Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Bericht door PimDriessen »

Beste Forum Leden,
Al jaren gebruik ik een voorversterker, via dit Forum ben ik indertijd 2015 geholpen door Anne, en andere Forum leden.
Nu doet zich een vreemd verschijnsel voor, wat eens in het halfjaar naar voren komt, zomaar uit het niets gaat het linker kanaal vervormen, het geluid is dan ook gelijk zachter dan het rechter kanaal.
Eerst verdacht ik mijn eindversterkers, omgewisseld het zijn mono eindversterkers, maar daar zit het niet in.
Afgelopen vrijdag begon het weer in het linker kanaal te vervormen, snoeren gecontroleerd schakelaars een paar keer over gehaald, de mono stereo schakelaar die een relais aanstuurt een aantal keren overgehaald, en dan is het ineens weer weg de vervorming, die dus alleen in het linker kanaal aanwezig is, afgelopen zaterdagavond de gehele avond naar muziek geluisterd, geen probleem in het linker kanaal aanwezig.
zondag avond installatie aangezet, en ja hoor daar was de vervorming weer in het linker kanaal aanwezig, heb toen maar een andere voorversterker neergezet, en die werkt perfect, de voorversterker die het probleem geeft staat nu op mijn werktafel, open geschroefd en het verbaasd me dat er helemaal geen stof in zit.
Hier een paar foto`s van het binnenwerk, hij is nog niet onder spanning geweest zins hij op mijn werktafel staat, was is wijsheid om deze fout op te sporen.
Met vriendelijke groet,
Pim

Heel vreemd dat de foto`s op z`n kop staan, ze staan in de map gewoon normaal afgebeeld.



IMG_3201.jpeg
IMG_3202.jpeg
IMG_3203.jpeg
IMG_3204.jpeg
IMG_3205.jpeg
IMG_3206.jpeg
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Bericht door PimDriessen »

Beste Forum Leden,
Het verslag van een gedeelte van de bouw van deze voorversterker nog even doorgelezen, en toen kwam het plotseling naar boven, het is waarschijnlijk oscillatie, want dat is bij de bouw ook naar voren gekomen, ben benieuwd of ik het kan oproepen nu dat de voorversterker op mijn werktafel staat, de ingangscondensatoren die naar aarde zitten, van linker en rechter kanaal op waarde gaan meten, en zien op er verschil in zit.
Dat zou een mooie uitkomst zijn.
Met vriendelijke groet.
Pim Driessen
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Bericht door Shadow »

Met alle respect voor je bouw, maar signaaldraden graag twisten en uit de buurt van voeding houden, aarding van voeding aan de kast en van signaal via 100r/100nF parallel aan de kast.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Bericht door PimDriessen »

Dag Shadow,
Bedankt voor je reactie, het twisten van de signaaldraden, dat wordt in dit geval moeilijk.
Want de signaal draden zitten links en rechts in de kast, is het twisten met een massa draad naar de kast een optie?.
De aarding ligt met een steraarde aan de bodem van de kast, aarding van het signaal gaat via de ingangsprint waar de tulp chassis delen op zitten ook naar de steraarde op de bodem van de kast.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Bericht door Shadow »

Ah, ok, zonder afscherming of weerstand liggen de signaal aarde en voedings aarde dus aan elkaar? Als dat zonder brom ging is dat bijzonder, maar niet waar je probleem zat, op wat voor ontwerp is dit gebouwd, of een kit?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Bericht door democles »

Haal de steraarde er uit.
Maak een busaarde,
Een draad van voeding naar voorversterker.
Eventuel twee aardpunen op het chassis.
1 voor de voeding en 1 voor de versterker.
Vooral de ingang is gevoelig,doe dit afgeschermd.
Dus vanaf de potmeter naar de vertsterker.
Aan 1 kant aarden want anders creëer je een een aard lus.

