Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik hou het in gedachte Olaf, ik ga uiteraard weer eerst 20 testfilters maken, om tot de conclusie te komen dat meten toch wel handig is, dan Jeroen inhuren voor een meetsessie en dan pas het uiteindelijke filter. Maar omdat de cross erg hoog zit, verwacht ik op zich wel redelijke resultaten met het filter van de Japanner.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Kijk maar even, ze lopen niet weg en anders komen ze in een volgend projectje wel weer op hun plek.
Een paar luchtspoeltjes van die waarden zijn bij Soundimports ook niet duur.
In ieder geval ga ik je bouwsel uiteraard weer volgen, ik ben benieuwd wat er van te maken is, ik denk dat er wel een lekker klinkend geheel van te maken is.
Een paar luchtspoeltjes van die waarden zijn bij Soundimports ook niet duur.
In ieder geval ga ik je bouwsel uiteraard weer volgen, ik ben benieuwd wat er van te maken is, ik denk dat er wel een lekker klinkend geheel van te maken is.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Walt schreef: ↑ma 01 jul 2024, 17:48Ik hou het in gedachte Olaf, ik ga uiteraard weer eerst 20 testfilters maken, om tot de conclusie te komen dat meten toch wel handig is, dan Jeroen inhuren voor een meetsessie en dan pas het uiteindelijke filter. Maar omdat de cross erg hoog zit, verwacht ik op zich wel redelijke resultaten met het filter van de Japanner.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Inmiddels heb ik 1 filter spelend, toch altijd weer veel meer werk dan je denkt. Ik heb wel een mooie oplossing op een smal plankje, om in de diepte in de stelling kast te passen. Ik heb gewerkt met 1 min geleider waar ik isolatie heb weggehaald om componenten aan min te hangen. Verder nergens losse stukjes draad, alles hangt direct aan elkaar.
Later deze week nummer twee maken.
Gewoon wel gelijk nette componenten ingezet:
- 0.56 mH Intertechnik 1.4mm draad
- 0.68 mH Intertechnik 1.4mm draad
- 0.27 mH Intertechnik 0.7mm draad
- 3.3uF Audyn plus
- 15 uF Audyn cap
- Mundorf Mresist 3.9 ohm
- Jantzen 27 ohm mox
- Intertechnik 4.7 ohm mox
Later deze week nummer twee maken.
Gewoon wel gelijk nette componenten ingezet:
- 0.56 mH Intertechnik 1.4mm draad
- 0.68 mH Intertechnik 1.4mm draad
- 0.27 mH Intertechnik 0.7mm draad
- 3.3uF Audyn plus
- 15 uF Audyn cap
- Mundorf Mresist 3.9 ohm
- Jantzen 27 ohm mox
- Intertechnik 4.7 ohm mox
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Voor Olaf nog een plaatje met de units eraan en de draden naar de versterker, kijk maar of het klopt.
Laatst gewijzigd door Walt op ma 01 jul 2024, 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als je zelf de polariteit van de drivers in het oog hebt gehouden, deze kan ik niet zien, dan lijkt het voor de rest te kloppen.
Prima componenten trouwens.
Prima componenten trouwens.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Op zowel de tweeter als de woofer is de bovenste draad de plus.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bedankt Olaf,
Een filter bouwen lukt me nog wel… Als ik vlak voor de units luister, dan klinkt die met het echte filter aangenamer, die met de originele enkele 3.3uF is agressiever.
Een filter bouwen lukt me nog wel… Als ik vlak voor de units luister, dan klinkt die met het echte filter aangenamer, die met de originele enkele 3.3uF is agressiever.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat geloof ik direct, de grotere driver ongefilterd laten spelen is geen goed idee,
Met het nieuwe filter heb je gewoon een vrij nette curve met een nette overgang, dus dat zal inderdaad belangrijk aangenamer klinken.
Leuk dat het al zo de goede kant op gaat.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wat is de functie van die LCR kring parallel aan de woofer, is dat om een piek te onderdrukken? Is het hiermee een 12 db filter of toch 6db?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dit is inderdaad om een bult van 1,5 - 3 khz khz te onderdrukken, feitelijk is het dus een 6 db filter met LCR correctie
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bedankt Olaf, de Japanner heeft 3 curves van de woofer onder elkaar, ik denk ongefilterd, met alleen de 0.6mH en met de 0.6mH spoel + de RCL, de RCL lijkt zeer breedbandig te werken.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat is inderdaad mede het gevolg, doordat de output in het 1,5 - 3 khz gebied al omlaag gebracht is door de LCR is de verdere afval van daaruit uiteraard ook verlaagd.
De totale curve is daardoor gewoon wat netter.
De totale curve is daardoor gewoon wat netter.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Mooi, je laat er geen gras over groeien zeg maar, daar hou ik van.
Ik ben benieuwd wat je er van gaat vinden.
Je zou overigens met heel dun draad binnendoor naar de tweeter kunnen gaan zodat deze niet meer voor de grote driver hangen.
