Op zoek naar een goede Ladder DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

Mocht je zelf ook met SSH op je Daphile server willen inloggen dan kan dat alleen bij de beta versies.
https://www.daphile.com/firmware/beta/
Root password is "zaq"
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Je ziet wel dat Sox de kern zwaar belast. Een score van 155.5%. alle andere processen liggen veel lager.

Nu we moeten ook niet te diep gaan graven en het uiteindelijke doel niet uit het oog verliezen.
Van naaldje tot draadje weten hoe Daphile en HQplayer werkt is niet aan de orde.
Ergens een gevoel krijgen welke rekenkracht er nodig is om DSD256&512 is waar we naar op zoek zijn.

Is dit op je I7-770T?
Load average is laag. En waarde dicht bij 4 duid op een hoge belasting bij 4 kernen.
Hier liggen de waarden bij een gemiddelde van 5 en 15minuten onder 1. Niet veel activiteit dan.

Met commando "htop" krijg je meer detail te zien.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Blijkbaar kan iemand DSD512 draaien op een nuc 10 i3.
Helemaal geen krachtige processor. Zelfde orde als I7-7500T single core.
Multicore zelfs een pak minder performant. Hij heeft dan ook maar 2 fysische kernen.
Hij gebruikt wel een plug-in nl. C-3PO. (Dit is voor Daphile)

Dit zou een of andere helper zijn.
Iemand vertrouwd mee?
Laatst gewijzigd door bart Luyckx op vr 20 sep 2024, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

bart Luyckx schreef: vr 20 sep 2024, 21:10
Is dit op je I7-770T?
Ja
bart Luyckx schreef: vr 20 sep 2024, 21:10
Met commando "htop" krijg je meer detail te zien.
Werkt helaas niet bij gentoo.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Heb je root access?

Dan kan je volgend proberen.

wget dl.fedoraproject.org/pub/epel/7/x86_64/Packages/e/epel-release-7-11.noarch.rpm
rpm -ihv epel-release-7-11.noarch.rpm
yum install htop
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

Ja wel Root access maar Gentoo is wel een erg uitgeklede versie van Linux waar niet veel van de gangbare commando's werken.
Ik krijg dit terug.

CODE: Selecteer alles

daphile ~ # wget dl.fedoraproject.org/pub/epel/7/x86_64/Packages/e/epel-release-7-11.noarch.rpm
Connecting to dl.fedoraproject.org (38.145.60.24:80)
wget: server returned error: HTTP/1.1 404 Not Found
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door hannesie »

Fedora is het distributie pakket, en dan is Gentoo een compleet ander pakket.

Fedora is de vrije opzet van het Red Hat.
Werkt wat anders en dus niet alle commando;s en pakketten instaleer je niet op die manier als b.v. Debian of Ubuntu
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

emerge sys-process/htop

Dit zou de instructie voor Gentoo zijn. Je kan nog -av toevoegen voor wat meer controle.

Iemand ervaring met de transcoding helper C-3PO
.
Dit zou de processor sterk ontlasten en de mogelijkheid bieden om met minder CPU power toch naar DSD te converteren.
LMS versie 8.3.1 gebruiken.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Olaf Analogue »

Ik ga in mijn eigen topic verder met het optuigen van de mini pc voor George zodat ik Bart zijn topic niet verder vervuil.
Wel blijf ik het onderwerp uiteraard volgen.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Is er nog gestoeid met de PC / DSD opzet tijdens de Luisterdagen?

Ik kwam volgende processor tegen. Intel Gold 8505.
Is een beetje een raar beestje met 5 kernen waarvan 1 powerkern. Als er voor de PCM->DSD conversie 1 kern gebruikt wordt en geen 2 zou DSD512 binnen de mogelijkheden moeten liggen.
Wel met een opstartscriptje ervoor zorgen dat het SOX-process op de powerkern draait. ( de andere kernen schat ik max DSD256)
Intel Gold 8505.png
Je komt hem niet veel tegen. Vind er op ALi enkel een netwerk-pc-tje die deze chip gebruikt.
https://nl.aliexpress.com/item/10050077 ... ry_from%3A
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

Ben je van plan om zelf een linux distri te maken met een LMS en SOX integratie waarbij je zelf de processen kunt toewijzen aan de kern?
Ik zie namelijk nog niet hoe je dat bij Daphile wil gaan doen namelijk.
Dat is een behoorlijk gesloten doos.

