Op zoek naar een goede Ladder DAC
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Op zoek naar een goede Ladder DAC
Ik ben op zoek naar een DAC bordje om zelf te bouwen.
Meeste van mijn muziek zijn getirte CDs in flac 16/44.1. sommige zijn in hogere resolutie.
Een DAC dat 24b/192 kan lijkt me ideaal.
Ik kwam volgende tegen op DIY audio welke me wel interessant leek.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... 2r.354078/
Op AliExpress zijn er ook wat bordjes.
Zo kwam ik volgende tegen
https://a.aliexpress.com/_EybHjjB
https://a.aliexpress.com/_ExAeXp7
Ideetjes/Bedenkingen?
Meeste van mijn muziek zijn getirte CDs in flac 16/44.1. sommige zijn in hogere resolutie.
Een DAC dat 24b/192 kan lijkt me ideaal.
Ik kwam volgende tegen op DIY audio welke me wel interessant leek.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... 2r.354078/
Op AliExpress zijn er ook wat bordjes.
Zo kwam ik volgende tegen
https://a.aliexpress.com/_EybHjjB
https://a.aliexpress.com/_ExAeXp7
Ideetjes/Bedenkingen?
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Iemand bedenkingen/opmerkingen?
Deze van audiophonics krijgen goede reviews.
https://www.audiophonics.fr/en/dac-modu ... 16547.html
https://www.audiophonics.fr/en/dac-modu ... 17986.html
Die laatste lijkt me wel wat, is redelijk goed gedocumenteerd qua input en output stage.
Ook vermelding van 0,05% gesorteerde weerstanden.
Deze van audiophonics krijgen goede reviews.
https://www.audiophonics.fr/en/dac-modu ... 16547.html
https://www.audiophonics.fr/en/dac-modu ... 17986.html
Die laatste lijkt me wel wat, is redelijk goed gedocumenteerd qua input en output stage.
Ook vermelding van 0,05% gesorteerde weerstanden.
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Dsd dac project een optie? Ik heb bordjes van de 2.6 over voor je...
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
@Shadow:
Ik ken die niet. Heb je er meer informatie over?
Ik ken die niet. Heb je er meer informatie over?
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Een topic onder je;
viewtopic.php?t=31018
ik heb de 2.6 versie met ruimte op de print voor de Amanero / XU30, het is continu aan verandering onderhevig, vooral Jeroen en George hebben vanuit dit forum veel input gegeven aan het project, inmiddels is er een eigen versie van Daudio als ik me niet vergis, maar ik kan momenteel geen smd solderen door medicatie gebruik dus het ligt even op de plank. Ik heb 10 bordjes dus houd er genoeg over.
viewtopic.php?t=31018
ik heb de 2.6 versie met ruimte op de print voor de Amanero / XU30, het is continu aan verandering onderhevig, vooral Jeroen en George hebben vanuit dit forum veel input gegeven aan het project, inmiddels is er een eigen versie van Daudio als ik me niet vergis, maar ik kan momenteel geen smd solderen door medicatie gebruik dus het ligt even op de plank. Ik heb 10 bordjes dus houd er genoeg over.
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Of een Soekris DAM DAC. Misschien wat veiligere optie dan ChiFi. Heb er eventueel nog wel eentje liggen, als je interesse hebt stuur een PM...
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Dat argument van ChiFi kan ook het archief wel in...waar denk je dat de componenten gemaakt worden? Denemarken? Denk het niet...
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Yep, ik luister al een paar maanden naar een ChiFi Topping DAC'je met PCM (CD 16/44.1) naar DSD256 geconverteerd met Daphile als player. En ik moet zeggen dat klinkt echt verdraaid goed!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Als je ASR een beetje volgt zie je dat er behoorlijk veel betaalbare dac's op de markt zijn gekomen die retestrak meten. De keuze gaat inmiddels meer over mogelijkheden en uiterlijk.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.56430/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.56430/
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Volgens mij PCBs in Canada, maar weet niet zeker. Maar je hebt allerlei levels in ChiFi. Hierboven ging het over Ali bordjea. Dan is het afwachten wat je krijgt....
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Veel leesvoer.Shadow schreef: ↑vr 13 sep 2024, 15:48Een topic onder je;
viewtopic.php?t=31018
ik heb de 2.6 versie met ruimte op de print voor de Amanero / XU30, het is continu aan verandering onderhevig, vooral Jeroen en George hebben vanuit dit forum veel input gegeven aan het project, inmiddels is er een eigen versie van Daudio als ik me niet vergis, maar ik kan momenteel geen smd solderen door medicatie gebruik dus het ligt even op de plank. Ik heb 10 bordjes dus houd er genoeg over.
Moet ik even doorploeteren.
