Toch zijn volgens de wiki de Heil amt's van PET?
SB Satori AMT AT60NC
Moderator: Beheerdersteam
Re: SB Satori AMT AT60NC
Lijkt mij sterk: Pak een petfles en je heatgun en have fun...
PET is een verzamelnaam voor vele soorten polyesterfilms.
Dat slaat toch nergens op in tweeter? Daar sta je ook niet met een fohn op? En zoveel vermogen kan er niet in...
Kun je zelf testen hoe heet het mag worden. Kapton i.i.g. 2 - 3 zo heet als PET. 99% van wat je aan elektrisch vermogen in een tweeter stopt wordt hitte.
40W rms voor de Heil/ESS, dat over een paar meter folie, dat lukt wel...maar ik denk dat je met een rendement van 96dB niet zo ver komt...
Neem je die toch... Dacht eigenlijk dat een AMT AT60NC of gelijkaardig het uitgangspunt was, staat de kleur je niet aan 
Daar stelde ik een vraag over, maar zoals altijd gaan er weer anderen aan de haal met het verhaal. Als het leerzaam is prima, maar dingen roepen zonder praktische ervaring met het ontwerpen van AMT's 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Lastige keuze Peter wie ik nu moet gaan geloven, iemand die op een forum probeert overtuigend over te komen of iemand die al 25 jaar drivers ontwerpt.
Ik ga er over nadenken
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
En dat is dan ook het antwoord.
Die dingen worden natuurlijk nooit zo heet.
De bandbreedte is ook maar super beperkt, 3kHz en daarboven (nouja misschien 2,5kHz).
Als er 10W nominaal doorheen gaat is het al veel.
We kunnen dit ook al vrij simpel begrijpen door een stapje terug te nemen en te realiseren dat deze dingen niet bij bosjes uit elkaar vallen.
Zelfs een goedkoop merk als Dayton kan zich dat niet veroorloven, laat staan producenten die hele speakersystemen leveren.
I.i.g.wel met het gebruik er van... en laten we het daar maar bij houden. Lekker op de man gaan spelen en jezelf op de borst kloppen met andermans veren getuigd ook niet van argumenten hebben.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Nick van BPA bedoel je? Die heeft de gewoonte als hij er niet is (vakantie, maar kan ook beurs oid zijn) om dan totaal niet op mails te reageren
Hier wat meer info over de Mundorf AMT tweeter productie/constructie:
https://www.mundorf.com/userdata/filega ... ion_v1.pdf
https://www.mundorf.com/userdata/filega ... ion_v1.pdf
Ik denk dat sommigen onderschatten wat 10W energie betekent voor een diaphragma dat al deze energie moet afvoeren aan de lucht als slechte geleider. Een uitdaging voor AMT tweeters is omgaan met het toegevoerde vermogen en het vervormen van het diaphragma als gevolg daarvan. Dat dien je zoveel mogelijk te beperken.
Het andere materiaal dat veel gebruikt is voor planaire tweeters is Mylar. Dit is het materiaal voor de ESS AMT's. En waarschijnlijk ook voor de Hires versie van de Dayton AMT. Het geeft een wat hogere bandbreedte maar is gevoeliger voor hogere vermogens. Het is altijd een compromis. Ikzelf geef meer de voorkeur aan dynamiek, maar dat is een persoonlijke keuze.
-edit- Mylar is een vorm van PET.
Het andere materiaal dat veel gebruikt is voor planaire tweeters is Mylar. Dit is het materiaal voor de ESS AMT's. En waarschijnlijk ook voor de Hires versie van de Dayton AMT. Het geeft een wat hogere bandbreedte maar is gevoeliger voor hogere vermogens. Het is altijd een compromis. Ikzelf geef meer de voorkeur aan dynamiek, maar dat is een persoonlijke keuze.
-edit- Mylar is een vorm van PET.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 11 aug 2024, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet voor niets dat Kapton de industrie standaard is voor AMT's, andere mogelijkheden daargelaten. Einde discussie wat mij betreft.
Voor hifi gebruik is 10W continu op een tweeter bijna onmogelijk. Met speakers in de range 88dB rendement zul je doorgaans in normale huiskamer minder dan 1 watt continu gebruiken, met een crossover op 2500 Hz krijgt de tweeter misschien 15% daarvan. Kortstondige pieken van vele watts zijn weer minder intressant qua opwarm gedrag.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat iets niet specifiek vermeld wordt betekend niet dat het niet gebruikt wordt. Verder zie ik ook op het net Kapton in de kleuren rood, groen en blauw voorbij komen en zijn er inmiddels ook varianten die bijna doorzichtig zijn. En omdat je kapton probleemloos met een alu laag gelamineerd kan worden is het ook mogelijk om op de andere zijde een kleurcoating aan te brengen.jeroen_d schreef: ↑za 10 aug 2024, 10:34Het is dan ook geen Kapton folie wat ze voor die tweeter hebben gebruikt. Wat er wel is gebruikt, wordt niet vermeld. Bij alle andere AMT tweeters van Dayton staat het Kapton specifiek vermeld in de datasheet: Folded Kapton ribbon diaphragm delivers clean, detailed, and
highly dynamic output
En dat weten we van Kapton, is goed bestand tegen hogere temperaturen en levert een groot dynamisch bereik.
De AMTHR-4 loopt wel hoger door in frequentie dan de andere Dayton AMT's, dus het folie zal wel lichter zijn.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik denk dat sommigen onderschatten dat dit allemaal niet zo simpel is, niet zo uit te leggen valt met middelbareschool-fysica en wat minder moeten kletsen over dingen waar ze vrij weinig vanaf weten.Ik denk dat sommigen onderschatten
Dat vervolgens wel verwoorden alsof ze al jaren lang zulk soort dingen ontwerpen.
Maar goed, dat is mijn perceptie over zulk soort onderwerpen.
Ik kan redelijk wat natuur- en materiaalkunde volgen, maar het ontwikkelen van drivers is alles behalve simpel en vraagt jaren van praktische kennis en ervaring.
(persoon quote weggehaald, omdat niet specifiek op 1 persoon gericht is)