Op zoek naar een goede Ladder DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Ik ben op zoek naar een DAC bordje om zelf te bouwen.

Meeste van mijn muziek zijn getirte CDs in flac 16/44.1. sommige zijn in hogere resolutie.
Een DAC dat 24b/192 kan lijkt me ideaal.

Ik kwam volgende tegen op DIY audio welke me wel interessant leek.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... 2r.354078/

Op AliExpress zijn er ook wat bordjes.

Zo kwam ik volgende tegen
https://a.aliexpress.com/_EybHjjB
https://a.aliexpress.com/_ExAeXp7

Ideetjes/Bedenkingen?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Iemand bedenkingen/opmerkingen?

Deze van audiophonics krijgen goede reviews.
https://www.audiophonics.fr/en/dac-modu ... 16547.html

https://www.audiophonics.fr/en/dac-modu ... 17986.html

Die laatste lijkt me wel wat, is redelijk goed gedocumenteerd qua input en output stage.
Ook vermelding van 0,05% gesorteerde weerstanden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Shadow »

Dsd dac project een optie? Ik heb bordjes van de 2.6 over voor je...
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

@Shadow:
Ik ken die niet. Heb je er meer informatie over?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Shadow »

Een topic onder je;

viewtopic.php?t=31018

ik heb de 2.6 versie met ruimte op de print voor de Amanero / XU30, het is continu aan verandering onderhevig, vooral Jeroen en George hebben vanuit dit forum veel input gegeven aan het project, inmiddels is er een eigen versie van Daudio als ik me niet vergis, maar ik kan momenteel geen smd solderen door medicatie gebruik dus het ligt even op de plank. Ik heb 10 bordjes dus houd er genoeg over.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Fedde »

Of een Soekris DAM DAC. Misschien wat veiligere optie dan ChiFi. Heb er eventueel nog wel eentje liggen, als je interesse hebt stuur een PM...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Shadow »

Dat argument van ChiFi kan ook het archief wel in...waar denk je dat de componenten gemaakt worden? Denemarken? Denk het niet...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Pjotr »

Yep, ik luister al een paar maanden naar een ChiFi Topping DAC'je met PCM (CD 16/44.1) naar DSD256 geconverteerd met Daphile als player. En ik moet zeggen dat klinkt echt verdraaid goed!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door ds23man »

Als je ASR een beetje volgt zie je dat er behoorlijk veel betaalbare dac's op de markt zijn gekomen die retestrak meten. De keuze gaat inmiddels meer over mogelijkheden en uiterlijk.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.56430/
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Fedde »

Shadow schreef: za 14 sep 2024, 12:57
Dat argument van ChiFi kan ook het archief wel in...waar denk je dat de componenten gemaakt worden? Denemarken? Denk het niet...
Volgens mij PCBs in Canada, maar weet niet zeker. Maar je hebt allerlei levels in ChiFi. Hierboven ging het over Ali bordjea. Dan is het afwachten wat je krijgt....
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Shadow schreef: vr 13 sep 2024, 15:48
Een topic onder je;

viewtopic.php?t=31018

ik heb de 2.6 versie met ruimte op de print voor de Amanero / XU30, het is continu aan verandering onderhevig, vooral Jeroen en George hebben vanuit dit forum veel input gegeven aan het project, inmiddels is er een eigen versie van Daudio als ik me niet vergis, maar ik kan momenteel geen smd solderen door medicatie gebruik dus het ligt even op de plank. Ik heb 10 bordjes dus houd er genoeg over.
Veel leesvoer.
Moet ik even doorploeteren.
Mijn bestanden zijn wel voornamelijk 16/44.1 flac. Kunnen die op deze DSD DAC?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Fedde schreef: za 14 sep 2024, 10:17
Of een Soekris DAM DAC. Misschien wat veiligere optie dan ChiFi. Heb er eventueel nog wel eentje liggen, als je interesse hebt stuur een PM...
Ook een overweging maar die komt in de buurt van het model op audiophonics.
Ook op AliExpress zijn zulke bordjes die me toch iets moderner lijken.