Mijn bestanden zijn wel voornamelijk 16/44.1 flac. Kunnen die op deze DSD DAC?
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Ook een overweging maar die komt in de buurt van het model op audiophonics.
Ook op AliExpress zijn zulke bordjes die me toch iets moderner lijken.
Pcm versie :
https://a.aliexpress.com/_EvYGiqZ
DSD versie :
https://a.aliexpress.com/_EvAVMAt
PCM + DSD 32bit er is ook een 64bit versie
https://a.aliexpress.com/_EJnSYzP
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Ik vind dat de kwaliteit van Ali de laatste jaren er flink op vooruit is gegaan.
Net artikelen. Vind je er niet meer op terug.
Bij nep componenten keeg je zonder poespas je geld terug. Daar zijn ze ondertussen dan ook mondjes maat vanaf aant stappen.
Dat is toch mijn ondervinding. Vaak zie je nu dat componenten die wat kosten gerecupereerd worden en wordt ook netjes vermeld.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Tja die dingen hoeven niet veel geld te kosten om toch mooi resultaat neer te zetten.
Voor DIY blijft er niet veel ruimte meer. Zeker niet alles je de prijs in het achterhoofd houdt.
Nu zou ik toch zelf iets in elkaar willen. Boksen dat voldoet aan mijn noden.
Iets waar ik een raspberry pi streamer in kwijt kan, DAC uiteraard en een voorversterker met actief xo.
Eventueel nog een sub-out met DSP (of actief boost)
Alles netjes in 1 compact kastje.
Over welke toppen spreek je eigenlijk en hoe zet je om naar DSD?
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
@Shadow:
Een hele boterham...het doorploeteren van de zuivere DSD
Ok weet niet of ik volledig mee ben, maar wat ik opmaak is dat je voor de DAC een hqplayer hebt die de DSD "on the fly" genereert en dat daar net de kracht en kwaliteit zit van het eindresultaat.
Hiervoor heb je een potente PC nodig.
Nu is mijn betrachting om alles wat ik nodig heb/acht in 1 behuizing onder te brengen.
Streamer/storage/DAC/(DSP)/in-uit die ik nodig heb/pre-amp/eventueel crossover/...
Ik weet niet of de opzet van die zuivere DSD dan in het plaatje past. (Met volwaardige pc wordt het kast wel groot. Ook de kost gaat flink de hoogte in voor een pc die enkel en alleen maar instaat voor de conversie)
Commerciële DACs zijn tegenwoordig goed voor een lage prijs. Maar om alles aan elkaar te breien heb ik wel verschillende doosjes nodig.
Mijn betrachting is om net dit te vermijden en alles in 1 kastje onder te brengen.
Modulair opgebouwd zodat ik, wanneer ik dat wens, 1 of andere component kan aanpassen/vervangen.
Nu hat is het gevoel dat ik er nu bij heb.
De zoektocht gaat verder....
Een hele boterham...het doorploeteren van de zuivere DSD
Ok weet niet of ik volledig mee ben, maar wat ik opmaak is dat je voor de DAC een hqplayer hebt die de DSD "on the fly" genereert en dat daar net de kracht en kwaliteit zit van het eindresultaat.
Hiervoor heb je een potente PC nodig.
Nu is mijn betrachting om alles wat ik nodig heb/acht in 1 behuizing onder te brengen.
Streamer/storage/DAC/(DSP)/in-uit die ik nodig heb/pre-amp/eventueel crossover/...
Ik weet niet of de opzet van die zuivere DSD dan in het plaatje past. (Met volwaardige pc wordt het kast wel groot. Ook de kost gaat flink de hoogte in voor een pc die enkel en alleen maar instaat voor de conversie)
Commerciële DACs zijn tegenwoordig goed voor een lage prijs. Maar om alles aan elkaar te breien heb ik wel verschillende doosjes nodig.
Mijn betrachting is om net dit te vermijden en alles in 1 kastje onder te brengen.
Modulair opgebouwd zodat ik, wanneer ik dat wens, 1 of andere component kan aanpassen/vervangen.
Nu hat is het gevoel dat ik er nu bij heb.
De zoektocht gaat verder....
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
De link die Gerhard deelde van de SMSL dac zou ik doorlezen, dat is een mooi apparaat.
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Dat is dan met een ladder DAC waar je om vroeg niet anders...bart Luyckx schreef: ↑ma 16 sep 2024, 5:37
Nu is mijn betrachting om alles wat ik nodig heb/acht in 1 behuizing onder te brengen.
Streamer/storage/DAC/(DSP)/in-uit die ik nodig heb/pre-amp/eventueel crossover/...
