Advies gevraagd: tweedehands scan speak maxima
Moderator: Beheerdersteam
Advies gevraagd: tweedehands scan speak maxima
Op marktplaats staat op dit moment een Maxima 'plus'. https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... -relevator
Ik ben altijd al ontzettend onder de indruk geweest van de kwaliteiten van de Maxima. Een ontwerp dit inmiddels misschien wel 20 jaar oud is.
Vandaag heb ik de luidsprekers mogen zien, ik sloeg achterover van de maten van de kast. De originele maxima is niet klein maar dit was wel next level. Ook het gewicht van 200kg per stuk was uiteindelijk teveel om in de station wagon mee te nemen. Hier had ik me ontzettend in vergist.
Ik vind ze persoonlijk te groot om nog in de woonkamer te zetten, ook al is het tijdelijk. Ik overweeg om de kasten te laten staan en voor een afgesproken bedrag (niet minder dan met kast..) alleen de inhoud mee te nemen. Dit betekend dus dat ik zelf kasten moet bouwen.
En hier is waar ik toch wat twijfels begin te krijgen of ik nog de juiste keuze maak. Wat vinden jullie van de prijs voor deze componenten van pakweg 15 jaar oud? Zit ik ook misschien vastgeroest in het verleden wat betreft te kwaliteiten van de revelator series en is er tegenwoordig veel beters te krijgen?
Ik ben altijd al ontzettend onder de indruk geweest van de kwaliteiten van de Maxima. Een ontwerp dit inmiddels misschien wel 20 jaar oud is.
Vandaag heb ik de luidsprekers mogen zien, ik sloeg achterover van de maten van de kast. De originele maxima is niet klein maar dit was wel next level. Ook het gewicht van 200kg per stuk was uiteindelijk teveel om in de station wagon mee te nemen. Hier had ik me ontzettend in vergist.
Ik vind ze persoonlijk te groot om nog in de woonkamer te zetten, ook al is het tijdelijk. Ik overweeg om de kasten te laten staan en voor een afgesproken bedrag (niet minder dan met kast..) alleen de inhoud mee te nemen. Dit betekend dus dat ik zelf kasten moet bouwen.
En hier is waar ik toch wat twijfels begin te krijgen of ik nog de juiste keuze maak. Wat vinden jullie van de prijs voor deze componenten van pakweg 15 jaar oud? Zit ik ook misschien vastgeroest in het verleden wat betreft te kwaliteiten van de revelator series en is er tegenwoordig veel beters te krijgen?
Re: Advies gevraagd: tweedehands scan speak maxima
Lekker later staan, die units hebben genoeg uv gezien en als deze kasten te groot zijn is het origineel dat ook, terwijl je wel moet gaan sleutelen aan het filter als je ze in een andere kast steekt...
Ik zou deze kasten eens bekijken;
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... sen-sba-10
De Troels Gravesen SBA 10;
http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-10.htm
Je kan met een basis kit beginnen voor 2460 euro of all out met de Be dome en high end filter voor 3610 euro...
kijk op http://www.jantzen-audio.com/ voor de kits en prijslijst.
Zelfs met de basis kit zet je iets nieuws neer wat recent ontworpen is...
Ik zou deze kasten eens bekijken;
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... sen-sba-10
De Troels Gravesen SBA 10;
http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-10.htm
Je kan met een basis kit beginnen voor 2460 euro of all out met de Be dome en high end filter voor 3610 euro...
kijk op http://www.jantzen-audio.com/ voor de kits en prijslijst.
Zelfs met de basis kit zet je iets nieuws neer wat recent ontworpen is...
- Leeuwarden
En als je kant en klaar wil heb ik nog wel een setje Toels Gravesen 3WC15 voor je 
De kasten hebben intern hetzelfde volume als de originele maxima. De filtering is daarom ook 1:1 van de maxima. De eigenaar heeft volgens mij geprobeerd om te ultieme trillingsvrije kast te bouwen. 145cm hoog, 45cm breed 45,5cm diep.
Of eens gaan kijken en luisteren in Oss :
https://www.speakerland.nl/luidsprekerm ... anaf-999-/
https://www.speakerland.nl/luidsprekerm ... anaf-999-/
"Scan Speak Relevator" ???
Lijkt mij Chinese imitatie a la Abidas sportkleding...
