SB Satori AMT AT60NC

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef: za 10 aug 2024, 18:04
PET is wel het slechtste wat je kunt bedenken. Op boterhamzakjes na dan. Dat verweekt al bij 80 graden! Nou is er wel wat te zeggen over het fanatieke purisme van sommige audiofielen maar die colorfielen kunnen er ook wat van zeg ](*,)
Toch zijn volgens de wiki de Heil amt's van PET?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij sterk: Pak een petfles en je heatgun en have fun... :rock: PET is een verzamelnaam voor vele soorten polyesterfilms.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Shadow »

Dat slaat toch nergens op in tweeter? Daar sta je ook niet met een fohn op? En zoveel vermogen kan er niet in...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Pjotr »

Kun je zelf testen hoe heet het mag worden. Kapton i.i.g. 2 - 3 zo heet als PET. 99% van wat je aan elektrisch vermogen in een tweeter stopt wordt hitte.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Shadow »

40W rms voor de Heil/ESS, dat over een paar meter folie, dat lukt wel...maar ik denk dat je met een rendement van 96dB niet zo ver komt...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Walt »

112db is 100% rendement, dus ook met 96db grotendeels warmte.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Pjotr »

Neem je die toch... Dacht eigenlijk dat een AMT AT60NC of gelijkaardig het uitgangspunt was, staat de kleur je niet aan :shock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Shadow »

Daar stelde ik een vraag over, maar zoals altijd gaan er weer anderen aan de haal met het verhaal. Als het leerzaam is prima, maar dingen roepen zonder praktische ervaring met het ontwerpen van AMT's [-(
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: za 10 aug 2024, 18:58
Lijkt mij sterk: Pak een petfles en je heatgun en have fun... :rock: PET is een verzamelnaam voor vele soorten polyesterfilms.
Lastige keuze Peter wie ik nu moet gaan geloven, iemand die op een forum probeert overtuigend over te komen of iemand die al 25 jaar drivers ontwerpt.

Ik ga er over nadenken :goedzo:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door OWC »

Shadow schreef: za 10 aug 2024, 19:10
Dat slaat toch nergens op in tweeter? Daar sta je ook niet met een fohn op? En zoveel vermogen kan er niet in...
En dat is dan ook het antwoord.

Die dingen worden natuurlijk nooit zo heet.
De bandbreedte is ook maar super beperkt, 3kHz en daarboven (nouja misschien 2,5kHz).
Als er 10W nominaal doorheen gaat is het al veel.

We kunnen dit ook al vrij simpel begrijpen door een stapje terug te nemen en te realiseren dat deze dingen niet bij bosjes uit elkaar vallen.
Zelfs een goedkoop merk als Dayton kan zich dat niet veroorloven, laat staan producenten die hele speakersystemen leveren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef: za 10 aug 2024, 19:51
Daar stelde ik een vraag over, maar zoals altijd gaan er weer anderen aan de haal met het verhaal. Als het leerzaam is prima, maar dingen roepen zonder praktische ervaring met het ontwerpen van AMT's [-(
I.i.g.wel met het gebruik er van... en laten we het daar maar bij houden. Lekker op de man gaan spelen en jezelf op de borst kloppen met andermans veren getuigd ook niet van argumenten hebben.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door OWC »

:lol: De ironie.... :lol:

:bakkie: :proost:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Henkjan »

OWC schreef: za 10 aug 2024, 11:45
.

Weet iemand of Nick op vakantie is oid?
Ik probeer hem nu al een tijd lang te contacteren, maar krijg geen antwoord.... :(
Nick van BPA bedoel je? Die heeft de gewoonte als hij er niet is (vakantie, maar kan ook beurs oid zijn) om dan totaal niet op mails te reageren
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Walt »

Hier wat meer info over de Mundorf AMT tweeter productie/constructie:

https://www.mundorf.com/userdata/filega ... ion_v1.pdf
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Shadow »

Een oud lab in Keulen? :relax:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat sommigen onderschatten wat 10W energie betekent voor een diaphragma dat al deze energie moet afvoeren aan de lucht als slechte geleider. Een uitdaging voor AMT tweeters is omgaan met het toegevoerde vermogen en het vervormen van het diaphragma als gevolg daarvan. Dat dien je zoveel mogelijk te beperken.

Het andere materiaal dat veel gebruikt is voor planaire tweeters is Mylar. Dit is het materiaal voor de ESS AMT's. En waarschijnlijk ook voor de Hires versie van de Dayton AMT. Het geeft een wat hogere bandbreedte maar is gevoeliger voor hogere vermogens. Het is altijd een compromis. Ikzelf geef meer de voorkeur aan dynamiek, maar dat is een persoonlijke keuze.

-edit- Mylar is een vorm van PET.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 11 aug 2024, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Shadow »

Jij wil ook geen stadion leeg blazen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door jeroen_d »

Het is niet voor niets dat Kapton de industrie standaard is voor AMT's, andere mogelijkheden daargelaten. Einde discussie wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Walt »

Voor hifi gebruik is 10W continu op een tweeter bijna onmogelijk. Met speakers in de range 88dB rendement zul je doorgaans in normale huiskamer minder dan 1 watt continu gebruiken, met een crossover op 2500 Hz krijgt de tweeter misschien 15% daarvan. Kortstondige pieken van vele watts zijn weer minder intressant qua opwarm gedrag.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef: za 10 aug 2024, 10:34
OWC schreef: vr 09 aug 2024, 23:19
jeroen_d schreef: vr 09 aug 2024, 12:12
Wil jij Kapton grijs gaan maken? Lijkt me technisch gezien geen goed idee.
Laat ik het zo zeggen, iig niet geel.

De AMTHR-4 is bv niet geel, en presteert bijna gelijk, dus het moet te doen zijn lijkt me.
Het is dan ook geen Kapton folie wat ze voor die tweeter hebben gebruikt. Wat er wel is gebruikt, wordt niet vermeld. Bij alle andere AMT tweeters van Dayton staat het Kapton specifiek vermeld in de datasheet: Folded Kapton ribbon diaphragm delivers clean, detailed, and
highly dynamic output
En dat weten we van Kapton, is goed bestand tegen hogere temperaturen en levert een groot dynamisch bereik.
De AMTHR-4 loopt wel hoger door in frequentie dan de andere Dayton AMT's, dus het folie zal wel lichter zijn.
Dat iets niet specifiek vermeld wordt betekend niet dat het niet gebruikt wordt. Verder zie ik ook op het net Kapton in de kleuren rood, groen en blauw voorbij komen en zijn er inmiddels ook varianten die bijna doorzichtig zijn. En omdat je kapton probleemloos met een alu laag gelamineerd kan worden is het ook mogelijk om op de andere zijde een kleurcoating aan te brengen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door OWC »

Ik denk dat sommigen onderschatten
Ik denk dat sommigen onderschatten dat dit allemaal niet zo simpel is, niet zo uit te leggen valt met middelbareschool-fysica en wat minder moeten kletsen over dingen waar ze vrij weinig vanaf weten.
Dat vervolgens wel verwoorden alsof ze al jaren lang zulk soort dingen ontwerpen.

Maar goed, dat is mijn perceptie over zulk soort onderwerpen. :hide:
Ik kan redelijk wat natuur- en materiaalkunde volgen, maar het ontwikkelen van drivers is alles behalve simpel en vraagt jaren van praktische kennis en ervaring.

(persoon quote weggehaald, omdat niet specifiek op 1 persoon gericht is)
Plaats reactie