Op zoek naar een goede Ladder DAC
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Als ik je link bekijk zijn ze daar 109 pagina 's ver en wordt er nog gediscussieerd over wat welke CPU/GPU aan kan.
Op pagina 107 haal ik.
"So the most often used CPU benchmarks on comparison websites are useless for evaluating HQP performance? That’s unfortunate"
Antwoord van de ontwikkelaar:
"That's the usual case in general with benchmarks. That they are applicable only for their own case. Most accurate ones are the application benchmarks, like tests with certain game and settings which is applicable for that game. You can see quite a bit of variation which CPU or GPU is best depending on the particular game. This is the same for any other application as well.
HQPlayer is pretty unique type of workload, so it is not easy to find directly comparable synthetic benchmark. At least I have not found. And then choice of OS and the particular HQPlayer build also have impact on the result."
@Marp: ik ben je even kwijt waar ik het email vd ontwikkelaar kan terugvinden
Op pagina 107 haal ik.
"So the most often used CPU benchmarks on comparison websites are useless for evaluating HQP performance? That’s unfortunate"
Antwoord van de ontwikkelaar:
"That's the usual case in general with benchmarks. That they are applicable only for their own case. Most accurate ones are the application benchmarks, like tests with certain game and settings which is applicable for that game. You can see quite a bit of variation which CPU or GPU is best depending on the particular game. This is the same for any other application as well.
HQPlayer is pretty unique type of workload, so it is not easy to find directly comparable synthetic benchmark. At least I have not found. And then choice of OS and the particular HQPlayer build also have impact on the result."
@Marp: ik ben je even kwijt waar ik het email vd ontwikkelaar kan terugvinden
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Gewoon een powermeter in het netsnoer hangen! Dat kan toch ook gewoon met HQP? Ik mis bij George zijn metingen daarbij DSD256 en DSD128.
De motor op zich boeit niet, wel wat ie kan en wat zijn rendement is. En dat zie je niet op de tekeningen en aan de rugnummers
Volgens mij draaide George afgelopen vorige za op de ZBA dag met zijn Direct DSD-Dac ook DSD256. Riep toch een hoop ahhhhh en ohhhhh op 
Ik heb zelf deze en in vergelijk met een geijkte meter behoorlijk nauwkeurig (binnen 1%):
https://www.amazon.nl/PeakTech-9035-Ene ... hcs_rp_1_i
De motor op zich boeit niet, wel wat ie kan en wat zijn rendement is. En dat zie je niet op de tekeningen en aan de rugnummers
Ik heb zelf deze en in vergelijk met een geijkte meter behoorlijk nauwkeurig (binnen 1%):
https://www.amazon.nl/PeakTech-9035-Ene ... hcs_rp_1_i
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 05 okt 2024, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Dat verbaast me niet. Er spelen nogal wat variabelen en DSD is nog altijd een vrij niche formaat, ondanks dat er inmiddels meer aandacht voor ontstaat. Totdat het meer gemeengoed is geworden, valt hier nog heel wat te experimenteren. Heuse DIY dus.bart Luyckx schreef: ↑za 05 okt 2024, 9:55Als ik je link bekijk zijn ze daar 109 pagina 's ver en wordt er nog gediscussieerd over wat welke CPU/GPU aan kan.
Eerlijk gezegd denk ik dat zelfs de ontwikkelaar van de plugin hier geen duidelijk antwoord op zal kunnen geven. Ook hij moet afgaan op waar anderen zijn stukje huisvlijt mee testen. Maar wellicht kan hij op basis van terugkoppelingen een beetje richting geven.
Als je klikt waar de muiscursor staat, opent dat het mailprogramma. Of wanneer je erover hoovert, verschijnt zijn mailadres links onderaan je scherm. Ik heb dat gedeelte buiten beeld gehouden.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Tja...maar als je een nieuwe PC gaat aanschaffen? Welke CPU moet die hebben?Pjotr schreef: ↑za 05 okt 2024, 10:37Gewoon een powermeter in het netsnoer hangen! Dat kan toch ook gewoon met HQP? Ik mis bij George zijn metingen daarbij DSD256 en DSD128.