De Revelator units worden nog steeds veel gebruikt en zijn uitstekende drivers. Ook Troels Gravesen gebruikt ze nog in recente ontwerpen. Deze gecoate midwoofers zijn wat ‘smooth’ in mid-hoog, vaak geliefd; ik persoonlijk houd van meer articulatie dan de Maxima met haar D’Appolito voorziet. Als jij van de klankkleur van de Maxima houdt; het is een bij de tijds en geliefd ontwerp.
Ik denk dat veel forumleden spelen met 15jaar oud spul.. maar dat is idd simpelweg niet nieuw meer…De oudere versies van de midwoofers konden soms (=zelden) defect gaan op de litze-spreekspoel verbinding, de nieuwe met een wat dunnere rolrand hebben dat probleem niet, zo begreep ik. Het mid-hoog filter is waarschijnlijk uitgevoerd met tritec spoelen en Audyn Cap Plus condensatoren: allemaal prima bij de tijd. De plate-amps zou ik vervangen door Hypex Fusions, maar die oude DS4.0s zijn geliefd op Marktplaats (om hun eenvoud en goede werking) @ plm €200 ps.
De door de eigenaar gebruikte kast lijkt extra groot / size no object. Die (zeer goede IMO) 23W sub-woofers zijn juist zéér geschikt voor kleine baskastjes van plm 30 liter (kan nog kleiner..) met gebruik van een plate-amp. Met twee kom je al toe, vier (subjes) geeft je meer mogelijkheden. Konussen wat opfrissen (spuiten?) en de plate-amps vervangen door Fusions met DSP (die ik dan in een apart behuizing zou plaatsen in m’n audiomeubel). Ook dat mid-hoogfilter kun je extern houden of binnen de baskast bouwen, en dan kom je aan aan luidsprekers <50 liter… succes met je keuzes!
Ik denk dat veel forumleden spelen met 15jaar oud spul.. maar dat is idd simpelweg niet nieuw meer…De oudere versies van de midwoofers konden soms (=zelden) defect gaan op de litze-spreekspoel verbinding, de nieuwe met een wat dunnere rolrand hebben dat probleem niet, zo begreep ik. Het mid-hoog filter is waarschijnlijk uitgevoerd met tritec spoelen en Audyn Cap Plus condensatoren: allemaal prima bij de tijd. De plate-amps zou ik vervangen door Hypex Fusions, maar die oude DS4.0s zijn geliefd op Marktplaats (om hun eenvoud en goede werking) @ plm €200 ps.
De door de eigenaar gebruikte kast lijkt extra groot / size no object. Die (zeer goede IMO) 23W sub-woofers zijn juist zéér geschikt voor kleine baskastjes van plm 30 liter (kan nog kleiner..) met gebruik van een plate-amp. Met twee kom je al toe, vier (subjes) geeft je meer mogelijkheden. Konussen wat opfrissen (spuiten?) en de plate-amps vervangen door Fusions met DSP (die ik dan in een apart behuizing zou plaatsen in m’n audiomeubel). Ook dat mid-hoogfilter kun je extern houden of binnen de baskast bouwen, en dan kom je aan aan luidsprekers <50 liter… succes met je keuzes!
Je mist het punt. Als iemand de benaming al niet eens juist weet geeft dat te denken over de rest van verkopers deskundigheid.
Ik vind het nog al een beledeging voor de eigenaar en bouwer van de speaker.
De speakers zien er geweldig uit en ja ik ben natuurlijk van mening dat ze eigenlijk in het hoogglans zwart (de enige juiste kleur voor een speakerkast) uitgevoerd hadden moeten worden. Dit kopen voor de onderdelen alleen is gewoon zonde.
De speakers zien er geweldig uit en ja ik ben natuurlijk van mening dat ze eigenlijk in het hoogglans zwart (de enige juiste kleur voor een speakerkast) uitgevoerd hadden moeten worden. Dit kopen voor de onderdelen alleen is gewoon zonde.
Gaat ook niet over de bouwer maar over de verkoper. Zitten best veel handelaren op MP die zich voordoen als oorspronkelijke eigenaar/bouwer. Kan best in orde zijn maar zou toch even goed opletten.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 20 jul 2024, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou Kappa, heb jij ze in het echt gezien dan? De afwerking is niet zo mooi als dat de foto’s doen vermoeden, zoals wel vaker… Het is daarnaast maar net hoe snel je beledigd bent… de eigenaar probeert er al langere tijd afstand van te doen zonder succes. Dan moet je op een zeker punt toch praktisch/rationeel worden als je verder wilt.
