K-Tube + fieldcoil project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door rdv300b833 »

Goedemiddag hsmeets, de vorm van die je aanhaalt is extreem belangrijk. Die moet dus juist niet afgerond zijn maar altijd haaks gericht op de centrale as.
Als we elkaar eens zien bij een audiotreffen laat ik dat graag zien....
Dit is ook al aangegeven in het originele patent van de heer Karlson (dat toen een heel andere toepassing had).

Ben nu bezig met de reflecties in het afstraaldiagram op de houders waar de K-tubes zijn ingeklemd.

Met muzikale groet, reinout
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Pjotr »

Mooi gemaakt, spannend Reinout! :sure: Hoe klinkt nu zo'n K-tube in verhouding tot een dome tweeter? Wat is daar zo wezenlijk anders aan?
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond Pjotr,

zoals iedere goede tweeter of mid-range: als een goede tweeter of mid-range.

Voordelen van een K-tube:
- je kan/moet compressiedrivers gebruiken en daarmee ben je gelijk bij de hoog-rendement drivers belandt. Als buizenversterker-bouwer een fijne constatering. Normaal worden compressiedrivers van een hoorn voorzien maar hoorns zijn uitzonderlijk plaatsinggevoelig / groot / zeer frequentiegebonden / etc. Een echt goed hoornsysteem is tof; en een vak apart. Laat staan de gigagrote ruimte die je nodig hebt om de hoorns goed te laten "ademen". Een K-Tube heeft daarmee het voordeel van het rendement van een compressiedriver en NIET de nadelen van een hoorn.
- een dometweeter heeft een rondom afstraling naar voren. Ook omhoog/omlaag waar (on)gewenste reflecties met vloer/plafond kunnen plaatsvonden. Daar is wat aan te doen met waveguides maar ook dat heeft weer haar uitdagingen. Een K-tube heeft een netjes afstraalgedrag naar voren maar in de vorm van een soort horizontaal sinaasappel-partje. Daar valt dus mee te richten naar je gewenste luisterlocatie.

De driver bepaalt de kwaliteit van je mid/hoog. De K-tube zorgt "slechts" voor de verspreiding van het geluid en die is t.o.v. een dome-driver of hoorn-systeem veel sneller breed in afbeelding. De eerste toepassing van de K-tubes was dan ook in discotheken waar deze techniek/waveguide zorgde voor een snelle verspreiding van het hoog zodat je overal al het geluid had en niet alleen die dampende bas-dreunen.....
En vervolgens in de vergetelheid geraakt.........
vergetelheid-folder....
vergetelheid-folder....
De K-tube is net als een hoorn of waveguide heel gevoelig voor de juiste match met de driver. De ene combi werkt prima en de andere combi is het net niet. En het scheelt soms maar 1 typenummertje van dezelfde fabrikant. Zo werkt de FaitalPro HF104AK super (meegenomen naar een audio-treffen) en de HF105 leverde alleen maar sippigheid op.

Met muzikale groet,
Reinout
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Pjotr »

Mooi duidelijk verhaal, dank je Reinout. Ben wel er benieuwd naar om ze eens te horen op een luisterdag. Een vergelijkbaar afstraal patroon hebben ribbon tweeters eigenlijk ook. Die hebben dan misschien weer niet het rendement maar dan ook weer geen aanpassingsmoeilijkheden met drivers. Overigens met het bouwen van diverse full range Karlson kasten kwam ik er ook al achter dat de ene speaker het geweldig doet en het met andere flut wordt.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door rdv300b833 »

nadelen van een K-tube zijn er natuurlijk ook.......ik ken maar weinig systemen die geen enkel nadeel hebben. Anders hadden we allemaal dat exootje wel gehad....

1e nadeel: in tegenstelling tot een hoorn bundelt een K-tube dus niet; het verspreidt het geluid alleen maar. Daarmee kan je dus niet 1-op-1 een hoorn voor een K-tube omzetten want op je standaard luisterplek kom je dan een aantal dB tekort !

