Heb even gekeken maar er staat idd niks over vermeld op de site van Amplimo, noch in de datasheet, noch op het label op de foto's. Dat hoort wel! anders even een mailtje naar Amplimo voor de zekerheid? I.i.g. 50gr. moet probleemloos kunnen.
SV572/3 SE
Moderator: Beheerdersteam
Re: SV572/3 SE
Re: SV572/3 SE
Ik heb nog een originele Alps studio motorpotmeter besteld en 2 ultra stille fan's voor onder de versterker. 9db, zal voorlopig wel stil genoeg zijn, hoop ik.
Re: SV572/3 SE
Update: Vandaag de 2 ventilatortjes van 40 mm in de bodem geplaatst onder de SV572 en de Alps motorpotmeter geplaatst.
De signaalbrom is helemaal verdwenen
de versterker wordt van binnen nog maar 45gr(was 60gr) en de voeding ook maar 45gr na een uur, dus gewonnen. maar een kleine keerzijde dat ondanks dat de ventilatortjes maar 9db zijn ze wel hoorbaar zijn
Ik heb er een regelbare voeding tussen zitten dus kan de spanning nog omlaag draaien zodat hij wat stiller wordt en dan kijken wat de warmte doet.
De signaalbrom is helemaal verdwenen
Ik heb er een regelbare voeding tussen zitten dus kan de spanning nog omlaag draaien zodat hij wat stiller wordt en dan kijken wat de warmte doet.
Re: SV572/3 SE
Nadat ik de Chinese motorpotmeter verwisseld had voor een Alps was het probleem opgelost.
De Alps heeft alleen een massa die ik heb doorverbonden de Chinees had een printje met in en uitgang massa die niet was doorverbonden., maar intern.
En daarna was de brom weg.
De Alps heeft alleen een massa die ik heb doorverbonden de Chinees had een printje met in en uitgang massa die niet was doorverbonden., maar intern.
En daarna was de brom weg.
Re: SV572/3 SE
Jazeker, ook bedankt voor het meedenken. Moet alleen nog de ventilatoren wat langzamer laten lopen, maken toch nog wel wat lawaai in de kast.
Re: SV572/3 SE
Goed gevonden van die pot.
Die ventilatoren zou je met een NTC op kunnen lossen.
Die ventilatoren zou je met een NTC op kunnen lossen.
Re: SV572/3 SE
Goed gevonden van die pot.
Die ventilatoren zou je met een NTC op kunnen lossen.
Ik denk dat ik het begrijp maar hoe weet je wat voor ntc er tussen moet?
https://www.otronic.nl/nl/w1209-dc12v-d ... 1AQAvD_BwE
Bedoel je zoiets?
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/pro ... act-263590
Of zoiets?
Re: SV572/3 SE
Mooi dat de brommert gevonden is
Heb je die fannetjes echt wel nodig? Op welke spanning lopen ze eigenlijk? Zijn het 12V DC fannetjes dan kun je een PC regelaartje daarvoor nemen. B.v. https://www.megekko.nl/product/0/620776 ... yGMAdSL3vY Zijn verder te kust en te keur te vinden in diverse PC shops.
Heb je die fannetjes echt wel nodig? Op welke spanning lopen ze eigenlijk? Zijn het 12V DC fannetjes dan kun je een PC regelaartje daarvoor nemen. B.v. https://www.megekko.nl/product/0/620776 ... yGMAdSL3vY Zijn verder te kust en te keur te vinden in diverse PC shops.
Re: SV572/3 SE
Peter, zonder fan loopt de temperatuur snel op naar 60gr in de kast onder de SV572, met fan maar 45gr en door de koele lucht werd meteen langs de buis gekoeld en de temp van de voeding liep daardoor ook wat minder hoog op. Zijn ze nodig......
Tja goede vraag met gewone trek van onderen wordt het geheel erg warm na een uur, de fan's zijn 12V en ik zou ze het liefst laten werken als de temp boven de 40/45 gr in de kast komt, dus automatisch.
Tja goede vraag met gewone trek van onderen wordt het geheel erg warm na een uur, de fan's zijn 12V en ik zou ze het liefst laten werken als de temp boven de 40/45 gr in de kast komt, dus automatisch.
Re: SV572/3 SE
nee, dat begrijp ik helemaal, maar je wil de temp binnen in de kast toch ook niet te hoog hebben, ik vind 60gr na een uur wel flink.
Re: SV572/3 SE
Ja 60 graden is zeker wat aan de hoge kant. Tussen de 40 en 50 is beter. Zal even zoeken, met nog wel ergens zo'n los 12v PC regelaartje hebben. Een thermostaat is mooi natuurlijk maar als je de fan zo instelt dat het op de lange duur niet meer dan 50 graden wordt lijk mij dat netjes. En hoe groter de fan, des te stiller. Dus kun je een 12cm kwijt is dat ook beter. Zal de PC rommeldoos eens omkiepenpeterl schreef: ↑do 12 sep 2024, 21:26Peter, zonder fan loopt de temperatuur snel op naar 60gr in de kast onder de SV572, met fan maar 45gr en door de koele lucht werd meteen langs de buis gekoeld en de temp van de voeding liep daardoor ook wat minder hoog op. Zijn ze nodig......
Tja goede vraag met gewone trek van onderen wordt het geheel erg warm na een uur, de fan's zijn 12V en ik zou ze het liefst laten werken als de temp boven de 40/45 gr in de kast komt, dus automatisch.
Re: SV572/3 SE
Ik had de fans nu niet vastgeschroefd maar met siliconenkit bevestigd waardoor ze niet resoneren en bijna niet hoorbaar zijn, maar de signaalbrom is terug
bleek dus door het geluid van de fan's te verdwijnen.
