Desktop Spiekert

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Desktop Spiekert

Bericht door John P »

Mijn subwoofer bij de computer heeft de geest gegeven en dus was het tijd om wat te fröbelen. Ik heb twee dikke boeken onder mijn monitor staan om de monitor op de goede hoogte te hebben. Daar is dus mooi plaats voor een leuk 2.1 systeem dacht ik en heb met voornamelijk reststukken en wat ik nog had liggen een kastje gebouwd. Ik heb alleen de woofer "nieuw" gekocht via marktplaats, en de rubber voetjes.

Fotoroman
Het begint met een plaat.
Het begint met een plaat.
Dat worden plankjes.
Dat worden plankjes.
Deze plankjes vormen zich tot doosje
Deze plankjes vormen zich tot doosje
Ik heb voor het eerst een nieuwe invalzaag gebruikt, dit ging nog niet helemaal vlekkeloos. De dikte van de zaagsnede en het zagen in verstek waren nog wel spelbedervers. Gelukkig had ik een grote flacon bruislijm.
Met een jasje aan wordt het geluid direct een stuk warmer.
Met een jasje aan wordt het geluid direct een stuk warmer.
Een Tang Band W5-876SA aan de achterkant.
Een Tang Band W5-876SA aan de achterkant.
Twee VIFA TC9FD-18-08 aan de voorzijde.
Twee VIFA TC9FD-18-08 aan de voorzijde.
De meting is iets te veel buiten de as, in de werkelijkheid is er te veel hoog.
De meting is iets te veel buiten de as, in de werkelijkheid is er te veel hoog.
De versterking gebeurt door een Ali versterkertje met sub uitgang en toonregeling. Er hoeft geen passieve sperkring gebruikt te worden. Al met al geeft dit een zeer redelijk geluid. Het geheel is iets te hoog, ik ga nog eens lagere voetjes kopen. Als ik dit weer zou doen dan zou ik een 4" woofer nemen, deze bepaalt namelijk de hoogtemaat.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Desktop Spiekert

Bericht door democles »

Petje af,dat je dat op zo,n klein balkonnetje voorelkaar krijgt.
Ik zou gillend gek worden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Desktop Spiekert

Bericht door ray5150 »

Ach, als je beperkt bent in de ruimte word je vanzelf inventief in het bedenken van slimme en praktische oplossingen.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Desktop Spiekert

Bericht door TTS »

Zo'n invalzaag kan nog een nare terugslag geven, maar daar lees ik gelukkig niks over.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Desktop Spiekert

Bericht door Barry2001 »

democles schreef: za 07 sep 2024, 16:03
Petje af,dat je dat op zo,n klein balkonnetje voorelkaar krijgt.
Ik zou gillend gek worden. :mrgreen:
Zegt de keukentafel-versterker-bouwert :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Desktop Spiekert

Bericht door Barry2001 »

Creatief met rest stukjes, weer een bewijs dat zelfbouw audio niet duur hoeft te zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Desktop Spiekert

Bericht door Pjotr »

Netjes zo! Dat is de ware zelfbouw :rock: Zo heb je ook nog een leuke basversterking van de muur en tafel.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Desktop Spiekert

Bericht door Shadow »

Geweldig =D>
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Desktop Spiekert

Bericht door SARK »

Erg gaaf gedaan!
John P schreef: za 07 sep 2024, 15:52
Het geheel is iets te hoog, ik ga nog eens lagere voetjes kopen. Als ik dit weer zou doen dan zou ik een 4" woofer nemen, deze bepaalt namelijk de hoogtemaat.
Je zou zelfs deze woofert downfiring kunnen maken om een paar cm's af te snoepen van de hoogte.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Desktop Spiekert

Bericht door Pjotr »

Met een gat in de tafel dan? :shock: Er zijn best leuke 10cm, breedbandertjes zelfs, die in een BR tot 60-70 Hz gaan. Echt lager bij de PC is even leuk maar leidt ook erg af vind ik.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Desktop Spiekert

Bericht door Ivo »

Een subsonische woemp luchtverplaatsing verwachten en niet horen leidt óók af.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”