Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Mijn broer Daniel was hier net, hij zou de baffles laten zoals ze nu zijn, optisch verwacht je er namelijk niet veel van, maar ze maakten behoorlijk indruk. Hij vond het net zo goed klinken als zijn KEF LSX2.
Ik vond het zelf ook goed klinken, we speelden nu best luid ik denk 90dB plus en het knalde er wel uit, maar toch ook de stemmen open, niet scherp, goed gedoseerd laag en in staat tot kippenvel beleving. Echt leuke speakertjes zo die Altecs. Wat ik wel mis is diepte werking, het geluid komt wel mooi naar voren maar niet echt achter de speakers. Hier zou een vrijere opstelling wel helpen verwacht ik.
Groetjes Walter
Ik vond het zelf ook goed klinken, we speelden nu best luid ik denk 90dB plus en het knalde er wel uit, maar toch ook de stemmen open, niet scherp, goed gedoseerd laag en in staat tot kippenvel beleving. Echt leuke speakertjes zo die Altecs. Wat ik wel mis is diepte werking, het geluid komt wel mooi naar voren maar niet echt achter de speakers. Hier zou een vrijere opstelling wel helpen verwacht ik.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nee er treedt geen akoestische kortsluiting op bij de halve golflengte weglengte verschil. Denk nou eens na! Wat gebeurt er bij een halve golflengte weglengte verschil? 180 graden fasedraaiing. Dus de backwave die in tegenfase stond komt nu in fase. Dus versterkt juist op dit punt de frontwave!richard schreef: ↑vr 12 jul 2024, 18:36Dat zal het zijn, theoretisch in een dode kamer zonder reflecties.
Het boek van Klinger is ook al van een aantal jaren geleden. Hij had er wel grafiekjes bij van het effect van de plaats van de unit in de baffle. In het centrum van een ronde baffle is het minst wat je kan doen, een beetje asymmetrisch in een rechthoek presteert al veel beter.
Weidok had ooit eens luidsprekers waarbij de woofers in OB dwars op de luisteras stonden. Diagonaal in de hoek van de kamer. In theorie onmogelijk, maar het klonk prima met voldoende laag.
De enige reden die ik kan bedenken om dit als scheidingsfrequentie te kiezen is dat als je een hoogdoorlaatfilter gebruikt met een bewust hoger kantelpunt dan deze frequentie, dat je de bult onderdrukt en een redelijk vlak eindresultaat overhoudt.
Wat betreft de OB dwars op de luisteras. In theorie juist zeer goed mogelijk, als je de kamerresonanties meeneemt die aangesproken worden in de richting waar de woofer heen straalt. Die kamerresonanties zijn nog steeds hoorbaar waardoor het laag wordt ondersteund. Echter, in een absoluut dode kamer houdt je echt geen laag over dwars op de luisteras.
Hoe dan ook is het een suboptimale oplossing, er zal geen strak laag ontstaan ondanks dat het hoorbaar zal zijn in normale niet dode luisterruimtes.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Geen idee hoe laag het nu precies gaat, maar er is zeker een bepaalde mate van fundament aanwezig, zeker als het wat harder speelt is er voldoende hoorbaar laag aanwezig voor een leuke luisterervaring. Deze baffle voegt veel toe tov de losse montage in de kast, meer dan ik verwacht had, het is een plaat van 1200x600 en slechts 4mm dik, en toch werkt dat dus. Hier kan ik prima uren naar luisteren de Altec laat voldoende detail horen, en stemmen zijn open en plastisch.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De achterkant van de baffle is overigens nog bedekt met gele weefsel doek, ik denk iets twaron/kevlar achtigs. En in de 7cm tussenruimte zit twaron en angelhair, dus wellicht heb ik een combinatie gemaakt van een OB en een lekke kast zo…
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
En vergeet niet wat een fantastische diffusor die random zut in die stellingkasten uit een vergane verleden is! Toch knap hoe je van een stellingkast een luisterruimte weet te maken waar mevrouw Gardot, toch ook niet de minste, helemaal thuis is. Al dan niet met akoestische kortsluiting! 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat doek is inderdaad Twaron weefsel. Ik heb net nog even gekeken (Ik heb er nog wat van staan) hoe open het is. Je kan er door heen kijken en bij doorheen blazen ervaar ik toch wat weerstand. Dus waarschijnlijk inderdaad een ondiepe “kast” met semi open achterwand. Je zou nog wat kunnen experimenteren met de hoeveelheid dempingsmateriaal in de “kast”. Misschien zit er nu wat te veel in.
