BNS Nobis upgraden of niet?
Moderator: Beheerdersteam
BNS Nobis upgraden of niet?
Sinds zondag dus in het bezit van een setje BNS Nobissen.
Het topmodel van BNS in de jaren 90 van de vorige eeuw.
Ooit gehoord op een beurs in Veldhoven, de VAD, en nooit meer uit de herinnering gegaan.
Toen aardig duur voor een BNS, nu na ~30 jaar aangename prijzen.
Dus toen er een setje voorbij kwam......... Na een poets beurt, kwam van een rokerende gebruiker, staan ze nu een beetje los te spelen.
Een van komende dagen eens lekker aan gaan meten en dan de beslissing nemen, upgraden of niet?
Beginnen met dichtbij metingen, 1-2cm van iedere unit daarna op ~ 1meter.
Als de curves er niet goed uitzien, is de reden om iets aan ze te doen zeker aanwezig.
Hoe goed zijn ze nog na ~30 jaar..........mijn gemodificeerde FB825 met Audax HM170Z0 en Fountek Neo X3 moeten in sommige dingen nu al hun meerdere erkennen in de Nobis.
Waar ik de FB825 aardig moet temmen met de MiniDSP HD in zijn staande golven, heb ik nu het idee dat er geen zijn........
2 20cm woofers spreken de kamer aardig anders aan dan de baspoort van de Nobis, zo lijkt het.
Mijn vrouw noemt de bassen droger en dat klopt zeer aardig.
Strak en droog zijn ook mijn waarnemingen van de bas.
Gisteren de test CD "Sound Check" van Alan Parsons op ze los gelaten en geen rare dingen gehoord.
Het geclaimde freq. bereik van 35 -21000Hz + of - 3dB zou zomaar gehaald kunnen worden.
Mijn gehoor stop wel bij ~10000Hz....
Het topmodel van BNS in de jaren 90 van de vorige eeuw.
Ooit gehoord op een beurs in Veldhoven, de VAD, en nooit meer uit de herinnering gegaan.
Toen aardig duur voor een BNS, nu na ~30 jaar aangename prijzen.
Dus toen er een setje voorbij kwam......... Na een poets beurt, kwam van een rokerende gebruiker, staan ze nu een beetje los te spelen.
Een van komende dagen eens lekker aan gaan meten en dan de beslissing nemen, upgraden of niet?
Beginnen met dichtbij metingen, 1-2cm van iedere unit daarna op ~ 1meter.
Als de curves er niet goed uitzien, is de reden om iets aan ze te doen zeker aanwezig.
Hoe goed zijn ze nog na ~30 jaar..........mijn gemodificeerde FB825 met Audax HM170Z0 en Fountek Neo X3 moeten in sommige dingen nu al hun meerdere erkennen in de Nobis.
Waar ik de FB825 aardig moet temmen met de MiniDSP HD in zijn staande golven, heb ik nu het idee dat er geen zijn........
2 20cm woofers spreken de kamer aardig anders aan dan de baspoort van de Nobis, zo lijkt het.
Mijn vrouw noemt de bassen droger en dat klopt zeer aardig.
Strak en droog zijn ook mijn waarnemingen van de bas.
Gisteren de test CD "Sound Check" van Alan Parsons op ze los gelaten en geen rare dingen gehoord.
Het geclaimde freq. bereik van 35 -21000Hz + of - 3dB zou zomaar gehaald kunnen worden.
Mijn gehoor stop wel bij ~10000Hz....
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Leuk! Ben erg benieuwd naar de metingen. Hier jaren met de BNS Soundcolumns gedraaid. Als jonge jongen naar staan luisteren en toen ik een meevallertje had heb ik ze nieuw gekocht. Jaren met plezier naar geluisterd.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Vanmorgen even wat metingen gedaan in de kamer met alle speakers in de box actief.
De woofers links is links en rechts is de rechtse box in mijn kamer: De mids, de onderste: De mids, de bovenste: De tweeters: Alles gemeten op 1 vinger breedte van de roostertjes van de speakers en de baspoorten.
Er lijkt mij op het eerste gezicht nog niks mis met de filtering of de speakers.
De woofers links is links en rechts is de rechtse box in mijn kamer: De mids, de onderste: De mids, de bovenste: De tweeters: Alles gemeten op 1 vinger breedte van de roostertjes van de speakers en de baspoorten.
Er lijkt mij op het eerste gezicht nog niks mis met de filtering of de speakers.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
ook nog eentje op 1 meter in de huiskamer met de boxen op hun standplaats.
~60cm van de achterwand en ~1 meter van de zijwand.
