Afgebroken boortap verwijderen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Met elastieken? Als je niet oppast blaas je zo je brilletje weg... 
-
bart Luyckx
- Berichten: 721
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Gaatje er naast boren gaat niet lukken. De tors staan op gelijke afstand op de print.
Ik kan het koelblok omdraaien en alle 4 gaten opnieuw boren en tappen. En hopen dat het niet opnieuw misgaat.
Het koelblok wordt zo wel een gatenkaas.
Andere optie is om een aluminium profiel van bv 25mm bij 100mm en 6mm dikte op het koelblok te monteren en de torren op het profiel.
Wat pasta tussen blok en profiel en vastzetten met bv M6.
Monteer ik ooit een andere versterker in de kast, dan gewoon het profiel eraf en een nieuw erop.
Ik kan het koelblok omdraaien en alle 4 gaten opnieuw boren en tappen. En hopen dat het niet opnieuw misgaat.
Het koelblok wordt zo wel een gatenkaas.
Andere optie is om een aluminium profiel van bv 25mm bij 100mm en 6mm dikte op het koelblok te monteren en de torren op het profiel.
Wat pasta tussen blok en profiel en vastzetten met bv M6.
Monteer ik ooit een andere versterker in de kast, dan gewoon het profiel eraf en een nieuw erop.
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Boor je toch een gaatje er boven... Staat tor wat hoger op de print, so what.bart Luyckx schreef: ↑zo 30 jun 2024, 13:20Gaatje er naast boren gaat niet lukken. De tors staan op gelijke afstand op de print.
-
bart Luyckx
- Berichten: 721
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Wat ik ook nog zag zijn van die busjes bv M6 naar M3.
Heeft iemand dat al eens geprobeerd?
Dan moet je wel een kolomboor hebben om het gaat uit te boren en waarschijnlijk een diamant boor.
Maar dan heb je wel de mogelijkheid om draadbusje erin te draaien en klaar.
Heeft iemand dat al eens geprobeerd?
Dan moet je wel een kolomboor hebben om het gaat uit te boren en waarschijnlijk een diamant boor.
Maar dan heb je wel de mogelijkheid om draadbusje erin te draaien en klaar.
-
bart Luyckx
- Berichten: 721
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Of gewoon even uithuilen en een nieuw koelblokje bestellen.
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Misschien kan het andersom. Als je die ene transistor onder een klein profiel monteert, kan je hem tegen het koelblok klemmen.bart Luyckx schreef: ↑zo 30 jun 2024, 13:20Andere optie is om een aluminium profiel van bv 25mm bij 100mm en 6mm dikte op het koelblok te monteren en de torren op het profiel.
Wat pasta tussen blok en profiel en vastzetten met bv M6.
Monteer ik ooit een andere versterker in de kast, dan gewoon het profiel eraf en een nieuw erop.
-
bart Luyckx
- Berichten: 721
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Had ik al eens naar gekeken, maar de maat is afwijkend van de "standaard"
Afmeting is 190x100x30mm. Er zijn er 4 in de behuizing.
Ik heb de vraag eens gesteld bij de verkoper van de kast of 1 koelblok je apart te verkrijgen is, maar verwacht er niet veel van.
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Er zijn ook van die klemmetjes om een transistor op het koelblok te klemmen, die zitten met een schroefje boven de tor vast. Kan je alles toch op dezelfde hoogte houden
-
bart Luyckx
- Berichten: 721
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Ja dat is misschien een betere optie.
Nu ik had al nieuwe gaatjes voorgeboord. Ik wacht nu op mijn nieuwe tap.
Nu ik had al nieuwe gaatjes voorgeboord. Ik wacht nu op mijn nieuwe tap.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Ik ben vanmiddag even bij Toolnation in Steenwijk geweest.
Een setje trapjes daar gehaald voor € 8,33. Schappelijk toch?
Een setje trapjes daar gehaald voor € 8,33. Schappelijk toch?
