Versterker ombouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bozak
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 jun 2025, 22:05

Versterker ombouwen

Bericht door Bozak »

Hoi Allemaal. Heb een buizenversterker wat alleen een eindversterker is. Om het goed te kunnen voeden zou ik graag mijn Sansui 719 willen aftakken ter voorversterking. Is dit makkelijk te doen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker ombouwen

Bericht door Shadow »

Je kunt een aftakking maken na de volume regeling...
sansui_au719.pdf
(8.99 MiB) 41 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Versterker ombouwen

Bericht door ray5150 »

Witte schreef: do 04 jul 2024, 1:32
Is dit makkelijk te doen?
Dat hangt natuurlijk ook af van je kennis niveau en ervaring met deze materie.
Wat voor de een makkie is, kan voor de ander een onmogelijke opgave zijn...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Versterker ombouwen

Bericht door Olaf Analogue »

Aftakken achter de volume regeling zoals Joram voorstelt is inderdaad de beste optie.
Ik heb de posities zowel in het schema alsook op een foto aangegeven, hierbij blijft ook de optie voor toonregeling behouden, misschien wil Joram (of andere techneut) er ter extra controle nog even naar kijken.
Mijn gevoel zegt echter wel dat er dan koppel condensatoren gebruikt zullen moeten worden, misschien dat deze reeds in de buizen eindversterker aanwezig zijn.

Schema:
schema.jpg
Foto:
foto.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Versterker ombouwen

Bericht door douwebakker »

Olaf Analogue schreef: do 04 jul 2024, 9:11
Mijn gevoel zegt echter wel dat er dan koppel condensatoren gebruikt zullen moeten worden, misschien dat deze reeds in de buizen eindversterker aanwezig zijn.
Het kan zonder koppelcondensator hoor.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Versterker ombouwen

Bericht door Olaf Analogue »

douwebakker schreef: do 04 jul 2024, 10:00
Het kan zonder koppelcondensator hoor.
Super! bedankt voor het meedenken.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Versterker ombouwen

Bericht door 90000006 »

De eindtrap in de Sansui heeft wel een vrij hoge gain zie ik (11k/82), wat neerkomt op een signaalniveau van 200mV rms bij vol vermogen (90W in 8 ohm is bijna 27Vrms, dat maal 82/11000 is 0,2V). Da's niet zo veel, ik zou even de ingangsgevoeligheid van je buizenbakkie checken of je daar genoeg aan hebt.

En je kan overwegen de Sansui eindtrap los te koppelen, dus een onderbreking maken in het lijntje tussen S4a/b en R01/02. Dan wordt de eindtrap van de Sansui niet meer uitgestuurd, niet iedere eindtrap is even happy zonder belasting.
Bozak
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 jun 2025, 22:05

Re: Versterker ombouwen

Bericht door Bozak »

Super bedankt voor de uitgebreide reacties. Top! Ga dit even goed tot me nemen maar ben bang dat mijn kennis tekort schiet. Wil niks kapot maken natuurlijk.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker ombouwen

Bericht door Shadow »

Olaf Analogue schreef: do 04 jul 2024, 9:11
Aftakken achter de volume regeling zoals Joram voorstelt is inderdaad de beste optie.
Ik heb de posities zowel in het schema alsook op een foto aangegeven, hierbij blijft ook de optie voor toonregeling behouden, misschien wil Joram (of andere techneut) er ter extra controle nog even naar kijken.
Mijn gevoel zegt echter wel dat er dan koppel condensatoren gebruikt zullen moeten worden, misschien dat deze reeds in de buizen eindversterker aanwezig zijn.

Schema:
schema.jpg

Foto:
foto.jpg
Dat lijkt mij de juiste plek en ik zie dat er in de driver stages een spanningsdeler geplaatst is, zijn de zorgen over de lage uitgang van het vv gedeelte zijn daarmee wat minder groot?
Bozak
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 jun 2025, 22:05

Re: Versterker ombouwen

Bericht door Bozak »

Ik denk dat dit voor nu te veel risico is gezien mijn beperkte kennis. Heb nog een versterkertje staan van Multitron waar iets aan kapot gegaan is. Deze was wel helemaal opgeknapt toen ik hem kocht maar vanwege de kleine ugt's vond ik het niet super klinken maar wel echt heel dynamisch. Zou dit eventueel een betere optie kunnen zijn? Kan nu wel vooruit met de line out van een oude Superscope versterker maar er zit veel meer in die buizen eindversterker. Heb ook nog een Kontakt SA-40 staan die het alleen " doet ".
Bozak
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 jun 2025, 22:05

Re: Versterker ombouwen

Bericht door Bozak »

Had nog een oude Marantz ZR6001 staan, waar ook een pre out op zit. Met source direct klinkt dat echt heel erg goed. Ga nog wel overwegen om die Sansui toch aan te passen. Bedankt allemaal. Dit was echt heel leerzaam.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker ombouwen

Bericht door Shadow »

Wat er op NAD versterkers ook wel te vinden is dat de doorverbinding van de voorversterker naar de eindtrappen op de achterkant te onderbreken is door 4 tulpbussen, door de brugjes te trekken en de pre out daar naar een andere eindversterker te leiden was de voorversterker ook solo te gebruiken zonder de eindtrappen;
nad-c-3050-integrated-amplifier-retro-look-new-in-open-box-492.jpg
Zie de brugjes tussen 'pre-out' en 'main in' rechts onderin de foto :goedzo:
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Versterker ombouwen

Bericht door 90000006 »

Gewoon een potmeter voor je eindtrap zetten? Meeste signaal bronnen leveren genoeg signaal tegenwoordig om een eindtrap vol uit te sturen.

Da's in feite ook wat er gebeurt als je de Sansui aanpast. De hele voortrap van het ding is immers passief, meer dan de ingangskeuze schakelaars en de volume pot (en eventueel de toonregeling als je die aanzet) zitten er niet tussen als je die aftakking maakt. Zolang je de phono pre en de toonregeling niet nodig hebt hoef je het ding niet eens aan te zetten dan :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker ombouwen

Bericht door Shadow »

Afhankelijk van de eindtrap kom je daar wel - of niet - mee weg, het kan werken maar vreselijk muf gaan klinken. Daarom dat zo'n actieve vv gebruiken voor veel mensen nog de beste keuze is.
Bozak
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 jun 2025, 22:05

Re: Versterker ombouwen

Bericht door Bozak »

Hoi, de verkoper van de eindversterker vertelde me dat een goede actieve voorversterker zeker nodig is. Heb helaas geen schema van de versterker. Tot nu toe klinkt het vooral met die Marantz surround reciever erg goed bij wat langer luisteren. Heel erg bedankt voor de reacties. Wellicht dat ik de Sansui alsnog ga aanpassen, maar voorlopig vind ik het risico te groot. Met wat pech gaan beide versterkers kapot. Dit is de eindversterker;
Bijlagen
P_20240705_184858.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker ombouwen

Bericht door Shadow »

MOOI!
Plaats reactie