luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Vorige keer was toch een prima opzet, helemaal vrij maar budget was toen 250 incl filter ofzo?
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Ja, dat wordt met kleintjes wat moeilijker qua bedrag en de eisen aan de drivers. Prijzen zijn soms flink gestegen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Bij de vorige wedstrijd was het budget 350 euris (voor stereo) incl filter en terminals, excl behuizing.
Aan wie het wil gaan organiseren, lees het topic van die wedstrijd eens door: viewtopic.php?t=26923
Opmerkingen/verbeteringen kunnen dan meegenomen worden voor een mooie en goede wedstrijd. Of mogelijk een heel andere opzet.
Denk dat als je iets van de grond wil krijgen er 1 mogelijk 2 mensen moeten zijn die het gaan organiseren, voorwaarden stellen, en een plan maken. Dit vast leggen, topic openen. Er is al wel eea gezegd wat mensen leuk zouden vinden om in de wedstrijd te hebben.
PS heb nog een doosje blinddoeken liggen van de vorige wedstrijd
Aan wie het wil gaan organiseren, lees het topic van die wedstrijd eens door: viewtopic.php?t=26923
Opmerkingen/verbeteringen kunnen dan meegenomen worden voor een mooie en goede wedstrijd. Of mogelijk een heel andere opzet.
Denk dat als je iets van de grond wil krijgen er 1 mogelijk 2 mensen moeten zijn die het gaan organiseren, voorwaarden stellen, en een plan maken. Dit vast leggen, topic openen. Er is al wel eea gezegd wat mensen leuk zouden vinden om in de wedstrijd te hebben.
PS heb nog een doosje blinddoeken liggen van de vorige wedstrijd
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
En toen bleef het stil
kom op mensen, wie pak(ken) dit op?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Ik ben het er niet mee eens... De kwaliteit van een 1-3 liter boxje van nu overtreft alle verwachtingen die je vroeger kon hebben. "Goed geluid komt niet uit melkpakjes" was een verwijzing naar een satelliet speaker van Bose, maar tegenwoordig komt daar "fullrange" het geluid uit. Ruim 10 jaar geleden had ik een paartje Bose Music Monitors, 2" fullrange met dubbele passieve membranen en DSP. Van de elektronica begreep ik niets maar deze opmerking gaf al aan dat het niet voor niets was dat het goed kon klinken:
viewtopic.php?p=1653211#p1653211
Heb laatst voor een feestje van mijn 13-jarige dochter de 2 enorme 3-weg 15" PA speakers weer weg gehaald toen iemand een JBL partybox mee had. Veel meer lol, dikker laag en luid genoeg om tegen een veilige grens qua dB's binnenshuis aan te spelen.
Compacte actieve speakers van nu gebruiken DSP en vooral dynamische EQ/compressie. Dit maakt dat het zachtjes volwassen klinkt, zonder over de nek te gaan als het wat harder moet. Wat dat betreft lopen we met passieve systemen gewoon hopeloos achter.
Maakt het voor een ontwerpwedstrijd wel overzichtelijker, tenzij de opmerking van Jeroen wordt meegenomen: maak het actief en draadloos te connecten... Ik ben daar niet in thuis, en alles met een stekker maakt het ingewikkeld zeg ik altijd
Edit: ik zie dat ik ongemerkt al weer een aantal berichten gemist had en had gelezen tot de vorige pagina. Aangaande een wedstrijd en organisatie, ik heb de vorige keer daar de skills voor gemist en de omvang onderschat (ben daarna ook nooit meer naar een meeting geweest) dus ik pas daarvoor
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Wouter, je moet de techniek slim benutten. In bijvoorbeeld volumio kun je een uitgebreide DSP plugin installeren. Daar zit ook een dynamic loudness bij, die reageert uitstekend op de dynamiek van de muziek. Je kunt ook nog instellen hoe fanatiek die zn werk doet. Ik geloof dat er zelfs instelbare compressie mogelijk is. Het zelf ontwikkelen en programmeren in DSP chips enzo maakt het inderdaad ingewikkeld, maar als je het zo op een microSD kaartje kunt zetten en in je streamer drukken, is het niet zo'n gedoe meer.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Niemand? Geen ontwerpwedstrijd dus 
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Maken we er een thema van? Kan ieder jaar wisselen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Goed plan Mark. Hoor ik daar een organisatie vrijwilliger?
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Ik hou me - gezien m'n medische situatie - even op de vlakte en probeer voor 2025 weer een luisterdag in Breda voor elkaar te krijgen, maar het is makkelijker als je in de buurt woont van een luisterdag...
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Haha, nou
Aangeven wat het thema is van deze editie en eventueel een ruimte daarvoor vrijhouden, al dan niet voorzien van de nodige versterking
Dan is alleen het wedstrijd element verdwenen.
Aangeven wat het thema is van deze editie en eventueel een ruimte daarvoor vrijhouden, al dan niet voorzien van de nodige versterking
Dan is alleen het wedstrijd element verdwenen.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Ik hoop het van harte, om alle welbekende redenen.
