Nieuwe versterker met behoudt van de oude

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Forties
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 08 jul 2024, 11:09

Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Forties »

Beste technici,

Ik heb onlangs een Range Rover Evoque gekocht maar deze produceert een geluid waar de tranen me van in de ogen schieten. Ik heb dus het idee om een nieuwe versterker aan te sluiten met (wellicht) wat nieuwe luidsprekers. Het grote probleem zit hem vooral in de versterker, deze begint al snel te vervormen. Omdat het geluidssysteem echter diep geintegreerd zit in het elektronisch systeem had ik het idee om alles aangesloten te laten en een nieuwe versterker naast de huidige te zetten. Ik heb te maken met de besturing aan het stuur en een canbus en dan wordt het iets te ingewikkeld voor me. Is er een mogelijkheid om dit te doen? Ik dacht zelf om de versterker aan te sluiten op de output van de huidige versterker. Of wellicht is het mogelijk om met een bypass te werken, dus aftakken bij de input en de huidige versterker dus laten zitten maar wel de speakers loskoppelen van de oude versterker.

Uiteraard is het mogelijk om de auto weg te brengen en het laten doen maar het geval wil dat ik er zelf wat extra vreugde uithaal ;-)

Ik hoop dat het toch simpeler is dan wordt geschetst.

Alvast bedankt voor jullie input.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Chocomel »

Wat zit er nu voor geluidssysteem in? Is alles nog origineel, inclusief de radio?

Met simpelweg een andere versterker zal het geluid hoogstens iets harder kunnen, maar niet anders klinken. Als je een betere klank wilt, zal je de luidsprekers moeten vervangen of een versterker met DSP installeren en die (laten) afstellen.
Forties
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 08 jul 2024, 11:09

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Forties »

Bedankt voor je reactie. Alles is nog origineel maar de bedoeling is uiteindelijk om ook de speakers te vervangen. Het probleem is dat de huidige versterker heel snel vervormd en dat het dus geen zin heeft om de speakers te doen als blijkt dat het een hele toer is om een andere versterker te plaatsen. Mijn (simpele) gedachte was om niet te komen aan het huidige systeem maar er een versterker naast te zetten zodat ik zeker weet dat alles gewoon goed blijft werken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Henkjan »

welkom :bakkie:

als je aan een schema kan komen hoe de handel nu aangesloten zit, dan is het wat makkelijker om er wat concreets over te zeggen, nu blijft het wat luchtfietsen.

btw: op wat baseer je je conclusie dat de huidige versterker aan t vervormen is?

andere optie: iirc was de Evoque er ook met een Martin Logan installatie. zou je die mss ergens op de kop kunnen tikken? (ebay ofzo).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door ds23man »

Auto nieuw of tweedehands gekocht? Het kan best zijn dat een luidspreker een gedeeltelijke kortsluiting heeft waardoor de versterker voortijdig over zijn nek gaat. Iets anders aansluiten kan je wel vergeten omdat JLR een optische ringleiding gebruikt voor de infotainment:

Forties
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 08 jul 2024, 11:09

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Forties »

Tweedehands gekocht. Ik ben bij een inbouwshop geweest en die hebben naar het systeem geluisterd en verteld dat de versterker gaat vervormen. Dus ik kan ook niet de speakerkabels uit de versterker gebruiken en deze op een nieuwe aansluiten? Er moet toch een mogelijkheid zijn wat de inbouwshop wil het wel doen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door ds23man »

Dan zou ik maar eerst een uitzoeken waarom het gaat vervormen, blijkbaar is er iets stuk. Zelfs bij de laagste trim level moet je een fatsoenlijk geluid hebben.
Forties
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 08 jul 2024, 11:09

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Forties »

Laat ik het dan wat chargeren, als het geluid harder gaat wordt het niet zo mooi meer. Er is volgens mij niets kapot, zo erg is het nu ook weer niet. Vraag blijft staan of er nu een mogelijkheid is om een versterker aan te sluiten of niet gezien inbouwshops het wel willen realiseren. Erg toeschietelijk zijn ze echter niet in de oplossing te vertellen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Pjotr »

Nee, dan ga je het zelf doen :lol: Heb je al eens rond gegoogeld met het jouw type auto en de vraag een extra versterker aansluiten? Of naar een Range Rover forum gezocht? Als ik mijn systeemradio uitbouw (waar ik ook de boordcomputer mee bedien) dan zitten daar gewoon 2 lijnuitgangen op.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door ds23man »

La/range rovers zitten toch wat complexer in elkaar.

