Impedantie meting speaker
Moderator: Beheerdersteam
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Impedantie meting speaker
Hallo,
ik heb een vraag,
Zou graag mijn luidsprekers willen doormeten op impedantie verloop.
Ik heb al eens een impedantie box gemaakt, weet alleen niet meer met welk programma je de impedantie kunt meten.
Zou Arta kunnen zijn maar weet het niet meer.
Hulp zou zeer welkom zijn!
Dank, groet, Simon
ik heb een vraag,
Zou graag mijn luidsprekers willen doormeten op impedantie verloop.
Ik heb al eens een impedantie box gemaakt, weet alleen niet meer met welk programma je de impedantie kunt meten.
Zou Arta kunnen zijn maar weet het niet meer.
Hulp zou zeer welkom zijn!
Dank, groet, Simon
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
En sorry als hier al een topic over is, kon het even niet vinden.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
In in de manual van Limp staat precies hoe je het doen moet. Die moet je dacht ik wel even apart downloaden. Je hebt achter je UA202 nog wel iets van een klein versterkertje nodig. De UA202 zelf heeft te weinig output daarvoor.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
Ik ben de manual van Limp aan het lezen as we speak, dank Pjotr!
trouwens ik woon ook in de bollenstreek haha (hillegom)
trouwens ik woon ook in de bollenstreek haha (hillegom)
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
Okee, klaar voor de metingen.
CAL gedaan.
Nu voor de meting,
Ik kan eigenlijk niet vinden hoe ik een luidspreker kan meten, dus niet een losse driver.
CAL gedaan.
Nu voor de meting,
Ik kan eigenlijk niet vinden hoe ik een luidspreker kan meten, dus niet een losse driver.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
Okee, hier gaat duidelijk iets niet goed, op lage freqs meet ik 1000en Ohms, dit is pink noise.
Trouwens, ik ben een Q-acoustics 3010 als test aan het meten.
Nu sine wave:
Er is iets goed fout want met sine wave krijg ik nagenoeg oneindige Ohm.
Trouwens, ik ben een Q-acoustics 3010 als test aan het meten.
Nu sine wave:
Er is iets goed fout want met sine wave krijg ik nagenoeg oneindige Ohm.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
Dit meet ik bij generator and input monitor, lijkt me erg laag om de een of andere reden..
Verder staat er bij cable inductance en resistance instelling beide 0, moet ik daar iets invullen?
Verder staat er bij cable inductance en resistance instelling beide 0, moet ik daar iets invullen?
Re: Impedantie meting speaker
Heb je de Windows input wel op stereo gezet? Los daarvan verwisselt de gebruiker ook de kanalen nog weleens.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
In Windows staat de output op 'luidsprekers USB audio codec'
De input staat op microfoon, ook als USB audio codec, bij output heb ik testgeluid, bij input geen geluid met de testtoon.
kanaal heb ik op rechts, die input is goed gemaakt met bekabeling.
Referentie R heb ik op 27 gezet, want dat zit in mijn impedantie box.
De input staat op microfoon, ook als USB audio codec, bij output heb ik testgeluid, bij input geen geluid met de testtoon.
kanaal heb ik op rechts, die input is goed gemaakt met bekabeling.
Referentie R heb ik op 27 gezet, want dat zit in mijn impedantie box.
Re: Impedantie meting speaker
Maar hoe stuur je het aan? de UC202 kan niet rechtstreeks je spieker aansturen. Daar moet nog iets van een versterker tussen.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
Ja dat moet geen probleem zijn: Check, check en dubbel check. Als je geen speaker aansluit heb je dan wel signaal op beide ingangen? Mooiste is als je op ongeveer -6dB uitkomt.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
Kan ik dat met çalibrate measurement system' zien onder 'CAL' in Limp?
Of met de generator and monitor input setup?
Nouja, hoe dan ook, het lukt weer eens niet, qua audio story of my life.. pff haha
Of met de generator and monitor input setup?
Nouja, hoe dan ook, het lukt weer eens niet, qua audio story of my life.. pff haha
Laatst gewijzigd door simsalabim op di 17 sep 2024, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
Dat doe ik, maar ben bang dat iets in de keten brak is, ook heb ik een nieuwe laptop en heb nog geen drivers geinstalleerd voor de UCA, misschien dat dat nog helpt.
Ook zal ik de impedantie box open schroeven om te kijken of daar nog wat aan te zien is, als laatste zou ik nog een andere amp kunnen gebruiken (de NAD is heel erg oud) een nCore, dat is alleen geen geintegreerde, weet niet of dat een probleem is?