De motor op zich boeit niet, wel wat ie kan en wat zijn rendement is. En dat zie je niet op de tekeningen en aan de rugnummersVolgens mij draaide George afgelopen vorige za op de ZBA dag met zijn Direct DSD-Dac ook DSD256. Riep toch een hoop ahhhhh en ohhhhh op
Ik heb zelf deze en in vergelijk met een geijkte meter behoorlijk nauwkeurig (binnen 1%):
PeakTech_Energy_meter.PNG
https://www.amazon.nl/PeakTech-9035-Ene ... hcs_rp_1_i
En ja, ik wil voor zo laag mogelijk verbruik gaan zodat ik mogelijks passief kan koelen.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Ik klik waar die muis cursus staat, maar er gebeurt niets.Marp schreef: ↑za 05 okt 2024, 10:56Dat verbaast me niet. Er spelen nogal wat variabelen en DSD is nog altijd een vrij niche formaat, ondanks dat er inmiddels meer aandacht voor ontstaat. Totdat het meer gemeengoed is geworden, valt hier nog heel wat te experimenteren. Heuse DIY dus.bart Luyckx schreef: ↑za 05 okt 2024, 9:55Als ik je link bekijk zijn ze daar 109 pagina 's ver en wordt er nog gediscussieerd over wat welke CPU/GPU aan kan.Of afgaan op wat anderen gebruiken.
Eerlijk gezegd denk ik dat zelfs de ontwikkelaar van de plugin hier geen duidelijk antwoord op zal kunnen geven. Ook hij moet afgaan op waar anderen zijn stukje huisvlijt mee testen. Maar wellicht kan hij op basis van terugkoppelingen een beetje richting geven.
Screenshot 2024-10-05 at 10-17-54 Schermafdruk van 2024-10-05 10-13-52.png (PNG-afbeelding 1920 × 1054 pixels).png
Als je klikt waar de muiscursor staat, opent dat het mailprogramma. Of wanneer je erover hoovert, verschijnt zijn mailadres links onderaan je scherm. Ik heb dat gedeelte buiten beeld gehouden.
Ik heb geen LMS.
Ben momenteel aan het uitkijken om een systeem samen te stellen. Ik begin dus van niets.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Ik dacht nog: dat neemt hij vast niet letterlijk. 
In dat plaatje zag je trouwens de LMS-interface in Daphile. Via de eigen Daphile-interface kom je er als volgt:
menu-item 'Settings' > button 'Advanced Media Server Settings' > tabblad 'Manage Plugins'
Verder niet meer zo belangrijk, geloof ik. Als je toch de ontwikkelaar wil benaderen, maar ook geen Daphile hebt, zeg je het maar. Dan plak ik zijn adres wel even in een pm.
In dat plaatje zag je trouwens de LMS-interface in Daphile. Via de eigen Daphile-interface kom je er als volgt:
menu-item 'Settings' > button 'Advanced Media Server Settings' > tabblad 'Manage Plugins'
Verder niet meer zo belangrijk, geloof ik. Als je toch de ontwikkelaar wil benaderen, maar ook geen Daphile hebt, zeg je het maar. Dan plak ik zijn adres wel even in een pm.
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Tja ging meer om de discussie van wat voor beest heb je nodig 
Zoals eerder gezegd, ieder I3'tje > gen6 draait met gemak PCM-->DSD256 met Daphile. Gewoon een refurbished micro dingetje van 60 euries nemen er zelf een NVMe reepje in plakken. Wat zal je verder klooien?bart Luyckx schreef: ↑za 05 okt 2024, 12:48Tja...maar als je een nieuwe PC gaat aanschaffen? Welke CPU moet die hebben?
En ja, ik wil voor zo laag mogelijk verbruik gaan zodat ik mogelijks passief kan koelen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Als je dat met 12 Watt hebt draaien, zijn in elk geval de meeste dilemma's in één klap opgelost. In een later stadium kan je van het uitgespaarde bedrag alsnog hardware kopen, waarvan je dan zeker weet dat het probleemloos DSD512 afspeelt... als je daar dan nog behoefte aan hebt. En intussen heb je al die tijd zorgeloos kunnen genieten van DSD256, wat vrijwel zeker de grootste sprong vooruit was.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Marp schreef: ↑za 05 okt 2024, 13:23Ik dacht nog: dat neemt hij vast niet letterlijk.
In dat plaatje zag je trouwens de LMS-interface in Daphile. Via de eigen Daphile-interface kom je er als volgt:
menu-item 'Settings' > button 'Advanced Media Server Settings' > tabblad 'Manage Plugins'
Verder niet meer zo belangrijk, geloof ik. Als je toch de ontwikkelaar wil benaderen, maar ook geen Daphile hebt, zeg je het maar. Dan plak ik zijn adres wel even in een pm.
Ik had ondertussen iets op't web gevonden en heb een mailtje verstuurd.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Als je HQplayer wil gebruiken loopt er een topic op het Audiophilestyle forum welke CPU je nodig hebt of wat je er mee kan.
https://audiophilestyle.com/forums/topi ... nt-1290835
Rob
https://audiophilestyle.com/forums/topi ... nt-1290835
Rob
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 19814.html
Nieuw in dit theater, ik zou hem wel aandurven.
Nieuw in dit theater, ik zou hem wel aandurven.
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Je moet er ook niet mee gooien, en er zijn wel zwaardere uitvoeringen voor verkrijgbaar voor mensen zoals jij.

