Impedantie meting speaker

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

Hallo,

ik heb een vraag,
Zou graag mijn luidsprekers willen doormeten op impedantie verloop.
Ik heb al eens een impedantie box gemaakt, weet alleen niet meer met welk programma je de impedantie kunt meten.
Zou Arta kunnen zijn maar weet het niet meer.

Hulp zou zeer welkom zijn!
Dank, groet, Simon
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

En sorry als hier al een topic over is, kon het even niet vinden.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door John P »

Het programma heet Limp, onderdeel van de Arts download.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

Ah, dat was het!
Dank
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door Pjotr »

In in de manual van Limp staat precies hoe je het doen moet. Die moet je dacht ik wel even apart downloaden. Je hebt achter je UA202 nog wel iets van een klein versterkertje nodig. De UA202 zelf heeft te weinig output daarvoor.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

Ik ben de manual van Limp aan het lezen as we speak, dank Pjotr!

trouwens ik woon ook in de bollenstreek haha (hillegom)
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

Okee, klaar voor de metingen.

CAL gedaan.
Nu voor de meting,

Ik kan eigenlijk niet vinden hoe ik een luidspreker kan meten, dus niet een losse driver.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

eerste poging Limp.jpg
Okee, hier gaat duidelijk iets niet goed, op lage freqs meet ik 1000en Ohms, dit is pink noise.
Trouwens, ik ben een Q-acoustics 3010 als test aan het meten.

Nu sine wave:
Er is iets goed fout want met sine wave krijg ik nagenoeg oneindige Ohm.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

IMG_1867.jpeg
Dit meet ik bij generator and input monitor, lijkt me erg laag om de een of andere reden..

Verder staat er bij cable inductance en resistance instelling beide 0, moet ik daar iets invullen?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door markbakk »

Heb je de Windows input wel op stereo gezet? Los daarvan verwisselt de gebruiker ook de kanalen nog weleens.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

In Windows staat de output op 'luidsprekers USB audio codec'
De input staat op microfoon, ook als USB audio codec, bij output heb ik testgeluid, bij input geen geluid met de testtoon.

kanaal heb ik op rechts, die input is goed gemaakt met bekabeling.
Referentie R heb ik op 27 gezet, want dat zit in mijn impedantie box.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door Pjotr »

Maar hoe stuur je het aan? de UC202 kan niet rechtstreeks je spieker aansturen. Daar moet nog iets van een versterker tussen.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

IMG_1868.jpeg
Met mijn NAD geïntegreerde amp.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door Pjotr »

Ja dat moet geen probleem zijn: Check, check en dubbel check. Als je geen speaker aansluit heb je dan wel signaal op beide ingangen? Mooiste is als je op ongeveer -6dB uitkomt.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

Kan ik dat met çalibrate measurement system' zien onder 'CAL' in Limp?
Of met de generator and monitor input setup?

Nouja, hoe dan ook, het lukt weer eens niet, qua audio story of my life.. pff haha
Laatst gewijzigd door simsalabim op di 17 sep 2024, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door Pjotr »

In principe wel. Volg de handleiding zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

Dat doe ik, maar ben bang dat iets in de keten brak is, ook heb ik een nieuwe laptop en heb nog geen drivers geinstalleerd voor de UCA, misschien dat dat nog helpt.
Ook zal ik de impedantie box open schroeven om te kijken of daar nog wat aan te zien is, als laatste zou ik nog een andere amp kunnen gebruiken (de NAD is heel erg oud) een nCore, dat is alleen geen geintegreerde, weet niet of dat een probleem is?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door Pjotr »

Nee de UCA heeft geen eigen drivers nodig. Die moet je gewoon kunnen zien in Arta, Limp etc. Probeer eens eerst een loopback meting te doen in Arta: in- en uitgang van de UCA met elkaar verbinden en een spectrum plot maken. Dat moet sowieso eerst goed werken. Zet wel van de UCA de HP uitgang dicht, potmeterje op nul dus.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

Wat voor plot moet daar uitkomen Pjotr?
ik zie geen mooie lijn, trouwens wat ook wel vaag is is dat als ik een spectrum plot maak met l in en l out met elkaar verbonden ik een andere plot krijg als met r met elkaar verbonden, ik heb geen setup gedaan in Arta trouwens, dus geen idee of l of r daar ook nog moet worden geselecteerd.
excuse moi voor het NOOB gehalte, trying my best here ;)

edit: dit komt er uit left in to left out, lijkt me niet in de buurt van de -6 db komen :think:
spectrum l to l.jpg
Laatst gewijzigd door simsalabim op di 17 sep 2024, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

ik krijg de input maar niet van microfoon af trouwens, ik ben gewoon de ambient noise aan het meten volgens mij.. als ik met de spectrum meting op de laptop tik zie je de grafiek uitslaan, ik kan niets anders selecteren bij Arta en Limp als input... als output staat de soundcard usb generic.

Wat ik wel kan doen is in input devices bij de output Asio4all selecteren en dan krijg ik bij de input 1/2 te zien, iets anders kan ik daar dan niet selecteren, als ik op die manier een spectrum plot maak krijg ik -80dB met wat uitschieters naar 0dB, schiet mij maar lek :(
Wel is de graph dan wat rechter (op die uitschieters na)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door Pjotr »

Leuk pootje baaien toch? Alle begin is lastig. Gewoon de manuals eens pakken en vanaf begin af aan doorwerken. De theorie kun je overslaan.

En wellicht helpt deze je wat verder:
ARTA Handbook Version 2.4 English-1.pdf
(16.08 MiB) 32 keer gedownload
Eens rustig doorwerken :mrgreen:
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

Nou, ik krijg met geen mogelijkheid iets anders bij input devices dan de microfoon, denk dat dit het probleem is.
Ik hakkel verder..
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

Het blijkt een probleem te zijn vanaf w10, de UCA202 laat zich niet meer zien in de input lijst.
He b ik weer, er is een driver voor maar die laad niet met W11, helaas pindakaas.

Wat is een prima geluidskaart waar ik weer even mee voort kan?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door Pjotr »

is een foutje in een W10 update geweest lang geleden. Ik heb het nooit gemerkt i.i.g. Schijnt een driver update voor te zijn op de site van Behringer. Anders de UCA USB driver in W10 weggooien. Met opnieuw aansluiten van de UCA202 zoekt W10 dan ook opnieuw naar de juiste driver. Die UCA202 is een courant class compliant ding wat gewoon onder W10 en W11 moet kunnen werken.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Impedantie meting speaker

Bericht door simsalabim »

Ik ben er echt uren mee bezig geweest.
Wel weer beetje feeling gekregen met de programma’s dus niet volledig weggegooide dag zo, maar de frustratie is me nu wel genoeg geworden.
Plaats reactie