Op zoek naar een goede Ladder DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Fedde »

Of je pakt een 5700G, ook niet meer duur tegenwoordig. Of 8700G als je meer performance wilt. Beide 65W en GPU aan boord...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door hannesie »

Klopt, kosten ook geen geld meer, maar de Ryzen 3 had ik liggen en voor dit klusje prima, heb nog een Ryzen 5 5600G zal ook prima gaan.

Als in die grote berg van de Intels met onduidelijke spec's gaat klooien blijf je tobben. :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Pjotr »

Maar draai jij dan vast op DSD512? Heel eerlijk gezegd denk ik niet dat ik daar het nut van ga horen :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door hannesie »

Lekker ontspannen de opzet met de AK4137 chip die alles zonder verdere kosten foutloos naar DSD256 omzet, en dat is dan voor 1 maal € 65,-.

Speelt super stabiel, en geen omkijken naar, het enige wat er mis kan gaan is dat ik er DSD256 aanvoer, dat slikt hij dan niet, DSD128 gaat ook prima naar DSD256.
Ik zou eventueel het door een PC alles laten voorbewerken/upsample naar PCM 24/96, maar het geeft bij mij geen echte verbetering in klank.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

De rede waarom ik de N97 aanhaal is dat die TDP heeft van 12Watt en sneller single en multicore is dan een I5-6500T die DSD256 aankan.

Ik wil een standalone speler maken zoals gemeld in de 1 post.

PC zou ik om die reden passief willen koelen (daarom zoek ik een oplossing met zo laag mogelijke TDP processor).
Ik weet niet of die AMD processoren passief gekoeld kunnen worden.

Een andere optie ter overweging is de hierboven vermelde AK4137 chip dan hoeft er geen PC gebruikt te worden en kan eventueel ook een Rpi of dergelijke als bron dienen. Correct?
Dat AK4137 krijgt wel zijn ingangssignaal niet via USB.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

Geluid is wel een stuk minder dan met een nette omzetting.
De AK4137 haalt niet het niveau van een mooie softwarematige omzetting.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Ok bedoeling is wel om kwalitatief een trapje hoger uit te komen dan wat met een PCM dacje mogelijk is.

Ik had wel al even gegoogled op de AK4137, blijkbaar bestaan er ook pi hadjes.
Deze leek me redelijke kwaliteit
https://pt.aliexpress.com/item/10050052 ... Redirect=y
Nu melde ze wel dat voor DSD USB3 gebruikt moet worden. Wordt ik toch een beetje achterdochtig hoe goed het gaat werken.

Maar beter bij een PC opstelling blijven
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Pjotr »

bart Luyckx schreef: wo 09 okt 2024, 10:39
De rede waarom ik de N97 aanhaal is dat die TDP heeft van 12Watt en sneller single en multicore is dan een I5-6500T die DSD256 aankan.

Ik wil een standalone speler maken zoals gemeld in de 1 post.
Lijkt mij dat je ondertussen na alle gediscussieer wel kunt conluderen dat je dan beter een wat ruimere cpu kunt pakken met een TPD van 35 watt. Kan het ook nog als LMS voor meerdere end points zijn best doen.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Rob Dingen »

bart Luyckx schreef: di 08 okt 2024, 19:42
Rob Dingen schreef: di 08 okt 2024, 18:02
Als je lage kosten en laag verbruik wil moet je geen HQplayer setup maken.

Rob
Waarom niet?
Als het alleen voor de kosten is dan maakt het allemaal niet uit en zijn er op Ali genoeg alternatieven te vinden.
Heb hier een Nuc met i5 staan met Roon die het naar DSD brengt en dat werkt ook, maar dat is niet hetzelfde als je met HQplayer kunt bereiken
Maar als je voor kwaliteit wil gaan met zwaardere filters heb je een flinke pc nodig.
Verder zijn in dat topic voldoende voorbeelden met pc samenstellingen en wat het dan kan te vinden.

Rob
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door hannesie »

Nog wel in overweging nemen:


Je dan wel realiseren dat je hele beste luidsprekers nodig hebt om de verschillen goed te horen.

Het analytische karakter van die opzet (en de rest van de set) zorgt er mede voor of je al die verschillen ook kunt waarnemen en of niet.

Hele goede luidsprekers zullen dat zonder meer laten horen, en zo niet, dan is het water naar de zee dragen. :hide: :lol: :lol:

Edit: ik vergeet goede oren. :kwijl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door hannesie »

Kappa7 schreef: wo 09 okt 2024, 10:46
Geluid is wel een stuk minder dan met een nette omzetting.
De AK4137 haalt niet het niveau van een mooie softwarematige omzetting.
Heb jij dan al dat kunnen vergelijken in een direct vergelijk?

