Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

richard

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door richard »

Met twee van die dingen heb je geen warmtepomp nodig.
Shadow

Bericht door Shadow »

Nou een beetje koelen is wel fijn dan in de zomer...
Shadow

Bericht door Shadow »

Stilletjes? Alles ok?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

@Shadow: . alles is heel erg oké zelfs, alleen ben ik in de zomer gewoonlijk wat minder aktief op het net zeg maar.
Ik ben wat dat betreft echt een buiten mens.
Maar we glijden weer langzaam het najaar in, dus dan zal ik weer wat meer online terug te vinden zijn.

Op audio gebied dus ook nog even niets nieuws. In ieder geval zal ik uiteraard ook op de luister dag aanwezig zijn en ik ga met George wat nader naar de zuivere DSD DAC kijken (en luisteren) en deze vergelijken met mijn huidige dac. Bij hem thuis, en bij mij thuis.
Dus er gaan wel weer dingen komen en dus ook weer nieuwe berichten die ons straks de winter door gaan helpen.

Wat de Audio set betreft ben ik trouwens nog altijd super in mijn nopjes, ik geniet er met volle teugen van en ben nog steeds net zo in de wolken als de dag dat deze set gereed was.

Uiteraard is het wel zo dat ik hobby matig uiteraard mijn onderzoekende aard niet zal verliezen en uiteraard altijd open blijf staan voor nieuwe ontwikkelingen en andere invalshoeken. Heel belangrijk.

Dus in dat kader dan de DSD DAC met George en ik ga luisteren bij een forum genoot van het High-end forum naar een buizen set en elektrostatische luidsprekers, een hele andere order, maar met beiden heb ik uiteraard ervaring en ik weet dat het mooi gaat wezen!! Dus dat wordt genieten.
Walt

Bericht door Walt »

De DSD dac is erg fraai, zoals je in mijn topic kan zien speel ik er nu ook mee. Zou je een kant er klaar product moeten aanwijzen wat qua klank in de buurt komt, moet je denken aan een Grimm MU2 of iets degelijks…
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Hoi Walt.
De Grimm is een streamer en dat hoef ik niet, zeker niet voor die prijs trouwens, welke totaal belachelijk is als je de binnenkant bekijkt, prima toestel, belachelijke prijs, daar heb ik mijn gehele audio set voor

Ik ga eerst met George aan de gang en wat dac's vergelijken, mijn huidige dac speelt op een zeer hoog niveau en als het verschil met de DSD DAC minimaal of afwezig is dan ben ik snel klaar, het moet wel nut hebben allemaal .
Ook zou het kunnen voorkomen dat ze weliswaar verschillend klinken zonder dat daar een "beter" of "slechter" label aan te plakken is.
We gaan het zien.
Als het verschil wel de moeite waard blijkt te zijn dan komt het toch op zelf bouwen aan, ook al heb ik daar met beginnende staar wat meer moeite mee gekregen en doe ik het eigenlijk niet meer, in dat geval zal ik dan toch daarvoor kiezen, dan neem ik er gewoon de tijd voor en doe ik elke dag wat.

Dat is ook het verschil of je het voor een klant doet of voor jezelf, in het laatste geval kun je net zoveel tijd nemen als dat je maar wilt .

Dus nu eerst maar even luisteren en vergelijken, dat lijkt mij de eerste stap. Wordt vervolgt dus.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ben benieuwd, de prijs van een Grimm is idd niet voor gewone stervelingen, terwijl je met een basic streamer en dsd dac hetzelfde doet voor een fractie vd prijs...
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Olaf,

Je kan altijd Jeroen eens contacten voor een DSD dac, er zijn andere opties dan zelf moeten bouwen. Maar eerst maar eens luisteren inderdaad. Wat ik superfraai vind bij de DSD dac is het mooie uitsterven van klanken, dit in de diepe zwarte achtergrond.

