Dynavox VR70E-2 Phono
Moderator: Beheerdersteam
Dynavox VR70E-2 Phono
Ik heb een Dynavox VR70E-2 op de werkbank staan voor een controle, een kringloopvondst van een vriend van me.
Dit schema is getekend door een gebruiker en heb ik van een forum, de originele versterker kwam met een schema wat erg slecht leesbaar was en bij de versterker die ik hier heb kwam er helemaal niks.
Ik heb maar eens een rondje buizen besteld bij Tonefactory; 4 stuks EL34 van JJ en 2 stuks 6GH8A van RCA. Origineel zit er een Chinese 6F2 in, die volgens de geleerden uitwisselbaar is met de 6GH8 en ECF82.
Ik heb een paar vragen;
- de bias wordt afgesteld met 4 potmeters die van bovenaf bereikbaar zijn en de meetbussen ook, ik zie staan op het www dat er 10mV per mA gemeten wordt, klopt dit?
- De buizen die geleverd zijn, hebben een sticker met 33mA erop, is dit de stroom waar ze het liefst op ingesteld staan?
- De volumepot heeft een bedenkelijke reputatie op het www en zo voelt ie eerlijk gezegd ook, het is een 20k potmeter, ik neem aan die die logaritmisch is en dat een ALPS blue velvet er gewoon in kan, ik vind de waarde een beetje vreemd, meestal pakken we 10K/log toch? of ligt dat bij buizen anders?
Dit schema is getekend door een gebruiker en heb ik van een forum, de originele versterker kwam met een schema wat erg slecht leesbaar was en bij de versterker die ik hier heb kwam er helemaal niks.
Ik heb maar eens een rondje buizen besteld bij Tonefactory; 4 stuks EL34 van JJ en 2 stuks 6GH8A van RCA. Origineel zit er een Chinese 6F2 in, die volgens de geleerden uitwisselbaar is met de 6GH8 en ECF82.
Ik heb een paar vragen;
- de bias wordt afgesteld met 4 potmeters die van bovenaf bereikbaar zijn en de meetbussen ook, ik zie staan op het www dat er 10mV per mA gemeten wordt, klopt dit?
- De buizen die geleverd zijn, hebben een sticker met 33mA erop, is dit de stroom waar ze het liefst op ingesteld staan?
- De volumepot heeft een bedenkelijke reputatie op het www en zo voelt ie eerlijk gezegd ook, het is een 20k potmeter, ik neem aan die die logaritmisch is en dat een ALPS blue velvet er gewoon in kan, ik vind de waarde een beetje vreemd, meestal pakken we 10K/log toch? of ligt dat bij buizen anders?
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Dynavox VR70E-2 Phono
Dat klopt wel. Volgens de wet van ohm U=IxR. 1mA geeft 0.001 x 10 = 0.01V. Dus 10mV. Als je deze instelt op 0.45V dan loopt er 45mA. (Ia +Ig2)
De waarde van 33 mA is gekozen als referentie. Men had ook kunnen kiezen voor 10 of 25mA.
Het maximale vermogen haal je uit de versterker bij een lage ruststroom. (klasse B) Bij een wat hogere ruststroom van bijvoorbeeld 40mA (klasse A) heb je beter geluid, maar ook een slechter rendement.
De waarde van de potmeter kan prima 20K of zelfs 50K zijn. Je moet alleen zorgen dat deze weerstand flink hoger is dan de uitgangsimpedantie van het aangesloten apparaat.
Re: Dynavox VR70E-2 Phono
Hoe bereken je het aantal mA door de buis.
Meet de Anode spanning op de buis.
Een EL34 staat voor max. 25W (100%)
Meestal ga je voor 70% van max.
25x0,7= 17,5W
Stel de gemeten Anode spanning is 486V.
En je stelt de EL34 af op 33mA.
Dan word de som.
0,033x486= 16W
Zou nog iets hoger kunnen in dit geval bij deze anode spanning.
In de praktijk is er weinig verschil te horen bij de buis op 70 of 60% van zijn max.
33mA zou hier dus goed zijn.
Er is nog een klein dingetje,een schermrooster snoept ook nog een aantal mA weg,programma,s die het voor je berekenen nemen meestal 5mA extra op de 70% buisbelasting,maar of je dat hoort..................................
Meet de Anode spanning op de buis.
Een EL34 staat voor max. 25W (100%)
Meestal ga je voor 70% van max.
25x0,7= 17,5W
Stel de gemeten Anode spanning is 486V.
En je stelt de EL34 af op 33mA.
Dan word de som.
0,033x486= 16W
Zou nog iets hoger kunnen in dit geval bij deze anode spanning.
In de praktijk is er weinig verschil te horen bij de buis op 70 of 60% van zijn max.
33mA zou hier dus goed zijn.
Er is nog een klein dingetje,een schermrooster snoept ook nog een aantal mA weg,programma,s die het voor je berekenen nemen meestal 5mA extra op de 70% buisbelasting,maar of je dat hoort..................................
Re: Dynavox VR70E-2 Phono
Nou spullen waren al even binnen, maar ik moest even de energie en adem vinden om dit aan te pakken;
Standaard pot voelde al brak...
Proefopstelling gemaakt
Nieuwe knoppen erop
En werken! Bias afgeregeld, uurtje spelen en nauwlijks verlopen
Klinkt goed op de paaskuikens in ieder geval
Standaard pot voelde al brak...
Proefopstelling gemaakt
Nieuwe knoppen erop
En werken! Bias afgeregeld, uurtje spelen en nauwlijks verlopen
Klinkt goed op de paaskuikens in ieder geval
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Dynavox VR70E-2 Phono
Goed bezig Joram, en ook dat je uberhaupt de energie hebt dit op te pakken!
Re: Dynavox VR70E-2 Phono
Mooi,
Heb je nog iets gehad aan mijn berekening voorbeeld voor de bias afstelling?
En wat heb je veranderd?
Heb je nog iets gehad aan mijn berekening voorbeeld voor de bias afstelling?
En wat heb je veranderd?
Re: Dynavox VR70E-2 Phono
Ze staan op 32-33mA, vreselijke single turn instelpots die met het minste 10mA erbij doen... Ik snap je berekening en denk dat dat ook hier van toepassing is? Het klinkt prima in ieder geval. Ik heb qua wijzigingen alleen de volumepot gewisseld voor een ALPS blauw, dat originele volume potmetertje voelde erg brak en op het www werd ook aangeraden er een goede ALPS in te zetten.