Je printen zijn wel mooi :goedzo:
Je bedrading is volgens Italiaans ontwerp,spaget............. :lol:
Laatst gewijzigd door democles op wo 14 aug 2024, 2:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Bericht door Kappa7 »

Zo plat als de bovenstaande heren zou ik het niet willen zeggen maar je routing van je bekabeling zou zeker een factor kunnen zijn.
Probeer alle zo kort mogelijk te houden en mogelijk zal je daarvoor de posities van je printjes aan moeten passen.
Zo zou ik beginnen bij je ingang selectie wat nu allemaal eerst naar voor gaat om daar geschakeld te worden.
Dat kan allemaal achter in je versterker gebeuren.
Verleng waarnodig de assen van je ingang selectie en je volume regelaar.
Op die manier blijft alle signaal achter in je versterker.
De spanning en controll functies kunnen dan naar voor.
Verder voor je signaal intern afgeschermde kabel gebruiken met 0 en signaal beide aangesloten.
Gebruik je liever losse draad, dat kan ook maar dan wel twisten.
En probeer het logies te houden kijk naar je signaal pad en volg dat ook met je 0.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Bericht door douwebakker »

Hoi Pim, is het wel verstandig om gelijk maar de hele bedrading te veranderen en de printen te herschikken. Het apparaat heeft immers jaren probleemloos gewerkt. Je weet ook niet zeker dat het door oscillatie komt. Misschien is het wel een slechte soldering die geen contact meer maakt. Ik zou als ik jou was er eens rustig voor gaan zitten en alle solderingen checken. Het veranderen van de steraarde naar verschillend aardplaten op het chassis zou ik zeker niet doen. De bedrading zou misschien ook wel wat netter kunnen maar zou dat je problemen oplossen?
Heb je trouwens nog schema’s van deze versterker?
Douwe
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Bericht door PimDriessen »

Shadow schreef: ma 05 aug 2024, 22:56
Ah, ok, zonder afscherming of weerstand liggen de signaal aarde en voedings aarde dus aan elkaar? Als dat zonder brom ging is dat bijzonder, maar niet waar je probleem zat, op wat voor ontwerp is dit gebouwd, of een kit?
Dag Shadow,
Hij heeft altijd zonder brom gefunctioneerd.
De voorversterker is opgebouwd met behulp van diversen schema`s van Accuphase, het zijn twee voorversterkers in een behuizing, die zijn om te schakelen via een draaischakelaar op de voorkant, die activeert een aantal relais.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Bericht door PimDriessen »

democles schreef: di 06 aug 2024, 2:05
Haal de steraarde er uit.
Maak een busaarde,
Een draad van voeding naar voorversterker.
Eventuel twee aardpunen op het chassis.
1 voor de voeding en 1 voor de versterker.
Vooral de ingang is gevoelig,doe dit afgeschermd.
Dus vanaf de potmeter naar de vertsterker.
Aan 1 kant aarden want anders creëer je een een aard lus.

Je printen zijn wel mooi :goedzo:
Dag Democles,
Bedankt voor je advies, deze voorversterker speelt al meer dan 9 jaren, en af en toe is er een probleem in het linker kanaal, dus if something works fine, don't fix it, is mijn motto.

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Bericht door PimDriessen »

Kappa7 schreef: di 06 aug 2024, 9:20
Zo plat als de bovenstaande heren zou ik het niet willen zeggen maar je routing van je bekabeling zou zeker een factor kunnen zijn.
Probeer alle zo kort mogelijk te houden en mogelijk zal je daarvoor de posities van je printjes aan moeten passen.
Zo zou ik beginnen bij je ingang selectie wat nu allemaal eerst naar voor gaat om daar geschakeld te worden.
Dat kan allemaal achter in je versterker gebeuren.
Verleng waarnodig de assen van je ingang selectie en je volume regelaar.
Op die manier blijft alle signaal achter in je versterker.
De spanning en controll functies kunnen dan naar voor.
Verder voor je signaal intern afgeschermde kabel gebruiken met 0 en signaal beide aangesloten.
Gebruik je liever losse draad, dat kan ook maar dan wel twisten.
En probeer het logies te houden kijk naar je signaal pad en volg dat ook met je 0.
Dag Kappa,
Bedankt voor je reactie.
De ingangsprint op de achterkant wordt via een elektronische schakeling via een paar kabeltjes bedient, dus alle signalen zitten achterin, alleen de potmeter zit voorin maar geeft geen probleem, ik ga nu eerst het probleem opzoeken en oplossen.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Bericht door PimDriessen »