Groetjes Walter
Shadow

Bericht door Shadow »

Holo maakt er ook die volgens de geleerden goed zijn en redelijk betaalbaar...
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Even de 4 TB SSD plaatsen en vol zetten met muziek.
En als hij dan toch open ligt dan druk ik er voor de leukigheid een tweede identiek reepje werkgeheugen bij zodat we in totaal 32 GB dual channel werkgeheugen hebben, dan zal ook dat zeker geen beperking zijn.
PXL_20240921_081427740.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Lekker bezig! Extra geheugen vreet volgens mij alleen maar extra stroom en doet verder niks. Daphile is met een paar GB tevreden. Als je DSD512 aan de praat hebt je zou dat kunnen testen: Of 1 of 2 reepjes uitmaakt. Het totaalverbruik wat ik heb is 12W aan de 230V stekker van het voedingsblok met DSD256. Maar ik heb er een zunig reepje Nvme in zitten en geen SATA SSD. Boot in 10sec :D
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Het krachtpatsertje is ook alleen maar even bedoeld om te kijken wat we bereiken met DSD 512, dus het verbruik is niet zo van belang. Voor het gewone dagelijkse weergave werk heb ik onder andere deze passief gekoelde ZBOX CI669 nano
Met een 13e gen mobile cpu. Die doet heel makkelijk DSD 256 met een paar losse wattjes, en is mega compact.
Ik heb de uitvoering met de Core i7-1355U

https://www.zotac.com/us/product/mini_p ... o-barebone
PXL_20240921_092343398.jpg
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Overigens is het voor mij op audio gebied sowieso geen sport om stroom te willen besparen, het moet gewoon mooi spelen en dat het dan wat meer verbruikt dat is dan maar zo.
Bij mij zat de sport van het besparen juist in het afbetalen van het huis. Wat je maandelijks overhoudt door geen hypotheek lasten of huur te hoeven betalen, daar kan geen andere vorm van besparen tegenop, geen onnodige zonnepanelen, of lelijke waterpompen op je dak, gewoon zorgen dat je van de hypotheek/huur last af komt, en vooral ook niet voor andere dingen lenen, dat kost alleen maar onnodig extra geld, dan hoef je daarna niet zo nauw meer te kijken op een paar wattjes meer of minder.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Olaf Analogue schreef: za 21 sep 2024, 8:19
Even de 4 TB SSD plaatsen en vol zetten met muziek.
En als hij dan toch open ligt dan druk ik er voor de leukigheid een tweede identiek reepje werkgeheugen bij zodat we in totaal 32 GB dual channel werkgeheugen hebben, dan zal ook dat zeker geen beperking zijn.

PXL_20240921_081427740.jpg
Dat ziet er goed uit, ik ben benieuwd naar het resultaat.
Heb je de beata vesie van Daphile er op gezet?
Dan kan ik de processor belasting ook uitlezen.
Het is wel een mooie configuratie zo.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

@Kappa7:
Zo te zien is dit de meest recente beta, dus die zal ik er op zetten:
daphile-24.06-b110732-x86_64 - 2024-06-11 00:32
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Lijkt me helemaal prima,
Dis staat ook op mijn eigen server dus dat is goed om te vergelijken dan.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Er zit leven in. Dat was trouwens de snelste Daphile installatie ooit zo ongeveer. De wifi werkte ook meteen al.
Hij staat nu music library in te scannen. Straks hang ik hem aan de Audio set en dan gaan we even kijken of DSD streaming werkt. Maar ik ga er vanuit van wel. Op mijn andere berg mini pc's werkt dat ook.
PXL_20240921_131713095.jpg
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

En we hebben muziek. Dat gaat allemaal makkelijk en snel tegenwoordig.
En uiteraard met mijn favoriete gratis app "Open Squeeze" op de telefoon of tablet.
PXL_20240921_132331091.jpg
Screenshot_20240921_132351_Open Squeeze.jpg
Walt

Bericht door Walt »

Misschien is dit eerder ter sprake geweest, maar waarom zet je de speakers niet verder van de achterwand?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

@Walt:
Dit is inderdaad eerder ter sprake geweest.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

En we hebben DSD 512!
PXL_20240921_132815703.jpg
PXL_20240921_133607369.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

=D>

Da's heel mooi. Nog enig verschil te horen met DSD256? En hoeveel wattjes kachelt het nu t.o.v. DSD256?
Walt

Bericht door Walt »

Ik heb even terug gelezen, die positie was bepaald met andere aansturing en versterking zo te zien, wellicht met de nieuwe situatie valt er nog wat te optimaliseren.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Pjotr schreef: za 21 sep 2024, 14:10
=D>

Da's heel mooi. Nog enig verschil te horen met DSD256? En hoeveel wattjes kachelt het nu t.o.v. DSD256?

Dit gaan we allemaal uit testen Peter. Daar is uiteraard wat meer tijd voor nodig.
Sowieso is het vandaag voor het eerst in lange tijd dat ik mijn audio set weer hoor spelen, dus ook dat is weer even wennen na een aantal maanden geluid via een laptopje
Walt

Bericht door Walt »

Waarom was de set buiten bedrijf dan?
Plaats reactie