-
bart Luyckx
- Berichten: 721
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Mooie prijs. Hier in België kost het €11,1 bij toolstation.
Het is een set van 3, maar heb je die allemaal nodig?
Voor een blind gat wel maar voor een gaatje doorheen een koelblok kan je met het eerste tap het werk wel klaren.
Ik heb een setje van 2 (enkel eerste tap uit je set) besteld bij bol.
Het is een set van 3, maar heb je die allemaal nodig?
Voor een blind gat wel maar voor een gaatje doorheen een koelblok kan je met het eerste tap het werk wel klaren.
Ik heb een setje van 2 (enkel eerste tap uit je set) besteld bij bol.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Nodig? Het word wel geadviseerd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Er zijn ook tapjes die gewoon in één keer de draad tappen. Maar zoals Peter al terecht opmerkte: stoppen als het “zwaar” gaat draaien en dan eerst de tap schoonblazen. Ga je op zo’n moment door breekt ie gegarandeerd…
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Tappen is een hele )of iets meer) slag in, en een halve slag uit. Zo kan het materiaal loskomen en verwijderd worden. Als mijn pa zag dat ik het anders deed zei hij onmiddelijk "kapot maken is een ander halen". Vraag me niet hoe ik het uiteindelijk heb geleerd.......
Voor nu lekker heet stoken, eruit tikken vanaf de achterkant en een groter boutje proberen...
Voor nu lekker heet stoken, eruit tikken vanaf de achterkant en een groter boutje proberen...
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Ja in een set van 3 is het beter om ze alle 3 te gebruiken.
Ook in doorlopende gaten!
Voor blinde gaten heb je een ander soort tap nodig.
Peter heeft hem al eerder geplaatst.
Zo iets dus.
https://www.freesjes.nl/nl/tappen/blind ... 2-10000135
Breekt ook als je net half op een koelvin uitkomt dus goed kijken hoe diep je kunt gaan.
Voordeel is wel dat je met dit type in een keer kan gaan.
Ook in doorlopende gaten!
Voor blinde gaten heb je een ander soort tap nodig.
Peter heeft hem al eerder geplaatst.
Zo iets dus.
https://www.freesjes.nl/nl/tappen/blind ... 2-10000135
Breekt ook als je net half op een koelvin uitkomt dus goed kijken hoe diep je kunt gaan.
Voordeel is wel dat je met dit type in een keer kan gaan.
-
bart Luyckx
- Berichten: 721
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Is me niet zo duidelijk waarom je alle 3 de tappen nodig hebt in een doorlopend gat.
Koelblokje is 5mm dik. Er zit toch meer dan 5mm volle draad op het eerste tapje?
Ik had zo een machine tap en ja kwam half op koelvin uit. Daar is hij ook op afgebroken.
Voorzichtig zijn is de boodschap. Het blijft fragiel werken.
Koelblokje is 5mm dik. Er zit toch meer dan 5mm volle draad op het eerste tapje?
Ik had zo een machine tap en ja kwam half op koelvin uit. Daar is hij ook op afgebroken.
Voorzichtig zijn is de boodschap. Het blijft fragiel werken.
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Voor doorlopende gaten heb je ook machine tappen die in 1 keer snijden. Daarbij gaat de snijkrul naar voren. Bij tappen voor blinde gaten gaat de snijkrul naar achteren! Die voor blinde gaten zijn wel minder sterk dan voor doorlopende gaten. Dus extra oppassen! Machine tappen kun je trouwens prima met de hand gebruiken. Ik gebruik niet anders. Bij een setje handtappen van 3 oplopende tappen is het wel de bedoeling om alle 3 te gebruiken!
Re: Afgebroken boortap verwijderen
Dat lijkt maar zo. Vergelijk de eerste en de laatste tap maar eens goed met een loepje en een schuifmaat. Je moet ze echt allemaal gebruiken.bart Luyckx schreef: ↑di 02 jul 2024, 9:22Er zit toch meer dan 5mm volle draad op het eerste tapje?![]()