Welke opzet en hoe dan is dan wel belangrijk.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Rob Dingen schreef: wo 09 okt 2024, 12:28
bart Luyckx schreef: di 08 okt 2024, 19:42
Rob Dingen schreef: di 08 okt 2024, 18:02
Als je lage kosten en laag verbruik wil moet je geen HQplayer setup maken.

Rob
Waarom niet?
Als het alleen voor de kosten is dan maakt het allemaal niet uit en zijn er op Ali genoeg alternatieven te vinden.
Heb hier een Nuc met i5 staan met Roon die het naar DSD brengt en dat werkt ook, maar dat is niet hetzelfde als je met HQplayer kunt bereiken
Maar als je voor kwaliteit wil gaan met zwaardere filters heb je een flinke pc nodig.
Verder zijn in dat topic voldoende voorbeelden met pc samenstellingen en wat het dan kan te vinden.

Rob
Een beetje kort door de bocht.

Er is al aangetoont dat je met een refurbisched PC-tje en een goedkoop native DSD DAC-je goede resultaten kan bereiken.

Wat ik vooral lees op dat forum, zijn post over de nieuwste processoren en hoe hoog ze HQplayer kunnen instellen.
Ook de maker van HQplayer heeft er een handje naar als je ziet hoe enthusiast hij wordt als INTEL een nieuwe process aankondigt.

Een oudere I3 of I5 kan DSD256 spelen. Waar ik opzoek naar ben is een systeem dat dit passief kan spelen en dit met room correctie.
Als jij de nodige informatie op dat forum kan terugvinden, dan hoor ik het graag.

Als ik de maker van HQplayer aanspreek kan ook hij geen duidelijk antwoord geven.

Toch voel ik me ongemakkelijk met de trail-and-error aanpak.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

hannesie schreef: wo 09 okt 2024, 14:53
Kappa7 schreef: wo 09 okt 2024, 10:46
Geluid is wel een stuk minder dan met een nette omzetting.
De AK4137 haalt niet het niveau van een mooie softwarematige omzetting.
Heb jij dan al dat kunnen vergelijken in een direct vergelijk?

Welke opzet en hoe dan is dan wel belangrijk.
Ja, het gaat fout met de upsampeling dat doet de AK4137 niet netjes, daarvoor wordt op de DSDit een aparte chip gebruikt die dat wel beter doet.
Haalt nog niet het niveau van een HQ player of Daphile qua omzetting.
De conversie PCM - DSD die de AK4137 doet gaat wel goed.
Kan je testen door een signaal aan te bieden wat al een netten vorm van upsampeling heeft gehad.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door hannesie »

Het is voor mij ook juist het kosten/ baten plaatje wat Bart hier ook aangeeft HQ player kost knap wat geld, de LMS met SOX of Daphile dan weer niet.

Mij staat nog bij het DAC vergelijk wat we een een paar maanden geleden deden.

De verschillen in prijs en klankverschil was voor een lid genoeg om de opmerking te maken, die € 2000 verschil hoor ik er niet aan af, heb dan liever wat meer muziek voor dat geld.

Maar dat verschil om dat te kunnen horen is er dus nog niet geweest, alleen dat het niet netjes zou gaan is dan niet zo steekhoudend, in mijn beleving.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Rob Dingen »

bart Luyckx schreef: wo 09 okt 2024, 15:07

Een beetje kort door de bocht.

Er is al aangetoont dat je met een refurbisched PC-tje en een goedkoop native DSD DAC-je goede resultaten kan bereiken.

Wat ik vooral lees op dat forum, zijn post over de nieuwste processoren en hoe hoog ze HQplayer kunnen instellen.
Ook de maker van HQplayer heeft er een handje naar als je ziet hoe enthusiast hij wordt als INTEL een nieuwe process aankondigt.

Een oudere I3 of I5 kan DSD256 spelen. Waar ik opzoek naar ben is een systeem dat dit passief kan spelen en dit met room correctie.
Als jij de nodige informatie op dat forum kan terugvinden, dan hoor ik het graag.

Als ik de maker van HQplayer aanspreek kan ook hij geen duidelijk antwoord geven.