~60cm van de achterwand en ~1 meter van de zijwand.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Dit lijkt op een full-range meting zonder dat een window/gate is toegepast (afgaande op de lagere frequenties in de meting). Dan neem je automatisch ruimtereflecties mee.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Baseer je dat op de afval in het hoog? De afval in het hoog zijn mijn geluidskaart en de microfoon. Die afval heb ik altijd.
Ik meet idd zonder gate, Wil graag weten wat ze aanspreken aan resonantie in de kamer. De Nobis dus minder dan mijn huidige gemodificeerde FB825's.
Ik meet idd zonder gate, Wil graag weten wat ze aanspreken aan resonantie in de kamer. De Nobis dus minder dan mijn huidige gemodificeerde FB825's.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Over AP gesproken...deze kwam ik ooit tegen op YT. Ik vind t geniaal.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Je zet hem ook niet op om even lekker bij weg te dromen..
https://www.discogs.com/release/3082207 ... ound-Check
https://www.discogs.com/release/3082207 ... ound-Check
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Ik zou de speakers in elk geval wat vrijer opstellen, ik weet niet hoeveel ruimte je rechts en links nog hebt in de kamer?
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Niet zo veel ruimte meer, moet er nog langs kunnen om de rol gordijnen te kunnen bedienen.
Ze kunnen nog wel wat naar voren, dat gaan we zeker doen.
Nu ook de frontjes kunnen verwijderen, zaten met magneetjes op hun plek. Dienen meteen wat als hoorntjes en difusers.
Je hoort het meteen als ze er voor weg zijn. De gebruikte midden toners zijn de Vifa C13 WH09-08 en die kunnen wel eens wat last van indrogen en verharden hebben.
Dus ze dik in de OKwax gezet. Morgen wat er teveel op zit, na het intrekken, er voorzichtig weer afpoetsen.
Kunnen ze er weer jaartje of 4-5 tegen is de ervaring.
Ze kunnen nog wel wat naar voren, dat gaan we zeker doen.
Nu ook de frontjes kunnen verwijderen, zaten met magneetjes op hun plek. Dienen meteen wat als hoorntjes en difusers.
Je hoort het meteen als ze er voor weg zijn. De gebruikte midden toners zijn de Vifa C13 WH09-08 en die kunnen wel eens wat last van indrogen en verharden hebben.
Dus ze dik in de OKwax gezet. Morgen wat er teveel op zit, na het intrekken, er voorzichtig weer afpoetsen.
Kunnen ze er weer jaartje of 4-5 tegen is de ervaring.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Dat dik inwaxen heb ik niet eerder gezien, kun je daar wat meer over uitleggen?
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
De weekmakers verdwijnen na vele jaren uit de plastic/rubber en de boel wordt hard. OKEwax heeft spul in zich wat dat weer een beetje aanvuld.
Het voed de rubber/plastic.
Gaat er weer als nieuw uitzien en is voor een beperkte tijd weer soepel zo als het was. Je moet het wel iedere 4-5 jaar herhalen.
B.v. de mistige verharde Polydomes van mijn Kappa 8.2i's zagen er na een paar daagjes in de wax weer als nieuw uit en waren ook weer soepel.
Lampenolie schijnt het ook te doen, maar of dat veilig is voor alle rubber? OKwax is veilig voor alle rubber/plastic soorten.
Met lampen olie heb je wel eens dat de rubber zwart afgeeft dan is het niet OK. Met de OKEwax nog nooit meegemaakt.
Het voed de rubber/plastic.
Gaat er weer als nieuw uitzien en is voor een beperkte tijd weer soepel zo als het was. Je moet het wel iedere 4-5 jaar herhalen.
B.v. de mistige verharde Polydomes van mijn Kappa 8.2i's zagen er na een paar daagjes in de wax weer als nieuw uit en waren ook weer soepel.
Lampenolie schijnt het ook te doen, maar of dat veilig is voor alle rubber? OKwax is veilig voor alle rubber/plastic soorten.
Met lampen olie heb je wel eens dat de rubber zwart afgeeft dan is het niet OK. Met de OKEwax nog nooit meegemaakt.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Mocht dat idd het geval zijn, ik mis geen hoog nu voor mijn gevoel, dan zou dit wel een leuke vervanger kunnen zijn.
Waarschijnlijk hoeft het filter niet eens aangepast te worden.
https://seas.no/index.php?option=com_co ... Itemid=239
Jammer dat je nergens meer frequentie curves van de Nobis kunt vinden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Je kan FF gewoon vervangen, zijn ze weer als nieuw. Welke tweeter zit er nu in?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Ik zou eerst inderdaad de FF eens gaan vervangen, heb de indruk dat ze wat te zacht meedoen in je totale FR respons.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Er is al een flesje onderweg. We zullen zien of dat een beter frequentie bereik voor de tweeters geeft.
