Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Cantiga

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Cantiga »

Ik heet doorgaans Eric. De laatst voorgestelde kast ga ik zeer binnenkort mee beginnen, ergens volgende week denk ik. Hij is bedoeld om mee te experimenteren, want die bovenste kamer kan met één extra schot dicht worden gemaakt, en dat doorlopen van de lijn na de poort kan ook dicht worden gemaakt. Dan zit deze héél dicht in de buurt van een lijn die Wouter heeft gesimuleerd.

Ik wil één zijkant dus demontabel houden. Tochtstrip met lijmklemmen en hier en daar een schroef wellicht? ideëen zijn welkom.

Mijn reden om vast te houden aan dat principe van BL/mms x Sd gelijk te houden op de drivers is gestoeld op drie poten: Ik kwam het jaren terug al tegen bij TNT audio, en het is blijven hangen. Simpelweg omdat uitslag geen drukgolven geeft, en luchtacceleratie wel. Geen keiharde basis dus. Maar het is voor mij ook een einde aan mijn ergenis om de gevoeligheid van drivers met elkaar te vergelijken in tijden waarin de gevoeligheid uitgedrukt in db (1W/1m) of in dB (2,83V/1m) en ik nimmer zie welke frequentie(s) welke fabrikant gebruikt. Het is voor mij dus een manier om wat houvast te hebben, een soort van gevoel bij zo'n driver te krijgen als ik zijn specs bekijk. Het gelijk maken van die gevoeligheid lijkt mij ook om filters wat eenvoudiger te krijgen(?). Maar het is voor mij gewoon een leerweg waarbij ik redelijk aan het begin sta, en ik luister wel naar jullie kritieken hierover. Maar ik denk dat ik het beste leer als ik vanuit een bepaalde insteek blijf werken. Wellicht kom ik erachter dat die insteek foutief is. Maar de hier voorgestelde drivers zijn die uit de Seas Mimir, een basreflex die ik erg lekker vind klinken. Wellicht is deze laagmid ongeschikt voor een TL, maar dat gaan we meemaken. Groet!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het doet me denken aan de Hobby Hifi versie van de Topas, die Visaton vereenvoudigd heeft overgenomen:
viewtopic.php?p=1507035#p1507035

https://www.visaton.de/de/produkte/hifi ... uanleitung

Visaton heeft ook de kamers weggelaten, en terecht het volume wel intact gelaten. Nu werkt het breedbandig, maar als je een IHA weglaat moet je corrigeren voor het gemis van een voorkamer.
Cantiga

Bericht door Cantiga »

Voordat ik definitief een zaagplan ga indienen ga ik mijn ontwerp nogmaals nalopen, maar dat lukt nu even niet. De bedoeling was als ik deze afsloot, dat ik dan in de buurt zou komen van Wouters "Hier nog even een vergelijkbare afstemming, zonder die IHA met een tapse lijn (25,5 liter, van 200 naar 100 cm2" en de in diezelfde post voorgestelde rechte lijn van 28L met IHA. Ik moet het nog even met een helder hoofd nakijken. De bedoeling is om wat mogelijkheden te hebben om te experimenteren. Hetgeen ik eerst wil bouwen is een testkast waarin ruimte bestaat om schotten toe te voegen, weg te halen en of IHA ruimtes in te bouwen. Uiteraard wel binnen dit volume. Ik kan evt. de kast nog nèt iets breder maken zodat er meer volume ontstaat voor voorkamer/ IHA. De basdriver gaat niet botsen met de vouw/verdeler in het midden als deze dichter bij komt. Maar ik gebruik uiteraard deze testkast ook als testkast voor de filtering, dus dat gaat dan wel een definitieve keuze worden. Hoe breed mag je zo'n baffle maken? (Heel andere discussie.. maar nu wel van belang). Ik denk dat filterfrequentie en bafflestep hier wel erg ver uit elkaar gaan liggen..

Maar voor nu heb ik de breedte aangehouden waarmee Wouter in dit draadje heeft gerekend, en ik ben daar content mee. Maar voor het bereiken van de grootst mogelijke speelruimte met volumes voor de lijn/mogelijke voorkamers/IHA's is meer hier natuurlijk beter, en dit is een testkast! Dus ideëen zijn welkom voordat ik een zaagplan ga afleveren. Geen haast, dat gaat op z'n vroegst pas komend weekend zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De Visaton is simpelweg een tapered TL. Eric zijn voorstel is een TL met de speaker op 1/3 van de lengte. Of je die nou taps laat toelopen of gewoon recht, de werking is toch wel wezenlijk anders. Taps laten toelopen maakt de verliezen groter wat helpt om de hogere oneffenheden te verminderen. Maar de poort output, en daarmee het rendement, wordt dan ook lager.
Shadow

Bericht door Shadow »

Nu kom ik bij Troels ook een leuke TL tegen;

http://www.troelsgravesen.dk/SBA-7MD.htm

Maar al het voordeel dat je met een 3 weg TL hebt; nl laag crossen naar een redelijke mid, gooi je toch weg door die dome mid te gebruiken zo?

Dan is zijn andere lijn met tl's en de Ekta TL toch beter?

http://www.troelsgravesen.dk/Ekta-TL.htm

Rendement is wat laag maar ziet er mooi uit...
Cantiga

Bericht door Cantiga »

Ik wil graag met een 3 weg gaan experimenteren, als de tweeweg uit dit topic klaar is.
Maar gezien mijn werksituatie lijkt het erop dat deze "rustige periode" toch erg druk is.. en ik wil ermee verder..

Ik kan de experimentele kast gaan bouwen, maar neig nu toch naar Wouter z'n oorspronkelijke lijn. Ik heb niet zoveel tijd om te experimenteren en wil zelf ook graag wat stappen zetten. Denk dat ik komend weekend een keuze/zaagplan ga maken. Hoogstwaarschijnlijk gaat het Wouter's eerste simulatie worden. Dat is dus geen experiment, maar het nabouwen van een simulatie. Het experiment gaat dan dus vooral het filter en de demping zijn. Ik heb het wedsrijdtopic van Chis T met veel interesse gelezen, en neem zijn onderzoek serieus.. Akotherm is dus de shit, en Flamex is zelfs iets over the top.. Maar met deze materialen is dus vast een goede demping te bereiken.. Ik kan mij allerlei dingen voorstellen.. Maar de grote vraag is nu of ik ga voor de kleinere experimentele kast, of voor de grotere/langere/lager-gesimuleerde kast.

Uiteraard kan ik ook die laatste groter maken, zodat er een voorkamer ontstaat.. Ik moet mij momenteel mentaal elders focussen, maar hoor graag jullie optiek (ook als dit terug verwijst naar dat vorige idee, kreeg daar echter weinig respons op qua interesse in mogelijk experiment).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”