3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
satefan

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door satefan »

Ook weer thuis, alles uitgeladen en weer aangesloten.

Wat een superleuke dag, bedankt George voor alle inspanningen.

Ik vond het zelf erg leuk om met een groepje het versterkervergelijk te doen. Voor mij waren de verschillen tussen de Nilai en de Purifi per nummer in het voordeel van de ene of de andere versterker. Bij sommige nummers paste het iets meer analytische karakter van de Purifi perfect. Bij Joep Beving vond ik dit dan weer bijna tegen de irritatie-grens en dat ging met de Nilais dan weer beter. Erg leuk en leerzaam om met elkaar de verschillen te ervaren en te bespreken.

Dit was voor mij de grootste waarde van deze dag. Verbinding met elkaar maken over een gezamelijke interesse.

Daarnaast ga ik de komende tijd met DSD aan de slag. Ik moest erg wennen aan het karakter van de zuivere dsd dac, maar kon het meer analoge karakter zeker waarderen!

Bedankt voor de bemoedigende woorden over mijn eerste poging tot passief filteren. Dat geeft weer wat kracht om door te gaan :rofl:

Op naar de volgende!
TTS

Bericht door TTS »

En nog wat plaatjes van mijn hand.
Bijlagen
TTS-foto.nl_20240928_095706_X-E1_0001 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_095846_X-E1_0003 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_101009_X-E1_0006 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_101256_X-E1_0009 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_103153_X-E1_0010 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_103243_X-E1_0012 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_104701_X-E1_0015 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_111138_X-E1_0018 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_115221_X-E1_0019 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_115232_X-E1_0020 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_115358_X-E1_0021 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_115553_X-E1_0024 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_133420_X-E1_0026 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_133427_X-E1_0027 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_133438_X-E1_0030 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_133443_X-E1_0032 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_133724_X-E1_0034 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_134345_X-E1_0036 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_134553_X-E1_0037 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_141551_X-E1_0040 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_141553_X-E1_0041 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_141737_X-E1_0043 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_141746_X-E1_0044 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_141759_X-E1_0045 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_141802_X-E1_0046 (1).jpg
TTS-foto.nl_20240928_141815_X-E1_0047 (1).jpg
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb gister een hele leuke dag gehad, het eerste uitje sinds de operatie, en ik was er ook echt wel aan toe om er weer even op uit te trekken en onder de mensen te zijn, dit was daar een hele prettige en goede invulling van. Iedereen bedankt hiervoor.

Een paar dingen die er voor mij persoonlijk uitsprongen, wat dan voornamelijk is gestoeld op een smaakkwestie, was dan bijvoorbeeld de SV572/3 SE versterker van Peter, ik ben een stiekeme buizen liefhebber en heb in het verleden een 2A3 versterker gehad, en twee mono-blokken met 811 buizen.
Maar de SV572/3 SE van Peter had een mooie vloeiende en rijke weergave die mij echt wel aansprak.

Wat het bij mij naar verwachting opnieuw ook weer goed deed waren de creaties van Dré, Ik weet niet hoe hij het doet, maar hij weet altijd luidsprekers geheel naar mijn smaak te maken, voorzien van een hele vriendelijke stressvrije weergave, mooie fase overganegen, en lekker muzikaal zonder enige vorm van scherpte, kortom luidsprekers waar je heel lang naar kunt luisteren zonder er moe van te worden.

En dan, tja….Stefan……….
Hoe durf je?!
Hoe durf je de lat zo hoog te leggen, wauw!, daar kunnen wij toch bijna niet meer tegenop bouwen zo !?!. :lol:
Damn, wat klinken zijn monitoren extreem goed,
Ik hoorde het zelfs meteen al met het binnenlopen van de kamer, wat ik me er van kan herinneren heb ik niet eens “hallo” gezegd maar ben meteen naar de voorste rij gelopen waar nog een stoel vrij was.
Terwijl de kop koffie in mijn handen koud aan het worden was zochten mijn ogen de hoeken van de kamer af naar de subwoofer die er niet was.
Maar de weergave van deze kastjes, wauw.
Ik hoef het verder niet te omschrijven, we hebben het allemaal kunnen horen, die dingen zijn bizar goed.

De “niets meer aan doen” combinatie voor mij persoonlijk was de DSD-dac van George, in combinatie met de Hypex Nilai versterkers op de luidsprekers van Stefan.
De vloeiende en analoog aandoende weergave van deze combinatie is voor mij nu wel even de nieuwe standaard zeg maar.
De Purifi versterker, ook heel mooi, maar daarmee ondervond ik toch net weer wat minder prettige randjes in de weergave waar de Nilai’s van verschoond bleven.