Pcm versie :
https://a.aliexpress.com/_EvYGiqZ

DSD versie :
https://a.aliexpress.com/_EvAVMAt

PCM + DSD 32bit er is ook een 64bit versie
https://a.aliexpress.com/_EJnSYzP
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Fedde schreef: za 14 sep 2024, 15:32
Shadow schreef: za 14 sep 2024, 12:57
Dat argument van ChiFi kan ook het archief wel in...waar denk je dat de componenten gemaakt worden? Denemarken? Denk het niet...
Volgens mij PCBs in Canada, maar weet niet zeker. Maar je hebt allerlei levels in ChiFi. Hierboven ging het over Ali bordjes. Dan is het afwachten wat je krijgt....
Ik vind dat de kwaliteit van Ali de laatste jaren er flink op vooruit is gegaan.
Net artikelen. Vind je er niet meer op terug.
Bij nep componenten keeg je zonder poespas je geld terug. Daar zijn ze ondertussen dan ook mondjes maat vanaf aant stappen.
Dat is toch mijn ondervinding. Vaak zie je nu dat componenten die wat kosten gerecupereerd worden en wordt ook netjes vermeld.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: za 14 sep 2024, 13:15
Yep, ik luister al een paar maanden naar een ChiFi Topping DAC'je met PCM (CD 16/44.1) naar DSD256 geconverteerd met Daphile als player. En ik moet zeggen dat klinkt echt verdraaid goed!
Tja die dingen hoeven niet veel geld te kosten om toch mooi resultaat neer te zetten.
Voor DIY blijft er niet veel ruimte meer. Zeker niet alles je de prijs in het achterhoofd houdt.

Nu zou ik toch zelf iets in elkaar willen. Boksen dat voldoet aan mijn noden.
Iets waar ik een raspberry pi streamer in kwijt kan, DAC uiteraard en een voorversterker met actief xo.
Eventueel nog een sub-out met DSP (of actief boost)

Alles netjes in 1 compact kastje.

Over welke toppen spreek je eigenlijk en hoe zet je om naar DSD?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Shadow »

Het beste lees je het pure zuivere dsd dac topic dan even door...

viewtopic.php?t=31018
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

@Shadow:
Een hele boterham...het doorploeteren van de zuivere DSD

Ok weet niet of ik volledig mee ben, maar wat ik opmaak is dat je voor de DAC een hqplayer hebt die de DSD "on the fly" genereert en dat daar net de kracht en kwaliteit zit van het eindresultaat.
Hiervoor heb je een potente PC nodig.

Nu is mijn betrachting om alles wat ik nodig heb/acht in 1 behuizing onder te brengen.
Streamer/storage/DAC/(DSP)/in-uit die ik nodig heb/pre-amp/eventueel crossover/...

Ik weet niet of de opzet van die zuivere DSD dan in het plaatje past. (Met volwaardige pc wordt het kast wel groot. Ook de kost gaat flink de hoogte in voor een pc die enkel en alleen maar instaat voor de conversie)

Commerciële DACs zijn tegenwoordig goed voor een lage prijs. Maar om alles aan elkaar te breien heb ik wel verschillende doosjes nodig.
Mijn betrachting is om net dit te vermijden en alles in 1 kastje onder te brengen.
Modulair opgebouwd zodat ik, wanneer ik dat wens, 1 of andere component kan aanpassen/vervangen.

Nu hat is het gevoel dat ik er nu bij heb.
De zoektocht gaat verder....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Shadow »

De link die Gerhard deelde van de SMSL dac zou ik doorlezen, dat is een mooi apparaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Pjotr »

bart Luyckx schreef: ma 16 sep 2024, 5:37

Nu is mijn betrachting om alles wat ik nodig heb/acht in 1 behuizing onder te brengen.
Streamer/storage/DAC/(DSP)/in-uit die ik nodig heb/pre-amp/eventueel crossover/...
Dat is dan met een ladder DAC waar je om vroeg niet anders... :roll: Hoe zie dat dan voor je met dat Alie printje?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Shadow schreef: ma 16 sep 2024, 8:49
De link die Gerhard deelde van de SMSL dac zou ik doorlezen, dat is een mooi apparaat.
Dat is een mooie DAC, maar zou betekenen dat ik volledig moet strippen om het in een eigen behuizing te proppen. Vind ik een beetje sneu voor zon mooi apparaat
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Leeuwarden »