Ook zal ik de impedantie box open schroeven om te kijken of daar nog wat aan te zien is, als laatste zou ik nog een andere amp kunnen gebruiken (de NAD is heel erg oud) een nCore, dat is alleen geen geintegreerde, weet niet of dat een probleem is?
Re: Impedantie meting speaker
Nee de UCA heeft geen eigen drivers nodig. Die moet je gewoon kunnen zien in Arta, Limp etc. Probeer eens eerst een loopback meting te doen in Arta: in- en uitgang van de UCA met elkaar verbinden en een spectrum plot maken. Dat moet sowieso eerst goed werken. Zet wel van de UCA de HP uitgang dicht, potmeterje op nul dus.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
Wat voor plot moet daar uitkomen Pjotr?
ik zie geen mooie lijn, trouwens wat ook wel vaag is is dat als ik een spectrum plot maak met l in en l out met elkaar verbonden ik een andere plot krijg als met r met elkaar verbonden, ik heb geen setup gedaan in Arta trouwens, dus geen idee of l of r daar ook nog moet worden geselecteerd.
excuse moi voor het NOOB gehalte, trying my best here
edit: dit komt er uit left in to left out, lijkt me niet in de buurt van de -6 db komen
ik zie geen mooie lijn, trouwens wat ook wel vaag is is dat als ik een spectrum plot maak met l in en l out met elkaar verbonden ik een andere plot krijg als met r met elkaar verbonden, ik heb geen setup gedaan in Arta trouwens, dus geen idee of l of r daar ook nog moet worden geselecteerd.
excuse moi voor het NOOB gehalte, trying my best here
edit: dit komt er uit left in to left out, lijkt me niet in de buurt van de -6 db komen
Laatst gewijzigd door simsalabim op di 17 sep 2024, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
ik krijg de input maar niet van microfoon af trouwens, ik ben gewoon de ambient noise aan het meten volgens mij.. als ik met de spectrum meting op de laptop tik zie je de grafiek uitslaan, ik kan niets anders selecteren bij Arta en Limp als input... als output staat de soundcard usb generic.
Wat ik wel kan doen is in input devices bij de output Asio4all selecteren en dan krijg ik bij de input 1/2 te zien, iets anders kan ik daar dan niet selecteren, als ik op die manier een spectrum plot maak krijg ik -80dB met wat uitschieters naar 0dB, schiet mij maar lek
Wel is de graph dan wat rechter (op die uitschieters na)
Wat ik wel kan doen is in input devices bij de output Asio4all selecteren en dan krijg ik bij de input 1/2 te zien, iets anders kan ik daar dan niet selecteren, als ik op die manier een spectrum plot maak krijg ik -80dB met wat uitschieters naar 0dB, schiet mij maar lek
Wel is de graph dan wat rechter (op die uitschieters na)
Re: Impedantie meting speaker
Leuk pootje baaien toch? Alle begin is lastig. Gewoon de manuals eens pakken en vanaf begin af aan doorwerken. De theorie kun je overslaan.
En wellicht helpt deze je wat verder: Eens rustig doorwerken
En wellicht helpt deze je wat verder: Eens rustig doorwerken
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
Nou, ik krijg met geen mogelijkheid iets anders bij input devices dan de microfoon, denk dat dit het probleem is.
Ik hakkel verder..
Ik hakkel verder..
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
Het blijkt een probleem te zijn vanaf w10, de UCA202 laat zich niet meer zien in de input lijst.
He b ik weer, er is een driver voor maar die laad niet met W11, helaas pindakaas.
Wat is een prima geluidskaart waar ik weer even mee voort kan?
He b ik weer, er is een driver voor maar die laad niet met W11, helaas pindakaas.
Wat is een prima geluidskaart waar ik weer even mee voort kan?
Re: Impedantie meting speaker
is een foutje in een W10 update geweest lang geleden. Ik heb het nooit gemerkt i.i.g. Schijnt een driver update voor te zijn op de site van Behringer. Anders de UCA USB driver in W10 weggooien. Met opnieuw aansluiten van de UCA202 zoekt W10 dan ook opnieuw naar de juiste driver. Die UCA202 is een courant class compliant ding wat gewoon onder W10 en W11 moet kunnen werken.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Impedantie meting speaker
Ik ben er echt uren mee bezig geweest.
Wel weer beetje feeling gekregen met de programma’s dus niet volledig weggegooide dag zo, maar de frustratie is me nu wel genoeg geworden.
Wel weer beetje feeling gekregen met de programma’s dus niet volledig weggegooide dag zo, maar de frustratie is me nu wel genoeg geworden.