https://www.hifistudio79.nl/product/top ... e-control/
https://www.hifistudio79.nl/product/top ... e-control/
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Ik heb er niet mee gegooid en toch is ie brak
En die je linkt doet het helemaal niet, die is voor een andere dac 
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Als je deze topic doorleest wordt er al sinds 2018 gevraagd welke combinatie wat aankan en het stopt maar niet.Rob Dingen schreef: ↑za 05 okt 2024, 18:34Als je HQplayer wil gebruiken loopt er een topic op het Audiophilestyle forum welke CPU je nodig hebt of wat je er mee kan.
https://audiophilestyle.com/forums/topi ... nt-1290835
Rob
De ontwikkelaar haalde in een van de eerste posts al aan om een goede benchmark te vinden die representatief is voor HQplayer.
De HQplayer zou wel heel specifieke eisenstellen en een standaard benchmarks niet representatief zijn.
Lijkt mij niet echt het geval.
Er zijn verschillende manieren waarop je HQplayer kan gebruiken en ja die stellen andere eisen. Maar om het een exoot te noemen...
Ik had een prive berichtje naar de ontwikkelaar gestuurd.
De N97 zou volgens hem wel de conversie van PCM->DSD256 aankunnen.
Maar heeft bedenkingen als die ook DAC correcties ( bedoeld hij de verschillende filter instellingen?) en room correctie moet uitvoeren.
Hij zegt ook niet zo vertrouwd te zijn met de nieuwe laag verbruik processoren en raad een I7 of I9 14de generatie aan.
Tja zo los je het wel op, maar gaat een beetje voorbij aan de lage kost/laag verbruik opzet die ik voor ogen heb.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Als je lage kosten en laag verbruik wil moet je geen HQplayer setup maken.
Rob
Rob
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Draait een beetje om de hete brij heen. Daar moet je het dus niet van hebben. Nogmaals, meten is weten zoals Olaf gedaan heeft.bart Luyckx schreef: ↑di 08 okt 2024, 13:09Hij zegt ook niet zo vertrouwd te zijn met de nieuwe laag verbruik processoren en raad een I7 of I9 14de generatie aan.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Waarom niet?Rob Dingen schreef: ↑di 08 okt 2024, 18:02Als je lage kosten en laag verbruik wil moet je geen HQplayer setup maken.
Rob
Zoals de maker mij melde zou de N97 processor PCM -> DSD256 aankunnen. ( Enkel in combinatie met de room correctie die ik wens is hij niet 100% zeker. Zou dus kunnen maar ook niet.)
Dan kun je een pc van €170 + DAC van hetzelfde bedrag een DSD speler bouwen voor €350-400.
Laatst gewijzigd door bart Luyckx op di 08 okt 2024, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Dat lijkt de enige weg, maar dan moet je wel eerst eentje aanschaffen om er dan achter te komen dat het niet werkt.Pjotr schreef: ↑di 08 okt 2024, 18:27Draait een beetje om de hete brij heen. Daar moet je het dus niet van hebben. Nogmaals, meten is weten zoals Olaf gedaan heeft.bart Luyckx schreef: ↑di 08 okt 2024, 13:09Hij zegt ook niet zo vertrouwd te zijn met de nieuwe laag verbruik processoren en raad een I7 of I9 14de generatie aan.
Niet een werkwijze die ik gewoon ben.
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
256 kan je gewoon op een i5 draaien van de 8e generatie. dat heb ik gewoon geprobeerd.
Wil je 512 met een 7e pas filter dan gaat het niet meer lukken. 256 met een 7 pass filter gaat gewoon goed.
Wil je 512 met een 7e pas filter dan gaat het niet meer lukken. 256 met een 7 pass filter gaat gewoon goed.
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Dit is een processor die dat klusje ook makkelijk aan kan, en een TDP van max 65 watt, als hij een stevig klusje moet doen, daarnaast kan via het BIOS in rust krap draaien, heb er nog geen stekker met meter er aan gedaan. Draait ROON en ook krijgt het van het netwerk de muziek via Qubuz en de eigen NFS server, heb ook HQ Player er op gedraaid, maar gebruik net zo lief, nee liever de AK4137 opzet met de PURE DSD DAC.
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Hij doet het zonder stekker?
Overigens is er in de Intel I-serie sowieso al 2 smaken: de low power T-versie met een TPD van 35W, die gaat DSD512 niet trekken wel met gemak DSD256. Hier doet een I3-T gen6 dat al soepeltjes. En er zijn de gewone versies met een TPD van 65 watt die doorgaans in workstations zitten. Die deed het dus wel in Olaf zijn experiment. Ik heb een 65W I5-10500 als algemene desktop en dat is best een rap beestje. Met zwaar werk piekt die een watt of 60.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 08 okt 2024, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