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Alles in één is vreselijk onhandig… ik ben ook bezig met een andere dac en was laatst in een winkel waar men alleen maar dac/streamer/pre in één behuizing verkocht (Moon). Ik hoef dat niet.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Ladder DAC is vanuit het oogpunt om eens iets anders te proberen.Pjotr schreef: ↑ma 16 sep 2024, 8:55Dat is dan met een ladder DAC waar je om vroeg niet anders...bart Luyckx schreef: ↑ma 16 sep 2024, 5:37
Nu is mijn betrachting om alles wat ik nodig heb/acht in 1 behuizing onder te brengen.
Streamer/storage/DAC/(DSP)/in-uit die ik nodig heb/pre-amp/eventueel crossover/...
Hoe zie dat dan voor je met dat Alie printje?
Denk dat er drie opties zijn. Ofwel delta/sigma, een r2r of een retro DAC chip.
Streamer zou een Raspberry Pi zijn met interne storage.
Aparte ingang heb ik niet echt nodig, maar kan er eventueel wel 1 voorzien.
Analoge uitgang van DAC naar actief filter bordje om sub van hoofdluidspreker te scheiden.
Op actief filter bordje kan ik eventueel een boost voorzien voor de sub, maar dat zou ook op de raspberry pi kunnen met de ingebouwde DSP van volumio/moode/...
Actief filter kan ik overbruggen als ik zonder de sub speel.
Pre-amp wordt tevens ingebouwd.
Dus 2 paar uitgangen. Voor de versterker en subs..
Zo zag ik het een beetje.
Eventueel een aparte box voor de voedingen kan nog.(Denk dan eerder aan de transfo's, de voedingsmodules zou ik toch ook mee in de streamer/pre-amp willen inbouwen).
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Daarom dat ik voor zelf bouw zou kiezen. Zo kan ik op termijn aanpassen naar believe.Leeuwarden schreef: ↑ma 16 sep 2024, 10:55Alles in één is vreselijk onhandig… ik ben ook bezig met een andere dac en was laatst in een winkel waar men alleen maar dac/streamer/pre in één behuizing verkocht (Moon). Ik hoef dat niet.
Zo is het eigenlijk hetzelfde als apart maar in 1 kastje.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Ik zou het mezelf ook gemakkelijk kunnen maken en voor de WIIM Ultra gaan.
Die heeft zo een beetje alles wat ik wens (uitgezonderd de ingebouwde storage maar daar is eventueel een mouw aan te passen en de pre-amp [weet niet of die eventueel rechtstreeks aan de power amp kan])
Het gaat me dan wel niet van 't straat houden...
Het allemaal nog een beetje laten rijpen..
De ladder dac sprak me aan omdat ik toch regelmatig topics vind voor de aanpassing van de IV output stage.
Lijkt me wel leuk om op termijn wat mee te experimenteren.
Die heeft zo een beetje alles wat ik wens (uitgezonderd de ingebouwde storage maar daar is eventueel een mouw aan te passen en de pre-amp [weet niet of die eventueel rechtstreeks aan de power amp kan])
Het gaat me dan wel niet van 't straat houden...
Het allemaal nog een beetje laten rijpen..
De ladder dac sprak me aan omdat ik toch regelmatig topics vind voor de aanpassing van de IV output stage.
Lijkt me wel leuk om op termijn wat mee te experimenteren.
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Ik heb dit staan en luister daar al een paar maanden met veel genoegen naar:Leeuwarden schreef: ↑ma 16 sep 2024, 10:55Alles in één is vreselijk onhandig… ik ben ook bezig met een andere dac en was laatst in een winkel waar men alleen maar dac/streamer/pre in één behuizing verkocht (Moon). Ik hoef dat niet.
Micro refurbished PC'tje met Nvme reepje met Daphile er op en 2TB SSD muziek. Streamt internet, Qobuz, Radio enz. en upsampled naar DSD256. Op de CA-amp zit al een volume pot dus een VV niet eens nodig. Klinkt erg goed! De upsampler PCM --> DSD die in Daphile zit, is gewoon erg goed. Jij zou er nog je Academie VV tussen kunnen zetten. En als je zelf knutselen wilt, de Direct DSD Dac van Jeroen en George er aan kunnen klussen. Maar ik heb zo het idee dat het einde van DAC's verbeteren wel zo'n beetje bereikt is inmiddels.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC
Ik heb een Auralic Aries G1 staan waar ik nog steeds erg blij mee ben. De dac wordt naar alle waarschijnlijkheid een van Holo Audio. Ook een ladder dus. zelfbouwen van een dac heb ik gedaan met Twisted Pear spullen. Klonk op gegeven moment fantastisch maar op een of andere manier gaf het de geest en heb ik het niet meer aan de praat kunnen krijgen. Ook de DDDac1794, eerste versie gebouwd. Leuk maar dat was hem ook niet voor mij. Zelfbouwen beperk ik maar een beetje tot versterkers wat dat betreft.