2e nadeel: ziet er niet uit. Ik krijg van alles te horen door luisteraars hier. Van "sneeuwkanon" tot "lijkt wel een bezoekje aan de gynaecoloog". Nou heeft mijn set toch de esthetische uitstraling van een electronica-shop dus zal mij boeien. Bovendien staat de set boven en niet in de woonkamer waar iemand er aanstoot aan kan nemen.
Maar voor iemand die zo'n setje beneden zou hebben staan zou dit zo maar een dingetje kunnen zijn.
Voorbeeld de toepassing van K-Tube door Wolf von Langa.
von Langa's K-tube toepassing
von Langa's K-tube toepassing
Een van de fraaist klinkende luidspreker door hem ooit gemaakt. En nooit verkocht vanwege de optiek. Da's dus commercieel killing !

3e nadeel. Je hebt wat uitzoekwerk te doen. Er is een bestaand/bekend patent. Er is destijds 1 firma geweest die deze techniek commercieel op de markt heeft gezet (Transylvania Power Company met hun "the Tube") en voor de rest is het doorgeslagen hobbyisme. Voor mij juist onderdeel van audio maar voor iemand die daar de tijd niet voor heeft wederom killing.

Met muzikale groet,
Reinout
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Leeuwarden »

Tja, ik vind zo’n K-tube er uitdagend spannend uitzien. Zou graag eens zo’n systeem horen! Zijn er geen kitjes…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Pjotr »

rdv300b833 schreef: wo 22 jun 2022, 20:43
........Voor mij juist onderdeel van audio maar voor iemand die daar de tijd niet voor heeft wederom killing.

Met muzikale groet,
Reinout
Niet alleen de tijd denk ik, ook de benodigde tooling! Je kunt dit allemaal wel uitbesteden en er zijn ook bedrijfjes die dergelijke uitdagingen aan kunnen en leuk vinden, het gaat dan wel flink in de papieren lopen.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door rdv300b833 »

nope....op www.diyaudio.com is een actieve community met oa files voor 3D-printen wat een leuk instapresultaat geeft.
En dan moet je verder. Dat lukt mij niet alleen. Ik heb wel vervolg-ideeen maar niet de mogelijkheid om dat in metaalwerk om te zetten.
Lang leve de audiogroep waarbij we allemaal wat inbrengen. De ene meetmogelijkheden, de andere metaalwerk, etc etc.
Zo is 1 collega uit de audiogroep nu bezig de base-plate van de K-tube houder te voorzien van structuur om rest-ellende weg te werken.
Heel benieuwd naar zijn resultaat. Naar hem gaan mijn K-tubes straks naar toe om in combinatie te meten.
baseplate 1e proto
baseplate 1e proto
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Pjotr »

Oh, dat is mooi :rock: Daar moet Jan dan ook maar eens aanbellen :D Lijkt mij overigens wel dat je voor een beetje diffusie wel wet grotere structuren nodig hebt dan op die foto.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door rdv300b833 »

valt wel mee hoor...
Ik gebruik de (hoog) K-tube vanaf dik 4K; dan heb je veel minder grote vlakken/structuren nodig.

Mijn vrouw heeft dit al het audio-spijkerbed genoemd......geen commentaar
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Walt »

Het je geen last van kamfilter effecten met die mid en hoog K-tube naast elkaar? Een opstelling boven elkaar zou ook wel kunnen toch?
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Rob Dingen »

Zijn er wel metingen die staan er nog niet in dit topic.

Rob
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Walt »

Het is algemeen ‘ geaccepteerd’ dat mid en tweeter beter boven elkaar kunnen, vandaar de vraag.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: za 25 jun 2022, 10:02
Het is algemeen ‘ geaccepteerd’ dat mid en tweeter beter boven elkaar kunnen, vandaar de vraag.
Ja raar eigenlijk. Waar heb je dat gehoord?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Walt »

In ieder geval niet van jou… :rofl:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Kappa7 »

Walt schreef: za 25 jun 2022, 10:02
Het is algemeen ‘ geaccepteerd’ dat mid en tweeter beter boven elkaar kunnen, vandaar de vraag.
Misschien moet ik mn maggies dan maar op zijn kant leggen :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Walt »

Dan wordt het erger, dan heb je de kamfilter werking over het hele bereik, nu alleen in de crossover zone.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Pjotr »

Dan föhn je ze toch weer :sure:
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door jvenema »

Meestal is de spreiding in luister positie in horizontale vlak groter als in verticale vlak. Als dat zo is dan is positie boven elkaar wat beter, het hangt natuurlijk ook af van crossover frequentie, want als die laag is dan heb je ook een grote luisterhoek
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond Zelfbouwaudio-forum,

al weer veel te lang geleden dat ik iets gepost heb dus dit wordt een langere mail....

