Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Bedoel je de anodeweerstanden van de fasedraaier? Met 47k zal de stroom kleiner zijn.
Edit: oh nee, de stroom wordt natuurlijk bepaald door de stroombron. Misschien om een iets hogere versterking te realiseren.
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Juist, die bedoelde ik, ik heb vandaag de extra 30vac erbij gekoppeld , voor een 610v b+ nu. En bijna 600 anode kt150 en een volt of 6 a 9 minder voor g2, 1 van de buizen deugd niet 100% helaas, en begint te fluiten (buis zelf) bij een dissipatie rond de 40w, wat erg sneu is, maarja, niets aan te doen zeker... vanaf bv 60ma op 600v of 70 bij 565v hoor ik het tijdens stillere stukken, Dus maar net eronder gaan zotten nu....Als ik met het steeltje van mijn bias schroevendraaiertje er tegen tikt stopt het heell even, zo ben ik erop uit gekomen dat het niet de pre buis was zoals ik eerder dacht. Verder heb ik van de B++ dropping weerstand een 13.3k gemaakt en de B+++ een 27k zoals in het schema. Nu zou het idealer zijn dat ik de 3.3k had gelaten en de 27l had aangepast in deze spanning deler, maar om 200v over een 3.3k te droppen heb ik al een 10w nodig, en daar is geen plaats voor of ik moet creatief worden met draadjes op en af te laten lopen . Ik maak wel de bedenking of ik de stroom niet te zeer beperk met die 10k+3.3k in serie als 1ste R in de spanning deler...
Bijlagen
IMG-20240709-WA0020.jpeg
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Voila audyn true copper max erin, nu gaan ze zo even blijven tot ik over afzienbare tijd de pcb van de pre eruit ga doen, en het mooier zal afwerken , in de stijl van opa Bert zijn monobill met cfb, Verder heb ik ondervonden dat metalen 6j5 beter klinken dan de glazen, toch in mijn oren, Ik heb een paartje raytheon 6j5 nos van 55 gekocht en een paar metalen Sylvania, En die laatste hebben echt dat warme, en gedetailleerde waar ik van hou, de Chinese 6j5 zijn goed om te testen maar niet om voor te gaan zitten en luisteren, USA all the way!! Toch in gain stage, Nu de 6n30 eens proberen of die speciale space buizen. 6n6, met gouden grids, de DR of DP? Iemand hier enige ervaring mee? Ik denk erover mijn buizen van mijn stereo kt88 amp te verkopen en opnieuw te herinvesteren in deze amps, alles condensatoren zijn nu toch al keurig koperfolie, wel duur die audyn, maar heel erg warm en organisch, zoals miflex, Ik heb ze bij een kennis veel gehoord, en aangezien ik er maar 2 nodig had, dacht ik okay what the hell... Ik heb gezien dat er nu al 3 verschillende kt150s op de markt zijn, Er zit dus toekomst in...
Bijlagen
20240710_115011.jpg
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Hallo jongens, momenteel zit er 1 47k 5w per anode van de 6n6p, op het originele schema staat 2x30k parallel voor een 15k, Dit is nu 3x zoveel, waar het toe diend heb ik al eens gevraagd, zou dit meer gain opleveren, ? Gezien de stroom door de transistoren geleverd wordt,( die trouwens slecht gesoldeerd waren, 1 ervan waardoor ik af en toe geen geluid had tot ik wat aan de pre buizen "wiggelde") quasi geen tin erin... Niet Berts werk weten we nu allen wel al, ... ik heb een 33k 10w en zou die ook naast de 47k kunnen doen om aan 19k zoiets te komen. Wat denken juliie, beter meer naar het origineel terugkeren? Ik kan ondertussen wel een nieuw schema opmaken dat goed werkt en super klinkt met die 440vac trafo. Ik meen me te herinneren dat er nog iemand was met een vergelijkbare amp met 440vac, zou deze goede man zo vriendelijk willen zijn mij een schema van zijn amp te willen tonen aub? Ik zal intussen naar wat software zoeken waarmee ik een schema kan leren tekenen. BTW hier komt heel zeker wel meer dan 70w rms uit op 8R, met de plates en de g2 ietsje onder de 600v en de anode stroom 65ma, ik ga het dit weekend eens testen met mijn handheld kleine scoopje
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Welk gratis programma kunnen jullie aanbevelen om schema's op te maken? Dan maak ik 1 van de amps hoe ze nu zijn en kan ik dit gemakkelijker delen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Pjotr »

https://www.kicad.org/
Micro-Cap12 b.v.: https://micro-cap.informer.com/12.0/

Kicad is een schema/PCB suite
MicroCap is een Schema/Simulatie suite

Beide zijn gratis en en laten je nette klassieke schematekeningen maken.
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Dankjewel :goeie:
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Beste mensen de power van de versterkers is dus exact in het midden beland met een 26 vrms op 8.2R, dus 84.5w, 8) met 440vac wel en de g2 met een 1.2k op de ul tap. Anode spanning 590 ergens give or take paar V, Wat zou ik kunnen doen om wat meer volts rms eruit te persen..?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Shadow »