Ik zei nog tegen Leo op de terugweg, “alleen al het feit dat iemand zo iets bijzonders als dat weet uit te denken is al een talent op zich, maar het dan ook nog tot dit resultaat te brengen is absolute klasse”

Stefan, Mijn welgemeende complimenten!
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 29 sep 2024, 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het was weer een Top ZBA meeting. Fijne gemoedelijke sfeer en wat een hoge kwaliteit van het gepresenteerde in de hele breedte! Van alles wat qua signatuur en behoorlijk verschillend van aard, alles van zeer hoog niveau! Ga verder niet in op de details: Zelf bouwen is springlevend, voor zowel jong als wat ouder! Lekker bijgekletst met oude bekenden en leuk om met vele nieuwe gezichten kennis te maken die achter de Avatars schuil gaan. George bedankt voor het organiseren. Het was een inspirerende dag!
rikpost

Bericht door rikpost »

Ik kon er dan niet bij zijn maar het is al leuk om over te lezen in combinatie met de plaatjes .
En ook mooi om te zien dat mensen niet bang zijn een compliment te maken .
Ik hoop de creaties op een andere zba eens te horen 8)
Inventor

Bericht door Inventor »

Mooi dat het geslaagd was voor zovelen.

Ik had voorgenomen om te komen, en heb er naar uit gekeken, maar ik moest gisteren uit Drenthe komen en na lunchtijd bleek 't bijna 3u te gaan kosten om met OV naar Zeewolde te gaan; dan zou ik om 16u gearriveerd zijn (zonder vertragingen). Tsja, toen heb ik er helaas vanaf gezien.

Bedankt voor de foto's, nu kan ik toch nog een beetje meekijken.

En ja, jullie weten nu niet welk gezicht er achter dit bericht zit - omdat er niet was. Toch een vriendelijke groet, en toch bedankt aan de organisator,
Pieter
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Als eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie bijdrage.
De dag begon wel iets anders dan gedacht aangezien een van de ruimtes een dubbele verhuur had.
De volledige boven verdieping als alternatief was voornamelijk lastig om dat er geen lift was en de draaitrappen echt niet handig.
Het was dus echt wel even een klus om alles op zijn plek te zetten.
Toen de spullen eenmaal boven stonden was het allemaal wel goed te doen en hadden we wat extra ruimte beschikbaar wat het mogelijk maakte om sommige systemen wat langer te laten staan.
De sets die er stonden waren allemaal van goede kwaliteit en goed te beluisteren.
Natuurlijk elk met zijn eigen karakter en de nukken van de ruimte waar deze instond. iets wat toch altijd even afwachten is hoe dat gaat.
Ik heb van elke set genoten en leuk om te zien waar mensen zo mee bezig zijn.
Voor mij allemaal even bijzonder.
Verder weer veel mensen gesproken en weer nieuwe gezichten gezien.

Voor mij een geslaagde dag en ben al weer met een vervolg bezig voor volgend jaar.
Ik ben wel benieuwd welke locatie jullie voorkeur heeft.
We hebben nu de keuze uit twee locaties en wil eigenlijk wel het een en ander gaan vast leggen maar welke.
Wordt dat Ermelo of Zeewolde?
Zeewolde zou voor mij dan wel de voorkeur hebben om beneden te gaan zitten, ik hoop dat jullie daar wel even naar de ruimtes gekeken hebben.
Het voordeel vond ik wel dat er een goede bar aanwezig is en de ruimtes genoeg gescheiden zijn van elkaar zo dat er geen geluid door lekt uit een andere ruimte.
Ermelo heeft weer voordelen dat er meer vrije parkeerplekken in de buurt beschikbaar zijn.
Daarnaast klinken die ruimtes wel erg fijn.
Voor beide locaties is dus wel iets te zeggen.
Jos_br

Bericht door Jos_br »

Ik vond het ook weer bijzonder goed geregeld (bedankt voor het goede regelen George!!), en hetgeen getoond wordt is zeker van zeer hoge kwaliteit. Je kunt aan alles zien, en van de eigenaren hoeveel tijd er in de spullen is gestoken, das erg mooi te horen. In ieder geval wéér de moeite te gaan kijken/ luisteren!

Jos.
GerardJ

Bericht door GerardJ »

Een geweldig leuke dag weer gisteren, met veel fraaie bouwwerkjes en demo's. Dank voor de goede organisatie George.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ik ben wel benieuwd naar iets meer reakties betreffende het versterker vergelijk.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Het verschil was niet schokkend, maar wel meer dan ik eigenlijk verwacht had. Bij alle gedraaide nummers ging mijn voorkeur uit naar de Hypex Nilai. Moeilijk te omschrijven, omdat het verschil bij een ander nummer weer anders omschreven kon worden.