Ik ben wel verder gegaan met de PC van Olaf en die loopt met 512 tegen de grenzen aan van de tempratuur.
Ook al kan de chip veel meer, hij wordt beperkt voor de koeling. Die is niet gemaakt om langdurig op een hoge snelheid te draaien.
Hier zie je de belasting bij 256
Het nummer wat bij processorload staat moet je delen door het aantal kernen en maal 100 om de belasting in procenten te kunnen zien.
DEL Daphile Pure DSD @256 for 10 min.jpg
En het stroom gebruik.
IMG_20240929_144420 (1).jpg
Hier de belasting van de DEL bij 512
DEL Daphile Pure DSD @510 for 3 min.jpg
met het stroomverbruik.
IMG_20240929_151129 (1).jpg
Dat zelfde heb ik ook gedaan met mijn HP machientje. 4 Kernen 40% belasting
HP Daphile Pure DSD @256 for 10 min.jpg
IMG_20240929_162427.jpg
en bij 512 Zonder problemen overigens. met 70% belasting
De andere players waren niet actief, normaal staan er ongeveer 3 streams 24-7 aan.
HP Daphile Pure DSD @510 for 3 min.jpg
IMG_20240929_162432.jpg
Vervolg is dat het zelfde nog wil testen met HQ player.
Ik ben erg benieuwd wat dat met de processor belasting gaat doen.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Hoe open of gesloten Daphile is heb ik geen zich op. Ik had begrepen dat je root rechten kon uitoefenen.

Olaf zijn I5-13500T heeft ook snelle en trage cores. Als je geen controle hebt waar de zware processen op draaien haal je mogelijks niet het maximale eruit.
Qua temperaturen lijkt me dit toch nog niet overdreven. Nergens boven de 60gr. Begon hij te throttlen?
i5-13500T.png
Welke chip had je in je HP machientje zitten?

Die zou hetzelfde vermogen opnemen bij DSD512 als Olaf's setup bij DSD256. (beide 42Watt)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Pjotr »

Maar dik 40 wattjes voor geen noemenswaardige verbetering tov DSD256 en een ronkende fan terug? Het is leuk dat het kan maar verder... Benieuwd wat HQP doet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

Er zijn Root rechten beschikbaar als je de beta versie gebruikt maar er is bvb geen mogelijkheid om pakketten toe te voegen middels een repository.
Het is een erg uitgeklede versie, wil je wat instelleren zal je het echt op de oude manier moeten doen.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Raar dat ze voor zo een uitgeklede Linux versie kiezen.
Je heb sowieso al veel processor power nodig om Daphile te kunnen draaien.
Dan heb je toch een degelijk pc-tje met voldoende geheugen en processorkracht.

Het blijft moeizaam zoeken naar wat minimaal vereist is.
Ik blijf het raar vinden dat Daphile (en de andere spelers) geen minimum vereisten meegeven.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: do 03 okt 2024, 22:35
Maar dik 40 wattjes voor geen noemenswaardige verbetering tov DSD256 en een ronkende fan terug? Het is leuk dat het kan maar verder... Benieuwd wat HQP doet.
Wat ik hierboven zie is dat het hp-machientje (ik weet niet welke cpu erin zit) 42W verstookt voor DSD512, en Olaf zijn zware CPU ditzelfde verstookt voor DSD256 en moeite heeft met DSD512 wegens warmte ontwikkeling.

Ik heb dan wel vragen bij?
- kan deze Linux versie goed overweg met zo een grote multicore CPU?
- warmte problemen wanneer er niet meer dan 60gr gemeten wordt. Ligt dit aan het alsmaar kleiner worden van de chips? Vroeger gingen die intel CPUs tot 100gr en meer vooraleer ze in de problemen kwamen.
- De moderne chip kan niet langdurig op hoge snelheid draaien...ik verwacht toch als ik zulk bakbeest koop dat hij doet wat in de specs wordt gemeld.

Ik had toch minstens verwacht dat olaf's zware bak het beter ging doen dan oude processoren.