Ik ben benieuwd wat je er van gaat vinden.
Je zou overigens met heel dun draad binnendoor naar de tweeter kunnen gaan zodat deze niet meer voor de grote driver hangen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Die 'tweeter' is behoorlijk groot en zou je toch vaal lager kunnen inzetten? Of gaat het dan fout?
De woofer tot 800 of 1000 Hz, de tweeter daarboven. Ben je veel resonanties van de woofer kwijt.
De woofer tot 800 of 1000 Hz, de tweeter daarboven. Ben je veel resonanties van de woofer kwijt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik denk dat het woofertje bijna een fullrange is, en de tweeter aanvulling in het tophoog.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als je de mogelijkheid hebt om te meten kun je de resonanties mooi in kaart brengen .
Dan weet je wat !
Dan weet je wat !
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik zit nu weer te luisteren, met de nieuwe filters klinkt het zeer aangenaam, met voldoende detail en een open geluid. Het laag is nu wel het zwakke punt. Liefst blijf ik bij open baffle.
Vraagje aan jullie, welke maat baffle zou ik nodig hebben om tot circa 70 Hz laag te krijgen, of is dat gewoon niet realistisch met een speaker met een Fs van 90 Hz?
(De kast die de japanner heeft omtworpen zal vast goed werken, maar kan ik hier niet kwijt)
Groetjes Walter
Vraagje aan jullie, welke maat baffle zou ik nodig hebben om tot circa 70 Hz laag te krijgen, of is dat gewoon niet realistisch met een speaker met een Fs van 90 Hz?
(De kast die de japanner heeft omtworpen zal vast goed werken, maar kan ik hier niet kwijt)
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je bent ingenieur; of op zijn minst iets in die richting. Het antwoord zal je zelf wel kunnen bedenken.
Laten we het er op houden dat die dingen ook wel 70 Hz zullen weergeven. Maar vraag me niet op welk geluidsniveau, -10 dB, -20 dB of net boven de gehoordrempel?. Heeft je kamer toevallig een resonantie op die frequentie zou het mee kunnen vallen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat zal best aardig breed worden, maar je zou in de eerste instantie kunnen experimenteren met een stevige plaat karton om een indruk te krijgen.
Neem een breedte welke voor jou nog acceptabel is, kijk hoe het klinkt en maak de plaat vervolgens steeds wat smaller totdat je op een compromis uit komt tussen een net formaat en toch acceptabele weergave.
Met een echte woofer met zeer lage frequenties gaat een kartonnen plaat niet goed werken omdat deze dan te veel mee beweegt. Maar voor jouw doel, om met jouw drivers in het 70-90 Hz gebied uit te komen kun je een aardige indruk krijgen met een stevige kartonnen plaat.
Ik gebruikte vroeger deze methode veelvuldig voor het ontwikkelen van open baffles voor vintage drivers van Richard Allan.
Dat was een leuke bezigheid met bevredigende resultaten.
Neem een breedte welke voor jou nog acceptabel is, kijk hoe het klinkt en maak de plaat vervolgens steeds wat smaller totdat je op een compromis uit komt tussen een net formaat en toch acceptabele weergave.
Met een echte woofer met zeer lage frequenties gaat een kartonnen plaat niet goed werken omdat deze dan te veel mee beweegt. Maar voor jouw doel, om met jouw drivers in het 70-90 Hz gebied uit te komen kun je een aardige indruk krijgen met een stevige kartonnen plaat.
Ik gebruikte vroeger deze methode veelvuldig voor het ontwikkelen van open baffles voor vintage drivers van Richard Allan.
Dat was een leuke bezigheid met bevredigende resultaten.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Deze avond bij Jeroen een vergelijk Nadac vs DSD dac gedaan. Hoewel ik met beide heel goed kan leven, moet ik toegeven dat de DSD dac meer ruimte laat horen, en kernachtiger klinkt. Daarom heb ik besloten om ook zo’n dac te gaan aanschaffen.
Verder hebben we mijn blauwe Sonore speakerkabel vergeleken met Jeroen zijn speakerkabel, gebaseerd op Mundorf silver/gold in airtube.
Op het einde nog wat gepield met HQ Player instellingen, daar kun je ook een hoop mee tunen, puur aan de digitale kant, gratis tweaken dus. Maar ik zit al tijden stabiel op DSD 256 poly sinc gauss long, DSD7.
Groetjes Walter
Verder hebben we mijn blauwe Sonore speakerkabel vergeleken met Jeroen zijn speakerkabel, gebaseerd op Mundorf silver/gold in airtube.
Op het einde nog wat gepield met HQ Player instellingen, daar kun je ook een hoop mee tunen, puur aan de digitale kant, gratis tweaken dus. Maar ik zit al tijden stabiel op DSD 256 poly sinc gauss long, DSD7.
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op vr 05 jul 2024, 6:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hier draai ik ook op DSD 256, en bij de goede/betere opnames zijn dat juist de verschillen, ruimte en detail.
Draai dit maar eens af.
Draai dit maar eens af.