Recap: ben lekker bezig met fieldcoil-drivers, open baffles en k-tubes (zie hiervoor).
Voor demo's had ik een los paartje luidsprekers maar die waren best groot om ook even op het audiohok te zetten.
Dus.....in plaats van een losse 2-wegger en 3-wegger ga ik voor de 4 weg waarbij iedere driver vooral netjes in een lineair gedeelte mag opereren.
Aangezien al die fieldcoil drivers lompe electromagneten hebben wegen die drivers ergens tussen de 6 en 20 kg......dus dat wordt een modulaire speaker (om de boel te kunnen verplaatsen).
Ik kon gebruik maken van een prototype frame opgebouwd uit 20X50 mm aluframe waar ooit de woofer voor was gemaakt.
luidspreker-frame
luidspreker-frame
De woofer (15" geweld) past natuurlijk prima
von Langa A1500
von Langa A1500
ingebouwde woofer
ingebouwde woofer
De 10" midbas kost wat meer moeite om die pasklaar te krijgen; dat wordt metaalwerk middels een tussenframe:
von Langa AC-2676 met tussenframe
von Langa AC-2676 met tussenframe
da's een baffle.....niet te tillen....
da's een baffle.....niet te tillen....
konusspeakers geplaatst vooraanzicht
konusspeakers geplaatst vooraanzicht
konusspeakers geplaatst achteraanzicht
konusspeakers geplaatst achteraanzicht
De 1" en 2" K-tubes met compressiedrivers komen op een systeem-montageplaat. De K-tubes zijn instelbaar in afstraalhoek middels wat toffe gereedschaps-onderdelen van een CNC-freesbank.
plaatsing K-tubes
plaatsing K-tubes
De zijkanten van het frame is simpel: 25 mm multiplex. Alles verschroefd zodat de boel weer uit elkaar kan. Je kan goed zien dat de achterzijde gewoon open is.
hout binnen
hout binnen
hout geplaatst
hout geplaatst
En daarmee staat een paartje toffe luidsprekers
set overzicht
set overzicht
.

In de volgende mail ga ik verder met voedingen, crossovers en aansturing.
Tot zo.....
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door rdv300b833 »

vervolg...

Fieldcoils hebben natuurlijk een externe voeding nodig en tot nu gebruikte ik toffe Rohde & Schwarz labvoedingen. Heerlijk precies en ruim bemeten maar feitelijk teveel vermogen want in de praktijk blijken deze fieldcoils steeds een bepaalde stroomsterkte te willen zien (rond de 2 A) en daarvoor heb je geen 20 ampère variabele voedingen voor nodig.
Dus overgegaan naar wat behapbare voedingen en dat scheelt in ruimte !
de Rohde & Schwarz stapel achter; de nieuwe voedingen voor
de Rohde & Schwarz stapel achter; de nieuwe voedingen voor
gewoon netjes lineair uitgelegd; geen geschakelde spullen hier....
gewoon netjes lineair uitgelegd; geen geschakelde spullen hier....
Ik stuurde mijn vorige speakers eerst passief aan maar langzaam doch zeker maakte ik steeds meer gebruik van actieve componenten. Eerst Behringer (vriendelijk geprijsd, ruime regelmogelijkheden) maar da's digitaal/DSP en dat klinkt gewoon niet lekker. Via Bryston 10B genoten van een analoge crossover en dat blijkt de klankmatige juiste weg voorwaarts. Maar dat product heeft weer weinig regelmogelijkheden.
Uiteindelijk de Pass Labs XVR-1 gevonden die beide werelden verenigd: veel regelmogelijkheden + analoog.
Daar heb ik er dan wel gelijk 3 voor nodig voor een 4 weg-systeem.....
XVR-1 met externe voeding
XVR-1 met externe voeding
plaatje binnenzijde XVR-1
plaatje binnenzijde XVR-1
stapeltje
stapeltje
Ik heb wel eens zo'n XVR-1 naar een luisterdag meegenomen. Tikje supersip dat onverlaten het destijds leuk vonden (?) om toen aan de instellingen te zitten.....