Groet,
Leobus
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bedankt voor de info Leo, misschien heeft deze impulsieve bouw actie bij toeval een goed werkend systeem opgeleverd!
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De boel wat praktischer maken:
- filters aan de voorkant, makkelijk bereikbaar voor tweaken.
- Monster cable snoer eraan gezet, circa 2m per speaker, kan de baffles nu een stukje opzij zetten als ik met de grote set speel.
- witte bedrading gefatsoeneerd en met smeltlijm vastgezet op aantal plekken.
Groetjes Walter
- filters aan de voorkant, makkelijk bereikbaar voor tweaken.
- Monster cable snoer eraan gezet, circa 2m per speaker, kan de baffles nu een stukje opzij zetten als ik met de grote set speel.
- witte bedrading gefatsoeneerd en met smeltlijm vastgezet op aantal plekken.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De Jantzen Alumen Z 3.3uF doen het goed op de tweeters, klinkt echt wel beter dan de Audyn Plus. Zal deze cap ook tussen mijn favorieten scharen nu, de prijs kwaliteit is wel erg goed namelijk.
Laatst gewijzigd door Walt op zo 14 jul 2024, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het setje 0.6mH 12 awg waxcoils van Olaf komen ook naar hier, eens kijken hoe dat klinkt tov de huidige 1.4mm 0.56 mH luchtspoel.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Heeft iemand nog een idee of het filter van de japanner, met de hoge crossover op circa 5000 Hz nog veel invloed heeft van de breedte van de baffle?
Ik ga sowieso Olaf zijn spoelen erin zetten om het verschil wax / lucht weer eens goed te beluisteren, maar ben wel benieuwd wat de heren filter guru’s denken: hoog filter punt = minder invloed van de baffle? Of is dat weer te simpel gedacht..?
Groetjes Walter
Ik ga sowieso Olaf zijn spoelen erin zetten om het verschil wax / lucht weer eens goed te beluisteren, maar ben wel benieuwd wat de heren filter guru’s denken: hoog filter punt = minder invloed van de baffle? Of is dat weer te simpel gedacht..?
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je zou denken dat de relatie tussen de baffle en de geluidsgolf puur ligt aan de golflengte. Of deze nu uit een woofer of een tweeter komt maakt dan niet veel uit. Maar...de mate van bundeling van de driver zal een rol spelen lijkt me ook. Als je het crossover punt verhoogt dan zal de woofer (of mid) wellicht meer bundelen in de hogere frequenties waar deze nu meer ingezet wordt, en dus zal de baffle-invloed anders zijn? Of 'anders' dan ook beter is is dan weer de vraag.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Net terug van een weekje vakantie, eerst de grote set weer even beluisterd, maar toch vrij snel weer overgeschakeld naar het Altec systeem, dit heeft toch iets charmants, zo simpel en klinkt eigenlijk erg goed, en het is ‘nieuw’, dat helpt altijd..
Luxe probleem dus, twee mooie sets om uit te kiezen nu. Straks als de DSD dac er is, zal de focus weer meer op de grote set gaan verwacht ik.