Forties
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 08 jul 2024, 11:09

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Forties »

Ik heb niet het gevoel dat dit een constructieve discussie aan het worden is. Er wordt overal antwoord op gegeven behalve op de vraag. Uiteraard heb ik me helemaal lens gezocht naar info. Ik heb geen lijnuitgang op het systeem of iig niet herkenbaar als lijnuitgang. Ik heb geen kaas gegeten van de moderne structuur van de huidige entertainment systemen mede omdat de canbus voor mij abracadabra. Nu kan je zeggen, begin er dan niet aan echter wil ik dat wel proberen. Vandaar mijn zoektocht naar info op dit soort fora omdat ik toch niet de enige kan zijn die tegen dit probleem aan loopt. Ik dacht heel simpel, of een t-splitsing op de uitgang voordat deze de systeem versterker in gaat. Het signaal gaat dan nog naar de oude versterker en blijft alles (wellicht) bij het oude. Optie 2 zou in mijn gedachte de output van de versterker (lees speakerkabels) gebruiken om deze te verbinden met een high to low converter en deze dan aan de nieuwe versterker.
Forties
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 08 jul 2024, 11:09

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Forties »

Uiteraard heb ik deze filmpjes ook gezien maar dit gaat meer over de aansturing van de speakers wat softwarematig geregeld moet worden. Daar ligt niet mijn probleem als ik een andere versterker kan aansluiten. Dan heb ik zelf de volledige controle.
Forties
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 08 jul 2024, 11:09

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Forties »

Toch maar weer een poging gewaagd en ditmaal bij ACR. Zij vertelde me dat het inderdaad zo simpel is. Speakerkabels doorknippen, dit apparaat verbinden https://www.acr-helmond.nl/shop/car-aud ... on-sli2-2/ en de nieuwe versterker aansluiten.

En toch, toch leek dit te gemakkelijk mede omdat nergens dit antwoord gegeven wordt. De onzekerheid blijft......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door ds23man »

Natuurlijk kan dat, maar of het beter wordt met de standaard base level speakers is maar de vraag:

Forties
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 08 jul 2024, 11:09

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Forties »

Dat ben ik met je eens. Andere speakers volgen daarna maar zonder de oplossing van de versterker wordt het sowieso niets.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door ds23man »

Daarom moet je de zoektocht van een okasie altijd de hoogste trimlevel als uitgangspunt aanhouden. Prijsverschil met de uitgeklede versies is vaak minimaal.
Forties
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 08 jul 2024, 11:09

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Forties »

De auto is in alle goed bedeelt behalve de audio, hoewel de reviews over de duurdere systemen ook niet al te best zijn. Ik had het filmpje al een paar keer gezien maar slechts vluchtig bekeken. Nu zie ik pas dat ook zij gebruik maken van een Audison Connection........ Probleem (voor nu) opgelost, thx!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Kappa7 »

Ik zou toch maar eerst met de speakers beginnen en de versterkers zo laten.
Grote kans dat het met andere speakers als heel veel beter gaat klinken.
En zo maar eens een gevoel maar mogelijk dat een extra sub met versterker je meer lol gaat geven.
De main units hebben dan minder laag weer te geven en de sub kan dan het zwaardere werk doen.
Je hebt echt niet veel vermogen nodig om goed geluid te krijgen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door ds23man »

Dat idee is leuk maar in het duurdere segment is de eindtrap actief en voorzien van DSP. Andere luidsprekers kan dan zelfs een verslechtering betekenen. Heb zelf in mijn Disco 3 een Harman Kardon Logic 7 systeem zitten ( 1200W en 13 speakers). De versterker is ook gebruikt in de Range Rover en Range Rover sport maar hebben totaal andere instellingen. Sterker nog als je een nieuwe bij de dealer haalt zal die na installatie eerst geprogrammeerd moeten worden omdat ie leeg is en daar heb je dan weer specialistische apparatuur voor nodig.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Shadow »

#-o #-o #-o
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Kappa7 »

Dat zal bij het duurdere model wel zo zijn. Ik heb echter het idee dat dit heet instap model is.daar meestal niet zo veel aan ver dspt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door ds23man »

Dat zal je tegenvallen, ook het instapmodel werkt met de digitale MOST bus. En een simpel dsp chipje kost ook geen drol.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Kappa7 »

Het instellen alleen wel en dat gebeurd echt niet optimaal.
Dan zou de reden voor een beter systeem ook gelijk weg zijn natuurlijk.
Dus veel meer als extra laag toevoegen zullen ze niet doen.
Forties
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 08 jul 2024, 11:09

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Forties »

Als ik alleen een subwoofer zou toevoegen loop ik natuurlijk tegen hetzelfde probleem aan dat ik hiervoor een versterker moet aansluiten. Als ik dan een speakerkabel gebruik valt er ergens een luidspreker uit ;-) Ik denk overigens wel dat een subwoofer het geluid veel beter zou maken. Ik kan natuurlijk eerst de luidsprekers monteren die ik graag zou willen en de huidige versterker gebruiken. Als dit niet goed genoeg werkt, wat ik verwacht, kan ik altijd nog een nieuwe versterker toevoegen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe versterker met behoudt van de oude

Bericht door Kappa7 »

Lijkt me een goed plan.
Plaats reactie