Alles in één is vreselijk onhandig… ik ben ook bezig met een andere dac en was laatst in een winkel waar men alleen maar dac/streamer/pre in één behuizing verkocht (Moon). Ik hoef dat niet.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: ma 16 sep 2024, 8:55
bart Luyckx schreef: ma 16 sep 2024, 5:37

Nu is mijn betrachting om alles wat ik nodig heb/acht in 1 behuizing onder te brengen.
Streamer/storage/DAC/(DSP)/in-uit die ik nodig heb/pre-amp/eventueel crossover/...
Dat is dan met een ladder DAC waar je om vroeg niet anders... :roll: Hoe zie dat dan voor je met dat Alie printje?
Ladder DAC is vanuit het oogpunt om eens iets anders te proberen.
Denk dat er drie opties zijn. Ofwel delta/sigma, een r2r of een retro DAC chip.

Streamer zou een Raspberry Pi zijn met interne storage.
Aparte ingang heb ik niet echt nodig, maar kan er eventueel wel 1 voorzien.
Analoge uitgang van DAC naar actief filter bordje om sub van hoofdluidspreker te scheiden.
Op actief filter bordje kan ik eventueel een boost voorzien voor de sub, maar dat zou ook op de raspberry pi kunnen met de ingebouwde DSP van volumio/moode/...
Actief filter kan ik overbruggen als ik zonder de sub speel.

Pre-amp wordt tevens ingebouwd.
Dus 2 paar uitgangen. Voor de versterker en subs..

Zo zag ik het een beetje.

Eventueel een aparte box voor de voedingen kan nog.(Denk dan eerder aan de transfo's, de voedingsmodules zou ik toch ook mee in de streamer/pre-amp willen inbouwen).
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Leeuwarden schreef: ma 16 sep 2024, 10:55
Alles in één is vreselijk onhandig… ik ben ook bezig met een andere dac en was laatst in een winkel waar men alleen maar dac/streamer/pre in één behuizing verkocht (Moon). Ik hoef dat niet.
Daarom dat ik voor zelf bouw zou kiezen. Zo kan ik op termijn aanpassen naar believe.
Zo is het eigenlijk hetzelfde als apart maar in 1 kastje.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Ik zou het mezelf ook gemakkelijk kunnen maken en voor de WIIM Ultra gaan.
Die heeft zo een beetje alles wat ik wens (uitgezonderd de ingebouwde storage maar daar is eventueel een mouw aan te passen en de pre-amp [weet niet of die eventueel rechtstreeks aan de power amp kan])

Het gaat me dan wel niet van 't straat houden... :D

Het allemaal nog een beetje laten rijpen..

De ladder dac sprak me aan omdat ik toch regelmatig topics vind voor de aanpassing van de IV output stage.

Lijkt me wel leuk om op termijn wat mee te experimenteren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef: ma 16 sep 2024, 10:55
Alles in één is vreselijk onhandig… ik ben ook bezig met een andere dac en was laatst in een winkel waar men alleen maar dac/streamer/pre in één behuizing verkocht (Moon). Ik hoef dat niet.
Ik heb dit staan en luister daar al een paar maanden met veel genoegen naar:
IMG_3527_NCA.jpg
Micro refurbished PC'tje met Nvme reepje met Daphile er op en 2TB SSD muziek. Streamt internet, Qobuz, Radio enz. en upsampled naar DSD256. Op de CA-amp zit al een volume pot dus een VV niet eens nodig. Klinkt erg goed! De upsampler PCM --> DSD die in Daphile zit, is gewoon erg goed. Jij zou er nog je Academie VV tussen kunnen zetten. En als je zelf knutselen wilt, de Direct DSD Dac van Jeroen en George er aan kunnen klussen. Maar ik heb zo het idee dat het einde van DAC's verbeteren wel zo'n beetje bereikt is inmiddels.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb een Auralic Aries G1 staan waar ik nog steeds erg blij mee ben. De dac wordt naar alle waarschijnlijkheid een van Holo Audio. Ook een ladder dus. zelfbouwen van een dac heb ik gedaan met Twisted Pear spullen. Klonk op gegeven moment fantastisch maar op een of andere manier gaf het de geest en heb ik het niet meer aan de praat kunnen krijgen. Ook de DDDac1794, eerste versie gebouwd. Leuk maar dat was hem ook niet voor mij. Zelfbouwen beperk ik maar een beetje tot versterkers wat dat betreft.
Plaats reactie