Ik had dus even geen 4e versterker om de woofer aan te sturen en wilde niet eerst een nieuwe buizenbak bouwen. Dus rondgekeken en First Watt biedt met haar producten interessante versterker-oplossingen. De First Watt F1 doet het prima met de woofers. Wel gelijk een afwijkende eindbak met wel 2 x 10 watt / klasse A / afsluitimpendantie 80 ohm (geen schrijffout !) / enkele gainstage / 100 picowatt ruis.... (echt stil)......het is namelijk een stroomversterker i.p.v. de standaard spanningsversterkers wat in audio gebruikelijk is. Met stroomversterkers kan je niet zomaar een crossover aansluiten want dat leidt niet tot het gewenste resultaat want dat crossover is uitgelegd voor een spanningsbron....niet voor een stroombron.
Daar heb ik gelukkig geen last van want ik filter actief dus de F1 hangt rechtstreeks aan de woofer.
First Watt als 4e versterker
First Watt als 4e versterker
effe zoeken
effe zoeken
iedere First Watter heeft dezelfde behuizing
iedere First Watter heeft dezelfde behuizing
binnenzijde F1
binnenzijde F1
Interessante opzet: 1 pp-paartje mosfets als versterkend element per kanaal; aangestuurd door 3 current sources.

Daarnaast ben ik nu aan het spelen met de F8. Totaal verschillende opzet (natuurlijk niet de kast want da's standaard). EEns zien en vooral horen welke match tussen versterker - luidsprekerdriver het best is.

Dus daar ben ik nu mee bezig
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door rdv300b833 »

Dus de set is nu zo:
overzichtje 1
overzichtje 1
"detail"
"detail"
Een prima werkende mix van buizenbakken en solid state.
Over een paar maanden is er weer ETF en dan gaat dit gebeuren mee. Blij dat ik alles modulair heb aangepakt en nu ook alternatieven heb voor de grotere 120 kg buizen eindversterkers want die laat ik nu mooi thuis....
Staan op de foto even werkloos ter zijde aan de rechterkant. Daarmee is de set niet minder warmte-verstokend geworden want die First Watters worden gewoon 50 graden hoor.....dat blijkt gewone bedrijfstemperatuur.

Met muzikale groet,
Grtz, Reinout

Had ook de F8 genoemd; hierbij een plaatje van de binnenzijde....bekende opzet maar totaal andere inhoud. Hier een JFET ingang - MOSFET-uitgang.
F8 binnenzijde
F8 binnenzijde
Bijlagen
setje inbouw/uitbouw/opbouw
setje inbouw/uitbouw/opbouw
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Walt »

Krijg je geen last van kamfilter effecten rond het crossover pint met die k-tubes zo naast elkaar ipv boven elkaar?
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door rdv300b833 »

Hi Walt ,

merk ik op dit moment weinig van....maar dat wordt nog wel opgemeten. Fysiek die 2 drivers boven elkaar monteren zou trouwens een sippe klus zijn waar ik niet naar uit sta te kijken. Moet echt wel winst opleveren voordat ik aan die klus ga beginnen.

En er moeten nog hoopjes metingen plaatsvinden want ik heb de drivers middels de XVR-1's nu puur op grafiekjes in hun werkgebied ingesteld (lineair gebied; geen rare impendantie-verloop). Alles met 12 dB verloop en met dezelfde XO-punten per driver. Terwijl je met de XVR-1 juist iedere driver apart kan instellen.....dus ALS je de ene driver wilt laten aflopen bij bijvoorbeeld 1K met 18 dB en de volgende driver wil laten opkomen vanaf 900 Hz met 6 dB is dat gewoon in te stellen.....

Zojuist eerst proof-of-principle vastgesteld: alles werkt naar behoren en is nu al goed beluisterbaar. Het optimalisatie-voorland ligt nog braak open voor me en buiten de crossovers zelf heb ik ook nog eens de fieldcoils zelf die ik kan afstellen/afregelen door te "spelen" met hun voedingen.
Daar moet ik wel weer tijd voor vinden en de vakantie is nu alweer voorbij. Zucht.

Net Tin Pan Alley (Stevie Ray Vaughaun) op vinyl gedraaid: heerlijk. Wat een dynamiek-explosie. En Hydrophonic Gardens (Carbon Based Lifeforms) laat horen dat de combi woofers - First Watt F1 prima werkt.
Dus voor nu even tevreden en nog zat te doen.

Met muzikale groet,
Reinout
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door Shadow »

=D> =D> =D>
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”