Hoe heet plumber's putty in het Nederlands?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ivo
Contacteer:

Hoe heet plumber's putty in het Nederlands?

Bericht door Ivo »

Ik zag op diyaudio.com een voor en na frequentie meting van een 12 inch breedbander, waar de poster het chassis had gedempt met "plumber's putty. Het verschil liep in de hele decibellen. Ik heb 15 inch breedbanders, ook met een plaatstalen chassis, dus dat zal ook wel een significant verschil maken. Iets om uit te proberen.

Maar wat is een vergelijkbaar product op de Nederlandse markt? En ook, is er een betere strategie?
Cantiga

Re: Hoe heet plumber's putty in het Nederlands?

Bericht door Cantiga »

Wauw, wat een snelle reactie en ik vermoed met precies het juiste spul!

Alhier spreekt een beginnende audio hobbyist met enige loodgieterservaring: Volgens mij vertaald "plumbers putty" in Hollandse loodgieterstaal tot "fitterskit". Het spul waar ik (als loodgieter) ervaring mee heb is die van Griffon. Het is te koop bij eenieder hier in NL verwarmingsbuizen en waterleidingen verkoopt. Bouwmarkt of ijzerwarenwinkels. De keuze in kitsoorten is flink aan het afnemen, omdat er tegenwoordig weinig schroefdraad meer getapt wordt op dikwandig stalen CV buizen. Ja dempen zal dit spul zeker doen als het een beetje vochtig blijft, denk aan klei. (volgens mij is het dat ook, maar het is een specifiek soort klei).

Maar voordat je gaat verdiepen in de verschillende soorten van dit spul: Ik zou mij erg zorgen maken dat het over tijd van het luidsprekerframe aftrilt.

Maar bij leidingen blijft het spul vochtig doordat het minieme lekjes opvangt, daardoor bevochtigd wordt en lekkerij voorkomt. Het zit daarbij opgesloten tussen twee niet absorberende oppervlakken (typisch met wat hennep tussen de schroefdraad van een stalen leiding en een daaromheen passende gietijzeren sok) zodat het product op zijn plek blijft doordat het ingesloten is. Op een luidsprekerframe zou ik mij over tijd sterke zorgen maken dat het spul opdroogt en ervan af trilt.

Maar ik moet zeggen dat ik vaak, en met verschillende soorten fitterskit heb gewerkt. Ik denk dat het slechts zeer tijdelijk geweldige dempingsresultaten geeft, tenzij je het spul op de juiste vochtigheidgraad weet te houden..
Cantiga

Bericht door Cantiga »

Het frame beplakken met een aantal laagjes gaffa tape van action kwaliteit lijkt mij een betere optie. Hierbij zou ik zelf de tape niet om het frame heen buigen (dan verklein je de ventilatie), maar losse stukjes op maat snijden en netjes op de buitenkant, en zo je wilt ook op de binnenkant aanbrengen. Geeft naar mijn vermoeden een effectieve en zeker duurzamere demping dan de fitterskit/klei die jij in het vizier hebt.

Zelf heb ik zojuist 10Kg "damplim" ontvangen uit Zweden: Een lijmsoort met viscoelastische eigenschappen die speciaal is bedoeld om oppervlaktes te dempen/ontdreunen. Het effect is al aangetoond en ik geloof dit, maar ik ben erg benieuwd naar hoe het spul zich als demper over tijd (alsook als lijm) gedraagt..

Ik heb er minder ervaring mee dan met fitterskit. Tegelijkertijd is dit de eerste keer voor mij dat ik luidsprekerbouw/demping en fitterskit samen komen. Maar vergelijk fitterkit maar met klei, dan zit je gevoelsmatig/natuurkundig erg in de buurt.
Bas Horneman
Contacteer:

Bericht door Bas Horneman »

Ik zag op diyaudio.com een voor en na frequentie meting van een 12 inch breedbande
Heb je een linkje voor me naar dat draadje?
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op ma 22 jul 2024, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
beijert

Bericht door beijert »

Zo vraag ik mij ook af hoe goed vloeibare kurk blijft op de lange termijn.

https://www.kurk24.nl/vloeibare-kurk-50 ... =185676907
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leidingen fitten met dat kleispul kan ik mij nog wel herinneren dat mijn vader dat deed bij ijzeren gasleiding en meen dat daar ook nog hennep (vlas) tussen ging.
Ivo schreef: vr 19 jul 2024, 0:33
En ook, is er een betere strategie?
Ooit een CD speler onderhanden gehad waarbij zowat ieder leeg plekje volgeplakt zat met loodbitumen. (waarvan overigens de helft weer los in de kast lag).
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Heb hier een pot fitterskit staan met een rol hennep. Gebruik het nog wel eens voor draadfittingen als die wat ruim zijn en je bijna een rol teflon tape nodig hebt.
richard

Bericht door richard »

Dat spul gebruik ik ook voor de huiddoorvoeren op mijn boot. Werkt wel goed en dat is maar goed ook.
De doorvoeren zijn van brons en de draad met de afsluiters is ook zo ruim dat het is bedoeld voor hennep en kit. Met teflon krijg je het niet goed en stevig dicht. Moet ook vast blijven zitten.

Voor het dempen van een stalen korf zou ik zelf eerder iets met rubber kiezen, bijvoorbeeld profielrubber.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Bas Horneman schreef: ma 22 jul 2024, 13:54
Ik zag op diyaudio.com een voor en na frequentie meting van een 12 inch breedbande
Heb je een linkje voor me naar dat draadje?
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7725555

In het draadje staan meer metingen, zowel van voor als na, de moeite waard om even door te klikken. Maar onderstaande is on-axis, voor (blauw) en na (groen).
12-250TC damped_undamped comparison Hor 0.jpg
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Een aantal hele interessante reacties zeg. Ik ga wat dingen proberen. Dank!
Bas Horneman
Contacteer:

Bericht door Bas Horneman »

Merci voor de link!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”