Bias nog wat opdraaien en kijken of je sinus goed blijft, anders zit je aan de max?
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Okay 100k in parallel op de 47k anode weerstanden van de fase draaier , en voila van 85 naar 93w, met 31k daar, Zou er nog meer Fruit laag hangen aan die boom?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door democles »

Het zijn maar Watjes..........
Hou de klank in de gaten.
Muziek beleving is wat telt,metingen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Shadow »

Ja de vorm van de sinus bedoelde ik daar mee ook al, als je nu blokgolven maakt heeft die winst geen zin?
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

De sinus is mooi, en zit net onder de 100w op 8.2r,
Nu vraag ik me af waarom er niet gewoon 15v aan de stroombron wordt geleverd zoals in Dick's schema, maar - 12 op een andere plaats. ? Zou het niet beter zijn gewoon aan te houden wat Dick heeft gedaan? Ik ben al even aan het zoeken naar het waarom, weet iemand dit aub, Bert, ..? Anne?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Shadow »

De uitkomst van vele bouwprojecten hier is zeker niet blindelings doen wat Dick heeft gedaan, maar waarschijnlijk meet je de inverterende trap nu?
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Wat ik meet is de 12v die ik met meertoeren pot precies op 12 heb gezet om dan aan de transistors op de fase draaier te zetten. Maar de + is aan aard en geef dan -12 wat erg onhandig is want anders kon ik die 12v misschien ook gebruiken om de relais op de bias automaat te doen werken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Shadow »

Nee nee nee dat zou ik daar niet voor gebruiken...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door democles »

Het relais op de bias automaat is bedoeld om de automaat op max negatief te zetten als de voeding er af en er weer aan gaat.
Als je b.v.b de aan uit knop, uit en gelijk weer aan zet.
Dit als veiligheid voor de bias automaat,zodat deze altijd regelt vanuit een veilig gebied. (max. negatief)
Eigenlijk is het relais bedoeld om aangesloten te zijn op een timer die de hoogspanning inschakelt nadat de buizen al gloeien en warm zijn.
Dus niet aansluiten op willekeurig 12v.
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Het relais hoeft toch enkel spanning om te werken, ik begrijp wat het doet, de werking wordt verhinderd als de relay geen spanning heeft. Met ac werk de gebruikte relais niet, ik begrijp dat de 2de relais op de inschakelvertraging hiervoor moet dienen, ik mankeer enkel spanning om aan de spoel.in de relais te geven, , Bij het aan zetten is de max nrs er maar ik kan de relais niet doen schakelen om de automaat te doen werken. Waarom mag ik geen ontkoppeld stukje van die 12vdc nemen? Gaat dit de fase draaier stroom verstoren door de spoel in de relais miss?
Patrick. K.
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 07 jun 2024, 12:52

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Patrick. K. »

Okay, ik kan dus gewoon dezelfde spanning aftappen van de andere relais, om die van werkspanning te voorzien.. Dom van me, soms staart de oplossing me in het gezicht en zie ik hem niet. Maar desondanks ga ik het met de fixed houden zodat ik van buis kan veranderen zonder te solderen. De Svetlana winged C heeft een G2 max van 500V dus die zou er misschien zelfs in kunnen gedijen mits zenerstring...
Wat ik recent besprak met een pro, was dat de stroom door de buis in klasse AB moet afnemen voor een toename in vermogen, in tegenstelling tot SE klassa A, bv. Hij vertelde me dat ik meer vermogen zou krijgen met een lagere bias instelling in de AB1 PP, Dus dat ga ik dan eens testen later. Ik heb ook in een Willsenton R8 een Classic Bill schema verwerkt, deze speelt nu echt wel als een goede buizenamp, ipv een chinese firecracker. Wat ik echter niet begrijp is de 1uF koppelcaps naar de kt88. In mijn amp is er bv een 100k grid leak bv, en ik heb meerdere waardes getest en beluisterd, van 0.1 tot 1.5 uf, en ben gesettled op 0.22uf, Met de 1uf was het wat te lui en ontbrak het aan high freq sparkle... Is er een andere reden waarom die 1uf zijn...? moet er ook rekening gehouden worden met nog iets anders dan de grid impedance van de trap die je stuurt..?
Plaats reactie