Groetjes Walter
Luxe probleem dus, twee mooie sets om uit te kiezen nu. Straks als de DSD dac er is, zal de focus weer meer op de grote set gaan verwacht ik.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Is toch pure luxe? Twee sets waarnaar je afhankelijk van je gemoed en de muziekkeus op dat moment naar kan luisteren! Straks wordt je nog een echte audiofiel.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik had al een CV378 gelijkrichter en een quad 6V6 eindbuisjes gevonden, en via TvW krijg ik ook een setje Sylvania 7N7 fasedraaiers en een mooi Raytheon 6SN7 voorbuisje voor de Chaos 3. Voorlopig alles als reserve, de huidige versterker buizen lijken nog in prima staat.
Laatst gewijzigd door Walt op di 23 jul 2024, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
O misschien had ik dat nog niet vermeld, inderdaad al een tijdje in bezit, na een paar uur luisteren was me wel duidelijk dat dit een juweeltje is. De vorige eigenaar had een luxe probleem, hij bezat de Chaos 3 en de latere Chaos 5, daarom mocht de 3 uiteindelijk toch verkocht worden.
Dus sindsdien ook op zoek geweest naar reserve buizen. Met name de gelijkrichterbuis gz37 / cv 378 zijn zeldzaam/duur aan het worden.
Groetjes Walter
Dus sindsdien ook op zoek geweest naar reserve buizen. Met name de gelijkrichterbuis gz37 / cv 378 zijn zeldzaam/duur aan het worden.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Al weer een tijdje geleden, meen idee welke Chaos ik destijds bij TvW heb gehoord. Op dat moment was hij bezig met een nieuwere versie die op dat moment al bijna af was en met het samenstellen en 'behandelen' van de bouwstenen van de daaropvolgende Chaos.
Maar het model waar hij mee demonstreerde was behoorlijk indrukwekkend.
Maar het model waar hij mee demonstreerde was behoorlijk indrukwekkend.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zoals bekend heb ik het filter van ‘de Japanner’ nagemaakt, de 16.8uF uit de LRC had ik echter als 15uF genomen. Zojuist per kanaal 2 stuks Janzen Superior 1.0uF parallel gezet om op 17uF te komen:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik denk dat ik 1 reden heb gevonden dat de Altecjes zo leuk klinken, en dat is juist de nogal beperkte laagweergave, ongemerkt draai je het volume verder open, de ruimte loopt niet vol met diep laag, en dan krijg dan beetje het geluid als bij Cock. En luider klinkt gewoon beter, dat is me al langer duidelijk.
Het plan is een keer wat metingen uit te voeren aan de Altec baffles bij Jeroen, om te zien wat er nu precies uitkomt.
Het plan is een keer wat metingen uit te voeren aan de Altec baffles bij Jeroen, om te zien wat er nu precies uitkomt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zojuist een leuke ervaring, ik zit naar de 'grote' set te luisteren, Fly Fly my sadness van the bulgarian voices angelite en huun huur tu. Dit is een geweldige cd die een enorme 'ruimte' laat horen, althans dat was recent zo.
Vandaag was de ruimte deels weg, hoe kan dat nou? Wat bleek, de audiolamp vergeten aan te zetten, lamp aan en bam, het geluid komt de kamer in, naast en rondom je, omarmt je.
De werking van de audiolamp is veel sterker geworden sinds ik de zilveren interlinks en zilveren speakerkabel uit de set heb gehaald, dit is echt een groot verschil.
Vandaag was de ruimte deels weg, hoe kan dat nou? Wat bleek, de audiolamp vergeten aan te zetten, lamp aan en bam, het geluid komt de kamer in, naast en rondom je, omarmt je.
De werking van de audiolamp is veel sterker geworden sinds ik de zilveren interlinks en zilveren speakerkabel uit de set heb gehaald, dit is echt een groot verschil.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ach het is in ieder geval een aantal pagina’s aannemelijk geweest .
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
In de recente condensator aanschaf zat ook een setje Duelund 0.01 uF tinned copper bypass caps. Ik ben van plan deze parallel aan de Duelund RS van de Mundorf AMT te zetten, daar zit momenteel Duelund silver bypass, ik ben wel benieuwd naar het effect tinned copper vs silver…