Toch voel ik me ongemakkelijk met de trail-and-error aanpak.
Het is logisch dat hij blij word van snellere processoren zodat hij nog betere filters kan ontwikkelen.
Ook moet je kunnen begrijpen dat hij niet elke setup getest kan hebben en daar dan ook gedegen uitspraak over kan doen.
Ik ga voor jou dat topic niet uitpluizen dat heb ik voor mezelf al gedaan en kun je best zelf.
En volgens mij ben je er al uit als ik het zo lees.
hannesie schreef: wo 09 okt 2024, 15:29
Het is voor mij ook juist het kosten/ baten plaatje wat Bart hier ook aangeeft HQ player kost knap wat geld, de LMS met SOX of Daphile dan weer niet.

Mij staat nog bij het DAC vergelijk wat we een een paar maanden geleden deden.

De verschillen in prijs en klankverschil was voor een lid genoeg om de opmerking te maken, die € 2000 verschil hoor ik er niet aan af, heb dan liever wat meer muziek voor dat geld.

Maar dat verschil om dat te kunnen horen is er dus nog niet geweest, alleen dat het niet netjes zou gaan is dan niet zo steekhoudend, in mijn beleving.
Dat is precies mijn punt wat ik al aangaf als je niet teveel geld wil uitgeven zijn er ook genoeg alternatieven en bijv met Roon kan het al.
Maar als je dure software koopt om op niet te hoge resolutie te draaien met simpele filters zou ik dat zonde vinden.

Rob
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Pjotr »

Al met al Rob, gaat Madonna niet zuiverder zingen met HQP op een racebeest van een PC. Bedenk dat ook eens.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door hannesie »

Jussi van HQ player heeft aandelen in Intel natuurlijk, dat we dat nog niet in de gaten hadden. :rofl:

De commerciële jongens gebruiken heel vaak juist de RISC processors in hun systemen, vaak ook die RPI module boardjes, alleen de integratie is dan wat anders, maar ARM boardjes zijn heel vaak toegepast.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door RonnyB »

Ik gebruik minisforum n100 via amazon (169 euro)als media PC, passief gekoeld, foobar2000 met dsd plugins. 14” touchscreen bediening. Geen ladder naar het Dac, maar es9039Q2M.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Rob Dingen »

Pjotr schreef: wo 09 okt 2024, 17:12
Al met al Rob, gaat Madonna niet zuiverder zingen met HQP op een racebeest van een PC. Bedenk dat ook eens.
Niet minder vals maar wel met meer resolutie
Dus helaas is dat in dit geval wel zo.

Rob
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Rob Dingen »

Kan wel iets zeggen over mijn eigen audio pc.
Processor: Intel Xeon E3-1240LV5
Moederbord: Supermicro X11SSL-F
Daar gaat het stotteren met DSD 256 en het ASDM7EC-super filter.
Nu heb ik een Xeon Intel Xeon E-2456 3,3 GHz en een supermicro X13SCL-F besteld.
Mijn doel is DSD 512 met ASDM7EC-super filter.
Ook heb ik een i9-14900K besteld om te testen.
Het kan goed zijn dat het dadelijk met DSD 256 beter klinkt en andere filters maar nu kan ik dat niet testen en wil er het meeste uithalen.

Rob
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door RonnyB »

Wel veel rekenkracht voor een beetje muziek :)

Zal zeker anders klinken, maar wat is mooier?
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Rob Dingen »

Mooier of anders als wat?

Rob
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: wo 09 okt 2024, 17:12
Al met al Rob, gaat Madonna niet zuiverder zingen met HQP op een racebeest van een PC. Bedenk dat ook eens.
Eigenlijk wel spijtig want de oudere versie klinkt toch een pak slomer dan de jonge versie. :D

Moeten ze toch iets op vinden :rofl: Misschien DSD2048. :roll:
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

hannesie schreef: wo 09 okt 2024, 15:29
De verschillen in prijs en klankverschil was voor een lid genoeg om de opmerking te maken, die € 2000 verschil hoor ik er niet aan af, heb dan liever wat meer muziek voor dat geld.
Lijkt me een gezonde houding. Beter je geld investering in de muziek die je graag hoort. En uiteraard live voorstelling niet te vergeten. Dat zijn herinneringen voor het leven.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

RonnyB schreef: wo 09 okt 2024, 17:51
Ik gebruik minisforum n100 via amazon (169 euro)als media PC, passief gekoeld, foobar2000 met dsd plugins. 14” touchscreen bediening. Geen ladder naar het Dac, maar es9039Q2M.
Die kwam ik ook tegen in mijn zoektocht en leek me een leuk dingetje.

Kan je met deze combinatie DSD256 afspelen. En indien zo, ook indien je wat room correctie toepast?
Plaats reactie