Dan stuur ik ook die kant op. (Mits ik niet op vakantie ben)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Begrijpelijk. Zie eerst dat je weer fit wordt, de rest is bijzaak.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Organisatie is wel wenselijk, anders wordt het net zo'n fiasco als die eerste Wouter-keer. Mensen gaan niet meer deelnemen, begrijpelijk, en (als het over Hengelo gaat) ik ga er geen inmiddels duurbetaalde ruimte voor vrijhouden. Aanmeldingen genoeg meestal, kunnen we beter wat mooie demo's in die ruimte doen.
En, voor wie denkt ik doe liever mee en wil daarom niet organiseren, zou niet weten waarom een organisator niet ook kan deelnemen. Jury is dan een ander verhaal natuurlijk, maar dat redt zich wel.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Barry, ik geloof dat ik destijds oprecht mijn excuses heb aangeboden en ik ben sindsdien ook niet meer naar een meeting gekomen mede vanwege schaamte maar ook een zeer naar gevoel. Ik heb op een harde manier geleerd wat ik al wel en zeker niet niet kon, maar inmiddels zijn we 8 jaar verder een spreken van een fiasco van die eerste Wouter-keer vind ik - hoe realistisch ook - niet chill. Ik heb net nog even de eerste 18 pagina's van dit topic terug gelezen en werkelijk nergens heb ik de ambitie uitgesproken/geschreven de boel daar ter plekke te organiseren. Wat meegenomen is naar opvolgende wedstrijden, is dat je vooraf duidelijk eisen moet stellen en zaken als een einddatum z.s.m. moet vaststellen. Het doel was meer creatieve instapmodellen met mooie topics om wat van te leren. Dat daarna er nog een vintage wedstrijd kwam en nog een ontwerp wedstrijd geeft ook aan dat het 2e deel van het citaat niet op gaat.
Ik heb sterk getwijfeld of ik bovenstaande nog maar weer eens uiteen wilde zetten, maar ik vond het niet bepaald constructief en merk dat ik het ook onterecht vind - mede omdat ik in mijn vorige post* al had aangegeven dat organiseren nou niet bepaald mijn ding was al heb ik net wel even weer gelezen met hoeveel energie ik getracht heb iets met elkaar samen op te zetten. Laten we in dat licht kijken naar iets van een ontwerp challenge, die uiteraard met een voltooid product gereed moet zijn en ordelijk ten gehore gebracht kan worden. Wat dat betreft heb ik er veel van geleerd, en zonder de hulp van Pappaleo destijds was ik met Acoustic Alignment uiteindelijk misschien wel nooit gestart. Veel geleerd over het ontwerpen, en over hoe optimisme en niet realistisch schakelen maakt dat je op je bek gaat, gelukkig daarmee wel stappen gezet en 100% tevreden klanten.
* vorige post:
Wellicht was het (citaat) niet zo scherp bedoeld, maar achter mijn nickname zit wel een persoon met een gevoelige kant. Mijn verzoek is denk ik helder, dus ik laat het graag hierbij.Edit: ik zie dat ik ongemerkt al weer een aantal berichten gemist had en had gelezen tot de vorige pagina. Aangaande een wedstrijd en organisatie, ik heb de vorige keer daar de skills voor gemist en de omvang onderschat (ben daarna ook nooit meer naar een meeting geweest) dus ik pas daarvoorAl zou ik gemotiveerd zijn het goed neer te zetten (hoop geleerd over mezelf de laatste jaren) al zou ik liever deelnemen aan het ontwerpen, maar er liggen nog zo veel (klus)projecten dat ik maar even niets ga roepen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Nee had ik niet (weer) met naam en toenaam hoeven noemen, voegt niets toe. Excuses daarvoor.
Heb nog wel een reply op je tekst, maar kies er nu voor het hierbij te laten, er is genoeg over gezegd.
Heb nog wel een reply op je tekst, maar kies er nu voor het hierbij te laten, er is genoeg over gezegd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Met waardering gelezen, dank. Je afsluitende regel toont dat je naast groot genoeg bent om excuses te maken ook wijs genoeg bent om te voorkomen dat ik me weer wil gaan verdedigen terwijl ik in alle eerlijkheid je waarschijnlijk in alles gelijk zou (moeten) geven.
Ik ben voor nu dan ook vooral benieuwd wat het verdere verloop (vooruit) is m.b.t. tot een ontwerp challenge.
Voor mezelf heb ik wel een mini monitor in de planning, maar die zal qua budget niet passen. In de woonkamer staat de Paper Hatt van TG, op een Hypex Fusion, met een klein beetje EQ/correctie voor de akoestiek & opstelling. Tof om te proberen in die kwaliteitsrange te ontwerpen, maar met (meer) budget(achtig) spul zal dat niet gaan.
Ik ben voor nu dan ook vooral benieuwd wat het verdere verloop (vooruit) is m.b.t. tot een ontwerp challenge.
Voor mezelf heb ik wel een mini monitor in de planning, maar die zal qua budget niet passen. In de woonkamer staat de Paper Hatt van TG, op een Hypex Fusion, met een klein beetje EQ/correctie voor de akoestiek & opstelling. Tof om te proberen in die kwaliteitsrange te ontwerpen, maar met (meer) budget(achtig) spul zal dat niet gaan.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Inderdaad,de Paper Hatt vind ik een mooi budget hebben.
In die prijsklasse kan je echt wat speciaals neerzetten.
In die prijsklasse kan je echt wat speciaals neerzetten.
