
ga ik echt luisteren dan schakel ik HQ wel bij, overigens ook geen zin om een licentie te kopen voor een machine die ik daar niet voor wil gebruiken.
Dan moet er erst iets komen wat wel netjes 512 of liver nog 1024 kan doen.
Wat voor een luidsprekers had je als weergever?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Als hier de set aanstaat is het meestal in de Radio mode van ROON, en dan wanneer ik gericht ga luisteren en dan de ROON Radio functie onderbreek, gebruik ik de opzet zonder de volume correctie, en kies ik zelf de nummers ik wil horen.

Ik heb een aantal lijsten/voorkeuren en kan vandaar uit weer keuzes maken in een richting die mij bevalt.

Dus als het wat mooier kan is dat leuk, en hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door satefan »

Even Hans zijn topic wat verder besmeuren ;-).

Gister heb ik (steeds per half uur) met HQPlayer wat DSD content zitten spelen (usb op topping dx7 pro+). In het begin vond ik het allemaal wel meevallen qua verbetering (ten opzichte van Jriver Media Center 33), tot ik met bijvoorbeeld het poly-sinc-shrt- lp filter ging spelen. Dat leek toch wel een stap vooruit. Niet lang kunnen luisteren, dus de komende dagen nog wat verder mee experimenteren.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Walt »

Voor 1x is poly sinc gauss long een goed startpunt/referentie om vanuit daar andere filters te testen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2024-10-11 114821.png
Dit klinkt toch best lekker, zonder al te veel gepiel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Wat heb je met de UGT's gedaan? Iets van kijk mamma, zonder handjes?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Olaf Analogue »

Aan de solderingen te zien zitten deze aan de onderkant van de printplaat. Die print staat waarschijnlijk daarom ook hoger dan de overige printjes.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Klopt, met het wijzigen/wisselen van die trafo een spoor beschadigd, de trillende handen geven dat soort problemen.

Nu is dat op "hoge poten" gezet naar deze oplossing, en dat geeft uiteindelijk een prima oplossing, de klank is/gaat prima.

Met dank aan de hulp die ik dan krijg, ben er erg blij mee.
Nu dan via ROON naar DSD64 met een hoge opzet, en met de filtering op de interface van de Xingcore naar de AK4137 nar de DSD DAC.

De instellingen /filter e.d op de B37 boardje kan aardig wat invloed hebben.
Laatst gewijzigd door hannesie op za 12 okt 2024, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Ah, op die manier! Die trafo is wel essentieel als low pass filter. En gezien je DSD64 doet dacht ik, die Hans houdt wel van lekker veel HF ruis :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2024-10-12 181834.png
Dit dan in de ROON instellingen, en dat gaat naar de Xingcore.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Blijft DSD64... Heeft dat je voorkeur boven DSD256? Dat sloft de het Xing bordje makkelijk via USB. Heb toch sterk de indruk dat DSD256 meer ruimtelijke resolutie laat horen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Dat is de klus voor de AK, die hoef ik er niet tussen uit te halen, als ik het naar DSD256 zet snapt de AK4137 de opzet het niet meer, en je hoort dan weinig. :lol:

Dat gebeurde dus toen we een vergelijk probeerden met die bijzondere DAC die ze demonstreerden vorig jaar bij de AVMN, en ik niet in de gaten had dat het daar juist fout was ingesteld.

Dus de ROON = PCM > DSD64> de AK4137 DSD64>DSD256, gaat prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Moet daar dan niet een stap naar Vinyl nog tussen dan? :lol: Vind het nogal een merkwaardige constructie. Nja, lekker bezig zo :rock:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

hannesie schreef: za 12 okt 2024, 18:38
Dat is de klus voor de AK, die hoef ik er niet tussen uit te halen, als ik het naar DSD256 zet snapt de AK4137 de opzet het niet meer, en je hoort dan weinig. :lol:

Dat gebeurde dus toen we een vergelijk probeerden met die bijzondere DAC die ze demonstreerden vorig jaar bij de AVMN, en ik niet in de gaten had dat het daar juist fout was ingesteld.

Dus de ROON = PCM > DSD64> de AK4137 DSD64>DSD256, gaat prima.
Je foto geeft duidelijk aan dat de AK4137 op DSD64 speelt, niet DSD256. Het is zoals pjotr al aangaf, ik heb de datasheet er op nagelezen, de AK4137 zet bij DSD de samplerate 1:1 door.