Over het algemeen straalde de Nilai meer rust uit en klonk aangenamer.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

mooi spul allemaal !!! volgende ben ik er hopelijk weer bij. zie dat ik aardig wat gemist heb !!!!!
satefan

Bericht door satefan »

Leeuwarden schreef: zo 29 sep 2024, 13:09
Ik ben wel benieuwd naar iets meer reakties betreffende het versterker vergelijk.
Beide versterkers zijn van een hoog nivo. De Nilai laat zich denk ik beschrijven als iets 'ronder' en 'muzikaler' of 'makkelijker'. De Purifi is iets analytischer zou ik zeggen. Afhankelijk van het nummer (en/of smaak) bevalt de een beter dan de ander. Wat ik wel typerend vond is dat ik het nummer van Joep Beving op de Nilai 'goed te doen' vond (het is gewoon niet mijn smaak qua nummer), ik deze op de Purifi veel lastiger te doen vond. Aan de andere kant, sommige nummers klonken op de Purifi gewoon heel erg goed.

Ik denk dat het echt een smaak-kwestie is, met zo links en rechts positieve en wat mindere uitschieters per nummer.

Zo, hier kun je nog steeds niets mee, je moet het echt zelf beoordelen :rofl:

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op ma 30 sep 2024, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Misschien dat de verschillen over echte speakers wat beter te duiden zijn.
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, dat virtuele gedoe is echt ruk :rofl: :rofl: :rofl:
Vhond

Bericht door Vhond »

Ook voor mij was het de eerste keer: een heel geslaagde keer!
Leuk om met verschillende mensen die je alleen van het forum kent persoonlijk te praten.

Een willekeurige greep uit de verschillende geslaagde momenten

Mooi gebouwde buitenversterker en speakers:
Afbeelding

Leuk om uitgebreider te praten over hoornluidsprekers:
Afbeelding

De ongelooflijk goedklinkende kleine speakers en het vergelijk van de Purifi versus Nilai:
Afbeelding

Maar wat een verschil tussen de Topping en de DSD Dac (ten gunste van de laatste, niet dat de Topping 'slecht' was, maar de DSD dan is toch van een ander 'level'...). Ook ten goede van het totaalplaatje met Stefan's kleine wonders.

@Leeuwarden: over het vergelijk tussen de versterkers.

Over het algemeen vond ik de Purifi analytischer (wat meer details weergevend) en wat breder stereobeeld. Soms ook wat meer diepte. Maar bij het door mij aangevraagde nummer van Beving vond ik de Purifi te veel van het goede en kwam het te puntig (zelfs hard/schel) over en niet fijn om naar te luisteren (te veel resonantie ook van de hamerslag van de piano).

De Nilai (Hypex) kwam veel vloeiender over (wat overigens niet te veel werd met de overschakeling naar de DSD Dac), en iets minder breed en diep in mijn beleving dan de Purifi, maar niet dat het idee werd gewekt dat het te veel 'op de speaker' bleef.

Wat dat aangaat was de muziek ook wel bepalend in welke combinatie ik de 1 of de ander meer kon waarderen (Beving had ik al genoemd), maar de wat oudere mix van Men at Work kwam in de Purifi weergave wat beter tot zijn recht (wat bij de Nilai toch behoorlijk klein werd gehouden kwam bij de Purifi meer tot zijn recht met grotere en diepere plaatsing).

Bedankt iedereen voor de leuke en leerzame dag en George bedankt voor de organisatie van deze geslaagde dag. :goedzo:
Laatst gewijzigd door Vhond op di 23 dec 2025, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

nu spijt van het overslaan, leek weer een geslaagde dag zo te zien !! was er dan wel niet maar toch een bedankje voor de organisatie, gezien zonder de mensen die het altijd regelen.. was er nul dagen zoals deze !!!
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Mooi toch dat er dit soort luisterdagen zijn! Was er zelf niet bij, maar ook dan is de nabespreking ervan interessant om te lezen.
Ik vroeg me ook af welke fraaie luidsprekers dit zijn? Is er hier een bouwtopic over?
IMG_9685.jpeg
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Deze zijn van Peterl memberlist.php?mode=viewprofile&u=9032
Dit is zijn website met foto's van de bouw:

https://oude-buizenradio.jouwweb.nl/lui ... eg-systeem
Ouwebok

Bericht door Ouwebok »

Vhond schreef: zo 29 sep 2024, 16:45
Over het algemeen vond ik de Purifi analytischer (wat meet details weergevend) en wat breder stereobeeld. Soms ook wat meer diepte. Maar bij het door mij aangevraagde nummer van Beving vond ik de Purifi te veel van het goede en kwam het te puntig (zelfs hard/schel) over en niet fijn om naar te luisteren (te veel resonantie ook van de hamerslag van de piano).