Je zal hoe dan ook iets vergelijkbaars moeten bouwen qua formaat en gewicht en als je nu al terug schikt van een speaker van 1.45M hoog dan is dit gewoon niet jou project.
@ouwebok, bedankt voor je toelichting. Ik vroeg me inderdaad af of het toch een bij de tijds ontwerp is. Is het in jouw ogen ook een redelijke prijs? We praten ongeveer over een nieuwwaarde van €5000 voor de losse delen bij elkaar.
Hoi Kappa, weer te kort door de bocht! De top kasten van de maxima zijn kwa formaat best OK. De subs kan ik verwerken in een nog nieuw te maken onderkast van de tv.
Joh waarom vraag je hier dan nog advies als je beslissing toch al gemaakt is.
Lijkt me gewoon geen goed om hier aan te beginnen. ik ken natuurlijk jou vaardigheden in meten en timmeren niet maar als je dan toch er iets heel anders van wil maken begin dan met componenten waar je wel nog keuze en garantie op heb.
Daarnaast wil je alleen de componenten wat prima kan natuurlijk, koop dan de speakers zo als ze zijn en sloop ze thuis dan zelf lekker in plaats van de verkoper met de onverkoopbare restjes te laten zitten.
Dat kan je gewoon niet maken.
Lijkt me gewoon geen goed om hier aan te beginnen. ik ken natuurlijk jou vaardigheden in meten en timmeren niet maar als je dan toch er iets heel anders van wil maken begin dan met componenten waar je wel nog keuze en garantie op heb.
Daarnaast wil je alleen de componenten wat prima kan natuurlijk, koop dan de speakers zo als ze zijn en sloop ze thuis dan zelf lekker in plaats van de verkoper met de onverkoopbare restjes te laten zitten.
Dat kan je gewoon niet maken.
Kappa, bedankt voor je bijdrage. Je hebt geen idee wat er wel en niet besproken is tussen mij en de verkoper. Jouw mening over wat je wel en niet kunt maken in deze koop is totaal niet relevant.
In augustus stonden ze overigens voor €2500,-
Toen enkel met de verwijzing naar Ruud Janssen.
De deskundigheid van Ruud en de mensen bij scan speak lijkt mij belangrijker dan die van de persoon die ze in een kastje drukt.
Toen enkel met de verwijzing naar Ruud Janssen.
De deskundigheid van Ruud en de mensen bij scan speak lijkt mij belangrijker dan die van de persoon die ze in een kastje drukt.
De kasten zou ik zelf tot planken verzagen. Scheelt een partij freeswerk
Klopt maar stel je nu het volgende voor, je komt ergens om dat je ergens belangstelling voor hebt en wil dat overnemen.
Vervolgens valt je het geheel tegen en vraag je aan de huidige eigenaar, ik vind het wel mooi maar wil graag alleen dat stukje hebben.
Dat is rond uit onbeschoft en doe je gewoon niet!!!
Je kijk dan verder of koopt het zo als het word aangeboden gaat dan thuis aan de gang om daar iets van te maken wat meer naar jou smaak is.
Ik heb zo de pest aan mensen die mennen dat ze alles maar kunnen maken dis is daar een schoolvoorbeeld van.
Yep. Punt blijft dat je dan een partij onderdelen koopt waar je aan vast zit en het mee moet doen. En is het alsnog een hoop werk. Dat is in veel gevallen uiteindelijk toch weer duurkoop om het naar je zin te krijgen.
Kappa, ik ging nog even op je in omdat je insinueerde dat ik onbeschoft deed richting de verkoper, dit is niet het geval en ik laat me ook niet zo wegzetten. Is het misschien in je opgekomen dat de verkoper zelf dit voorstel heeft gedaan omdat hij graag van de speakers af wil omdat er verder weinig interesse is?
Het is een creatief idee om de planken met freesbewerking te hergebruiken. Echter waren bijvoorbeeld de uitsparingen van de drivers te ruim gemaakt, dus niet echt mooi om op voort te borduren.
Luidsprekers zijn deels emotie. Als jij vroeger onder de indruk was van dit type en na jaren de kans krijgt om ze aan te schaffen, is dat ook wat waard.
De oorspronkelijke advertentie bood het geloof ik ook aan. Enkel de drivers afnemen.