Ik verwacht dat HQP er nog enkele watjes aan toevoegd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Pjotr »

De eerste opzet van Daphile is van 10 jaar terug en opgezet als muziekserver, gebruikmakend van LMS. Dat draait prima op het eerste de beste I3'tje. Het is niet bedoeld als OS voor number crunchers... Die PCM-->DSD conversie is een onderdeel van SOX (wat ook al heel oud is). Ik heb overigens begrepen dat het managen van taken tussen de lo-power cores en hi-power cores pas een beetje geregeld is met W11. Lijkt mij sterk dat dat in SOX al hard gecodeerd zit. Waarschijnlijk zit HQP daar meer bovenop. Maar meten is weten ;)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Marp »

Gentoo was een doordachte keuze. Daphile was initieel bedacht om LMS betrouwbaar vanaf een USB-stick te laten werken. Meestal wordt voor zoiets een mainstream linux distributie gekozen die wordt uitgekleed, en waarvan bepaalde functionaliteit wordt uitgeschakeld om het aantal schrijfacties naar de USB-stick te beperken. Met wat geluk voldoet dat geruime tijd, maar optimaal is dit niet.

De maker van Daphile koos voor robuustere opzet. De basis van zijn systeem was geen kant & klare distributie, maar een modulair systeem waarmee zelf een distributie op maat kan worden samengesteld. Daarnaast optimaliseerde hij de snelheid en ontlastte hij de USB-stick door het gehele systeem bij de opstart in RAM te laden en daar mee te werken. Eén van de modulaire systemen die een OS-layer in RAM ondersteunden, was Tiny Core Linux. Een port daarvan voor de RPi werd een stabiele basis waarop piCorePlayer werd ontwikkeld. Het andere systeem, wat al erg lang gekend was om zijn flexibiliteit, veiligheid en stabiliteit, was Gentoo Linux.

Voor maatwerk voor Intel/AMD-systemen is Gentoo gewoon een gedegen en goede basis, die je niet zomaar even inruilt voor een OS naar keuze.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door hannesie »

Ik heb hier nog een PC en daarin een AMD Proc AMD754 en dat draait op Vortexbox, en dat is op basis van Fedora, ook een opzet met LMS software.
Schermafbeelding 2024-10-04 214045.png
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Marp »

Die draaide niet in RAM vanaf USB, maar was ook erg stabiel. Tot vorig jaar speelde die hier met 1 core en 1GB geheugen in een VM. Had geen enkele moeite met een verzameling van 5TB en speellijsten met 5.000 tracks. Jammer dat de ontwikkeling hiervan in 2014 ophield. Dat zal vast wel hebben bijgedragen aan de populariteit van Daphile, die in die tijd nog wat meer moeite had met zoveel data.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Marp »

Wat leuk dat iemand dat oppakte. Bedankt voor de link Hans.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Geschiedenis is leuk voor wat achtergrond duiding.
Maar als je nieuwe features introduceert die veel vragen van de gebruikte HW, dan kan je dit toch best aan je gebruikers duidelijk maken zodat die een houvast hebben.

We zijn al verschillende pagina 's aan het volpennen, maar duidelijkheid rond wat de minimale HW vereisten zijn voor DSD128/256/512/1024....is er nog steeds niet.
Het wordt zelfs verwarrender wanneer een moderne krachtige processor minder presteert dan een oud exemplaar.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Marp »

Al die pagina's heb je toch zelf gevuld hoor. Ik verklaarde slechts wat je raar vond, en dacht een misverstand weg te nemen:
bart Luyckx schreef: vr 04 okt 2024, 9:07
Raar dat ze voor zo een uitgeklede Linux versie kiezen.
Je heb sowieso al veel processor power nodig om Daphile te kunnen draaien.

Daphile zelf is niet heel veel meer dan een zeer lichtgewicht OS met LMS, SqueezePlay en cdparanoia. Ik weet niet of het is voorzien van een eigen pakketje voor DSD-resampling, of dat gebruik wordt gemaakt van deze functionaliteit in LMS, die dan zal leunen op een plugin (C-3PO?). Mogelijk vind je specifiekere informatie over de benodigde processor voor upsampling naar DSD, als je het in de hoek van LMS zoekt.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Marp »

De functie lijkt inderdaad afhankelijk te zijn van die LMS-plugin. Kan als 3rd party plugin worden geïnstalleerd door te activeren, maar Is dus geen vast onderdeel van LMS. Wellicht kan de maker ervan je specifieker informeren. Als je in LMS op zijn naam achter de plugin klikt, kan je hem zelfs mailen.
Plaats reactie