De Nilai (Hypex) kwam veel vloeiender over (wat overigens niet te veel werd met de overschakeling naar de DSD Dac), en iets minder breed en diep in mijn beleving dan de Purifi, maar niet dat het idee werd gewekt dat het te veel 'op de speaker' bleef.

Wat dat aangaat was de muziek ook wel bepalend in welke combinatie ik de 1 of de ander meer kon waarderen (Beving had ik al genoemd), maar de wat oudere mix van Men at Work kwam in de Purifi weergave wat beter tot zijn recht (wat bij de Nilai toch behoorlijk klein werd gehouden kwam bij de Purifi meer tot zijn recht met grotere en diepere plaatsing).
Stefan en iedereen bedankt voor de grote interesse en enthousiasme voor het versterkervergelijk. Excuses aan Peter voor het niet betrekken van de CA versterker; het liep nou eenmaal zo dat we met het 2-vergelijk waren begonnen, en dat bleek al zo intensief dat ik voelde dat ik niet meer weg kon lopen naar de andere ruimtes om de CA op te halen.... En vwb intensief; iedereen was Erg geconcentreerd, en luid-vocaal over hun ervaringen; DAT vond ik super!

Voor wat betreft de bevindingen; ik ben het helemaal eens met bovenstaand. Nou heb ik thuis dus die Purifi versterker in combinatie met een 'wat rondere' NOS DAC-VV (Sonnet Audio Pasithea), en die combinatie is misschien wat vriendelijker dan de Topping DAC VV en de wat analytischere Purifi. Ik heb nog geen haast met enige versterkervervanging, en mogelijk ga ik Tigradekat's CA -V2 ook een keertje proberen als vergelijk.

Ook ik was verrast door het verschil tussen de DSD-DAC en de Topping DAC VV. Dat verschil was van vergelijkbare orde als bij de versterkers IMO.

Nogmaals bedankt. Stefan gefeliciteerd met de bouw van vloerstaander-bustende minimonitoren, en goed te weten dat wanneer Dre in de toekomst weer met een setje spiekerts aan komt zetten we alvast weten dat die weer vertrouwd-uitmuntend zullen klinken.
VintageHarry

Olaf Analogue schreef: zo 29 sep 2024, 18:51
Deze zijn van Peterl
Hartelijk dank!
Bijzonder spul zo te lezen, erg fraai gebouwd =D>
Shadow

Bericht door Shadow »

VintageHarry schreef: zo 29 sep 2024, 18:47
Mooi toch dat er dit soort luisterdagen zijn! Was er zelf niet bij, maar ook dan is de nabespreking ervan interessant om te lezen.
Ik vroeg me ook af welke fraaie luidsprekers dit zijn? Is er hier een bouwtopic over?IMG_9685.jpeg
viewtopic.php?t=29582&hilit=Countach
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ouwebok schreef: zo 29 sep 2024, 18:56
Stefan en iedereen bedankt voor de grote interesse en enthousiasme voor het versterkervergelijk. Excuses aan Peter voor het niet betrekken van de CA versterker; het liep nou eenmaal zo dat we met het 2-vergelijk waren begonnen, en dat bleek al zo intensief dat ik voelde dat ik niet meer weg kon lopen naar de andere ruimtes om de CA op te halen.... En vwb intensief; iedereen was Erg geconcentreerd, en luid-vocaal over hun ervaringen; DAT vond ik super!
Ja, jammer want de CA klasse-AB doet beide goed waar het bij de klasse-Dees aan ontbrak :lol: Het liep om e.o.a. al een beetje mis doordat het vergelijk later begon dan gepland. Maar zonder gekheid het ging sowieso om het touwtrekken tussen Purifi en Nilai. En ik denk ook dat de CA voor Stefans speaker met 50W tekort zou hebben gehad. W.m.b. no problem!

Over de luisterervaringen: Die komen aardig overeen met een vergelijk bij de AVMN audiovereniging. Al lag het toen wat minder uit elkaar naar mijn indruk. Daar spelen de speakers zelf ook een grote rol in. Nu werden er met de vrij analytische speakers van Stefan gedraai die bizar veel laten horen, toen met de KEF van George die van zichzelf wat romantischer zijn. W.d.b. zou het ook leuk geweest zijn als het vergelijk ook op de speakers van André gedaan zou zijn ter afwisseling.
TTS

Bericht door TTS »

Olaf Analogue schreef: zo 29 sep 2024, 18:51
Deze zijn van Peterl memberlist.php?mode=viewprofile&u=9032
Dit is zijn website met foto's van de bouw:

https://oude-buizenradio.jouwweb.nl/lui ... eg-systeem
Dat was ook een fantastische setup. Daumen hoch!
VintageHarry

Shadow schreef: zo 29 sep 2024, 19:32
Ook gewoon hier op het forum dus, thanks!
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”