DSD256 uit Roon het B37 bordje op met de AK4137 zou gewoon moeten werken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: za 12 okt 2024, 18:01
Ah, op die manier! Die trafo is wel essentieel als low pass filter. En gezien je DSD64 doet dacht ik, die Hans houdt wel van lekker veel HF ruis :lol:
Die trafo's werken goed voor DSD256, maar filteren te weinig voor DSD64
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Nu is het wel zo dat in de oorspronkelijke SACD specificatie van destijds, wat dus DSD64 betrof, dat lo pass filter op 50 kHz gedefinieerd is. Daar waren toen al wat bedenkingen over, met name i.v.m. klasse-D versterkers. Dacht dat je met die trafo wel aardig rond de 50kHz uit kwam en met DSD256 is dat veel effectiever i.d.d.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ik heb de instellingen van het B37 boardje gebruikt en dat geeft de mogelijkheid, wat er op de ingang komt de ingang dan die zichtbaar is met de grote cijfers dat zal dan worden omgezet naar wat er op de laatste regel is te lezen.

Dus wat er ook binnenkomt, 44.1 of DSD het wordt 11.2 DSD automatisch.
Schermafbeelding 2024-10-12 224425.png
DSD 64 input.
Schermafbeelding 2024-10-12 225101.png
Standaard CD formaat.
Dat gaat net als MP3 naar DSD 11.2 oftewel DSD256.
Dat is dan het leuke van dat boardje. O:) :kwijl:

Het F4 en DF van die laatste regel zijn de instellingen die je kunt doen.
Schermafbeelding 2024-10-12 231639.png
Schermafbeelding 2024-10-12 231639.png (116.98 KiB) 218 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

ok, geinig. ik heb nog eens verder in de datasheet gelezen hoe dit werkt. in het begin lijkt het dat de DSD altijd 1:1 is. Later in de datasheet blijkt dat je vanuit willekeuring DSD64,128 een 256 op de input kan kiezen wat er op de output komt DSD64, DSD128 of DSD256. Dus wat jij aangeeft klopt.

Waarom werkt het niet met DSD256 in vanuit Roon?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Hoe hij dat doet blijft duister. De echte proof of the pudding is een spectrumplotje zoals ik eerder liet zien. M.i. blijft het beste om gelijk PCM naar de correcte DSD rate te converteren met de daarbij behorende correcte filtering. Hier een aardige JBF+ uitleg: https://audiopraise.com/services/fpga-c ... onversion/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2024-10-13 111721.png
Vanmorgen nog even gestoeid en beluisterd, maar ik meende dat het naar DSD256 en de AK 4137 niet werkte, maar het doet het toch. :shock: :lol:

Heb nog niet echt het verschil beluisterd, maar softwarematig met ROON naar DSD 256 en dat in de AK 4137 werkt dus wel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Stoute jongen! :lol:

Quote:

"DSD resampling

Resampling of DSD is a digital audio processing. Performed via multiple upsampling/downsampling with digital filtering.

Before resampling a file, DSD is converted without losses to a multi-bit audio stream suitable for processing. After it, the stream is processed and converted back to DSD via modulator.

Resampling 1-bit audio cause little losses, comparable with losses for PCM resampling. There are losses defined by distortions of used implementation of processing.

However, the playback apparatus may have different distortion levels for various sample rates. Hence, resampling may give benefits, if DSD is converted to a sample rate that causes minimum distortions on a used DAC."


https://samplerateconverter.com/educati ... -converter

Of die AKM sjip dat allemaal zo netjes doet betwijfel ik toch. Ik zou toch echt meer vertrouwen op de converter in Roon.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Als jij het een keer wilt meten kom ik wel naar je toe, dan weten we wat meer. :sure:

De huidige ROON server heeft een AMD Ryzen 3 en doet het op het gemak.
Schermafbeelding 2024-10-13 121113.png
Als ik kijk naar de belasting, dan zie ik dat met deze instelling er ongeveer 18% belasting is, dat fluctueert nu meer als zonder die conversie, dan komt het meestal naar de 3 tot 4 %.
Schermafbeelding 2024-10-13 121726.png
De CPU koeler is een stille Noctua, die hoor je niet, de originele koeler was niet echt stil.
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 13 okt 2024, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Is goed. Heb heb jij ook de Direct DSD Dac al eens aan het U30 Xing bordje gehangen? Dat lijkt mij eigenlijk veel spannender.
Plaats reactie