K-Tube + fieldcoil project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Walt »

Mooie spullen allemaal! Wel dus nog heel veel werk te verzetten qua filtering. Ga je zelf meten of krijg je hulp daarbij?

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

Helemaal knetter! :lol:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Mooi om je vorderingen zo te zien.
Blijft een imposant geheel om te zien!.
rdv300b833

Bericht door rdv300b833 »

Goedemorgen Walter, Dre en Kappa7,

ik krijg zeker super-hulp van "audio/ETF-collega" Stephan. Hij is een vaste deelnemer in onze ETF-groep en leeft met/voor metingen (is zijn beroep). Dus daar ben ik serieus mee geholpen want mooie spulletjes zijn leuk....goed inzetten van die spulletjes is een vak apart en maakt een set van OK/goed naar groots. Zijn credo: "if you can measure it you can improve it". Fantastische instelling ! Super geschikte gast.
We leven wel een paar honderd kilometer uit elkaar dus even een bezoekje is een planning. Maar op de ETF neemt hij een deel van zijn meetapparatuur mee en daarmee gaan we helemaal los. Stephan op links.
Stephan (links) naast de measuring wall....da's allemaal mee te nemen naar de eTF. Ik kijk er nu al weer naar uit !
Stephan (links) naast de measuring wall....da's allemaal mee te nemen naar de eTF. Ik kijk er nu al weer naar uit !
Knetter is een uitdrukking. Ik maak graag gebruik van Chantal's (mijn betere helft die dit allemaal maar "normaal" vindt) uitdrukking: "audioten". Een leuke samentrekking van audio + idioten. We doen er niemand kwaad mee maar zijn totaal onbegrijpelijk voor het grote publiek. Ik zie "audioot" als een ere-titel !
We zijn, ieder op onze eigen manier, bezig met optimale audio-presentatie. Voor de ene is dat helemaal losgaan op een buizenbak, de andere doet exotische componenten, de volgende fantastisch houtwerk voor de luidspreker, etc etc.

Imposant mag het misschien wel zijn (...klinkt het ook in mijn oren...); het is ook echt serieus groot/zwaar. Da's precies waarom ik graag naar de ETF ga want da's een 4-daags event. De speakers wegen zo'n 120 kg/stuk en da's gewoon niet meer grappig voor een 1 daagse luisterdag. Er moeten ook nog een crossover mee (30 kg), 4 eindversterkers (vriendelijk gerekend 120 kg want ik neem bewust de 35TG-triode eindbakken niet mee want die wegen al 120 kg), en de bronnen en voorversterker. Het is gewoon best veel tezamen. En als je dan ook nog eens een ruimte moet delen met anderen en een paar uur speeltijd krijgt wordt de effort wel heel veel. Daarbij was de grootste afknapper dat een onverlaat gewoon aan de spullen zat want wou even voelen op een luisterdag. Alleen al het idee dat iemand de onbeschoftheid heeft om ongevraagd aan spullen van anderen te zitten en niet eens snapt dat een verandering in een crossover (...daar zat hij aan...heb hem net niet in elkaar gebeukt...) kan leiden tot vernieling van drivers die frequenties/energie toebedeeld krijgen die ze gewoon niet KUNNEN verwerken. Heb na de laatste luisterdag wel veel meer respect voor de organisatoren van die events gekregen.....

Met muzikale groet,
Reinout
richard

Bericht door richard »

rdv300b833 schreef: zo 04 aug 2024, 11:14
Alleen al het idee dat iemand de onbeschoftheid heeft om ongevraagd aan spullen van anderen te zitten...
Dat is wel een punt van aandacht op luisterdagen. Het is niet de eerste keer dat iets kapot gaat door verkeert aansluiten of onhandig gedrag. Dan is het tenminste een schamele geruststelling als de eigenaar zelf hiervoor verantwoordelijk is.

Maar mooie spullen hoor! Zo'n First Watt F1 zou het ook goed doen met full range breedbanders die daarmee veel meer lineair spelen.
rdv300b833

Bericht door rdv300b833 »

Goedemorgen Richard,

je hebt helemaal gelijk : de F1 is destijds precies voor die reden gemaakt...aansturing van een breedbander met een minimaal (serie)filter.
Wat ik hoor op het diyaudio-forum is dat de vele F1's ook worden gebruikt als hoofdtelefoonversterker (K1, Stax, die membraan/folie-typen) vanwege het lage ruisniveau.

Met muzikale groet, Reinout
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”