douwebakker schreef: di 06 aug 2024, 10:47
Hoi Pim, is het wel verstandig om gelijk maar de hele bedrading te veranderen en de printen te herschikken. Het apparaat heeft immers jaren probleemloos gewerkt. Je weet ook niet zeker dat het door oscillatie komt. Misschien is het wel een slechte soldering die geen contact meer maakt. Ik zou als ik jou was er eens rustig voor gaan zitten en alle solderingen checken. Het veranderen van de steraarde naar verschillend aardplaten op het chassis zou ik zeker niet doen. De bedrading zou misschien ook wel wat netter kunnen maar zou dat je problemen oplossen?
Heb je trouwens nog schema’s van deze versterker?
Douwe
Dag Douwe,
Dat was ik ook zeker niet van plan, om alle bedrading te gaan vervangen, want het apparaat heeft inderdaad probleemloos gewerkt, en ik weet ook inderdaad niet of het oscillatie is, bij nader inzien lijkt dat niet logisch, want dat is niet iets wat om het half jaar terug komt, jou advies om eens goed naar de soldeercontacten te gaan kijken ga ik opvolgen, ik denk dat het voor de printen van de versterking aanwezig is, dus de ingangsprint en of de twee mono potmeters waar de Balance mee wordt ingesteld.
Er is een schema aanwezig, moet het even opzoeken, en dan plaats ik het hier.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Bericht door Kappa7 »

PimDriessen schreef: di 06 aug 2024, 13:32
Kappa7 schreef: di 06 aug 2024, 9:20
Zo plat als de bovenstaande heren zou ik het niet willen zeggen maar je routing van je bekabeling zou zeker een factor kunnen zijn.
Probeer alle zo kort mogelijk te houden en mogelijk zal je daarvoor de posities van je printjes aan moeten passen.
Zo zou ik beginnen bij je ingang selectie wat nu allemaal eerst naar voor gaat om daar geschakeld te worden.
Dat kan allemaal achter in je versterker gebeuren.
Verleng waarnodig de assen van je ingang selectie en je volume regelaar.
Op die manier blijft alle signaal achter in je versterker.
De spanning en controll functies kunnen dan naar voor.
Verder voor je signaal intern afgeschermde kabel gebruiken met 0 en signaal beide aangesloten.
Gebruik je liever losse draad, dat kan ook maar dan wel twisten.
En probeer het logies te houden kijk naar je signaal pad en volg dat ook met je 0.
Dag Kappa,
Bedankt voor je reactie.
De ingangsprint op de achterkant wordt via een elektronische schakeling via een paar kabeltjes bedient, dus alle signalen zitten achterin, alleen de potmeter zit voorin maar geeft geen probleem, ik ga nu eerst het probleem opzoeken en oplossen.
Groet,
Pim
Juist interferentie en ossilatie kan komen door lange kabels en een slechte routing.
Er zijn nu al3 mensen hier die je daar op wijzen maar blijkt het niet serieus te nemen.
Maar goed veel plezier methe fout zoeken.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Voorversterker gaat in linker kanaal ineens vervormen.

Bericht door PimDriessen »

douwebakker schreef: di 06 aug 2024, 10:47
Hoi Pim, is het wel verstandig om gelijk maar de hele bedrading te veranderen en de printen te herschikken. Het apparaat heeft immers jaren probleemloos gewerkt. Je weet ook niet zeker dat het door oscillatie komt. Misschien is het wel een slechte soldering die geen contact meer maakt. Ik zou als ik jou was er eens rustig voor gaan zitten en alle solderingen checken. Het veranderen van de steraarde naar verschillend aardplaten op het chassis zou ik zeker niet doen. De bedrading zou misschien ook wel wat netter kunnen maar zou dat je problemen oplossen?
Heb je trouwens nog schema’s van deze versterker?
Douwe
Dag Douwe,
Hier het schema van de voorversterker.
Groet,
Pim
ScreenShot3274.jpg
Plaats reactie