Ben vanmorgen een paar uur bezig geweest met die brom, eerst de 2 massa's aan de potmeter samengevoegd, doet niets anders.
Daarna 1 ingang van de massa losgekoppeld en die kant was dan totaal stil, maar de andere zijde maakte dan dubbel geluid leek wel.
Ook omgekeerd geprobeerd dus andere kanaal losgekoppeld, en dan was die daar stil met de brom aan de andere zijde.
Vervolgens de beide ingangen massa losgekoppeld en van de standen schakelaar waar alle massa van de signaaldraden bij elkaar komen rechtstreeks naar massa gebracht weer lichte brom op beide kanalen. Het is niet heftig hoor maar als het stil is in de huiskamer hoor je hem wel als je goed luistert. Jullie zullen het volgende week wel horen.
Ben vanmorgen een paar uur bezig geweest met die brom, eerst de 2 massa's aan de potmeter samengevoegd, doet niets anders.
Daarna 1 ingang van de massa losgekoppeld en die kant was dan totaal stil, maar de andere zijde maakte dan dubbel geluid leek wel.
Ook omgekeerd geprobeerd dus andere kanaal losgekoppeld, en dan was die daar stil met de brom aan de andere zijde.
Vervolgens de beide ingangen massa losgekoppeld en van de standen schakelaar waar alle massa van de signaaldraden bij elkaar komen rechtstreeks naar massa gebracht weer lichte brom op beide kanalen. Het is niet heftig hoor maar als het stil is in de huiskamer hoor je hem wel als je goed luistert. Jullie zullen het volgende week wel horen.
Re: SV572/3 SE
Na gisteren toch weer bezig gegaan met de lichte brom, ik heb van buiten de kast een rca kabel rechtstreeks naar de potmeter gebracht om binnen de kast de problemen uit te sluiten. Ook de weerstand bij de ingang naar massa van 1M naar 100K teruggebracht, maar helaas de brom blijft. Ik heb ook nog geprobeerd een 47r over de rca ingangen te zetten maar dat hielp ook niets.
Het enige wat wel helpt is als ik de ingangen echt kortsluit, dan is alles stil, zie rode verbinding.
Ik krijg dan toch het idee dat het bij de 6BM8 wegkomt. De signaal ingang is nu dus uitgesloten, net als de Sv572, die is alleen ook doodstil.
Het enige wat wel helpt is als ik de ingangen echt kortsluit, dan is alles stil, zie rode verbinding.
Ik krijg dan toch het idee dat het bij de 6BM8 wegkomt. De signaal ingang is nu dus uitgesloten, net als de Sv572, die is alleen ook doodstil.
Re: SV572/3 SE
Hoe is de gloei van de 6BM8 geaard? Wellicht komt er langs die weg wat binnen.
Re: SV572/3 SE
Niet dus, heb ik in het verleden wel geaard gehad met 2 100r weestanden naar de massa, maar met de inbouw van die printjes niet meer aangesloten.
Re: SV572/3 SE
Oh, mijn allereerste buizenversterkertje (een ECL82/6BM8 SE die ik nog steeds heb) bromde ook. Het duurde even voordat ik de oorzaak achterhaald had, maar na het aarden van de gloeidraad was het ding stil!
Re: SV572/3 SE
Ik laat het weten Jurgen, of het gelukt is. Wordt vandaag niets meer, familiefeest.
Re: SV572/3 SE
2x 100r Weerstanden naar de centrale min hebben helaas niet geholpen, ik raak door mijn mogelijkheden heen.
Er moet dus ergens rond de 2 trioden(6BM8) iets gebeuren wat dit veroorzaakt. hoogspanning is schoon, dus moet het ergens bij de buisjes wegkomen.
Er moet dus ergens rond de 2 trioden(6BM8) iets gebeuren wat dit veroorzaakt. hoogspanning is schoon, dus moet het ergens bij de buisjes wegkomen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: SV572/3 SE
gloeien op gelijkstroom al geprobeerd? Zou voor dit buisje denk ik niet heel veel uitmaken, maar even met een externe labvoeding 6,3VDC maken moet wel lukken toch?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: SV572/3 SE
M'n eerste buizenversterker was een KT88PP, kreeg ik ook niet stil. Met 2 acties wel: gloei stuurbuis met gelijkspanning voeden zoals Robert noemt, en 1 kant aan aarde. Als je wat restbrom overhoudt kan het zin hebben de afgeschermde kabel van ingang naar buis aan 1 kant te aarden, of juist niet, vond daar niet altijd logica in, even proberen. Maar die gelijkspanning moet het wel doen.
Oja, je kunt de stuurbuis er even uittrekken, weet je zeker dat het daar vandaan komt, brom die bij de eindbuizen wegkomt heb ik nog niet meegemaakt, versterking is daar ook veel minder natuurlijk.
Iets brom houd je vaak wel, maar wat is brom. Leg hier de grens altijd op 1mV (8 Ohm belasting dummyload), zit het daaronder weet ik dat je het gewoon niet hoort in je luisterruimte.
Oja, je kunt de stuurbuis er even uittrekken, weet je zeker dat het daar vandaan komt, brom die bij de eindbuizen wegkomt heb ik nog niet meegemaakt, versterking is daar ook veel minder natuurlijk.
Iets brom houd je vaak wel, maar wat is brom. Leg hier de grens altijd op 1mV (8 Ohm belasting dummyload), zit het daaronder weet ik dat je het gewoon niet hoort in je luisterruimte.
